«Η Τελευταία Παραλία» (2016) : το τελευταίο αθώο σύνορο της Ευρώπης | Το ντοκιμαντέρ των Θάνου Αναστόπουλου και Νταβίντε Ντελ Ντέγκαν

Το ντοκιμαντέρ των Θάνου Αναστόπουλου και Νταβίντε Ντελ Ντέγκαν, που συμμετείχε στο επίσημο πρόγραμμα του 69ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, θα προβληθεί σήμερα στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

i-teleytaia-paralia

Με ιδιαίτερη θέρμη υποδέχτηκαν τον Μάιο οι Κάννες το ντοκιμαντέρ των Θάνου Αναστόπουλου και Νταβίντε Ντελ Ντέγκαν στο πλαίσιο των ειδικών προβολών του επίσημου προγράμματος του φεστιβάλ. Η παρθενική συμμετοχή ελληνικού ντοκιμαντέρ (έστω κι αν πρόκειται για συμπαραγωγή) στο επίσημο πρόγραμμα των Καννών μπορεί να αποτέλεσε ασφαλώς έκπληξη, τουλάχιστον κατά την ανακοίνωση του προγράμματος, ωστόσο η προβολή της«Τελευταίας Παραλίας» («L’Ultima Spiaggia» ο πρωτότυπος τίτλος) ήρθε να δικαιώσει τον Τιερί Φρεμό και τους συνεργάτες του για την επιλογή ενός ιδιαίτερου φιλμ τεκμηρίωσης, το οποίο μάλιστα δεν κουβαλά τον χαρακτήρα μιας ταινίας-event όπως π.χ. η περσινή «Amy» του Καπάντια.

Η σύμπραξη του Έλληνα σκηνοθέτη με τον Ιταλό μικρομηκά εστιάζει στον τόπο καταγωγής του τελευταίου, την Τεργέστη, και συγκεκριμένα μία παραλία η οποία διακρίνεται για την ιδιαιτερότητα να χωρίζει με έναν τοίχο τους άνδρες από τις γυναίκες. Καθώς ξεδιπλώνεται μεθοδικά η αυτόνομη καθημερινότητα των (ηλικιωμένων, ως επί το πλείστον) λουομένων μέσα από τις συζητήσεις και τα καλαμπούρια τους, αποκαλύπτονται εδώ κι εκεί προβληματισμοί για την Ευρώπη του σήμερα (βλ. εθνικισμό) ενώ ξυπνούν ιστορικά βαρυσήμαντες αναμνήσεις.

Ζητήματα ταυτότητας, διακρίσεων και διαχωρισμών εγείρονται σε όλο το σώμα της ταινίας, κυρίως στο πεδίο του συμβολικού με αφορμή αυτό που μοιάζει ως το τελευταίο αθώο σύνορο στην Ευρώπη των φραχτών, με τον θεατή να χρειάζεται ωστόσο να συνηγορήσει υπέρ της βιωματικής προσέγγισης των δύο σκηνοθετών.

i-teleytaia-paralia-01

Οι ξεκάθαρα θετικές εντυπώσεις που αφήνει αυτό το ιδιαίτερο σε θέμα και προσέγγιση ντοκιμαντέρ έρχονται να προσθέσουν καθοριστικούς πόντους στη σταθερά ανοδική πορεία του Αναστόπουλου, ο οποίος μέσα από τις μεγάλου μήκους ταινίες του, έχει καταφέρει να απασχολήσει σχεδόν όλα τα μεγάλα φεστιβάλ του κόσμου.

Θυμίζουμε πως το ντεμπούτο του υπό τον τίτλο «Όλο το Βάρος του Κόσμου» (2004) παρουσιάστηκε στο Ρότερνταμ, η «Διόρθωση» (2008) βρέθηκε στη Μπερλινάλε, όπως και η «Κόρη» (2013) πέντε χρόνια μετά, η οποία μάλιστα προβλήθηκε και στο Τορόντο. Και το μόνο βέβαιο είναι πως με την ανέλπιστη για πολλούς παρουσία του στις φετινές Κάννες, απολύτως δικαιωμένη εκ των υστέρων, ο Αναστόπουλος έχει θέσει πια ξεκάθαρα τον πήχη στο υψηλότερο δυνατό σημείο της διεθνούς κινηματογραφικής προσοχής.

Συντελεστές

Σκηνοθεσια: Θανος Αναστόπουλος – Davide Del Degan
Παραγωγοί: Nicoletta Romeo – Στέλλα Θεοδωράκη -Guillaume De Seille
Φωτογραφία: Ηλίας Αδάμης – Debora Vrizzi
Μοντάζ: Μπονίτα Παπαστάθη
Μονταζ Ηχου: Matteo Serman
Ηχος: Francesco Morosini
Μιξαζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης

Μια παραγωγή των Mansarda Production (Ιταλία), Φαντασία Οπτικοακουστική (Ελλάδα), Arizona Productions (Γαλλία) με την υποστήριξη των Rai Cinema, Friuli Venezia Giulia Film Commission, Fondo Audiovisivo FVG, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Centre National du Cinéma et de l’image animée – Ταμείο ενίσχυσης Ελληνογαλλικών συμπαραγωγών.

Παρουσιάσεις- Ανοιχτά Μαθήματα των Σεμιναρίων “121 Χρόνια Κινηματογράφου σε 12 Μαθήματα”, “Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου” και “Ιστορίας-Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ” το Σαββατοκύριακο 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2016

«Μια Σελίδα Τρέλας» (1926) του Κεϊνοζούκε Κινουγκάσα-«Citizenfour» (2014) της Λόρα Πόιτρας 2 σημαντικές προβολές με ανάλυση και ελεύθερη είσοδο στο Σχολείο του Σινεμά το Σαββατοκύριακο 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2016

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.