Διπλή Ταυτότητα (Double Indemnity,1944) του Μπίλι Γουάιλντερ | αναλυτική παρουσίαση, trailer, που παίζεται, συνοπτική κριτική

Double Indemnity GR POSTER+

Διπλή Ταυτότητα
Double Indemnity / Κολασμένη Αγάπη

του Μπίλι Γουάιλντερ
με τους Φρεντ ΜακΜάρεϊ, Μπάρμπαρα Στάνγουικ, Έντουαρντ Ρόμπινσον

Υπόθεση:
Το 1938, ο Γουόλτερ Νεφ (Φρεντ ΜακΜάρεϊ), ένας έμπειρος ασφαλιστής συναντά τη Φύλις Ντίτριχσον (Μπάρμπαρα Στάνγουικ) σύζυγο ενός από τους πελάτες του με την οποία συνάπτει ερωτική σχέση. Η Φύλις του προτείνει να τη βοηθήσει να σκοτώσει το σύζυγό της, κάνοντας το φόνο να φανεί ως ατύχημα προκειμένου να ξεγελάσουν τις αρχές και την ασφαλιστική εταιρία, ώστε να λάβει την αποζημίωση που της αναλογεί από την ασφάλεια ζωής του συζύγου της. Ο Γουόλτερ σκαρφίζεται ένα σχέδιο σύμφωνα με το οποίο η γυναίκα πρόκειται να λάβει διπλή αποζημίωση, με βάσει μια δικλείδα του συμβολαίου του συζύγου της. Όταν ο κύριος Ντίτριχσον (Τομ Πάουερς) βρίσκεται νεκρός στις ράγες του τρένου, η αστυνομία δέχεται ότι ο φόνος προκλήθηκε από ατύχημα, αλλά ο Μπάρτον Κις (Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον), φίλος και συνεργάτης του Νεφ στην ασφαλιστική εταιρία έχε άλλη άποψη, καθώς υποπτεύεται ότι η Φύλις σκότωσε το σύζυγό της με τη βοήθεια ενός άλλου άνδρα.

Συνοπτική κριτική (Χρήστος Μήτσης, Αθηνόραμα)
Βασισμένος στο μυθιστόρημα του Τζέιμς Κέιν «Double indemnity» («Διπλή αποζημίωση») και στη σεναριακή διασκευή που υπογράφουν ο Ρέιμοντ Τσάντλερ και ο ίδιος, ο Μπίλι Γουάιλντερ σκηνοθετεί ένα απόλυτα σκοτεινό, ατμοσφαιρικό και απαισιόδοξο δραματικό θρίλερ – ίσως το καλύτερο φιλμ νουάρ της κλασικής χολιγουντιανής εποχής. Επτά οσκαρικές υποψηφιότητες, μια εκ των οποίων για την αξεπέραστη femme fatale Μπάρμπαρα Στάνγουικ, σε έναν από τους κορυφαίους γυναικείους ρόλους της κινηματογραφικής ιστορίας.

double-indemnity

Η «Διπλή Ταυτότητα» (Double Indemnity) θεωρείται αρχέτυπο του Film Noir που αναπτύχθηκε εκείνη την εποχή (μέσα της δεκαετίας του 40), διαδραματίζοντας καίριο ρόλο στην διαμόρφωση του είδους! Αν και είναι μια από τις πρώτες ταινίες του Μπίλυ Γουάιλντερ (2η ταινία του και πρώτη στην Αμερική) προτάθηκε για Όσκαρ Σκηνοθεσίας μεταξύ των 7 συνολικά υποψηφιοτήτων (!!!) που πήρε η ταινία.
Η ταινία βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζέιμς Μ. Κέιν που ήταν εμπνευσμένο από ένα αληθινό συμβάν που είχε αναστατώσει την κοινωνία κάμποσα χρόνια πριν. Ο Κέιν είχε παρακολουθήσει τις λεπτομέρειες του περιστατικού αφού σαν νεαρός ρεπόρτερ είχε καλύψει την δίκη του σατανικού ζευγαριού για μια μεγάλη εφημερίδα. Η κατηγορούμενη Ρουθ Σνάιντερ είχε πείσει τον σύζυγό της να συνάψει μια μεγάλη ασφάλεια βάζοντας σαν δικαιούχο την ίδια. Μετά, έπεισε τον εραστή της Τζουντ Γκρέι να σκοτώσει τον σύζυγο προκειμένου να εισπράξει την σημαντικότατη αποζημίωση. Η φωτογραφία της εκτέλεσής τους στην ηλεκτρική καρέκλα έγινε η διασημότερη φωτογραφία της δεκαετίας του 20. Όταν ήδη ο Κέιν είχε γίνει διάσημος από την τεράστια επιτυχία του «Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δυο Φορές», οι εκδοτικοί Οίκοι ασκούσαν ισχυρή πίεση για την επανάληψη του θαύματος. Έτσι μέσα της δεκαετίας του 30, ο Κέιν δημοσιεύει σε 8 συνέχειες το μυθιστόρημα, ενώ βάζει παράλληλα τον ατζέντη του να το ταχυδρομήσει σε όλες τις κινηματογραφικές εταιρείες που διαγκωνίζονταν να το αποκτήσουν προσφέροντας δεκάδες χιλιάδες δολλάρια. Δυστυχώς όμως, η Επιτροπή Λογοκρισίας των ΗΠΑ θεώρησε το έργο ανήθικο και απαγόρευσε την μεταφορά του σε ταινία. Πολύ αργότερα, η Paramount τόλμησε παρ΄όλη την απαγόρευση, να αγοράσει τα κινηματογραφικά δικαιώματα (έναντι σημαντικά χαμηλότερου ποσού) για λογαριασμό του Μπίλυ Γουάιλντερ. Ο ιδιοφυής σκηνοθέτης σε συνεργασία με τον Τσαρλς Μπράκετ έγραψε ένα αρχικό σενάριο το οποίο και υπέβαλλε στην λογοκρισία που παραδόξως συμφώνησε με αντάλλαγμα το κόψιμο κάποιων επίμαχων σκηνών.
Ο Μπράκετ αποσύρεται απογοητευμένος από το εγχείρημα μια και οι σκηνές που οι λογοκριτές απαιτούσαν να κοπούν περιείχαν όλη την ουσία της ταινίας. Το γεγονός αυτό θα σταθεί καθοριστικό για την συνεργασία των δύο ανδρών μια και μετά την ολοκλήρωση του επόμενου σεναρίου τους της πολυβραβευμένης «Λεωφόρου της Δύσεως» θα διακοπεί… ένδοξα.
Έτσι ο Γουάιλντερ στρέφεται στον ίδιο τον Κέιν, ο οποίος όμως έχει ήδη συμβόλαιο με ανταγωνιστική εταιρεία. Έτσι, προχωρά στην πρόσληψη ενός ανερχόμενου συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων, του διάσημου στην συνέχεια, Ρέιμοντ Τσάντλερ. Αν και η συνεργασία τους παραήταν επεισοδιακή μια και οι δυο άντρες μίσησαν ο ένας τον άλλον με δύναμη, το σενάριό τους βγήκε τόσο πετυχημένο ώστε ο ίδιος ο Κέιν να παραδεχτεί πως κάποια από τα στοιχεία που πρόσθεσαν καθώς και η διασκευή των διαλόγων θα ήθελε να τα είχε συλλάβει πρώτος εκείνος.

Stanwyck  Barbara (Double Indemnity)

Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ ήταν η πρώτη επιλογή του ταλαντούχου και στο κάστινγκ Γουάιλντερ. Εκείνη όμως έχοντας ερμηνεύσει μέχρι τότε μόνο θετικά φορτισμένους χαρακτήρες δίσταζε πολύ να αναλάβει τον ρόλο. Η φορτική επιμονή του σκηνοθέτη έκαμψε και τις τελευταίες της αντιρρήσεις, χαρίζοντάς της μια εξαιρετική επιτυχία και την ιδιαίτερη αναγνώριση που αποζητούσε! Για τους αντρικούς ρόλους επέλεξε τον λιγότερο γνωστό ηθοποιό Φρεντ ΜακΜάρεϊ για τον ρόλο του εραστή, αλλά και τον διάσημο εκείνη την εποχή Εντ Ρόμπινσον για τον σαφέστατα μικρότερο ρόλο του ντετέκτιβ. Φυσικά και γι αυτούς χρειάστηκε να δώσει σκληρή μάχη μέχρι να πεισθούν πως θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στις ιδιαίτερες δυσκολίες της ερμηνείας.

Για την σκηνή του τέλους, ο Γουάιλντερ είχε γυρίσει και μια εναλλακτική εκδοχή όπου ο εραστής οδηγείται στον θάλαμο αερίων. Αλλά βλέποντάς την, κατέληξε την αρχική του απόφαση όπου οι δυο εραστές ομολογούν και οδηγούνται στο αστυνομικό τμήμα μια και η εκδοχή αυτή ανέδυε μεγαλύτερη τρυφερότητα… Η άθλια ξανθιά περούκα που φορούσε η Στάνγουικ ήταν μια ακόμη λαμπρή ιδέα του Γουάιλντερ που κατέληξε σε αυτό το εύρημα για να τονίσει τον ψεύτικο χαρακτήρα του χαρακτήρα που υποδυόταν.

Πίσω από την κάμερα κάθησε ο Τζον Ζάιτς, φωτίζοντας το φιλμ με έντονα κοντράστ που παραπέμπουν στον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Συχνά τα πρόσωπα σκιάζονται από τις μισάνοιχτες περσίδες των παραθύρων, προμηνύοντας την τραγική τους μοίρα και την τελική καταδίκη.

Η ταινία έτυχε λαμπρής υποδοχής τόσο από το κοινό όσο και από την κριτική που εντυπωσιάστηκε από το πρωτόγνωρο στυλ της ταινίας. Τέτοιος ήταν ο απόηχος του φιλμ ώστε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ να γράψει στον σκηνοθέτη: «Από την στιγμή της προβολής του συγκεκριμένου φιλμ και μετά, δυο είναι οι σπουδαιότερες λέξεις στον χώρο του σινεμά: “Μπίλυ” και “Γουάιλντερ”»!!!
Η ταινία έλαβε 7 υποψηφιότητες για τα Βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου χωρίς όμως να τιμηθεί ούτε καν με ένα…

Για την ιστορία οι υποψηφιότητες της ήταν:
Καλύτερης Ταινίας – Μπόμπι Ντα Σίλβα & Τζόζεφ Σίστρομ
Σκηνοθεσίας – Μπίλι Γουάιλντερ
Α’ Γυναικείου Ρόλου – Μπάρμπαρα Στάνγουικ
Διασκευής Σεναρίου – Μπίλι Γουάιλντερ και Ρέιμοντ Τσάντλερ
Φωτογραφίας σε ασπρόμαυρη ταινία – Τζον Σάιτς
Μουσικής Επένδυσης – Μίκλος Ρόζα
Ήχου – Λόρεν Ράινερ

double_indemnity_01

O σκηνοθέτης

O Mπίλι Γουάιλντερ ένας από τους πιο ιδιοφυείς σκηνοθέτες της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ ξεκίνησε την μακροχρόνια καριέρα του στο Βερολίνο του μεσοπολέμου γράφοντας σενάρια…
Μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, κινδυνεύοντας θανάσιμα σαν εβραίος, πηγαίνει για λίγο στο Παρίσι όπου γυρίζει μια ταινία και καθώς προμηνύεται Πόλεμος, δοκιμάζει την τύχη του στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού! Πρώτος σταθμός το σενάριο της «Νινότσκα» ενώ ακολουθεί η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα στο Χόλιγουντ! Με την 2η κιόλας ταινία του στη νέα του πατρίδα, το φιλμ νουάρ «Διπλή Ταυτότητα», προτείνεται για το πρώτο του Όσκαρ! Θα το κατακτήσει και μάλιστα εις διπλούν την επόμενη χρονιά με την συγκλονιστική «Λεωφόρο της Δύσης».
Θα ακολουθήσουν μια σειρά εκπληκτικών, μπριλάντε κωμωδιών με τις ομορφότερες σταρ του σινεμά! Οι πρωταγωνιστές του συγκεντρώνουν 14 υποψηφιότητες για Όσκαρ, ενώ το 1986, το 1988 και το 1993 θα τιμηθεί με σημαντικά βραβεία για τη συνολική του προσφορά στο σινεμά!
Το πρωτοπόρο ύφος του Γουάιλντερ σε συνδυασμό με τα αμφιλεγόμενα θέματα που πραγματεύτηκε σε κάποιες από τις ταινίες του, διεύρυναν το φάσμα του αποδεκτού και συνετέλεσαν τόσο στην εξέλιξη του αμερικανικού κινηματογράφου, όσο και στην αφύπνιση του κοινού.

Φιλμογραφία:
Έτος Τίτλος / Ελληνικός τίτλος

1934 Mauvaise Graine / Ο κακός δρόμος

1942 The Major and the Minor / Υπερφυσική Μπεμπέκα
1943 Five Graves to Cairo / Κατάσκοποι του Αλαμέιν

1944 Double Indemnity / Διπλή Ταυτότητα ή Κολασμένη Αγάπη
1945 The Lost Weekend/ Το Χαμένο Σαββατοκύριακο

1945 Death Mills

1948 The Emperor Waltz / Το βαλς του Aυτοκράτορα

1948 A Foreign Affair / Φλόγα και πάθος
1950 Sunset Boulevard / Η Λεωφόρος της Δύσης Σκηνοθέτης/Σεναριογράφος
1951 Ace in the Hole / Το τελευταίο ατού

1953 Stalag 17 / Ο καταδότης του θαλάμου 17

1954 Sabrina / Γλυκειά μου Σαμπρίνα
1955 The Seven Year Itch / Εφτά χρόνια φαγούρας
1957 The Spirit of St. Louis / Λίντμπεργκ, η Oδύσσεια ενός γενναίου

1957 Love in the Afternoon / Αριάν
1957 Witness for the Prosecution / Μάρτυς κατηγορίας

1959 Some Like It Hot / Μερικοί το προτιμούν καυτό

1960 The Apartment / Η Γκαρσονιέρα
1961 One, Two, Three / Ένα… Δύο… Τρία
1963 Irma la Douce / Η τροτέζα
1964 Kiss Me, Stupid / Φίλησέ με, κουτέ
1966 The Fortune Cookie / Ένας υπέροχος απατεώνας

1970 The Private Life of Sherlock Holmes / Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς

1972 Avanti! / Αβάντι!
1974 The Front Page / Η πρώτη Σελίδα
1978 Fedora / Φαιδώρα
1981 Buddy Buddy / Τα φιλαράκια

Πού παίζεται
ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ – ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Αθηναία Θερινός
Χάρητος 50, Κολωνάκι (στάση Μετρό Ευαγγελισμός)
2107215717
STEREO SOUND
€ 8,00, παιδ.- φοιτ., άνω των 65 & κάθε Πέμ. € 6,00
Πέμ.-Τετ.: 20.40/ 23.00

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: