«Ζορμπάς ο Έλληνας»: μια νέα πρόταση της μεταπολεμικής Ελλάδας στο Ιστορικό Αρχείο Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς

zorba the greek-piop

Το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΟΜΙΛΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ σας καλεί σε μια ιστορικά σχολιασμένη προβολή της ταινίας του Μιχάλη Κακογιάννη, «Zorba the Greek» (1964, 142′), υπό τον τίτλο «Ζορμπάς ο Έλληνας»: μια νέα πρόταση της μεταπολεμικής Ελλάδας στον εξώστη του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ, στον Ταύρο.

 

Ο Αλέξης Ζορμπάς, ήρωας που ξεπήδησε από την επαναστατική πένα του Νίκου Καζαντζάκη, υπήρξε μεγάλη διεθνής επιτυχία που άλλαξε την εικόνα της Ελλάδας στο παγκόσμιο κοινό. Γαλάζιο του Αιγαίου και κατάμαυρο του πένθους, συρτάκι και θρήνος, καλή καρδιά και ματαιοδοξία, φαντασία και παθιασμένη εκδίκηση, υπερφίαλη επιμονή, δραματική και υπεραισιόδοξη διάθεση που εναλλάσσονται συγκρότησαν τα βασικά συστατικά της ταυτότητας της ελληνικής φυλής, της ψυχής του καθαρόαιμου Έλληνα, που διαδόθηκε μεταπολεμικώς διεθνώς.

 

Δεκαετίες αργότερα, η ιστορικός Κωνσταντίνα Ε. Μπότσιου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, προτείνει τη θέαση της ταινίας ως συμβολή στις πνευματικές αναζητήσεις του μεταπολεμικού κόσμου. Διερευνά το πώς επηρέασε την εικόνα για τη σύγχρονη Ελλάδα ένα έργο που έκανε τον Ζορμπά συνώνυμο του Έλληνα. Στη φιλία των δύο κεντρικών ηρώων αναγνωρίζει το πάθος του δημιουργού «να ενώσει σώμα και πνέμα» ως θεραπεία για την ανθρώπινη απόγνωση. Εκτός από τον αέναο αγώνα να βρεθεί το νόημα της ζωής , ενδιαφέρει η ιστορική στιγμή που γέννησε τον «Ζορμπά». Βιβλίο και ταινία μίλησαν στις μεταπολεμικές γενιές που έφεραν βαθιά τα σημάδια των θεωριών του 19ου και των Παγκοσμίων πολέμων του 20ού αιώνα. Τι είπε με τόση πειστικότητα ο Ζορμπάς στις γενιές εκείνες; Μακριά από την παραπλανητική εικόνα της ψευδοφιλοσοφημένης καλοπέρασης που εξέπεμψε η μετέπειτα ανεξέλεγκτη τουριστική τυποποίηση του Ζορμπά, η ταινία στέκει αυθύπαρκτη, πέρα από την επιτυχία της, και αποκαλύπτεται ακόμα, όπως καθετί κλασικό. Μισό αιώνα μετά, ο Ζορμπάς δίνει ένα μίτο για να κατανοήσει ο θεατής από τη μια πλευρά το διαχρονικό νόημά του, και από την άλλη την εποχή του.

 

Η συνέχεια επί της οθόνης…

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s