Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016: Η συνέντευξη τύπου – Το Πρόγραμμα

vaggelis theodoropoulos festival athinon 2016
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΠΟΡΟΙ, ΠΛΟΥΣΙΟ ΜΕΝΟΥ

Φεστιβάλ Αθηνών: Δημιουργεί σχολή αρχαίου Δράματος στην Επίδαυρο -Το πρόγραμμα των παραστάσεων

«Απασχόλησε πολύ το θέμα του Ελληνικού Φεστιβάλ, μου μιλάνε συνέχεια στο δρόμο και δεν είμαι και καμία φίρμα». 

Έτσι έκλεισε την παρουσίαση του ολοκληρωμένου προγράμματος του Φεστιβάλ, ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. 

Ο άθλος επετεύχθη. Μέσα σε λίγες εβδομάδες στήθηκε ένα ολόκληρο φεστιβάλ με σπουδαίες υπογραφές, μετακλίσεις, χορό, κινηματογράφο, που αν μη τι άλλο, δίνει δουλειά σε πολλούς Έλληνες ηθοποιούς και φιλοδοξεί να δώσει χαμόγελο στους θεατές.
«Αποδέχτηκα αυτή την πρόταση γιατί με αφορούν ως καλλιτέχνη τα κοινά και γιατί μέσα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που ζούμε, το φεστιβάλ είναι ένα μέσο έκφρασης» σημείωσε από τη νέα του θέση ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, που φιλοδοξεί να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα, όχι μόνο με φιλοξενίες, αλλά που θα παράγει πολιτισμό, έργα και συνεργασίες. 

 

Λύκειον Επιδαύρου
Ευχάριστη έκπληξη, η ίδρυση ενός εκπαιδευτικού θεσμού στην Επίδαυρο. Ένα διεθνές θερινό σχολείο αρχαίου δράματος, το Λύκειον της Επιδαύρου. Σε συνεργασία με τον Σταύρο Μπένο και το Διάζωμα, αλλά και τον δήμο Επιδαύρου, θα στηθεί μια κατασκήνωση για τους σπουδαστές, ώστε να εμπνέονται από το φυσικό αλλά και το αρχαιολογικό περιβάλλον . Η σχολή αυτή του αρχαίου δράματος πραγματοποιείται σε συνεργασία με το τμήμα θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου του Ναυπλίου, αλλά και την περιφέρεια Πελοποννήσου. 

7 παραστάσεις στην Επίδαυρο 

  • Πρεμιέρα 1η Ιουλίου με Πλούτο του Αριστοφάνη και μια σπουδαία σύμπραξη επί σκηνής. Ο Γιώργος Κιμούλης παίζει και σκηνοθετεί, παρέα με τους Γιάννη Μπέζο, Πέτρο Φιλιππίδη, Παύλο Χαϊκάλη. 1&2/7
  • Εθνικό θέατρο Ορέστεια και Γιάννης Χουβαρδάς 8&9/7. Πολυπληθής θίασος Καραμπέτη, Μαρκουλακης, Ψαρράς, Κουρής, Γουλιώτη. 
  • 15&16/7 Συμπαραγωγή Εθνικού, Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, η Αντιγόνη του Σοφοκλή. Σκηνοθετει ο Σταθης Λιβαθινός. Αρβανίτη, Λιγνάδης, Μουστάκης, Μπουσδούκος, Φυρογένη. 
  • Το ΚΘΒΕ με τον Λιθουανό Τσεζάρις Γκραουζίνης παρουσιάζει Επτά Επί Θήβας, με τους Γιάννη Στάνκογλου και Χρίστο Στυλιανού σε διπλή διανομή 22&23/7. 
  • Ένας διαφορετικός Οιδίποδας, συμπαραγωγή του Εθνικού με φημισμένο θέατρο Βαχτανγκοφ της Μόσχας 29&30/7.
  • Με Λυσιστράτη ξεκινά ο Αύγουστος 5&6 από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό. Στον κεντρικό ρόλο η Λένα Κιτσοπούλου και μαζί της Χειλάκης, Πάνου, Παπαληγούρα, Μαξίμου, Παππά, Δροσάκη, Βογιατζής.
  • Αυλαία 19&20/8 με Ορνιθες απο το Νίκο Καραθάνο που παίζει και σκηνοθετει και μαζί του Αρης Σερβετάλης, Παπαδημητρίου Αϊδινη, Λούλης, αλλά και η Νατάσα Μποφίλιου. Απο τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. 

Μικρό θέατρο Επιδαύρου
Αυλαία 1 & 2/7 με Στέφανο Κορκολή σε έργα Μίκη Θεοδωράκη. Στο πρόγραμμα το τμήμα θεατρικών σπουδών Πελοποννήσου, 8 & 9/7 η Τάνια Τσανακλιδου, 15 & 16 Σταμάτης Κραουνάκης και Σπείρα Σπείρα, αλλά και δυο θεατρικά από τον Άγγελο Πανταζάρα 22 & 23/7 και τον Μανώλη Μαυροματάκη 29 & 30/7.

Μουσικές παραστάσεις ως επί το πλείστον στο Ηρώδειο
…αλλά και ένας Αριστοφάνης, συγκεκριμένα Αριστοφανειάδα απο το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και τον Κώστα Γάκη, με Αντώνη Καφετζόπουλο, Γεράσιμο Γεννατά, Γιώργο Πυρπασόπουλο. 
Έχουμε και λέμε, Αϊντα και Κάρμεν από Λυρική, Carmina burana απο την Καμεράτα, τα Μουσικά σύνολα της ΕΡΤ, συναυλία του Νότη Μαυρουδη, Μουσικές δωματίου με Νελλη Σεμιτέκολο και Κωνσταντίνο Σφέτσα, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, συναυλία του Νίκου Κυπουργού.

Το Μέγαρο θα φιλοξενήσει και πάλι παραστάσεις όπως το φιλόδοξο west side story από την Καμεράτα. Θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις στο Εθνικό, μουσικές θα πλημμυρίσουν τον κήπο της Πειραιώς, αλλά και κινηματογράφος ενώ θα πέσουν και τα «σύνορα» μεταξύ Πειραιώς 260 και Σχολής Καλών Τεχνών που είναι μεσοτοιχία. 

Πειραιώς 260
Το απόλυτο meeting point του Φεστιβάλ, βιομηχανική ατμόσφαιρα, χαλαρός καφές και ποτό, θέση για πάρκινγκ και πολύ ενδιαφέρουσες παραστάσεις. Έρχεται ο Ρομέο Καστελλούτσι για να παρουσιάσει Σαίξπηρ, όπως και ο Λιθουανός Οσκάρας Κορσουνόβας. Στην Πειραιώς και ο Ροντρίγκο Γκαρσία, η Αργεντινέζα περφόρμερ Λόλα Αρίας, το scrow theater του Βασίλη Μαυρογεωργίου, αλλά και μια παράσταση του Γιάννη Κακλέα αφιερωμένη στη Σάρα Κέϊν. 

Περιορισμένοι πόροι άρτιο καλλιτεχνικά αποτέλεσμα
Το φετινό μπάτζετ περιορίστηκε κατά τουλάχιστον 25%. Από τα 4 εκατ. ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός για τη φετινή χρονιά, ζητήθηκε από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο να μειωθεί αρκετά, ώστε να δοθούν και χρήματα ύψους 1 εκατ. σε χρέη από την περσινή χρονιά. Ετσι και έγινε, ωστόσο σκοπός μέχρι το τέλος της χρονιάς είναι η ικανοποίηση του συνόλου των χρεωστούμενων. 

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος βρίσκεται στο τιμόνι του Φεστιβάλ για τρία χρόνια με ένα μεγάλο όραμα και πολύ κέφι. Μετά τις γκρίνιες της πρώτης συνέντευξης τύπου για τη σεζόν (εποχής Φαμπρ) έρχονται τα χαμόγελα, αλλά και ένα πάρτι 14 Ιουνίου στο 260 της Πειραιώς «για το καλό».  

festival athinon kai epidavrou 2016 press conference 01

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

Πρέπει να συνεχίζεις,

δεν μπορώ να συνεχίσω,

θα συνεχίσω.

Σάμιουελ Μπέκετ

 ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Δήμητρα Κονδυλάκη, Σύμβουλος Σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου Matthias von Hartz, Σύμβουλος Διεθνών Παραγωγών

Στεριανή Τσιντζιλώνη, Σύμβουλος Χορού Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Σύμβουλος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Γεώργιος Αντωνακόπουλος

ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ελένη Θεοδωράτου

ΜΕΛΗ

Αριστείδης Αντονάς Ασημίνα Κανιάρη Αικατερίνη Παπανικολάου Μαρία Πεσλή Όλγα Ταξίδου

Προβληματισμοί, σκέψεις και προτάσεις για το σήμερα και το αύριο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Ανέλαβα τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για τρία χρόνια. Δέχτηκα γιατί πιστεύω ότι ως θεσμικός φορέας καθολικής αποδοχής το Φεστιβάλ μπορεί να συμβάλει πολύ ουσιαστικά στην παραγωγή πολιτιστικού έργου, ιδιαίτερα σε μια εποχή κρίσης σαν τη δική μας. Ταυτόχρονα αναλαμβάνω συνειδητά και το ρόλο του «διαχειριστή κρίσης», ώστε να μη ματαιωθεί η φετινή διοργάνωση, με ό,τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για τη συνέχεια του Φεστιβάλ. Στην απόφασή μου αυτή βασικό ρόλο έπαιξε και η ανάγκη μεγάλου μέρους του κοινού και των καλλιτεχνών να μη ματαιωθεί η πολυτιμότερη στιγμή συνάντησης και δημιουργίας που έχουμε γύρω από τις παραστατικές τέχνες.

Σήκωσα τη σκυτάλη για να καλυφθεί το κενό που δημιουργήθηκε τους τέσσερις τελευταίους μήνες, ώστε το Φεστιβάλ να συνεχιστεί και σταδιακά να αποκτήσει τον νέο του βηματισμό και την καλλιτεχνική φυσιογνωμία που θα μπορέσω να του προσδώσω στη διάρκεια της θητείας μου. Φυσιογνωμία που δεν μπορεί να αγνοήσει την έως τώρα επιτυχημένη πορεία του Φεστιβάλ, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία.

Έπρεπε μέσα σε ένα μήνα (προσθαφαιρέσεις γίνονται μέχρι και σήμερα) να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα για ένα μεγάλο Φεστιβάλ, που διαθέτει τα θέατρα της Επιδαύρου και της Μικρής Επιδαύρου, του Ηρωδείου και τους χώρους της Πειραιώς 260.

Ακολουθήθηκε η συνήθης πρακτική των επτά ή οκτώ παραστάσεων στην Επίδαυρο. Το τι σημαίνει φεστιβάλ στην Επίδαυρο, ένα θέατρο με τέτοια αίγλη παγκοσμίως, είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο που κατά τη γνώμη μου πρέπει να επανεξεταστεί. Για το Ηρώδειο επιλέχθηκαν ως επί το πλείστον μουσικές παραστάσεις. Στους χώρους της Πειραιώς 260, παρά τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, καταφέραμε να κλείσουμε έναν ικανοποιητικό αριθμό από ενδιαφέρουσες ξένες παραγωγές. Ως προς τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία (θέατρο, χορός, μουσική), κινηθήκαμε με βάση τις κατατεθειμένες προτάσεις. Τελικά το απρόσωπο πρωτόκολλο είχε τη χρησιμότητά του. Όσοι είχαν καταθέσει προτάσεις είχαν ήδη κάνει την απαραίτητη προεργασία ώστε να αρχίσουν να δουλεύουν άμεσα. Αγώνας δρόμου για όλους μας.

Κάτω από αυτές τις «ελληνικές» και ταυτόχρονα οριακές συνθήκες, αποδέχτηκα αυτή την πρόκληση, γιατί με αφορούν ως καλλιτέχνη τα κοινά και γιατί, μέσα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που ζούμε, το Φεστιβάλ είναι ένα παράθυρο έκφρασης, και δεν πρέπει να αγνοούμε ότι είναι από τους λίγους πια χώρους όπου οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να αμείβονται.

Οι δυσκολίες, όπως το έχει δείξει και η Ιστορία, μπορεί να είναι δημιουργικές και συσπειρωτικές για εμάς τους καλλιτέχνες, ιδιαίτερα όταν το κοινό δείχνει έμπρακτα την ανάγκη του για τις τέχνες και τις στηρίζει.

Πιστεύω ότι επιλέχθηκαν οι πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις, που ταυτόχρονα συγκροτούν έναν ενιαίο άξονα, και θα δούμε φέτος ένα πρόγραμμα σε μεγάλο βαθμό νεανικό, εναλλακτικό και πολιτικό, με την έννοια ότι αφουγκράζεται την Ελλάδα και τον κόσμο του 2016. Ένα πρόγραμμα που εμπεριέχει στοιχεία και από τα μελλοντικά μας σχέδια, σχέδια που έχουν ως αφορμή διαπιστώσεις και ελλείψεις, ακόμα και τις προσωπικές δικές μου, σ’ένα τοπίο που αλλάζει ραγδαία, χρόνο με τον χρόνο. Θεωρώ ότι ένα Φεστιβάλ σημαντικής εμβέλειας καλείται να είναι και εθνικό και διεθνές, και να έχει πρώτιστο μέλημα να παράγει πολιτισμό, έργα και συνεργασίες, όχι απλώς να τα φιλοξενεί. Αυτή η σκέψη θα ήθελα να αποτυπωθεί στον προγραμματισμό μας, κυρίως βέβαια τα επόμενα χρόνια που θα έχουμε πολύ μεγαλύτερο περιθώριο αναθέσεων και συμπαραγωγών.

Θεωρώ επίσης ότι το Φεστιβάλ μπορεί να μας προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να αναστρέψουμε το δυσάρεστο και αντιπαραγωγικό κλίμα που δημιουργήθηκε από το κενό των τελευταίων μηνών και να ανοίξουμε ένα διάλογο πάνω σε κεντρικά ερωτήματα που μας απασχολούν. Φέτος ανοίγει λοιπόν ένας πιλοτικός κύκλος συζητήσεων (στη μορφή ημερίδων και παράλληλων δράσεων) –με παρεμβάσεις ελλήνων και ξένων δημιουργών που θα συμμετάσχουν στο Φεστιβάλ, αλλά και θεωρητικών, καθώς επίσης πολιτισμικών φορέων– πάνω σε επιμέρους ζητήματα:

Α.Τι Φεστιβάλ θέλουμε; Πόσο ελληνικό; Πόσο διεθνές; Σε μια εποχή κρίσης, πόσο σχετίζεται ή πρέπει να σχετίζεται η πολιτική του Φεστιβάλ με την υποστήριξη της εγχώριας δημιουργίας; Πόσο πολυσυλλεκτικό, τολμηρό, προσωποπαγές μπορεί να είναι; Ποιος προβληματισμός υπάρχει

διεθνώς γύρω από την έννοια «φεστιβάλ»; Β. Η τέχνη της σκηνοθεσίας σήμερα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη: Τάσεις και προοπτικές.

Γ.Νέες μορφές του πολιτικού θεάτρου: Πώς συνδιαλέγεται η σύγχρονη σκηνή με το σήμερα; Νέες δραματουργίες, η δυναμική και τα όρια τουθεάτρου-ντοκουμέντου.

.Πώς μπορούμε να αφουγκραστούμε και να επαναπροσδιορίσουμε τις ανάγκες του καλλιτέχνη του χορού σήμερα; Η φυσιογνωμία του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα εντός και εκτός των θεσμών.

Θέματα που απασχολούν τη μουσική και τα εικαστικά θα αποτελέσουν αντικείμενο διαλόγου του χρόνου.

Άξονες δράσης για τα επόμενα χρόνια

Θα σταθώ στους βασικούς άξονες που επεξεργαζόμαστε από τώρα για τα επόμενα χρόνια και πιστεύω ότι όχι απλώς θα δώσουν το στίγμα της παρουσίας μου στο Φεστιβάλ, αλλά θα προσπαθήσουν να απαντήσουν, ελπίζω, σε χρόνιες ανάγκες και αιτήματα:

Α.Λύκειον Επιδαύρου: Δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου έρευνας για την εκπαίδευση του ηθοποιού (και στην πορεία, για τη σκηνοθεσία, τη μουσική και το χορό) στο αρχαίο δράμα.

Β. Άνοιγμα στην πόλη και στην κοινωνία.

Γ. Σύγχρονη δραματουργία για το θέατρο και το χορό.

. Εξωστρέφεια και σύνδεση των παραστατικών τεχνών της χώρας μας με τη διεθνή πολιτιστική κοινότητα.

Α. Λύκειον Επιδαύρου

Κεντρική επιδίωξη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης είναι να ιδρυθεί ένας εκπαιδευτικός θεσμός στην Επίδαυρο, ένα Διεθνές Θερινό Σχολείο Αρχαίου Δράματος, το Λύκειον Επιδαύρου, το οποίο θα απευθύνεται σε νέους ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών από ολόκληρο τον κόσμο. Το Λύκειον Επιδαύρου θα είναι ένα διεθνές κέντρο εφαρμοσμένης μελέτης του αρχαίου δράματος. Βασική μας επιδίωξη θα είναι η πολυφωνία: θέλουμε να συμπεριλάβουμε διαφορετικές αισθητικές τάσεις, καλλιτεχνικές «σχολές», μεθόδους και ερμηνευτικές προσεγγίσεις, από τις πιο παραδοσιακές έως τις πιο ριζοσπαστικές. Για τις ανάγκες του Σχολείου, θα δημιουργηθεί κατασκήνωση για τη φιλοξενία των σπουδαστών στην περιοχή της Επιδαύρου, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να εμπνευστούν από το φυσικό περιβάλλον και να αποκτήσουν μια εμπειρία συμβίωσης που θα αμβλύνει την αίσθηση του ανταγωνισμού και τη μοναχικότητα του καλλιτέχνη και θα προάγει τις αξίες της κοινότητας (τη συνεργατικότητα, τη συμπληρωματικότητα και την ανταλλαγή σ’ένα πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης). Τα εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή της Επιδαύρου με στόχο να ζωντανέψει η περιοχή μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία και τη συνάντηση ανθρώπων από διαφορετικούς πολιτισμούς.

Το Λύκειον Επιδαύρου θα πραγματοποιηθεί με τη σύμπραξη του Δήμου Επιδαύρου, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με έδρα το Ναύπλιο.

Παράλληλα, θα συνεργαστούμε με την Κίνηση Πολιτών «Διάζωμα», τόσο για το Λύκειον Επιδαύρου όσο και για την επαναλειτουργία δεκάδων άλλων αρχαίων θεάτρων, ώστε να ξαναζωντανέψουν μέσα από τη βιωματική επαφή του κοινού με την τέχνη του θεάτρου.

Λεπτομέρειες για το πρόγραμμα σπουδών και τις συμμετοχές ελλήνων και ξένων δασκάλων, σκηνοθετών, χορογράφων και μουσικών θα ανακοινωθούν στο τέλος του 2016.

Β. Άνοιγμα στην πόλη και στην κοινωνία

Το Φεστιβάλ ανήκει στην πόλη. Η καλλιτεχνική διεύθυνση έχει την πρόθεση να συμπράξει ενεργά με το Δήμο Αθηναίων προκειμένου να επεκταθούν οι δράσεις και οι παραστάσεις του Φεστιβάλ σε δημόσιους χώρους (όπως πλατείες, στοές, γειτονιές, αρχαιολογικούς χώρους, χώρους ιστορικής μνήμης, μουσεία), καθώς και να συνεργαστεί με κινήσεις πολιτών, στέκια μεταναστών κ.ά.

Πέρα από το Δήμο Αθηναίων, με τον οποίο έχουμε συμφωνήσει για κοινές δράσεις, υπογράψαμε ήδη συμφωνία συνεργασίας με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών για τη χρήση των χώρων της Σχολής στην Πειραιώς, με την οποία συνορεύουμε, και τη σύνδεση της έκθεσης των αποφοίτων της Σχολής με τις δράσεις του Φεστιβάλ. Επίσης θα συνεργαστούμε με την Περιφέρεια Αττικής.

Γ. Σύγχρονη δραματουργία για το θέατρο και το χορό

Ως δημόσιος θεσμός, το Ελληνικό Φεστιβάλ οφείλει στις παρούσες συνθήκες να πυροδοτήσει τη δημιουργία νέων έργων. Έχουμε ανάγκη να ξεπεράσουμε τις παγιωμένες φόρμες, που περιορίζουν και τον τρόπο μας να «διαβάζουμε» την πραγματικότητα, ιδιωτική και δημόσια. Γι’αυτό η δραματουργία αναδεικνύεται σε ξεχωριστό άξονα της πολιτικής του Φεστιβάλ. Σ’αυτή τη λογική, θεωρώντας ότι η σκηνική δοκιμασία είναι ζωτικής σημασίας για τους δραματουργούς ώστε να εξελιχθούν και να προχωρήσουν, θα προτείνουμε μια σειρά δράσεις που θα αποτελέσουν έργο υποδομής για την υποστήριξη της θεατρικής γραφής και της δραματουργίας του χορού στη χώρα μας: αναθέσεις νέων έργων σε υποσχόμενους συγγραφείς, με στόχο να παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ του χρόνου, πρόσκληση ενδιαφέροντος για κατάθεση δραματουργικών προτάσεων πάνω σε συγκεκριμένες θεματικές, δημιουργία πλατφόρμας που θα ενθαρρύνει την προσέγγιση λογοτεχνίας και παραστατικών τεχνών, εκπαιδευτικές δράσεις γύρω από παραστάσεις που αφορμώνται από σύγχρονα έργα κ.ά. Για το χορό αντίστοιχα, η ανάγκη στήριξης της χορογραφικής έρευνας και δραματουργίας θα μας οδηγήσει στην οργάνωση δράσεων φιλοξενίας (residency) σε συνδυασμό με ποικίλα σχήματα καθοδήγησης (mentoring).

Αναλυτικά το πρόγραμμα δράσεων για τη δραματουργία θα παρουσιαστεί επίσης μέχρι το τέλος του 2016.

. Εξωστρέφεια και σύνδεση των παραστατικών τεχνών της χώρας μας με τη διεθνή πολιτιστική κοινότητα

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος της καλλιτεχνικής διεύθυνσης βρίσκεται η εξαγωγή ελληνικών παραστάσεων αλλά και η συζήτηση γύρω από τη θέση των ελληνικών παραστατικών τεχνών στο διεθνές γίγνεσθαι. Σ’αυτό το πλαίσιο, το Φεστιβάλ θα λειτουργεί από του χρόνου ως διεθνές φόρουμ με τη συμμετοχή ξένων παραγωγών, διευθυντών φεστιβάλ και κριτικών, προκειμένου να παρουσιαστεί η ελληνική δημιουργία στο εξωτερικό με τρόπο συστηματικό και να ενισχυθεί η πολιτική των συμπαραγωγών. Φιλοδοξούμε από του χρόνου να πραγματοποιούνται σε τακτική βάση εργαστήρια, συζητήσεις, σεμινάρια με σκηνοθέτες και χορογράφους που θα φέρνουν τα έργα τους στο Φεστιβάλ, έτσι ώστε η γνώση και η εμπειρία να μη μεταφέρονται μόνο από τις παραστάσεις που παρακολουθούμε ως θεατές αλλά και από την προσωπική μας επαφή με τους δημιουργούς.

Από την πείρα μου ως σκηνοθέτης αλλά και ως καλλιτεχνικά υπεύθυνος εδώ και 20 χρόνια του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, έχω μάθει να δουλεύω σε συνθήκες συλλογικότητας. Έτσι και τώρα δεν θα μπορούσα να δουλέψω χωρίς μια ομάδα καλλιτεχνικών συνεργατών. Από την πρώτη μέρα που ανέλαβα το Φεστιβάλ, οργάνωσα αυτή την ομάδα, που αποτελείται από:

-τη Δήμητρα Κονδυλάκη (δρ. Συγκριτικής Λογοτεχνίας Sorbonne-Paris IV, θεωρητικό θεάτρου, δραματολόγο, μεταφράστρια) ως σύμβουλο Σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου

-τον Matthias von Hartz (καλλιτεχνικό διευθυντή του θερινού φεστιβάλ του Βερολίνου ForeignAffairs) ως σύμβουλο Διεθνών Παραγωγών

-τη Στεριανή Τσιντζιλώνη (δρ. Θεωρίας και Ιστορίας Χορού Roehampton University, ιστορικό και ερευνήτρια του χορού) ως σύμβουλο Χορού

-και την Τζωρτζίνα Κακουδάκη (MΑ Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Αθηνών, θεατροπαιδαγωγό, σκηνοθέτη) ως σύμβουλο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

Πολύτιμες ήταν και οι συμβουλές του Κορνήλιου Σελαμσή σε θέματα μουσικής.

Πριν κλείσω, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το Φεστιβάλ επιδιώκει συμπράξεις με θεσμικούς φορείς και συνέργειες. Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη από φέτος, συνεργαζόμαστε με το Εθνικό Θέατρο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας.

Ευχαριστούμε θερμά το Βρετανικό Συμβούλιο για την υποστήριξη του Αφιερώματος στον Σαίξπηρ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, καθώς και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για τη συνολική συνεισφορά του.

Τέλος, επειδή το Φεστιβάλ είναι και γιορτή, την Τρίτη 14 Ιουνίου οργανώνουμε μια μεγάλη συναυλία με τους Χειμερινούς Κολυμβητές, τα Χάλκινα της Φλώρινας και τη Ματούλα Ζαμάνη, ενώ η βραδιά θα ολοκληρωθεί με dj set και πολύ χορό… Σας περιμένουμε όλους!

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Καλλιτεχνικός Διευθυντής  

Σύγχρονο ελληνικό θέατρο

Προνομιακή θέση στο φετινό πρόγραμμα έχουν οι σύγχρονοι συγγραφείς, κάποιοι από τους οποίους παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Σε μια άλογη και απολύτως χαοτική εποχή, μας ενδιαφέρει να «επενδύσουμε» στο λόγο, στον ειρμό και στο νόημα. Δυναμική είναι επίσης η παρουσία
των ελληνικών ομάδων που υπηρετούν το είδος της ανοιχτής δραματουργίας, του θεάτρου επινόησης ή της lecture performance, ενώ από το πρόγραμμα
δεν λείπουν και οι κλασικοί, με έμφαση στον Σαίξπηρ, που επανέρχονται υπό το πρίσμα νέων δημιουργών και διεθνών σκηνοθετών.
Έντονο είναι το στίγμα μιας θεατρικής επαναδιαπραγμάτευσης της σύγχρονης Ιστορίας, τόσο με αμιγώς ποιητικούς όρους, όσο και με αφετηρία το
θέατρο ντοκουμένο. Αλλά και η παρουσία νέων σκηνικών αφηγήσεων της ελληνικής κρίσης, που εμπλέκουν βιωματικά το κοινό και μας καλούν να
σκεφτούμε εκ νέου την πραγματικότητα, να αναγνωρίσουμε τις ρίζες της κρίσης και τις αιτίες της. Προτάξαμε έργα και παραστάσεις που φωτίζουν
το ανθρώπινο παράδοξο, που οδηγεί στην κρίση, τον πόλεμο, το εμφύλιο μίσος, την προδοσία, που διερευνούν την αντίφαση του πολιτισμού και της
ύπαρξης, τον παραλογισμό της εξουσίας, τα όρια των έμφυλων ταυτοτήτων, τα ρήγματα της συνείδησης στην παγκοσμιοποιημένη, καπιταλιστική
κοινωνία. Αλλά και τη μαγεία της αναπαράστασης. Έργα που κινητοποιούν τη σκέψη και τη συγκίνηση. Όπου το προσωπικό περνά μέσα από το
συλλογικό. Χωρίς να εξαντλείται στη ρεαλιστική αποτύπωση, ούτε στην καταγγελία. Αλλά όπου το ανθρώπινο σκοτάδι μετουσιώνεται μέσα από τη
δύναμη της ποίησης.
Η έμφαση δίνεται στο νέο ελληνικό θέατρο, που αναδεικνύεται αυτή τη στιγμή δυναμικό, πληθωρικό, ανοιχτό στη διάδραση με τη διεθνή δημιουργία,
αλλά η έμφαση δεν δίνεται με τρόπο «ελληνοκεντρικό». Μας ενδιαφέρει το ελληνικό στο μέτρο που ανάγεται στο παγκόσμιο. Μας ενδιαφέρει η
«ελληνική ιδιαιτερότητα» στο μέτρο που «ξεκλειδώνει» το δραματικό παρόν της εποχής μας. Μας ενδιαφέρει εντέλει η θεατρική δημιουργία στην
καρδιά του δημόσιου χώρου – όχι ένα παραδοσιακά εννοούμενο «πολιτικό θέατρο», αλλά ένα θέατρο που αναγνωρίζει την πολιτική δύναμη της
γραφής, ένα θέατρο σε διάλογο με την εποχή του.
Δήμητρα Κονδυλάκη
Σύμβουλος Σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου

festival athinon kai epidavrou 2016 press conference 02

Διεθνείς παραγωγές
Η επιλογή των διεθνών καλλιτεχνικών σχημάτων για το Φεστιβάλ 2016 είναι μια αρχή, μια πρώτη απόπειρα να συνδεθεί το τοπικό μετ ο διεθνές και το καλλιτεχνικό με το πολιτικό. Το πρόγραμμά μας επιχειρεί αφενός να αποτίσει φόρο τιμής στην παράδοση του Φεστιβάλ και αφετέρου λαμβάνει υπόψη
την πολιτική πραγματικότητα της Ευρώπης και την τρέχουσα κατάσταση της καλλιτεχνικής παραγωγής στη διεθνή σκηνή των παραστατικών τεχνών.
Συμπεριλαμβάνονται καλλιτέχνες που έχουν εμφανιστεί στις μεγάλες σκηνές διεθνώς αλλά και νέες φωνές. Κάποιοι έχουν επισκεφθεί το Φεστιβάλ στο
παρελθόν, ενώ άλλοι εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Δεν θέσαμε κανέναν κανόνα, όπως το να παρουσιάσουν την πιο πρόσφατη δουλειά
τους, δεν υπήρξε καμία προσπάθεια να εκπροσωπηθούν καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο, δεν υπάρχει συγκεκριμένο θέμα, περιεχόμενο ή φόρμα που
συνδέει τα επιλεγμένα έργα. Υπάρχουν όμως κάποιες προσεγγίσεις κοινές σε πολλούς από τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες. Σχεδόν όλοι αμφισβητούν
τις θεατρικές συμβάσεις, παράγοντας καλλιτεχνικό έργο με απόλυτη συνείδηση των μέσων και των μηχανισμών τους. Αυτό οδηγεί σε πολύ ισχυρές και
ποικίλες αισθητικές φόρμες, που εκτείνονται από το θέατρο-ντοκουμέντο μέχρι τις επικές αφηγήσεις, από διαλέξεις μέχρι όπερες. Οι περισσότεροι από τους φετινούς καλλιτέχνες δημιουργούν οι ίδιοι το υλικό τους ή το διαμορφώνουν μέσα από υπάρχοντα κείμενα, συχνά μέσα από κάποιο είδος συλλογικής εργασίας. Κάτι τέτοιο δεν συνιστά έλλειψη εμπιστοσύνης στα θεατρικά κείμενα, αλλά συνέπεια της άμεσης ανάγκης να συμπεριλάβουν την τρέχουσα πραγματικότητα. Όλοι οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες έχουν ισχυρή αίσθηση της δικής τους/δικής μας κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας και προσπαθούν να βρουν τρόπους για να την εκφράσουν μέσα από πολύ διαφορετικές θεατρικές φόρμες, συχνά ριζοσπαστικές. Με δυο λόγια, για να συνοψίσουμε όλα τα παραπάνω, πρόκειται για μια πολιτική επιλογή. Αποφασίσαμε να αναλάβουμε ρίσκα. Αρκετές παραγωγές δεν ήταν έτοιμες όταν τις εντάξαμε στο πρόγραμμα. Το κάναμε δείχνοντας εμπιστοσύνη σε καλλιτέχνες που γνωρίζουμε, και επίσης ως μια χειρονομία: πιστεύουμε ότι σε περιόδους συρρίκνωσης διεθνώς των κονδυλίων για τον πολιτισμό είναι σημαντικό οι πολιτιστικοί θεσμοί, όπως και εμείς, να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε το έργο διεθνών καλλιτεχνών και να δίνουμε φωνή στην τέχνη, σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, κυριαρχούμενο από την οικονομική σκέψη.
Matthias von Hartz
Σύμβουλος Διεθνών Παραγωγών

Χορός
Η βασική φιλοσοφία του προγραμματισμού για το χορό φέτος, σε απόλυτη σύμπλευση με το ευρύτερο σκεπτικό για τις παραστατικές τέχνες, είναι
ότι ένα Φεστιβάλ πρέπει να λειτουργεί ζωογόνα τόσο στις υπάρχουσες συνθήκες αλλά ταυτόχρονα να δημιουργεί συνθήκες και προκλήσεις για
προοπτικές και διεύρυνση των οριζόντων. Το πρόγραμμα του χορού αποσκοπεί στη σύζευξη ελληνικής και διεθνούς παραγωγής, με μια ιδιαίτερη
επικέντρωση σε ανερχόμενους αλλά και καταξιωμένους δημιουργούς της νέας γενιάς. Η καλλιτεχνική αυτή συνομιλία είναι το αποτέλεσμα επιλογών
που προέκυψαν από την πεποίθηση ότι η σύγχρονη χορογραφία είναι μια διευρυμένη πρακτική που δεν αφορά τη χορευτική σύνθεση με τη στενή
έννοια, αλλά ανάγεται σε έναν τρόπο σκέψης, σε μια στρατηγική πράξης που απλώνεται και πέρα από το χορό ή τη σκηνή. Ο προγραμματισμός
λοιπόν προσεγγίζει τα χορογραφικά έργα ως μια σειρά από ερωτήματα που τίθενται δημόσια, όχι για να βρεθούν οι απαντήσεις, αλλά για να μας
υπενθυμίσουν ότι η αναζήτηση ως συνειδητή θέση προϋποθέτει ρίσκο, ελπίδα και πίστη στην εύθραστη διάσταση της ανθρώπινης φύσης, που αναζητά
την περιπέτεια και την αυτογνωσία.
Ο χορός, η κατά γενική πεποίθηση τέχνη του εφήμερου, στοχάζεται πάνω στο χρόνο, τον βιωματικό αλλά ταυτόχρονα ιστορικό χρόνο, τον προσωπικό
και συλλογικό χρόνο· το παρελθόν και το παρόν ως ασυνεχή κύματα, όπου αίτιο και αποτέλεσμα δεν είναι ευθύγραμμα ορατά.
Τα επιλεγμένα έργα κινούνται ανάμεσα σε αυτό που βλέπουμε στη σκηνή και σε αυτό που αντιλαμβανόμαστε με τη λογική, το συναίσθημα, τη
μνήμη. Ποικίλων αισθητικών προσεγγίσεων, οι καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν διερευνούν τον κόσμο ως έμψυχο και άψυχο σύμπαν, ως εσωτερικό
και εξωτερικό χώρο, ως ένα σύνολο υποκειμένων και αντικείμενων των οποίων ο ορισμός είναι υπό διαπραγμάτευση. Είναι μια συνειδητή
διαπραγμάτευση με το στόχο, τη λήψη αποφάσεων, την αφήγηση και τη δράση. Είναι μια συσχέτιση, παρέμβαση και αλληλεξάρτηση του χορευτικού
σώματος με το χώρο και το χρόνο (ή το ρυθμό) ως περιβάλλοντα, ως συνθήκες στις οποίες ο θεατής είναι παρών και παίζει το δικό του παιχνίδι ρόλων
μετέχοντας σε αυτή την εμπειρία έργων (με την αρχαιοελληνική σημασία), δηλαδή σε μια εμπειρία προσπαθειών, κόπου και πράξεων.
Στεριανή Τσιντζιλώνη
Σύμβουλος Χορού

Eκπαιδευτικές δράσεις
Aκολουθώντας τον παλμό της διεθνούς καλλιτεχνικής κοινότητας και τις επιθυμίες του ευρύτερου κοινού, έχουμε θέσει ως στόχο στα επόμενα
τρία χρόνια να καταρτίσουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαιδευτικών δράσεων, που θα πλαισιώνουν, θα συμπληρώνουν και θα
δημιουργούν νέους θεσμούς εντός του Φεστιβάλ.
Οι εκπαιδευτικές δράσεις έχουν τρεις άξονες:
– την καλλιτεχνική εκπαίδευση των νέων δημιουργών, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο
– την αισθητική παιδεία και τη διεύρυνση του διαλόγου για τις παραστατικές τέχνες
– τη δημιουργία, μέσα από την προσωπική τους συμμετοχή, μιας ευρύτερης κοινότητας κατοίκων μέσα στην πόλη και την επαναδιαχείριση
ζητημάτων που σχετίζονται με τον δημόσιο χώρο
Φέτος, οι εκπαιδευτικές δράσεις πλαισιώνουν το πρόγραμμα του Φεστιβάλ με έμφαση σε παραστάσεις θεάτρου και χορού που
πραγματοποιούνται στους χώρους της Πειραιώς 260 και της Σχολής Καλών Τεχνών. Οι δράσεις απευθύνονται τόσο στο ευρύ κοινό όσο και
στους καλλιτέχνες, φιλοδοξώντας να διευρύνουν την εμπειρία, την πρόσληψη, τον προβληματισμό και την κριτική σκέψη για το παραστασιακό
γεγονός.
Σε αυτό το πλαίσιο, προγραμματίζονται κύκλοι συζητήσεων με τη συμμετοχή σημαντικών ελλήνων και ξένων ερευνητών πάνω σε κρλισιμες
θεματικές αλλά και παράλληλες δράσεις που πλαισιώνουν προγραμματισμένες παραστάσεις, όπως η Ημερίδα με αφορμή τα Παραβάν του
Ζαν Ζενέ, που ανεβαίνουν στη χώρα μας για πρώτη φορά, 55 χρόνια από την εποχή που γράφτηκαν, ή το masterclass θεατρικής γραφής από
την Alexandra Badéa (Μεγάλο Βραβείο Δραματικής Λογοτεχνίας Γαλλικού Κέντρου Θεάτρου 2013) με αφορμή την παράσταση του έργου της
Ακραιόφιλο.
Παράλληλα, διοργανώνεται εργαστήριο για τη δραματουργία στις παραστατικές τέχνες, με έμφαση στην ιδιαίτερη σχέση θεάτρου και χορού
που αναπτύσσεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, με τις Δανάη Θεοδωρίδου, Ευφροσύνη Πρωτοπαπά και Κωνσταντίνα Γεωργέλου, καθώς
και εργαστήριο ακροβατικών με τους Lorenzo Crivellari, Edoardo Demontis και Victor Garmendia Torija.
Τζωρτζίνα Κακουδάκη
Σύμβουλος Eκπαιδευτικών Προγραμμάτων

festival athinon kai epidavrou 2016 press conference 03

κατεβάστε το πρόγραμμα σε pdf

programma-festival athinon 2016

 

 
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s