THE REVENANT – Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (2015) του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου | Κριτική Νότα Διαμαντοπούλου

The Revenant 01

Το εγκώμιο περιέχει τον εκθειασμό, αλλά δεν αποκλείει και μια κάποια μομφή ή ένα είδος κριτικής. Ο πανηγυρικός δεν επιδέχεται κάτι απ τα παραπάνω. Littre, Λεξικό της Γαλλικής γλώσσας.
Ο ιστορικός Γκισαρντέν επισημαίνει «όλες οι πόλεις, όλα τα βασίλεια είναι θνητά. Κάθε πράγμα, είτε με φυσικό, είτε με βίαιο τρόπο φτάνει κάποτε στο τέρμα του».

Ο Ινιαρίτου εδώ μας δείχνει τις τελευταίες ανάσες των Ινδιάνων, το ρήμαγμα τους από τους λευκούς – που με τη σειρά τους υπομένουν την σκληράδα και την ταπείνωση της επιβίωσης-. Τους αρχαίους και αδυσώπητους νόμους της φύσης, που δεν αφήνουν θέση σε μετάνοια. Ο χώρος, τα γεγονότα που συντελούνται εκεί, μας θυμίζουν πως δεν κυριαρχούμε πάνω του.
Οι νίκες στο αρχέγονο τοπίο δεν πρέπει να μας κολακεύουν, αλλά να περιμένουμε την εκδίκηση τους για κάθε μια απ αυτές. Και ο άνθρωπος μέσα σε όλη του την εξομολόγηση…αυτή της μοναχικότητας, ομαδικότητας, απώλειας, εκδίκησης, ευσπλαχνίας, τιμωρίας.
Δεν είναι τυχαίο που τα πρώτα πλάνα, με ευρυγώνιο φακό πάντα, είναι τα τεράστια δέντρα που πηγάζουν απ το νωθρό σώμα του νερού. Και ξάφνου η αντίθεση. Μια επίθεση Ινδιάνων σε μια ομάδα κυνηγών, που εμπορεύονται δέρματα ζώων. Ο ήχος του όπλου καταστρέφει την γαλήνη. Τα βέλη των ιθαγενών σφυρίζουν και σκοτώνουν.
Η αποστολή αποδεκατίζεται. Οι επιζήσαντες με τον εξερευνητή Χιου Γκλας( Ντι Κάπριο) εγκαταλείπουν τον καταυλισμό, αποζητώντας τη σωτηρία. Ο ιχνηλάτης Γκλας στην αχαρτογράφητη Αμερική, παρεκλύει απ την ομάδα και μας δίνει μια απ τις πιο δυνατές σκηνές της ταινίας. Η επίθεση από ένα θεριό. Μια αρκούδα που λες και έρχονταν από παλιούς, πεθαμένους καιρούς. Σαν ένα φάντασμα της επιτομής και αποθέωσης της αρχαίας, άγριας ζωής. Η πάλη μαζί της τον αφήνει ζωντανό-νεκρό και δίνει την προδοσία στα χέρια του συνοδοιπόρου του Τζον Φιτζέραλντ (Τομ Χάρντυ). Ο Φιτζέραλντ, σκοτώνοντας το γιο του ( από την Ινδιάνα σύντροφό του) τον αφήνει μέσα στο πουθενά.
Εκεί αρχίζει και η Οδύσσεια του μέσα στην αγριότητα της φύσης. Χιόνι, χιόνι, χιόνι. Η δύναμη της εκδίκησης, η βοήθεια ενός άγνωστου Ινδιάνου – που με τα βότανα του, προσπαθεί να του κλείσει τις πληγές-, η αναγέννηση του μέσα από ένα νεκρό άλογο, που απ το κουφάρι του ξαναβγαίνει γυμνός, μετά από μέρες, σαν από χειμερία νάρκη, τον δυναμώνουν.
Η επιβίωση του επιβάλει τη στροφή στον άνθρωπο- ζώο. Το βασικό ένστικτο δεν σηκώνει κώδικες τιμής και ηθικής. Τρώει ωμά τα ψάρια και τα κρέατα.
Η μόνη χορδή που τον ενώνει με την ανθρώπινη φύση του, είναι το όραμα της νεκρής γυναίκας του. Υπερίπταται στον ύπνο του, αλλά και στις εξαντλητικές πορείες του, μέχρι τον τόπο συνάντησης με τον αντίπαλο-δήμιο του.
Ο Ντι Κάπριο παίζει με το σώμα του, αφού η απέραντη ερημιά που διασχίζει μέχρι το οχυρό της εκδίκησης και το σακατεμένο απ την αρκούδα λαρύγγι, του αφήνουν τα μάτια και τα χέρια προς συνεννόηση.
Μια μεγάλη ταινία απ τον Ινιαρίτου, ένα κομμάτι τέχνης και τεχνικής, που αντανακλά και αντιπαραβάλει τον άνθρωπο στις καλύτερες και τις χειρότερες εκφάνσεις του, ακόμα και στη στάση του απέναντι στη φύση.

Σκηνοθεσία

Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου

Παίζουν

Λεονάρντο Ντι Κάπριο Τομ Χάρντι Ντόναλ Γκλίσον 

διαβάστε επίσης:

Η Επιστροφή ( The Revenant 2015) του Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου | αναλυτική παρουσίαση, trailer, που παίζεται, συνοπτική κριτική

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s