Η ΠΑΡΕΑ ΤΩΝ ΛΥΚΩΝ (THE COMPANY OF WOLVES, 1984) | Σκηνοθεσία: Νιλ Τζόρνταν

the company of wolves

Η ΠΑΡΕΑ ΤΩΝ ΛΥΚΩΝ
THE COMPANY OF WOLVES
4 / 5 
Φαντασίας 1984 | Έγχρ. | 

Αγγλική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Άντζελα Λάνσμπερι, Ντέιβιντ Γουόρνερ, Σάρα Πέρσον

Εντυπωσιακή συνύπαρξη της παραμυθένιας ατμόσφαιρας με στοιχεία τρόμου και φαντασίας μέσα από τα όνειρα μιας νεαρής κοπέλας, που έχει επηρεαστεί από τις ιστορίες με λυκανθρώπους που της διηγείται η γιαγιά της.

“Ένας Αμερικανός Λυκάνθρωπος στο Λονδίνο” (1981) του Τζον Λάντις το Σάββατο 4.2  και «Η Παρέα των Λύκων» (1984) του Νιλ Τζόρνταν την Κυριακή 5.2.2017 στις 19.30 με ελεύθερη είσοδο στο Σχολείο του Σινεμά

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου 2017  την Κυριακή 5.2.2017 έναρξη σεμιναρίου με ανοιχτό μάθημα


Υπόθεση

Η Γκράνυ, γιαγιά της δεκατριάχρονης Ροζαλίν, επισκέπτεται την εγγονή της στην άκρη του δάσους. Ανάμεσα στις ιστορίες που της διηγείται, της μιλάει για περίεργες εξαφανίσεις όταν το φεγγάρι είναι γεμάτο. Για αθώες παρθένες που ερωτεύονται γοητευτικούς άνδρες με παράξενο βλέμμα. Για λύκους που μεταμορφώνονται σε άνδρες… Βγαίνοντας για μια βόλτα στο δάσος, η μικρή Ροζαλίν θα γνωρίσει τον Χάντσμαν, ένα νεαρό με υπέροχα μάτια, που δε θα μπορέσει να του αντισταθεί…
Ο Νιλ Τζόρνταν δίνει με επιτυχία μία πρωτότυπη εκδοχή της Κοκκινοσκουφίτσας, οδηγώντας την ιστορία του σε έναν κόσμο ανάμεσα στη σεξουαλικότητα και την αθωότητα, το πραγματικό και το φανταστικό. Θα «ολοκληρώσει» την προβληματική του αυτή, δέκα χρόνια αργότερα, με την ταινία Συνέντευξη με έναν βρικόλακα (1994).

THE COMPANY OF WOLVES 01

Τρίτη 27 Απριλίου 2010

Το «Μια φορά και έναν καιρό…» είναι μάλλον η πιο κατάλληλη φράση για να ανοίξουμε αυτό το κείμενο. Η ταινία του Neil Jordan αποτελεί μια ελεύθερη εκδοχή στο μύθο της κοκκινοσκουφίτσας, καθώς και μια ευρύτερη υπονόμευση στη λειτουργική της παραμυθοχώρας. Την κοκκινοσκουφίτσα εδώ υποδύεται η όμορφη Ροζαλί με το κόκκινο σάλι. Ο δράκος του παραμυθιού δεν είναι ένας λύκος, αλλά ένας λυκάνθρωπος. Υπάρχουν πολλοί του είδους του. Η διασκευασμένη πλοκή εξελίσσεται σε μια κοινότητα χωρικών με συγκεκριμένες και στενές αντιλήψεις.

O Neil Jordan θέτει το σπόρο εμφανέστατα: οι αντιλήψεις μας περί «καλού» και «κακού» είναι προδιαγεγραμμένες από την παιδική, ή καλύτερα βρεφική ηλικία μας. Συγκεκριμένα, μετά την κοπή του ομφάλιου λώρου, τόσο κατά το στάδιο που προηγείται της απογαλάκτωσης, όσο και κατά εκείνο που έπεται, χυμάνε πάνω μας παραμύθια-νανουρίσματα που εκτοξεύονται από ενήλικες γλώσσες. «Καλοί» πρίγκιπες και νεράιδες και τρομακτικοί «κακοί» ήρωες παρμένοι απτο άγριο ζωικό βασίλειο εμφυτεύονται εντός μας. Εν αγνοία μας. Και κυριότερα, καλλιεργούνται αναντίδραστα. Γινόμαστε φορείς παραμυθιών. Οι αντιλήψεις μας διαμορφώνονται, ή καλύτερα (παρα)μορφώνονται. Η διαδικασία της ανάπλασης-ενηλικίωσης αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο στάδιο εσωτερικής βίας. Η λογική, το λίκνο της ανθρώπινης νόησης, υπαγορεύεται από χωνεμένους ορισμούς και ορόσημα, των οποίων οι ρίζες εδρεύουν σέναν χρόνο που ήμασταν απόντες.

Έτσι και εδώ, ολόκληρη η χωρική κοινότητα με τις προκαθορισμένες αντιλήψεις μαίνεται κατά των λύκων. Λύκοι που όπως αποδεικνύεται αποτελούν ανθρώπινους ετερώνυμους. Ή καλύτερα, δεν υπάρχει λύκος και άνθρωπος. Η όψη μας είναι απλά ένα περίγραμμα, ρευστό και ευμετάβλητο, που συγκρατεί την εσωτερική μορφή/ουσία μας. Τα μάτια μας είναι οι προβολείς. Στο θεάμενο υποκείμενο αντανακλώνται οι αντιλήψεις, τα συναισθήματα και οι προκαταλήψεις μας. Αυτά δίνουν μορφή στο αλλότριο περίγραμμα, στην όψη. Για αυτό και η κοινότητα των χωρικών μορφώνει τα υποκείμενα σε ανθρώπους ή λύκους ανάλογα με το χρώμα των συναισθημάτων, των προδιαθέσεων και των προκαθορισμένων αντιλήψεων. 

Για να αγγίξεις την ουσία κάτω από το ευμετάβλητο περίγραμμα οφείλεις να απαλλαγείς από τις προχρωματισμένες αντιλήψεις σου. Να βαδίσεις γυμνός, με παλάμες γυμνές να ψαχνίσεις κάτω από τους παλιάτσους της αντανάκλασής σου. Την αντανάκλαση να κάψεις, ώστε να αγγίξεις την ουσία. Το The Company of Wolves είμαι μια εμβαθής αλληγορία, που παρόμοιά της συναντήσαμε και στα πιο πρόσφατο Bear`s Kiss, αλλά και στο Let the Right One In.

Ο Neil Jordan λοιπόν προκρίνει τη χειραφέτηση από τις προκαθορισμένες αντιλήψεις που μας συντροφεύουν από τη βρεφική ηλικία. Αφορίζει το ανούσιο των επιγραφών στις πλάτες των επιθέτων. Επιζητεί την ελευθερία. Σύμμαχος του ο έρωτας. Μόνο στον έρωτα τα πάντα είναι αβέβαια. Η λογική υπονομεύεται, εγκαταλείπει. Η ουσία των πραγμάτων επαναπροσδιορίζεται. Οι προκαταλήψεις είναι απούσες. Τα δεσμά και οι περιορισμοί φλέγονται. Η παρόρμηση και το αυθόρμητο συναίσθημα σημασιοδοτεί τα πάντα, ή καλύτερα στερεί τη σημασία τους. Έτσι και ο φακός του σκηνοθέτη εστιάζει στο ερωτικό παιχνίδι. Τόσο στη χημεία του πρωταγωνιστικού διδύμου, όσο και στη γενικότερη αισθητική, η οποία βρέχεται από ερωτισμό. Διάχυτος στο έντονο μακιγιάζ των νεαρών κορασίδων. Όπως και στην ευρύτερη «αφροδισιακή» κινηματογράφηση.

Πριν κλείσουμε οφείλουμε να σας ομολογήσουμε πως αυτό το κινηματογραφικό κομψοτέχνημα χρηματοδοτείται από υπέρογκα δάνεια της cult κουλτούρας και της ταινίας τρόμου, έστω και αν το τεχνολογικό άγουρο είναι εμφανές. Η έντονη χρήση της μουσικής σε συνδυασμό με τη συχνή παρεμβολή εμβόλιμων πλάνων φτιασιδώνουν μια μυστηριώδη έκφραση απειλής, μορφώνοντας έτσι μια σκοτεινή και gothic αισθητική, που ενδέχεται να συνεπάρει τους λάτρεις (και να απογοητεύσει τους αντιδεάτες), ανεξαρτήτως της εξαίρετης αλληγορίας που ποτίζει τη ραχοκοκκαλιά της ταινίας.

Βαθμολογία: 8/10 

Γιώργος Ευθυμίου (This is…cult!)
http://cine.gr/

ΟΙ ΠΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΝΙΛ ΤΖΟΡΝΤΑΝ ΟΠΩΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

Original Cinema Quad Poster - Movie Film Posters
Original Cinema Quad Poster – Movie Film Posters

ΜΑΙΚΛ ΚΟΛΙΝΣ, Ο ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ
MICHAEL COLLINS
4 / 5
Πολιτική 1996 | Έγχρ. | Διάρκεια: 132′

Αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Λίαμ Νίσον, Άλαν Ρίκμαν, Τζούλια Ρόμπερτς, Αϊνταν Κουίν, Στίβεν Ρία
Η δράση του Ιρλανδού επαναστάτη Μάικλ Κόλινς, που έδωσε νέα διάσταση στον ανταρτοπόλεμο των Ιρλανδών κατά των Αγγλων και ανάγκασε τη Μεγάλη Βρετανία να διαπραγματευτεί για πρώτη φορά τους όρους της ιρλανδικής αυτονομίας.

Συνοπτική κριτική

Ο Τζόρνταν δεν απέφυγε κάποιες ιστορικές ανακρίβειες ή απλουστεύσεις του τύπου οι «κακοί» Άγγλοι, από τη μια, και οι «καλοί» Ιρλανδοί από την άλλη, επιλέγοντας την οπτική τού ενός και μόνο στρατοπέδου. Ταυτόχρονα η παρουσία της Τζούλια Ρόμπερτς στο καστ (και το γεγονός ότι πρόκειται για μια ακριβή παραγωγή της Warner) τον ανάγκασε να δώσει (μια άνιση) βαρύτητα στο ερωτικό ειδύλλιο του Κόλινς με την Κίτι, ένα επεισόδιο που θα μπορούσε να λείπει εντελώς. Όμως, η ταινία σε γενικές γραμμές έχει τις μεγάλες στιγμές της: η απεικόνιση της ήττας του 1916, η προετοιμασία των ομάδων θανάτου, οι αψιμαχίες του Εμφυλίου και πολλές ακόμα σκηνές είναι κινηματογραφημένες με μια εντυπωσιακή σκηνοθετική μαεστρία, ενώ ο Λίαμ Νίσον είναι εξαιρετικός, σε ένα ρόλο που μάλλον θα τον φέρει υποψήφιο για Όσκαρ ερμηνείας.

the-end-of-the-affair

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ
THE END OF THE AFFAIR
4 / 5 
Κοινωνική 1999 | Έγχρ. | Διάρκεια: 102′
Αγγλοαμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Ρέιφ Φάινς, Τζούλιαν Μουρ, Στίβεν Ρία, Ίαν Χαρτ

Στο Λονδίνο του 1946, ένας συγγραφέας αναζητεί τα αίτια που οδήγησαν την παντρεμένη ερωμένη του να διακόψει ξαφνικά τον παράνομο δεσμό τους. Η εκ νέου συνάντηση των πρώην εραστών θα αποκαλύψει ένα μυστικό, που με τίποτα δεν θα μπορούσε να φανταστεί ο συντετριμμένος και οργισμένος ταυτόχρονα ήρωας.

MONA LISA
MONA LISA
3 / 5 ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ
Σινεφίλ 1986 | Έγχρ. | Διάρκεια: ‘
Αγγλική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Μπομπ Χόσκινς, Μάικλ Κέιν, Κάθι Τάισον

Ένας μικροκακοποιός αποφυλακίζεται και το πρώην αφεντικό του τού αναθέτει να συνοδεύει ένα διάσημο κολ-γκερλ στις νυχτερινές του εξόδους.

Συνοπτική κριτική
Η «Μόνα Λίζα» είναι η τρίτη ταινία του Νιλ Τζόρνταν («Η παρέα των λύκων») και κινείται στην ατμόσφαιρα των παραδοσιακών φιλμ νουάρ, όπου κυριαρχεί η ποίηση και η βρομιά, η μοναξιά και το κοσμοπολίτικο περιβάλλον, ο κυνισμός με την τρυφερότητα του έρωτα. Μέσα από μια «γραφίστικη» φωτογραφία, ο Νιλ Τζόρνταν δίνει ένα ρομαντικό γκαγκστερικό φιλμ με κυρίαρχο στοιχείο τις σχέσεις απελπισίας που αναπτύσσονται ανάμεσα στους «καταραμένους» αλλά ταυτόχρονα καθημερινούς ήρωες της ταινίας. Η ερμηνεία του Μπομπ Χόσκινς κέρδισε το βραβείο του Φεστιβάλ Καννών του ’86.

Interview With the Vampire

Συνέντευξη Με Έναν Βρικόλακα
Interview With the Vampire
3 / 5 
Τρόμου 1994 | Έγχρ. | Διάρκεια: 122′

Αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Τομ Κρουζ, Μπραντ Πιτ, Αντόνιο Μπαντέρας, Στίβεν Ρία, Κρίστιαν Σλέιτερ
Το θύμα ενός βρυκόλακα στη Νέα Ορλεάνη του 18ου αιώνα προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν εχθρικό κόσμο, χωρίς να αποδέχεται το γεγονός ότι έχει και ο ίδιος μεταμορφωθεί σε βρυκόλακα.

Συνοπτική κριτική

Το αποτέλεσμα είναι ένα περίεργο, νοσηρό έργο, με αυθεντικές σκηνές τρόμου, εκπληκτικά σημεία (όπως η παράσταση των βρικολάκων σε ένα παρισινό θέατρο), αλλά και την αίσθηση ότι ο δημιουργός της «παρέας των λύκων» δεν εκμεταλλεύεται όλες τις δυνατότητες του θέματός του.

Ondine-Poster

Ondine
3 / 5 Ondine
Δραματική 2009 | Έγχρ. | Διάρκεια: 111′
Ιρλανδική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Κόλιν Φάρελ, Στίβεν Ρία, Αλίσια Μπαχλέντα, Άλισον Μπάρι

Ένας πρώην αλκοολικός Ιρλανδός ψαράς πιάνει στα δίχτυα του μια νεαρή καλλονή αγνώστων λοιπών στοιχείων. Αρνούμενη να έχει οποιαδήποτε σχέση με τον έξω κόσμο, η μυστηριώδης κοπέλα θα αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με τον άνθρωπο που την «ψάρεψε» μέσα από τα παγωμένα νερά του Ωκεανού, αλλά και την άρρωστη κόρη του, η οποία πιστεύει ότι η Οντίν είναι ένα μαγικό πλάσμα της θάλασσας.

Συνοπτική κριτική
Η μαγευτική φωτογραφία και το αρμονικό soundtrack των Sigur Ros ξεχωρίζουν στην οπτικά ελκυστική αλλά σεναριακά άνιση επιστροφή του Νιλ Τζόρνταν στην πατρίδα του.

BREAKFAST ON PLUTO

BREAKFAST ON PLUTO
2,5 / 5 
Κομεντί 2005 | Έγχρ. | Διάρκεια: 131′
Αγγλο-ιρλανδική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Κίλιαν Μέρφι, Στίβεν Ρία, Λίαμ Νίσον, Ίαν Χαρτ

Ο ορφανός Πάτρικ, που από μικρός ήθελε να τον αποκαλούν Γατούλα, αφού πληροφορείται ότι είναι νόθος γιος ενός ιερέα, εγκαταλείπει την ταραγμένη Ιρλανδία των σίξτις και πηγαίνει στο Λονδίνο όπου κάνει καριέρα ως drag queen. Όμως μια βόμβα σε νάιτ κλαμπ τον εμπλέκει με τον IRA. Διασκευή βιβλίου του Πάτρικ ΜακΚέιμπ.

Συνοπτική κριτική

EΝΑ ΡΕΣΙΤΑΛ «ΘΗΛΥΚΟΤΗΤΑΣ» ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΙΛΙΑΝ ΜΕΡΦΙ. ΑΝΑΛΑΦΡΗ ΤΑΙΝΙΑ, ΜΕ ΚΑΛΟ ΚΑΣΤ, ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΧΑΛΑΡΗ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΕΙ ΜΟΝΙΜΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΝΙΛ ΤΖΟΡΝΤΑΝ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑΜΕΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΝ ΛOΓΩ ΔΗΜΙΟΥΡΓO.

ANGEL

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΚΔΙΚΗΣΗ
ANGEL 3 / 5
Σινεφίλ 1982 | Έγχρ. | Διάρκεια: ‘
Αγγλική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Στίβεν Ρία, Ρέι Μακνάλι, Ντόναλντ Μακάν

Ένας μουσικός βλέπει να δολοφονούν το μάνατζέρ του τέσερις εκβιαστές – μαφιόζοι, παθαίνει σοκ, αλλά ύστερα από αυτή την πρώτη συνάντησή του με το θάνατο, κυριεύεται από τη γοητεία του και αρχίζει να σκοτώνει τους εκτελεστές.

byzantium-(2012)

Αιωνιότητα
Byzantium
2 / 5 Αιωνιότητα
Θρίλερ 2012 | Έγχρ. | Διάρκεια: 118′
Aγγλική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Σέρσια Ρόναν, Τζέμα Άρτερτον, Σαμ Ράιλι

Η Έλινορ και η Κλάρα, δυο μυστηριώδεις γυναίκες με… προαιώνιο παρελθόν, διαφεύγουν από τη σκηνή ενός βίαιου εγκλήματος και καταφεύγουν σε μια ήσυχη παραλιακή κωμόπολη. Σύντομα, κι ενώ άνθρωποι αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς γύρω τους, το σκοτεινό παρελθόν τους έρχεται να τις συναντήσει.

Συνοπτική κριτική
Ατμοσφαιρικό και λυρικό, αλλά σεναριακά αδέξιο θρίλερ, το οποίο προσπαθεί να εκμοντερνίσει το βαμπιρικό μύθο. Ο Τζόρνταν τυλίγει την περίπλοκη αυτή ιστορία ενηλικίωσης/επιβίωσης σε ένα μελαγχολικό μανδύα υπαρξιακής αγωνίας (αντί του εύκολου γοτθικού τρόμου), δυσκολεύεται όμως να μεταγγίσει πάθος και να προσδώσει βάθος στους χαρακτήρες του. Όσα ψιθυρίζονται ή υπονοούνται, από φροϋδικές αναφορές μέχρι ιστορικοπολιτικά σχόλια, διατηρούν εδώ μια υπόγεια δυναμική, σε αντίθεση με την καθαρή δράση, η οποία είναι όχι μόνο διεκπεραιωτική, αλλά σχεδόν αφελής.

the-good-thief

Ο ΚΑΛΟΣ ΚΛΕΦΤΗΣ
THE GOOD THIEF
2 / 5 
Αστυνομική 2002 | Έγχρ. | Διάρκεια: 108′

Αγγλική ταινία, σκηνοθεσία Νιλ Τζόρνταν με τους: Νικ Νόλτε, Τσέκι Κάριο, Σαϊντ Ταγκμαουί, Νούτσα Κουκιανίτζε, Εμίρ Κουστουρίτσα, Ζεράρ Νταρμόν, Ρέιφ Φάινς
Ο Μπομπ, ξεπεσμένος τζογαδόρος στη γαλλική Ριβιέρα που θέλει να κάνει ένα τελευταίο μεγάλο κόλπο, σχεδιάζει μια ψεύτικη ληστεία σε καζίνο του Μόντε Κάρλο για να ξεγελάσει την αστυνομία που τον παρακολουθεί και να χτυπήσει ανενόχλητος το βασικό του στόχο: μια συλλογή από πολύτιμους πίνακες που φυλάσσονται σε άλλο κτίριο του καζίνο. Ριμέικ του «Μπομπ ο τζογαδόρος» του Μελβίλ. Καλογυρισμένο, αλλά θυμίζει περισσότερο ευρωπαϊκή εκδοχή της «Συμμορίας των 11», παρά διατριβή πάνω στο φιλμ νουάρ.
Συνοπτική κριτική
ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ ΤΖΟΡΝΤΑΝ, ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΠΛΟΚΗ, ΚΑΛΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΣΤ. ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ ΠΑΝΤΩΣ ΤΟ ΧΑΠΙ ΕΝΤ ΚΑΙ ΤΟ ΟΤΙ ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ ΜΙΛΑΝΕ ΑΓΓΛΙΚΑ ΟΤΑΝ Η ΔΡΑΣΗ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ.

Neil_Jordan_by_David_Shankbone

28/12/2013
Νιλ Τζόρνταν
NEIL JORDAN
Γράφουν οι Δέσποινα-Ηλέκτρα Βούλγαρη & Δάφνη Δημητριάδη


Δύο δεκαετίες μετά την πετυχημένη “ Συνέντευξη με έναν βρικόλακα ”, ο πολυβραβευμένος Ιρλανδός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Νιλ Τζόρνταν, επιστρέφει με το “Βyzantium”, αψηφώντας τις συμβάσεις μίας τυπικής βαμπιρικής ιστορίας. Κρατώντας αποστάσεις από την χολυγουντιανή παραγωγή, που τον έκανε γνωστό στο διεθνές κοινό, χρησιμοποιεί τον βαμπιρικό μύθο για να επαναπροσδιορίσει τη σχέση μητέρας-κόρης.
Ο σκηνοθέτης, που έβαλε το ιρλανδικό σινεμά στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη, ξεκίνησε την καριέρα του ως σύμβουλος σεναρίου, λίγο πριν γυρίσει την πρώτη του μεγάλου-μήκους ταινία, το “Angel” (1982). Βασισμένη στα πρότυπα του θρίλερ, η ταινία εστιάζει σε ένα από τα αγαπημένα θέματα του σκηνοθέτη, στις συνέπειες της βίας, φιλτραρισμένης από τις απόψεις και τις αντιδράσεις των ηρώων του.
Στο επόμενό του βήμα “ Η Παρεα των Λυκων” (1984), ο σκηνοθέτης δεν διστάζει να χτίσει μια gothic ταινία τρόμου πάνω σε μία ιστορία παραμυθιού και καταφέρνει να κερδίσει κοινό και κριτικούς για μία ακόμη φορά. Δύο χρόνια αργότερα με τη νεό-νουάρ ταινία μυστηρίου “Μόνα Λίζα ” (1986), κερδίζει υποψηφιότητες για βραβεία σε Αγγλία και Αμερική, καθώς και υποψηφιότητα για Όσκαρ α’ ανδρικής ερμηνείας για τον πρωταγωνιστή Bob Hoskins.
Η ταινία-σταθμός στην καριέρα του έρχεται το 1992. Το “The Crying Game”, του εξασφαλίζει έξι υποψηφιότητες ‘Οσκαρ και του χαρίζει το Όσκαρ του καλύτερου σεναρίου.
Με ένα άρτια δομημένο σενάριο χαρακτήρων και με έντονα τα στοιχεία του πολιτικού θρίλερ, κυρίαρχη είναι η προβληματική, που απασχολεί τον σκηνοθέτη στο μεγαλύτερο μέρος της φιλμογραφίας του: η αναζήτηση ταυτότητας. Με φόντο τη σύγχρονη πολιτική ιστορία της πατρίδας του, ο Τζόρνταν σκιαγραφεί την προσπάθεια αναζήτησης ταυτότητας, όχι μονο σεξουαλικού, αλλά πολιτικού, κοινωνιολογικού και φυλετικού περιεχομένου.
Το πρώτο του blockbuster έρχεται το 1996 με την επική ταινία “ Mάικλ Κολινς ”, και τον Λίαμ Νίσον στο ρόλο του Ιρλανδού απελευθερωτή. Η ταινία εξ ολοκλήρου γυρισμένη στην Ιρλανδία και παραγωγή όχι μόνο ιρλανδικών εταιρειών, αλλά και αγγλικών και αμερικάνικων.
Το τελικό αποτέλεσμα θεωρήθηκε ως μία εξαιρετική μίξη του ιρλανδικού κινηματογράφου και Hollywood. Άμεσες αφηγήσεις, προσπάθεια για την επίτευξη πανσοφίας του θεατή, πλήρη μεταφορά και κατανόηση των συνθηκών της πιο άστατης περιόδου στην ιστορία της Ιρλανδίας, ερωτική διεκδίκηση, μερικές φορές ακόμη και χιούμορ, στοιχεία για τα οποία δίκαια απέδωσαν στην ταινία τους χαρακτηρισμούς «μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός» και «ορόσημο του ιρλανδικού σινεμά».
Ένα χρόνο μετά, ο Νιλ Τζόρνταν σκηνοθετεί το “Μικρό Χασάπη”, μια μεταφορά ενός ιρλανδικού μυθιστορήματος του Πάτρικ Μακ Κέιμπ, στο οποίο ο σκηνοθέτης ασχολείται με τα ιδιαίτερα προκλητικά για εκείνον θέματα της βίας και της σεξουαλικότητας, μέσω ενός παιδιού ήρωα που εξαιτίας της τραγικής του παιδικής ηλικίας καταλήγει στην τρέλα. Παρά το θέμα της, η ταινία θεωρήθηκε αρκετά αισιόδοξη και χαρακτηρίστηκε ως μία «εξαιρετική μαύρη κωμωδία», μια αντίθεση θέματος και απόδοσης που οδήγησε, μεταξύ άλλων, και στην αργυρή άρκτο στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1998.
Στην Ελλάδα ο Νιλ Τζόρνταν γίνεται γνωστός το 1999 με το συγκρατημένο και ρομαντικό “Το Τέλος Μιας Σχέσης”, μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Γκράχαμ Γκριν. Η ταινία, που αποτελεί και το πιο χολιγουντιανό δείγμα δουλειάς του δημιουργού, υπήρξε μια πειραματική προσπάθεια του σκηνοθέτη να αναδείξει το πάθος μιας ερωτικής σχέσης με απόλυτο μινιμαλισμό στην υποκριτική, ακόμη κι αν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βλέπουμε τους αστέρες Ρέιφ Φάινς, Τζούλιαν Μουρ και Στίβεν Ρία, κάτι που φάνηκε να δυσαρέστησε αρκετά το κοινό.
Μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες στη κινηματογραφική σταδιοδρομία του Νιλ Τζόρνταν αποτελεί το “ Πρόγευμα στον Πλούτωνα ” (2005). Ο σκηνοθέτης συνδυάζει τα αγαπημένα του στοιχεία, τόσο στη θεματολογία όσο και στις αφηγηματικές μεθόδους που ακολουθεί.
Η αναζήτηση της ταυτότητας του νεαρού Partick Braden (Σίλιαν Μέρφι) είναι ένα από τα στοιχεία που φαίνεται πως ξέρει με δεξιότητα να χειρίζεται ο σκηνοθέτης, καταφέρνοντας να παρασύρει στα διλήμματα , τόσο κοινωνικά όσο και προσωπικά, που αντιμετωπίζει ο ήρωας. Ο άνθρωπος που μεγαλώνει «εγκλωβισμένος σε λάθος σώμα» φαίνεται να είναι ένα θέμα που προκαλεί τον σκηνοθέτη ( το βλέπουμε και στο εξίσου σημαντικό έργο του “The Crying Game”). Παράλληλα εξελίσσεται το κεντρικό θέμα της ταινίας, η αναζήτηση της πραγματικής οικογένειας του νεαρού Κitten ( όπως o ίδιος αυτό-αποκαλείται). Το θέμα αυτό, αν και αρκετά κοινότυπο, εξελίσσεται με μεγάλη αριστοτεχνία και με ενδιάμεσες ιστορίες, που αποδεικνύουν πως το ταξίδι είναι αυτό, που εν τέλει οδηγεί στην ευτυχία, παρά η επίτευξη του τελικού στόχου. 

Εν αναμονή του ” Byzantiun”, της νέας ταινίας του Νιλ Τζόρνταν που η προγραμματισμένη του προβολή στην Ελλάδα αναβλήθηκε 2 φορές.

Δέσποινα-Ηλέκτρα Βούλγαρη & Δάφνη Δημητριάδη
http://screeneye.net/

Ο Ιρλανδός σκηνοθέτης και συγγραφέας Νιλ Τζόρνταν ξεκίνησε την καριέρα του ως σύμβουλος σεναρίου σε ταινίες και γρήγορα έφτασε να κάνει τις δικές του ταινίες που έχουν ένα κοινό στοιχείο: την εμφάνιση του Στίβεν Ρία σε όλες. Το ύφος των ταινιών του ποικίλλει καθώς είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος δημιουργός που κάνει εμπορικές ταινίες όπως είναι το Interview with a Vampire (με Τομ Κρουζ, Μπραντ Πιτ, Κίρστεν Ντανστ) αλλά και πιο σινεφίλ με προσωπικό χαρακτήρα ταινίες. Το αγαπημένο θέμα με το οποίο συχνά καταπιάνεται είναι οι ασυνήθιστες ερωτικές σχέσεις και χαρακτηριστικές ταινίες του είναι το The Crying Game (με τον Τζέι Ντέιβιντσον) για το οποίο βραβεύτηκε με OSCAR σεναρίου, το The End of the Affair (με Ρέιφ Φάινς και Τζούλιαν Μουρ) για το οποίο κέρδισε βραβείο BAFTA σεναρίου και το Breakfast on Pluto (με τον Κίλιαν Μέρφι). Ειδικότερα το πρώτο και το τρίτο περιγράφουν τη ζωή ενός ανθρώπου που αλλάζει φύλο και η διαφορά έγκειται στο ότι το πρώτο είναι ένα ρεαλιστικό ρομαντικό θρίλερ ενώ το τρίτο είναι περισσότερο μια στιλιζαρισμένη σκοτεινή κωμική βιογραφία. Επίσης πολύ συχνό φαινόμενο στις ταινίες του Τζόρνταν είναι οι ιστορίες με παιδιά όπως είναι το The Miracle και το The Butcher Boy. Θα έλεγε κανείς ότι οι ταινίες του είναι συχνά ρεαλιστικές αλλά ορισμένες φορές του αρέσει να σκηνοθετεί ταινίες με φανταστικές και ονειρικές προεκτάσεις όπως είναι οι ταινίες The Company of Wolves, High Spirits, Interview with a Vampire, In dreams, Ondine. Να σημειωθεί ότι ο Τζόρνταν έχει κατακτήσει και Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία Michael Collins.

Αιωνιότητα
σκηνοθεσία 2014
Οντίν
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 2010
A Film with Me in It
Director 2009
Εκτός εαυτού
σκηνοθεσία 2007
Breakfast on Pluto
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 2006
Διάλειμμα
παραγωγή 2003
Ο καλός κλέφτης
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 2003
Οι ηθοποιοί
παραγωγή, σενάριο 2003
Οι Βοργίες
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 2000
The End of the Affair
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 1999
Εφιαλτικές νύχτες
σενάριο, σκηνοθεσία 1999
The Butcher Boy
παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία 1998
Michael Collins
σενάριο, σκηνοθεσία 1996
Συνέντευξη με έναν βρυκόλακα
σκηνοθεσία 1994
The Crying Game
σενάριο, σκηνοθεσία 1992
Δεν είμαστε άγγελοι
σκηνοθεσία 1989
High Spirits
σενάριο, σκηνοθεσία 1988
Μόνα Λίζα
σενάριο, σκηνοθεσία 1986
Η παρέα των λύκων
σενάριο, σκηνοθεσία 1985
The Courier
παραγωγή

http://www.ishow.gr/

ergastiri-kinimatografou-dimou-zografou-2017-afisa-a4

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s