Η Έξοδος επιστρέφει στο θέατρο Αργώ για 5 μόνο παραστάσεις από 24 έως 28 Οκτωβρίου 2015

Exodos

Συζήτηση μετά την παράσταση της 28ης Οκτωβρίου 2015 με θέμα: «Ιστορία: ιστορία τίνος;». Συντονίζει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος.

Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015 – μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με κύριο εισηγητή το Μενέλαο Χαραλαμπίδη με θέμα:
«Οι γυναίκες στην Αντίσταση μέσα από τις προφορικές μαρτυρίες»
Ο Μενέλαος Χαραλαμπίδης είναι ιστορικός, συγγραφέας και αρθρογράφος με ερευνητικά ενδιαφέροντα που εστιάζονται στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα και κυρίως στην περίοδο της Κατοχής.

menelaos xeralabidis

Έγινε sold out όπου παρουσιάστηκε, απέσπασε πολύ καλές κριτικές και εγκωμιαστικά σχόλια των ανθρώπων της τέχνης και των γραμμάτων, είχε μεγάλη αποδοχή από το κοινό, φιλοξένησε συγκινητικές συναντήσεις και συζητήσεις.

Η «Έξοδος», που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, επιστρέφει για πέντε παραστάσεις, στο Θέατρο Αργώ, σε ημερομηνίες που έχουν επιλεγεί συμβολικά κοντά στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου.

Οι ηρωίδες της παράστασης «Έξοδος», η Μόσχω Τζαβέλα, η Ηλέκτρα Αποστόλου, η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένους, η Λέλα Καραγιάννη, Σουλιώτισσες και Μεσολογγίτισσες, εργάτριες και ανώνυμες αγωνίστριες, ζωντανεύουν στη σκηνή από πέντε γυναίκες ηθοποιούς -Νικολίνα Καραθύμιου, Κατερίνα Μπιλάλη, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Γιώτα Τσιότσκα και Στέλλα Γρίβα- και συναντούν την 90χρονη αγωνίστρια Ζωή Πετροπούλου που αφηγείται ζωντανά στη Σκηνή τη δική της μάχη και ιστορία.

Μια παράσταση που έχει εξελιχθεί σε θέατρο-ντοκουμέντο, όπου πολλές παλιές και νέες αγωνίστριες συναντήθηκαν στο διάστημα που παίχτηκε ολόκληρο τον περασμένο χρόνο -στην Αθήνα στο Studio Μαυρομιχάλη και το Θέατρο Θησείον, στη Θεσσαλονίκη-Θέατρο Φαργκάνη και στην Πάτρα-Θέατρο Λιθογραφείον.

Το έργο διαπραγματεύεται το ερώτημα: Εγώ θα έβαζα σε κίνδυνο την ζωή μου για κάτι μεγαλύτερο και ανώτερο από το ατομικό; Και τι είναι η πατρίδα σήμερα και τότε; Το θέμα της παράστασης στοχεύει να αναδείξει τις αντιφάσεις, τους δισταγμούς, τις αποφάσεις, εν τέλει τον ρόλο των γυναικών στη διάρκεια της Νεοελληνικής Ιστορίας, μέσα από τη διαφορετικότητα του γυναικείου ψυχισμού.

Η «Έξοδος» παρουσιάζεται από τη θεατρική ομάδα Anima, που συνεχίζει τη θεατρική της έρευνα πάνω στην ανάδειξη της γυναικείας οπτικής και στην άρθρωση ενός ισότιμου γυναικείου λόγου. Το κείμενο της παράστασης συντίθεται από αφηγηματικά κείμενα-μονολόγους, αλλά και αληθινές μαρτυρίες γυναικών που έδρασαν στην επανάσταση του 1821, στον πόλεμο του 1940, στον εμφύλιο και μέχρι σήμερα.

Η ιδέα της σκηνοθεσίας:
Με αφετηρία το περιβάλλον μιας πειραγμένης εθνικής εορτής -κάτι μεταξύ 25ης Μαρτίου και 28ης Οκτωβρίου- την οποία οι ηθοποιοί προετοιμάζουν χρησιμοποιώντας υλικά από εθνικούς εορτασμούς, όπως ποιήματα, εικόνες, τραγούδια, απαγγελίες, στεφάνια, παρελάσεις και άλλα, αποδομείται και επαναδομείται η ιδέα του εθνικού.
Στόχος της παράστασης είναι να ξαναδιαβάσουμε με καινούριο τρόπο το 1821 και το 1940, ώστε τα κείμενα αυτά να αποκτήσουν σάρκα και οστά και να φέρουν πραγματικά, σημερινά, επίκαιρα διλήμματα, γιατί ‘Ηρωας μπορεί να είναι κάποιος από εμάς, όταν βρεθεί κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Κείμενο: Θεατρική ομάδα ANIMA
Δραματουργική επεξεργασία: Κυριακή Σπανού
Σκηνογραφία – Κοστούμια: Μάρθα Φωκά
Επιμέλεια Κίνησης – Χορογραφίες: Κάλλια Θεοδοσιάδη
Πρωτότυπη Μουσική: Κώστας Νικολόπουλος

Παίζουν: Νικολίνα Καραθύμιου, Κατερίνα Μπιλάλη, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Γιώτα Τσιότσκα, Στέλλα Γρίβα.
Και η 90χρονη: Ζωή Πετροπούλου

Παραγωγή: Θεατρική ομάδα ANIMA σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Εταιρεία Αργώ

Παραστάσεις:
Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 8:00 μμ
Κυριακή 25 Οκτωβρίου, 8:00 μμ
Δευτέρα 26 Οκτωβρίου, 8:00 μμ
Τρίτη 27 Οκτωβρίου, 8:00 μμ
Τετάρτη 28 Οκτωβρίου, 8:00 μμ

Τιμές εισιτήριων:
Κανονικό: 12 €
Φοιτητικό, άνω των 65, ανέργων: 8 €
Γκρούπ άνω των είκοσι ατόμων: 6 €
Ατέλεια: 5 €

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Θέατρο Αργώ (Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, ΑΘΗΝΑ, τηλ. 210-5201.684) από 24 έως 28 Οκτωβρίου 2015 και ώρα 8:00 μ.μ.

roubini mosxoxoriti

Παραθέτουμε την κριτική  του κ.  Πολενάκη για την παράσταση Έξοδος που έγινε την Κυριακή 25.10.2015 .
«Στο Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη (κίνηση Κάλλιας Θεοδοσιάδη, κείμενο της ομάδας, δραματουργική επεξεργασία της Κυριακής Σπανού), δίνεται η παράσταση του έργου «Έξοδος», αφιερωμένη στους αγώνες των Ελληνίδων από το 1821 μέχρι τον εμφύλιο. «Η Ιστορία», γράφει η σκηνοθέτιδα στο σημείωμα του προγράμματος, «μοιάζει να έχει αδικήσει τις Ελληνίδες -ειδικά εκείνες του 1821 που στάθηκαν γενναία δίπλα στους άνδρες- και να μην τις έχει συμπεριλάβει στις σελίδες της…
Τα πράγματα γίνονται λίγο καλύτερα με τη συμμετοχή των γυναικών στην Εθνική Αντίσταση 1940 -1945. Ο αγώνας του ελληνικού λαού κατά του φασισμού και για μια επαναστατική αλλαγή της κοινωνίας βρήκε τις γυναίκες σε αρκετές περιπτώσεις να ηγούνται των απελευθερωτικών προσπαθειών και οι πράξεις τους έγιναν γνωστότερες…
Το κείμενο της παράστασης συντίθεται από μονόλογους γνωστών ηρωΐδων του 1821, αλλά και αληθινές μαρτυρίες γυναικών που έδρασαν στον πόλεμο του 1940, στον εμφύλιο, μέχρι σήμερα. Στο σήμερα ερχόμαστε με τη ζωντανή μαρτυρία της 98χρονης Κατίνας Σηφακάκη…
Στόχος της παράστασης είναι να διαβάσουμε με καινούργιο τρόπο το 1821 και το 1940, ώστε τα κείμενα αυτά να αποκτήσουν σάρκα και οστά και να φέρουν πραγματικά επίκαιρα διλήμματα. Έτσι, η Μπουμπουλίνα, η Λέλα Καραγιάννη, η Μόσχω Τζαβέλα, η Ηλέκτρα Αποστόλου, η Μαντώ Μαυρογένους με τις επιστολές της στις Αγγλίδες / Γαλλίδες και πολλές ακόμη ανώνυμες γυναίκες, συναντιούνται πέρα από τον χρόνο σε αυτό το προσκλητήριο νεκρών…
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη δράση τους, για να ορίσουμε καλύτερα, στη δύσκολη συγκυρία όπου βρισκόμαστε, το αξιακό υπόβαθρο της συλλογικής μας αυτογνωσίας, χρησιμοποιώντας το ως πυξίδα της ιστορικής μας πορείας στο μέλλον».
Συμφωνώ και επαυξάνω, προσθέτοντας ονόματα γυναικών που από τύχη δεν περιλήφθηκαν στο έργο. Ελπίζω σε μια προσεχή επεξεργασία… Όπως της Ναυπλιώτισσας Καλλιόπης Παπαλεξοπούλου, «ψυχής» της τελευταίας, καθοριστικής, εξέγερσης κατά του Όθωνα. Στο ιταμό τελεσίγραφο του Βαυαρού συνταγματάρχη Χαν ότι θα έκανε στάχτη με κανονιές το σπίτι της αν δεν παρέδιδε τους αγωνιστές που είχαν καταφύγει σε αυτό, απάντησε με ένα λιτό σημείωμα: «Η κυρία Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου γνωρίζει εις τον αξιότιμον συνταγματάρχην ότι δεν φοβείται ει μη μόνον τους ποντικούς!». (Βλ. το βιβλίο της Κούλας Ξηραδάκη «Η γυναίκα που γκρέμισε τον θρόνο του Όθωνα»). Ξέσπασε, τότε, τέτοιο ομαδικό γέλιο μέσα στο Ναύπλιο, καθώς η απάντησή της έγινε αστραπιαία σε όλους γνωστή, που ο Βαυαρός, ντροπιασμένος, πήρε τα κανόνια του και ανεχώρησε!
Επίσης, τα ονόματα της Γυφτογιάνναινας και της Σάνας, από τις ελάχιστες που επέζησαν πολεμώντας με το σπαθί στο χέρι στη Έξοδο του Μεσολογγίου. Η πρώτη, πεθαίνοντας πολλά χρόνια αργότερα, έδωσε εντολή στις «τσούπρες» της να τη θάψουν με την καλή της φορεσιά, που θα έβρισκαν στον πάτο του σεντουκιού της. Άνοιξαν το σεντούκι και βρήκαν τα ανδρικά ρούχα που φορούσε στην έξοδο!
Η δεύτερη ήταν η Ελληνίδα «ψυχοκόρη» του Ελβετού φιλέλληνα Μάγιερ, που τον έσφαξαν μπροστά στα μάτια της, μαζί με όλη τη φαμίλια του. Εκείνη, έκτοτε, φύλαγε και φορούσε πάντα με καμάρι, σε όλη της τη ζωή, στις δημόσιες εμφανίσεις της, τα ματωμένα ανδρικά ρούχα της Εξόδου.
Παραπέμπω, τέλος, στη σπουδαία και τολμηρή μελέτη της Δέσποινας Μαζαράκη, που φωτίζει την οικτρή, από κάθε άποψη, κατάσταση και την αισχρή εκμετάλλευση των φτωχών Ελληνίδων στις παραμονές του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. (Περιοδικό «Αιών», τεύχος Ιανουαρίου 1940). Κάτι που δεν τις εμπόδισε να μπουν στην πρώτη γραμμή του αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον.
Η παράσταση, με θαυμαστούς ρυθμούς, σε ύφος μπαλάντας, χωρίς καμία διάθεση διδακτισμού, μεταδίδει ένα επικό ρίγος και μια σφαιρική, ολική, αίσθηση της Ιστορίας, εμψυχωμένη από πέντε ισάξιες πρωταγωνίστριες που «τα δίνουν όλα». (Νικολίνα Καραθύμιου, Κατερίνα Μπιλάλη, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Γιώτα Τσιότσκα, Άντρη Χατζηχριστοδούλου),με αποκορύφωμα τη συγκλονιστική, ζωντανή μαρτυρία – κατάθεση της Κατίνας Σηφακάκη. Χωρίς άλλα, περιττά λόγια, δείτε την.
Τα ωραία σκηνικά – κοστούμια (Μάρθα Φωκά), η λιτή μουσική (Κώστας Νικολόπουλος), οι απέριττοι φωτισμοί (Παναγιώτης Λαμπής), τα άρτια τρέιλερ (Αλέκος Κυράνης), τα video (Κυριάκος Πανόπουλος) κοσμούν την παράσταση».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: