Εκείνη (Elle, 2016) σκηνοθεσία Πολ Βερχόφεν | αναλυτική παρουσίαση, trailer, που παίζεται, η γνώμη των κριτικών

Εκείνη

Elle  4 / 5

Δραματική 2016 | Έγχρ. | Διάρκεια: 130′

Γαλλογερμανική ταινία, σκηνοθεσία Πολ Βερχόφεν με τους: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λοράν Λαφίτ, Αν Κοσινί, Σαρλ Μπερλίνγκ

Η Μισέλ είναι μια επιτυχημένη επιχειρηματίας η οποία δέχεται επίθεση στο σπίτι της από ένα μασκοφορεμένο βιαστή. Προσπαθεί να ξεπεράσει ψύχραιμα το συμβάν, αλλά όταν εκείνος συνεχίζει να την παρενοχλεί με μηνύματα, αποφασίζει να ανακαλύψει την ταυτότητά του, παρασυρόμενη σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι.

Συνοπτική κριτική (Χρήστος Μήτσης, 4/5)

Ένα ιδεολογικά διφορούμενο μυθιστόρημα διασκευάζεται με χιούμορ, βία, τόλμη και… γαλλική φινέτσα από τον πάντα προκλητικό Πολ Βερχόφεν. Εντυπωσιακός ο σκηνοθετικός αυτοέλεγχός του, υποδειγματική η ισορροπία δραματικού βάθους και ειρωνικής αποστασιοποίησης, ερμηνευτικό ρεσιτάλ από μια μεγαλειώδη Ιζαμπέλ Ιπέρ.


ekeini-i-gnomi-ton-kritikon

elle-2016-poster

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Η καλύτερη, μέχρι σήμερα, ταινία του Πολ Βερχόφεν που ξεσήκωσε κοινό και κριτικούς στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών.

Συνέντευξη με τον Πολ Βερχόφεν (Claire Vassé, ©SBS)

Πως προέκυψε η ιδέα να μεταφέρετε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Φιλίπ Ντζαν;

Η ιδέα δεν ήταν δική μου, αλλά του παραγωγού Saïd Ben Saïd. Μου έστειλε το μυθιστόρημα το οποίο βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Το υλικό για μια ταινία ήταν ήδη εκεί, αλλά έπρεπε να σκεφτώ διεξοδικά την ιστορία που δε θα είχα σκεφτεί ποτέ μόνος μου.

Τα γυρίσματα ήταν προγραμματισμένα να γίνουν στις ΗΠΑ;

Ναι, γι’αυτό κι επιλέχθηκε Αμερικανός σεναριογράφος αρχικά. Σκοπός μας ήταν να μεταφέρουμε τη δράση από το Παρίσι στη Βοστώνη ή το Σικάγο, αλλά είχε προβλήματα αυτό το πλάνο, τόσο καλλιτεχνικά όσο και οικονομικά.  Καταλάβαμε νωρίς ότι δύσκολα θα δεχόταν Αμερικανίδα ηθοποιός να πει ναι σ’ αυτό το ρόλο, ενώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ ήθελε εξαρχής. Κάποια στιγμή ο Saïd μου είπε «Γιατί παλεύουμε να κάνουμε αυτή την ταινία στις ΗΠΑ; Πρόκειται για Γαλλικό μυθιστόρημα, η Ιζαμπέλ Ιπέρ θέλει να το κάνει- είμαστε χαζοί!» Είχε δίκιο. Συνειδητοποιώ πια ότι δε θα μπορούσα ποτέ να κάνω αυτή την ταινία στις ΗΠΑ και να έχει την ίδια αυθεντικότητα.

Όπως οι περισσότερες από τις ηρωίδες σας, η Μισέλ είναι μια δυνατή γυναίκα, αλλά αντιδρά με σοκαριστικό τρόπο στο βιασμό.

Είναι μια ιστορία, δεν είναι αληθινή ζωή ούτε μια φιλοσοφική άποψη για τις γυναίκες! Αυτή η συγκεκριμένη γυναίκα αντιδρά μ’ αυτό τον τρόπο, χωρίς να σημαίνει ότι όλες οι γυναίκες αντιδρούν έτσι ή ότι θα έπρεπε να αντιδρούν έτσι. Αλλά η Μισέλ το κάνει. Δουλειά μου ήταν να κατευθύνω αυτή την ιστορία με τον πιο αξιόπιστο κι αληθοφανή τρόπο που μπορούσα. Χρωστάω πολλά φυσικά στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, της οποίας η καταπληκτική ερμηνεία κάνει το χαρακτήρα της απολύτως πειστικό.

και στη σκηνοθεσία σας που δε θα προσπαθεί ποτέ να αιτιολογήσει.

Φυσικά, δεν υπάρχει κάτι να εξηγήσω. Αφήνω τις εξηγήσεις για το κοινό με βάση αυτά που τους δίνονται.

Είστε ο μετρ της ασάφειας.

Όταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ είδε την ταινία, αυτό ήταν ένα από τα πράγματα που μου είπε: «το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής ασάφεια». Έχει δίκιο- είναι πάντα ασαφές. Είναι δύσκολο να κατανοήσεις πλήρως αυτή τη γυναίκα. Στο τέλος, δεν είναι ξεκάθαρο τι θα έπρεπε να σκεφτείς. Μου αρέσει να αφήνω ανοιχτές τις εναλλακτικές. Ακριβώς όπως και στη ζωή, ποτέ δεν ξέρεις τι κρύβεται πίσω από ένα χαμόγελο.

Παρά τη βία των επιθέσεων, δε βλέπουμε ποτέ τη Μισέλ πληγωμένη.

Όχι, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ συμβατικό. Θα πέφταμε στο μελόδραμα και τη βαρεμάρα. Είναι πιο διασκεδαστικό να αιφνιδιάζεις το κοινό από το να αναπαράγεις ξανά και ξανά κάτι που έχουν δείξει τόσοι σκηνοθέτες. Είμαι μεγάλος θαυμαστής του Στραβίνσκι και του ασυνηθίστου τρόπου που συνθέτει τις συμφωνίες του αλλοιώνοντας το φυσιολογικό. Αυτή η καλλιτεχνική απόφαση αλλάζει τη συμπεριφορά της Μισέλ και το χαρακτήρα της: Με βίασαν αλλά δεν πειράζει. Ας πιούμε!

Η απόφαση σας έχει και ηθικές συνέπειες: δεν περιγράφετε τη Μισέλ σα θύμα. Χρησιμοποιεί την ειρωνία με ιδιαίτερη ζωντάνια.

Ακριβώς όπως και η πλοκή, η ηθική είναι ανοιχτή σε χειρισμό. Πρέπει να προσπαθήσουμε να βγούμε από την πεπατημένη οδό, όσο πιο γρήγορα μπορούμε. Ούτε ο Ντζαν παρουσιάζει τη Μισέλ ως θύμα. Η αντίθετη πορεία θα ήταν ασυνεπής προς το βιβλίο.

Είναι η πρώτη ταινία που γυρίζετε στη Γαλλία.

Και το διασκέδασα απίστευτα γιατί υπάρχει διάχυτος ο σεβασμός για τον κινηματογράφο και τους σκηνοθέτες στη Γαλλία. Περισσότερο από την Ολλανδία ή τις ΗΠΑ. Δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα εκτός από το κεφάλι μου! Πριν έρθω στη Γαλλία, υπέφερα από τρομερούς πονοκέφαλους που δε μπορούσε να εξηγήσει ο γιατρός μου. Τη στιγμή που ήρθα στο Παρίσι κι άρχισα να εργάζομαι για την ταινία, έφυγαν δια παντώς. Νομίζω ότι οι πονοκέφαλοι προέρχονταν από φόβο- το φόβο του αγνώστου, το φόβο μιας άγνωστης κουλτούρας και γλώσσας. Μετά από καριέρα 25 χρόνων στην Ολλανδία, κι άλλων 15 στις ΗΠΑ, ήταν ένα πραγματικό βήμα προς το άγνωστο. Και ήταν σπουδαίο γιατί όταν βουτάς στο άγνωστο μπορείς να γίνεις πολύ δημιουργικός.

Πως ήταν η συνεργασία με Γάλλους ηθοποιούς;

Υπέροχη. Κι όχι πολύ διαφορετική απ’ότι με τους άλλους ηθοποιούς. Στις περισσότερες περιπτώσεις, δε γνώριζα προηγούμενες δουλειές τους. Τους διάλεξα ενστικτωδώς. Ήθελα γοητευτικούς, όμορφους ηθοποιούς κι όχι ιδιαίτερα Γάλλους! Νομίζω ότι τους πέρασα από Αμερικάνικο φίλτρο- οι οδηγίες μου ήταν βασικές: λιγότερες κινήσεις. Ήταν συναρπαστικό να βλέπεις ένα εξαιρετικό ηθοποιό όπως ο Τσαρλς Μπέρλινγκ, να αλλάζει το στυλ της ερμηνείας του από το ένα λεπτό στο άλλο.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ γνώριζε τη δουλειά σας;

Έξι ή εφτά περίπου χρόνια πριν, το Turkish delight παιζόταν στο La Cinémathèque Française και η Ιζαμπέλ ήταν εκεί για να παρουσιάσει την ταινία. Είπε ότι το είδε για πρώτη φορά όταν ήταν πολύ μικρή, και ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους έγινε ηθοποιός. Η Ιζαμπέλ είναι ατρόμητη. Τίποτα δεν αποτελεί πρόβλημα για εκείνη. Θα δοκίμαζε τα πάντα, είναι εξαιρετικά γενναία.

κι ο Λοράν Λαφίτ;

Όταν συναντηθήκαμε, ζήτησα από το Λοράν να κάνει τη σκηνή που προτείνει στη Μισέλ να της δείξει  το λέβητα στο υπόγειο του, με ένα δαιμονικό βλέμμα, αλλά φορώντας συνεχώς ένα χαμόγελο. Και τα κατάφερε. Και είναι τόσο όμορφος!

—  και η επιλογή του Στεφάν Φονταίν ως Διευθυντή φωτογραφίας;

Ήθελα μια πιο χαλαρή αίσθηση, όχι ιδιαίτερα κορνιζαρισμένη. Μελέτησα αρκετούς Γάλλους διευθυντές φωτογραφίας και ο Στεφάν του Ένας Προφήτης και Σώμα με Σώμα, απλά ξεχώρισε. Πρότεινα να κάνουμε τα γυρίσματα με δύο κάμερες, όλες οι σκηνές είχαν στηθεί για δύο κάμερες, πολύ συχνά τοποθετημένες κοντά μεταξύ τους για να εξυπηρετήσουν τη συνέχεια, έτσι ώστε το μοντάζ να μην είναι τόσο εμφανές. Χρησιμοποιήσαμε μεγάλης διάρκειας λήψεις με χειροκίνητες κάμερες, σε αντίθεση με προηγούμενες δουλειές μου. Ήθελα μια μη επιτηδευμένη λήψη- σαν κάποιος να παρακολουθούσε.

Ο τίτλος της ταινίας;

Το “Oh…” μου θύμιζε την Ιστορία της Ο. Το Εκείνη ήταν ιδέα του παραγωγού μου και θεωρώ ότι αντιπροσωπεύει την καρδιά της ταινίας που εστιάζει σε μια και μόνο γυναίκα.

elle-2016

Ιζαμπέλ Ιπέρ

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ σπούδασε Σλαβικές κι Ανατολικές Γλώσσες, ενώ έκανε ταυτόχρονα μαθήματα υποκριτικής στο Παρίσι, στην Εθνική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών.  

Κέρδισε αμέσως την προσοχή του κοινού με τις πρώτες εμφανίσεις της στα Les Valseuses, Aloise , The Judge και Assassin. Απέσπασε το Βραβείο της πιο Υποσχόμενης Νέας Ηθοποιού από τη Βρετανική Ακαδημία για το ρόλο της στο The Lacemaker.

Η σχέση της με τον Κλοντ Σαμπρόλ της επέτρεψε να αναδειχτεί σε όλα τα είδη ταινιών: στην κωμωδία με το The Swindle, στο δράμα με το Story of Women, στο φιλμ νουάρ με το  Merci pour le chocolat, στην κλασική λογοτεχνία με το Madame Bovary, ακόμη και στο είδος της πολιτικής ταινίας με το Comedy of Power. Έχει βραβευτεί πολλάκις για τους ρόλους της στις ταινίες του Κλοντ Σαμπρόλ: στις Κάννες για το Violette Nozière, στη Βενετία για το Story of Women, στη Μόσχα για το Madame Bovary, και ξανά στη Βενετία και τα Βραβεία Σεζάρ για το La Cérémonie.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους Γάλλους σκηνοθέτες όπως οι Ζαν Λυκ Γκοντάρ, Αντρέ Τεσινέ, Μορίς Πιαλά, Πατρίς Σερό, Μπενουά Ζακό, Κλαιρ Ντενί, Ολιβιέ Ασσάγιας, Φρανσουά Οζόν, Αν Φοντέν, όπως και με διεθνείς όπως οι Ότο Πρέμινγκερ, τους αδερφούς Ταβιάνι, Μάρκο Φερέρι, Ντέιβιντ Ο΄Ράσελ, Αντρέι Βάιντα, Μίκαελ Χάνεκε.

Η Βενετία την τίμησε με το Ειδικό Χρυσό Λέοντα της Επιτροπής για τη συνεισφορά της στον κινηματογράφο. Στις Κάννες βραβεύτηκε δύο φορές για τις ερμηνείες της , ενώ ήταν πρόεδρος της επιτροπής για την 62η διοργάνωση του Φεστιβάλ.

Η Ιπέρ έχει ταυτόχρονα μια αξιόλογη καριέρα στο θέατρο. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Μπομπ Γουίλσον, Πίτερ Ζάντεκ και Κλοντ Ρεγκί. Φέτος εμφανίζεται στο Les Fausses Confidences του Λυκ Μποντί.

Η Ιπέρ πρωταγωνίστησε σε τρεις ταινίες που επιλέχθηκαν για το περσινό Φεστιβάλ Καννών: Ο Ήχος της Σιωπής (Louder than Bombs),  Valley of Love του Γκιγιόμ Νικλού και Άσφαλτος (Asphalte) του Σάμιουελ Μπένεκτριτ.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει λάβει τους τιμητικούς τίτλους Ιππότης του Εθνικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής, Ιππότης  του Εθνικού Τάγματος Αξίας και  Διοικητής του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών στη Γαλλία.

Πού παίζεται

ΚΕΝΤΡΟ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ

Ιντεάλ

Πανεπιστημίου 46 (στάση ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)

2103826720

DOLBY DIG

Δευτ. € 5,00, Τρ., Τετ. € 6,00. Πέμ.-Κυρ. € 7,50. Προβολές 3D € 7,50. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00. ΑμεΑ € 4,00.

Πέμ.-Τετ.: 17.15/ 19.45/ 22.15

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ

Νιρβάνα Cinemax-Cyta

Λ. Αλεξάνδρας 192 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι)

2106469398, 2106445221

DOLBY STEREO

8,00, παιδ.-φοιτ. € 6,00, άνω των 65 € 6,50. Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr 2108215327-2109703158 (από κινητό)

Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

ΛΕΩΦ. ΠΑΤΗΣΙΩΝ

Αελλώ Cinemax-Cyta

Πατησίων 140

2108259974-5

7,50. Παιδ. € 5,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00. Γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 5,50. Είσ. (για δύο άτομα και άνω) για παιδικές μεταγλ. ταινίες € 5,00 (2D), € 6,00 (3D). 3D προβολές: € 9,50, παιδ.-φοιτ. € 8,00. Κάθε Τετ. & Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr

Αίθουσα 3 Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.40

Τριανόν

Κοδριγκτώνος 21 (Πατησίων 101) (ΜΕΤΡΟ Βικτώρια)

2108215469, 2108222702

DOLBY DIG

7,00, παιδ. € 5,00, φοιτ. & άνω των 65 € 6,00, άνεργοι € 4,00. Κάθε Τετ., Πέμ. τα δύο άτομα € 7,00

Πέμ.-Τετ.: 18.10/ 20.30/ 22.50

Όσκαρ Digital

Αχαρνών 330 (ΗΣΑΠ Κάτω Πατήσια)

2102281563

DOLBY DIGITAL

7,50. Παιδ. € 5,00, φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00. Τρ., Τετ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο.

Πέμ.-Κυρ.: 20.00/ 22.20, Δευτ.-Τετ. 18.00/ 20.20/ 22.30

ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚHΦΙΣΙΑ

Κηφισιά Cinemax 3 Class-Cyta

Δροσίνη 16 (απέναντι στο Βάρσο), Κηφισιά

2106231601, 2106231933

DOLBY DIGITAL

8,50, παιδ.-φοιτ. € 6,50, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50 . Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr 2108215327-2109703158 (από κινητό)

Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΑΙΓΑΛΕΩ – ΧΑΪΔΑΡΙ

Άνοιξη Digital Cinema (δημ. Κιν/φος) 2+1

Αγωνιστών Στρατοπέδου 49, Χαϊδάρι

2105813470, 2105813450

7,00, φοιτ. € 5,00. Κάθε Τετ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Παιδ. για μεταγλωτισμένες ταινίες € 5,00 (έως 8 ετών εκτός Τετ.).

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 19.45/ 22.15

Αίθουσα 2 Art Cinema Πέμ.-Τετ.: 18.15

ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ

Δημ. Κιν. Σινεάκ

Πλ. Δημαρχείου, Πειραιάς

2104225653

DOLBY

Δευτ. € 5,00. Τρ., Τετ. € 6,00. Πέμ.-Κυρ. € 7,50, ΑΜΕΑ € 5,00, φοιτ., παιδ. & άνεργοι, πολύτεκνοι € 6,00.

Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.00

Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ

Άτταλος Digital Cinema

Κοτιαίου και Ελ. Βενιζέλου, Ν. Σμύρνη

2109331280, 2109319779

DOLBY DIG

8,00, παιδ., φοιτ. € 6,50, ατέλειες, άνεργοι € 5,00. Κάθε Τετ. € 5,00.

Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.15/ 22.45

Μικρόκοσμος

Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, στάση μετρό Συγγρού-Φιξ

2109230081

DOLBY DIG

7,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 5,50. Κάθε Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00. Κάθε Δευτ. € 5,50. Η τελευταία προβολή Κυρ.-Τετ. € 5,50.

Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30/ 22.45

ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ

Αθήναιον Cinepolis

Ζησιμοπούλου 7 & Α. Μεταξά, Γλυφάδα

211-211-2222, 2109681757

8,00. Προβολές 3D: € 10,00. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 4,50, 3D € 5,50. Για άτομα άνω των 60 & παιδιά κάτω των 12 & μαθητ.-φοιτ. γεν. είσ. € 6,50, 3D € 8,50.

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 17.40/ 20.10/ 22.40

ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ

Αίγλη 3D Digital

Λ. Πεντέλης 98, Χαλάνδρι

2106841010, 2106859965

8,00, παιδ., φοιτ. € 7,00.

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 20.15/ 22.40

Αίθουσα 2 Δευτ.-Τετ.: 18.30

ΓΚΑΖΙ

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ιερά Οδός 48 & Μεγ.Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)

2103609695

7,00, φοιτ.-παιδ., άνω των 65, ατέλειες & άνεργοι € 5,00

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 17.15/ 19.30/ 21.45

ΔΑΦΝΗ – ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ

Νανά Cinemax-Cyta

Λ. Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης)

2109703158, 2109706865

7,50. Παιδ. € 5,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00. Γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 5,50. Είσ. (για δύο άτομα και άνω) για παιδικές μεταγλ. ταινίες € 5,00 (2D), € 6,00 (3D). 3D προβολές: € 9,50, παιδ.-φοιτ. € 8,00. Κάθε Τετ. & Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr

Αίθουσα 3 Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.40

ΚΑΛΛΙΘΕΑ

Σινέ Αλεξάνδρα

Κρέμου 141, Καλλιθέα

2102696960

Αίθ.1: € 7,00, φοιτ., παιδ., άνεργοι & άνω των 65 € 5,00. Κάθε Τετ., Πέμ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο. Αίθ. 2: € 5,00

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 20.10/ 22.30

Κριτική

Εκείνη

Από Χρήστο Μήτση – 06/10/2016

Η Μισέλ είναι μια επιτυχημένη επιχειρηματίας η οποία δέχεται επίθεση στο σπίτι της από έναν μασκοφορεμένο βιαστή. Προσπαθεί να ξεπεράσει ψύχραιμα το συμβάν, αλλά δεν θα αργήσει να παρασυρθεί σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι ανεξέλεγκτου πάθους, ενορχηστρωμένο με χιούμορ, βία, τόλμη και… γαλλική φινέτσα από τον πάντα προκλητικό Πολ Βερχόφεν. Εντυπωσιακός ο σκηνοθετικός αυτοέλεγχός του, υποδειγματική η ισορροπία δραματικού βάθους και ειρωνικής αποστασιοποίησης, ερμηνευτικό ρεσιτάλ από μια μεγαλειώδη Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Ποιος μπορεί να μας προστατεύσει από τις επιθυμίες μας; Από τον Μαρκήσιο ντε Σαντ στονΠέδρο Αλμοδόβαρ οι απαντήσεις περνούν μέσα από ισχυρότατα ταμπού, η αμφισβήτηση των οποίων μπορεί να σοκάρει ακόμη και τις φεμινίστριες. Οι οποίες, ως γνωστόν, δεν τα πάνε και πολύ καλά με τις ταινίες του Πολ Βερχόφεν αλλά και το μυθιστόρημα του Φιλίπ Ντζιάν «Oh…». Το τελευταίο, γραμμένο το 2012 από τον συγγραφέα της «Μπέτι Μπλου», έπεσε στα χέρια του παραγωγού (από Τεσινέ και Πολάνσκι μέχρι Ντε Πάλμα ) Σαΐντ Μπεν Σαΐντ, ο οποίος σκόπευε να το γυρίσει ταινία στις ΗΠΑ με τον Πολ Βερχόφεν. Οικονομικοί λόγοι αλλά και η προθυμία της Ιζαμπέλ Ιπέρ να πρωταγωνιστήσει μετέφεραν τελικά την παραγωγή στη Γαλλία. Ευτυχώς.

Αφενός γιατί ο παριζιάνικος αέρας πρόσθεσε αύρα κομψότητας στις προκλητικά υπερβολικές, βαθιά ειρωνικές και συχνά ηθελημένα κιτς εικόνες του Ολλανδού προβοκάτορα και αφετέρου γιατί καμία άλλη σύγχρονη ηθοποιός δεν θα μπορούσε να υποδυθεί τη Μισέλ Λεμπλάν συνδυάζοντας στην εντέλεια ευνουχιστικό δυναμισμό, εσωτερική μελαγχολία και κωμικό τάιμινγκ. Η Μισέλ είναι η επικεφαλής μιας­ επιτυχημένης εταιρείας videogames, η οποία έχει στο νου τόσο τον αφελή γιο της όσο και τον πρώην σύζυγό της, καθηγητή πανεπιστημίου και αποτυχημένο συγγραφέα. Αποφασιστική και αυτάρκης, όταν δεχτεί στο σπίτι της αιφνιδιαστική επίθεση από έναν μασκοφορεμένο βιαστή θα προσπαθήσει να ξεπεράσει το συμβάν με απόλυτη ψυχραιμία. Αλλά ο θύτης θα επιμείνει, στέλνοντάς της απειλητικά μηνύματα και παρασύροντάς τη στην αναζήτηση της ταυτότητάς του, η οποία κρύβει όχι μία, αλλά πολλές μεγάλες εκπλήξεις.

Η κυριότερη έχει να κάνει με την ίδια και τον πολύπλοκο, αντιφατικό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει ουσιαστικά, δηλαδή βαθιά μέσα της, τον τραυματικό/απολαυστικό βιασμό. Ο Ντζιάν και ο σεναριογράφος Ντέιβιντ Μπιρκ βουτάνε σε επικίνδυνα νερά, φροντίζοντας όμως στην πορεία να περιγράψουν έξυπνα και διακριτικά έναν κόσμο που συνδέει άμεσα την απόλαυση με τη βία (και το θέαμα ): από το βιντεοπαιχνίδι στην καθημερινή συμπεριφορά, στους καλούς τρόπους μιλάμε πάντα για μια αστική, καλοαναθρεμμένη κοινωνικά τάξη και στις σχέσεις εξουσίας που αναπτύσσονται ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες, προϊσταμένους και υφισταμένους.

Ο Βερχόφεν βρίσκεται στο στοιχείο του και με ένα βιτριολικό σαρκασμό που σπάει κόκαλα (η Ιπέρ πατάει ακριβώς στις ίδιες νότες ) περιγράφει έναν αμοραλιστικό, μοιραία τραυματισμένο μικρόκοσμο που είναι καταδικασμένος να φιλτράρει τις επιθυμίες του μέσα από τις πληγές, τις ενοχές και τα (δεξιοτεχνικά δεμένα με τη θρησκεία ) εγκλήματά του. «Κανείς δεν είναι εδώ αθώος», φωνάζει όσο πιο δυνατά μπορεί ο Βερχόφεν, ψιθυρίζοντας ταυτόχρονα «οπότε, ποιος είναι ένοχος

Γαλλία. 2016. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

http://www.athinorama.gr/

One thought on “Εκείνη (Elle, 2016) σκηνοθεσία Πολ Βερχόφεν | αναλυτική παρουσίαση, trailer, που παίζεται, η γνώμη των κριτικών

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s