SMAC (2015) του Ηλία Δημητρίου | αναλυτική παρουσίαση, trailer, που παίζεται, συνοπτική κριτική, η γνώμη των κριτικών

smac-afisa

Η Carousel Films παρουσιάζει στους κινηματογράφους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από την Πέμπτη 5 Μαΐου 2016 την ταινία SMAC του Ηλία Δημητρίου .

Η ΤΑΙΝΙΑ

Η Ελένη (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη), μια δυναμική, χειραφετημένη, επιτυχημένη διευθύντρια τράπεζας, μαθαίνει ότι έχει καρκίνο. Οι κλονισμένες της βεβαιότητες και η αναπάντεχη συναναστροφή της με τον «άστεγο της γειτονιάς»  Ανδρέα (Γιάννης Κοκιασμένος), θα την οδηγήσουν σε διαδρομές που δεν είχε φανταστεί ότι υπήρχαν, στην συνειδητοποίηση μιας αποκαλυπτικής  πραγματικότητας που αγνοούσε και στη λυτρωτική αποδοχή του εαυτού της.

Έγχρωμο – Scope (1:2,35) – Ελληνικά – 110 λεπτά – Ελλάδα 2015

DCP 2K  

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ: Ανοιχτό (δωρεάν) Μάθημα-Παρουσίαση του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Κινηματογραφικής Υποκριτικής την Κυριακή 7 Μαΐου 2016

ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ: 

ΒΑΓΓΕΛΙΩ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗ («Μικρά Αγγλία»),  ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΚΙΑΣΜΕΝΟΣ («Στρέλλα»), 

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ,  ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΥΑΓΚΕ, 

ΛΟΥΚΙΑ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ,  ΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ, ΜΑΡΙΛΙΖ ΡΙΤΣΑΡΔΗ,

ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΧΟΥΡΣΟΥΓΛΟΥ

ΣΕΝΑΡΙΟ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ – ΜΟΝΤΑΖ: ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΤΖΑΝΑΣ

ΣΚΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

ΗΧΟΛΗΠΤΗΣ: ΝΤΙΝΟΣ ΚΙΤΤΟΥ

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΜΑΚΙΓΙΑΖ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΥΤΑ

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΗΧΟΥ: ΑΡΗΣ ΛΟΥΖΙΩΤΗΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΜΙΞΗ ΗΧΟΥ: ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΥΜΠΟΠΙΩΤΗΣ

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΕΚΚ, ΟΤΕ ΤV, AMMOS FILMS, AUTHORWAVE,

PROSENGHISI F&V, FALIRO HOUSE

ΒΡΑΒΕΙΟ «ΙΡΙΣ» ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΡΩΤΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη)

3 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ:

Καλύτερης ταινίας – Σκηνοθεσίας -Σεναρίου

Διαγωνιστικό τμήμα Φεστιβάλ Σόφιας 2016

Επίσημη συμμετοχή Φεστιβάλ Δουβλίνου 2016

Διαγωνιστικό τμήμα Φεστιβάλ Outview 2016

Επίσημη πρεμιέρα Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2016

Το «SMAC» είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ηλία Δημητρίου, μετά το επιτυχημένο «Fish and Chips» (2013).  Ο Δημητρίου, ακολουθώντας ένα απέριττο, ρεαλιστικό κινηματογραφικό στυλ, προσεγγίζει ευθέως τα πρόσωπα, τα σώματα και τα πάθη των ηρώων του, ανθρώπων σε κρίση, σε μια Αθήνα της κρίσης.  Συμπάσχει, αλλά η αυστηρή του φόρμα παρακολουθεί με σκληρότητα αλλά χωρίς κυνισμό το προσεκτικό χτίσιμο των χαρακτήρων, αποφεύγοντας την εξιδανίκευση, κρατώντας τη μίνιμουμ απόσταση και το χαρακτηριστικό μαύρο χιούμορ που διέκρινε τον σκηνοθέτη ήδη  από τις (εξαιρετικά επιτυχημένες) ταινίες του μικρού μήκους. Έτσι, το «SMAC» δεν υποχωρεί σε καμιά στιγμή του προς το μελόδραμα ή την κοινωνική καταγγελία, αντιμετωπίζοντας (κάτι σπάνιο για την ελληνική φιλμουργία), καταστάσεις ειδικής ευαισθησίας (οι άστεγοι, οι μετανάστες, οι ασθενείς), στα πραγματικά τους πλαίσια, σε αποκλειστικά ανθρώπινα μέτρα, χωρίς πολιτικώς ορθούς ιδεασμούς και δραματουργικές σχηματοποιήσεις.

Σ’ αυτό το εντελώς ανθρωποκεντρικό σινεμά , συγγενές με αυτό του Μάικ Λι, είναι τα πρόσωπα, τα βλέμματα και τα σώματα των ηθοποιών που κουβαλούν την αφήγηση κι εδώ, η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη και ο Γιάννης Κοκκιασμένος, πετυχαίνουν δυο υποδειγματικές (και βασανιστικά επεξεργασμένες) ερμηνείες, απολύτως ξεχωριστές κι απρόσμενες στη γόνιμη κινηματογραφική τους πορεία. Το «SMAC», είναι ένα κινηματογραφικό ταξίδι που περνά, χωρίς να τους προσπερνά, μέσα από παράλληλους, θεωρητικά οικείους μα τελικά τόσο άγνωστους «κόσμους» της σύγχρονης Αθήνας (οι «αόρατοι» μετανάστες των υπογείων και η κουλτούρα τους, οι «απρόσωποι» άστεγοι, οι καθημερινοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας με διαφορετικές σεξουαλικές επιλογές), για να καταλήξει σε ένα λυτρωτικό φινάλε ανθολογίας, αυτογνωσίας, ασυμβίβαστης αποδοχής και συνειδητοποίησης.   

SMAC, είναι το όνομα μιας πρωτεΐνης που ρυθμίζει τον φυσιολογικό θάνατο των κυττάρων. Χωρίς αυτήν, τα κύτταρα πολλαπλασιάζονται αέναα, οδηγώντας έτσι στον θάνατο τον οργανισμό που τα φέρει. Αυτή η βιολογική αντίφαση που κυριαρχεί στον μικρόκοσμο μα και στην ίδια την  κοινωνία, απεικονίζεται σχεδόν στην κυριολεξία της στο φιλμ του Δημητρίου, που προσφέρει πειστικά, μια πρόταση αποδοχής και υπέρβασής της αλλά και μια απολύτως καλλιτεχνική και απολαυστική μεταφορά της, σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο, παρουσιάζοντας ένα έργο που μας αφορά.

elias-demetriou-smac-001

ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Γεννήθηκε στην Κύπρο. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως σκηνοθέτης. Το 2008 ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής «Ammos Films». ‘Έχει βραβευτεί για τις ταινίες του μικρού μήκους, την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους και τα ντοκιμαντέρ του.

Επιλεγμένη φιλμογραφία

1996 Privé (μμ)

1998 Tricolore (μμ)

2000 Merry Kitschmas (μμ)

2004 Πύλα, αυτοί που πάντα έμεναν μαζί (ντοκ)

2006 Πρόβα παλτού (μμ)

2011 Fish ’n’ Chips

2015 Smac 

 5 Μαΐου 2016 στους κινηματογράφους από την Carousel Films

I GNOMI TON KRITIKON SMAC_

Συνοπτική κριτική (Χρήστος Μήτσης, Αθηνόραμα, 3/5)

«Μικρό», μα συμμαζεμένο, ορθογραφημένο και τρυφερό κοινωνικό δράμα, βραβευμένο από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για τη σπουδαία ερμηνεία της Βαγγελιώς Ανδρεαδάκη.

[Το «SMAC» του Ηλία Δημητρίου θα μπορούσε να πάρει σίγουρα περισσότερα βραβεία από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου εκτός από αυτό για την ερμηνεία της Βαγγελιώς Ανδρεαδάκη, η οποία για άλλη μια φορά αποδεικνύει ότι ο κινηματογράφος της πάει. Εικόνες, καταστάσεις και συναισθήματα γεννά η παρουσία της βαθιά, δυνατά που σου μένουν στο μυαλό και στην καρδιά για χρόνια. Ο Γιάννης Κοκιασμένος  κινείται στο ίδιο μήκος κύματος, ένας κινηματογραφικός ηθοποιός που η φυσική εμφάνιση (σώμα, φωνή, κινήσεις), συμπλέκεται με τις ερμηνευτικές ικανότητες και παρουσία, δημιουργώντας μια περσόνα που σου γεννά δυνατά συναισθήματα πέρα από τους συγκεκριμένους ρόλους. Ανησύχησα στην αρχή της ταινίας μήπως αυτό υπερισχύσει και δεν φανεί μπροστά μου ο ρόλος του άστεγου, αλλά αυτή η περσόνα. Τελικά τα καταφέρνει και σε αυτό το ρόλο να εισέλθει στην αλήθεια του.  Ο Ηλίας Δημητρίου κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλά. Έναν κλασικό αφηγηματικό κινηματογράφο,  με κύριους άξονες σενάριο και υποκριτική, αφήνοντας στο τέλος την αίσθηση ενός ιδιαίτερου προσωπικού στίγματος με κύριο χαρακτηριστικό του την οικειότητα. Οικείες φιγούρες, οικεία σκηνοθετική ματιά, αναδεικνύουν με κομψό και συγκινητικό τρόπο την ανάγκη των ανθρώπων της σύγχρονης εποχής για αλληλεγγύη, κατανόηση και αγάπη, στοιχεία που θα τους συνδράμουν να τα βγάλουν πέρα με κάθε αντιξοότητα,   κοιτώντας την πραγματικότητα και την αλήθεια κατάματα. Μετά το Suntan άλλη μια ελληνική ταινία που μπορείς να συστήσεις ανεπιφύλακτα σε όσους αγαπούν τον αληθινό κινηματογράφο.   Γιάννης Καραμπίτσος 3/5]

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Εκείνο, πάντως, που εμείς ξεχωρίσαμε από όσα ελληνικά φιλμ είδαμε στο φεστιβάλ ήταν το «Smac», αθηναϊκό δράμα του Κύπριου Ηλία Δημητρίου γύρω από την αναπάντεχη σχέση φιλίας που δημιουργείται ανάμεσα σε μια καρκινοπαθή τραπεζικό (μια εξαιρετική Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη) κι έναν άστεγο (Γιάννης Κοκκιασμένος). Ταινία ατσάλινου ακαδημαϊσμού, συμπαγής και ολοκληρωμένη, που ανάγει διακριτικά πλην καίρια μια διαπροσωπική ιστορία σε κοινωνική μικρογραφία.

(Ρόμπυ Εκσιέλ – ΕΘΝΟΣ 14/11/2015)

Η μόνη που τα καταφέρνει τελικά (Σ.Σ. να ξεχωρίσει από τις ελληνικές ταινίες) είναι το μικρής εμβέλειας κοινωνικό δράμα «Smac» του Ηλία Δημητρίου («Fish ’n’ Chips), στο οποίο μια μοναχική καρκινοπαθής – η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη σε μια απίστευτα εκφραστική κι άλλο τόσο συγκρατημένη ερμηνεία αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση με έναν άστεγο.

Ένας Μάικ Λι τσέπης που συγκινεί χωρίς να υπερβάλλει και μια λιτή όσο ακούγεται ταινία, η οποία κρατά διαρκώς την κάμερα στο ύψος του ανθρώπου – των παθών του και των συναισθημάτων του.

(Χρήστος Μήτσης – Αθηνόραμα 18/11/2015)

Όταν είδα το «SMAC» και την ερμηνεία της ΒΑΓΓΕΛΙΩΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗ ήταν η στιγμή που ανησύχησα για την Μαρία Καβογιάννη. Μέχρι εκείνη τη στιγμή τη θεωρούσα ότι έτρεχε σε άδειο γήπεδο, έκανε μόνη της παιχνίδι. Με την Ανδρεαδάκη ανησύχησα. Ήταν Σ-Υ-Γ-Κ-Λ-Ο-Ν-Ι-Σ-Τ-Ι-Κ-Η! Όσο η Καβογιάννη θύμιζε μεγάλες ερμηνεύτριες του Γούντυ Αλεν, άλλο τόσο η Ανδρεαδάκη μου θύμισε με το παίξιμο της, το ιριδένιο και λεπτοκεντημένο, κάτι απίθανες ΡΩΣΙΔΕΣ και ΠΟΛΩΝΕΖΕΣ που τις βλέπεις απότομα σε ένα Φεστιβάλ, σε «κουφαίνουν», αρπάζουν το βραβείο και φεύγουν. Το παίξιμο της ακούμπαγε σε ένα εκπληκτικό σενάριο που της πρόσφερε ένα ρόλο μοναδικό, ολόκληρο το έργο. Με τα άπειρα ανεβοκατεβάσματα τόνων και ημιτονίων.

(Παναγιώτης Τιμογιαννάκης – pantimo.gr 29/3/2016)

Η δεύτερη μεγάλου μήκους του Ηλία Δημητρίου («Fish ‘n’ Chips») είναι η καλύτερη ίσως ελληνική πρεμιέρα στο 56ο ΦΚΘ. Κι ας μην του φαίνεται. Φροντίδα στη διεύθυνση των ηθοποιών, προσεγμένο χτίσιμο της βασικής ηρωίδας που οδηγεί σε μία αξιόλογη ερμηνεία, ένα πραγματικά λυτρωτικό πλάνο ‐ κατακλείδα που συνοψίζει ιδανικά όσα προηγήθηκαν. Και όλα αυτά αρκούν προκειμένου να ξεχωρίσουν το ταπεινό και χαμηλότονο «SMAC» από τη σοδειά των ελληνικών συμμετοχών του φετινού φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

(Νεκτάριος Σάκκας – Σινεμά 14/11/2015)

Η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη έφτιαξε με ξεχωριστή ευαισθησία το πορτρέτο της φαινομενικά σκληρής γυναίκας που σταδιακά αρχίζει ν’ ανακαλύπτει μιαν άλλη πτυχή της ζωής. Εκείνο που ξεχωρίζει είναι η ρεαλιστική αντιμετώπιση των καταστάσεων και μια σε βάθος, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, διείσδυση στους δυο κύριους χαρακτήρες της ταινίας.

(Νίνος Φενέκ Μικελίδης – Enetpress 13/11/15)

Παράδειγμα το “Smac” του Ηλία Δημητρίου με μια εκπληκτική Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη σε ρόλο λεσβίας καρκινοπαθούς και τον Γιάννη Κοκιασμένο (αγνώριστος ο πατέρας/εραστής της “Στρέλλας”) σε ρόλο άστεγου. Ευαισθησία, χιούμορ και μια υπέροχη όσο και παράξενη σκηνή‐φινάλε που σου χαράζεται στο νου.

(Ευάννα Βενάρδου – Enetpress 12/11/15)

Από τις ελληνικές ταινίες μας άρεσε η απλή και συμπαθητική, χωρίς τις συνηθισμένες ελληνικές δηθενιές, «Smac» (2015) του Ηλία Δημητρίου.

(Τζία Γιοβάννη – Ριζοσπάστης 12/11/2015)

Αυτή η απλότητα, της προσέγγισης του Ηλία Δημητρίου στην ιστορία, που θέλει να μας “πει”, είναι που κερδίζει τον θεατή. Είναι κάτι, που θέλουμε να βλέπουμε περισσότερο σε ένα ελληνικό σινεμά που –σε ένα μεγάλο μέρος του– προσπαθεί να εντυπωσιάσει το κοινό, με τα αντίθετα, συνήθως, αποτελέσματα.

Σε αυτή την ταινία, η απλότητα, είναι που την κάνει να ξεχωρίσει.

(Ανέστης Χατζηδιάκος 14/11/2015 – Cinefreaks)

Ο Ηλίας Δημητρίου, ύστερα από ένα επιτυχημένο καλλιτεχνικά και εμπορικά ντεμπούτο («Fish n’ Chips») δημιουργεί το «Smac», ένα συγκινητικό δράμα γύρω από τη συνάντηση μιας καρκινοπαθούς κι ενός αστέγου. Eνδεικτικά, ο τίτλος της ταινίας παραπέμπει σε μία πρωτεΐνη (Second

Mitochondrial Activator of Caspases), η οποία συνδέεται με τον θάνατο των κυττάρων.

(Λογγίνος Παναγή – Η σημερινή, έντυπη έκδοση – Ηδύφωνο 15/11/2015)

Το «Smac» είναι η απόδειξη ότι μπορούν να γίνουν καλές ταινίες στην Ελλάδα αρκεί να υπάρχει γνώση και ταλέντο. Σίγουρα αξίζει να δει κανείς αυτή τη ταινία για τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών και την επαγγελματική αντιμετώπιση του κινηματογραφικού μέσου.

(Πέρσα Γρίβα – The reviewer 17/11/15)

Πού παίζεται

ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ
Ααβόρα Art Cinema
Ιπποκράτους 180 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι), Νεάπολη
2106462253, 2106423271
DOLBY SR
€ 7,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65, ΑΜΕΑ € 6,00. Δευτ. γεν. είσ. € 5,00. Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00.
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30
Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ
Μικρόκοσμος
Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, στάση μετρό Συγγρού-Φιξ
2109230081
DOLBY DIG
€ 7,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 5,50. Κάθε Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00. Κάθε Δευτ. € 5,50. Η τελευταία προβολή εκτός Σαβ. € 5,50.
Πέμ.-Τετ.: 20.45/ 22.45
ΓΚΑΖΙ
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 & Μεγ.Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)
2103609695
€ 7,00, φοιτ.-παιδ., άνω των 65, ατέλειες & άνεργοι € 4,00
Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.00/ 22.00

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s