Το να μην ξέρεις δεν είναι έγκλημα, το να μην θέλεις να μάθεις είναι καταστροφικό για σένα και τους άλλους | με αφορμή την προβολή της ταινίας του Έρολ Μόρις THE THIN BLUE LINE (1988) | του Γιάννη Καραμπίτσου

«Υπάρχει η αλήθεια, αλλά συχνά έχουμε ισχυρό συμφέρον να την αγνοούμε ή να την αρνούμαστε εντελώς».  Έρολ Μόρις

the-thin-blue-line-1988

Θα είμαι σύντομος. θα επανέλθω κάποια στιγμή διεξοδικότερα. Τα σύντομα κείμενα είναι απαραίτητα σήμερα, έστω για να τοποθετούν ένα θέμα, να ανοίγουν την συζήτηση, τον διάλογο, να οδηγούν στον προβληματισμό. Προβολή της ταινίας του Έρολ Μόρις THE THIN BLUE LINE (1988) με ανάλυση και συζήτηση χτες Δευτέρα 24.10.2016 στις 18.30 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια). Η ταινία δεν γνωρίζω αν έχει βρει διανομή μπορεί και όχι, παίζεται σπάνια έως ποτέ σε κάποιους περιθωριακούς χώρους που αγαπούν το σινεμά αληθινά όπως ο δικός μας χώρος. Ο Έρολ Μόρις είναι άγνωστος ακόμα και σε ένα μεγάλο μέρος των ψαγμένων κινηματογραφόφιλων, σίγουρα στο μεγαλύτερο μέρος των κινηματογραφόφιλων και παντελώς άγνωστος σε αυτό που αποκαλούμε πλατύ κοινό. Οι ταινίες ντοκιμαντέρ παρόλη την προσπάθεια με ενέσεις μυθοπλασίας και δραματουργίας και την σίγουρα μεγάλη εξέλιξη και μεγαλύτερη αποδοχή του κοινού, δεν αντιμετωπίζονται με την ίδιο τρόπο. Υπάρχουν θεατές που έρχονται και στις δικές μας προβολές που λεν αυτό είναι ταινία, όχι ντοκιμαντέρ, σαν να μην είναι ταινία και καλλιτεχνικό έργο οι ταινίες ντοκιμαντέρ.  Δεν έχουν τη δημοφιλία των ταινιών μυθοπλασίας οι ταινίες ντοκιμαντέρ. Μέσα στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, στις περιβόητες λίστες σπάνια περιλαμβάνονται ταινίες ντοκιμαντέρ, είναι ένα θέμα , αν είναι δεοντολογικό να μπαίνουν στις ίδιες λίστες οι ταινίες μυθοπλασίας, οι ταινίες ντοκιμαντέρ, οι ταινίες animation και οι πρωτοποριακές ή πειραματικές ταινίες (για μας είναι, αλλά υπάρχει η παιδεία, η καλλιέργεια και σε ποιούς για να επιτελέσουν αυτό το όντως δύσκολο έργο;). 

Έτσι λοιπόν αφού τοποθετήσαμε στοιχειωδώς το θέμα, φτάνουμε στο σημείο όπου κάποιοι κινηματογραφόφιλοι, ενεργοί κινηματογραφόφιλοι, ή που θα έπρεπε να είναι ενεργοί κινηματογραφόφιλοι από την θέση και την επιλογή ζωής που έχουν κάνει (σπουδαστές κινηματογραφικών σχολών και πανεπιστημιακών σχετικών σπουδών, σκηνοθέτες, κριτικοί, ψαγμένοι κινηματογραφόφιλοι με την έννοια ότι ο κινηματογράφος συνεισφέρει στην αλλαγή της ζωής τους προς το καλύτερο και την αλλαγή προς το καλύτερο των άλλων ανθρώπων και της κοινότητας κ.α. ) βρίσκονται μπρος την ανακοίνωση του περιβόητου camera stylo online, περιβόητου γιατί επιμένει να αναζητεί τη γνώση, την αλήθεια, επιμένει να κοπιάζει, να έχει μεράκι, όρεξη, έρωτα για το αντικείμενο, του Αθηνοράματος στις ειδικές προβολές http://www.athinorama.gr/cinema/specialprojections.aspx  και του ραδιοφωνικού σταθμού «στο Κόκκινο» στην εκπομπή «Πολιτιστικό Ημερολόγιο» με την Φωτεινή Λαμπρίδη και τον Θανάση Μήνα (που τους ευχαριστούμε από καρδιάς) στην οποία «βγήκα στον αέρα» και ενημέρωσα για τις προβολές με ανάλυση και συζήτηση και την φιλοσοφία τους. Σίγουρα είχε αναρτηθεί και σε κάποια σάιτ και ενδεχόμενα να έγιναν αναφορές στις εκπομπές του κ. Στέλιου Ελληνιάδη (στο Κόκκινο) και πάτερ Μινώπετρου (Ραδιόφωνο Εκκλησίας της Ελλάδος). Δεν σχολιάζουμε αυτή τη στιγμή, είναι άλλο σχετικό βέβαια θέμα και θα επανέλθουμε σε αυτό, γιατί τα μεγάλα σάιτ του χώρου, μερικά εκ των οποίνων αναρτούσαν στο πρόσφατο παρελθόν τις εκδηλώσεις μας, επιλέγουν να μην ενημερώσουν το κοινό τους για προβολές με ανάλυση και συζήτηση όπως του Πορτοφολά του Μπρεσόν με παρόντα τον Δήμο Θέο και του Close Up του Κιαροστάμι προβολή και συζήτηση που θα μείνει αξέχαστη σε όλους εμάς που παραβρεθήκαμε.

Και πως απαντούν σε αυτή την πρόκληση-πρόσκληση; 

Αρχικά με το να μην διαβάσουν καν το κείμενο, την ανάρτηση στο σάιτ μας, από τις ελάχιστες του ελληνικού διαδικτύου για τον Έρολ Μόρις. Χτες με αυτή τη δημοσιοποίηση, δεν ήταν ξαναλέω αυτή που άρμοζε, αλλά ένα αριστερό ραδιόφωνο και ένα περιοδικό και σάιτ ευρείας κυκλοφορίας όπως το Αθηνόραμα προώθησαν την είδηση- εκδήλωση, παραβρέθηκαν στην προβολή γύρω στα 10 άτομα, κανένα εκ των οποίων δεν ήρθε από την ενημέρωση από το ραδιόφωνο ή το αθηνόραμα ή από το facebook και το διαδίκτυο, όπου η είδηση στο camera stylo που διαβάζουν χιλιάδες αναγνώστες καθημερινά, ήταν αναρτημένη πολλές μέρες πριν. Ήρθαν μόνο και τους ευχαριστούμε κάποιοι μαθητές από τα σεμινάρια και κάποιοι κανούριοι φίλοι από το φεστιβάλ Η Σωτηρία της Ψυχής που έγινε το προηγούμενο τριήμερο στο Θέατρο Καλουτά.

Συμπέρασμα; εύκολο συμπέρασμα. Κανείς (σχεδόν) δεν ενδιαφέρεται να μάθει για έναν σκηνοθέτη που δεν ξέρει, να δει μια ταινία του, να την αναλύσει και συζητήσει, εκτός αν από την αρχή τον γνωρίζει και θαυμάζει, με μια έννοια είναι οπαδός του, είναι φαν του. Και αυτοί που τον ξέρουν οι ελάχιστοι και επικαλούνται ότι τον είδαν στην οθόνη του υπολογιστή τους, μόνοι τους με τους 4 τοίχους χωρίς ανάλυση και συζήτηση με τον Άλλον,  ταινίες που σηκώνουν πολλές αναγνώσεις και μελέτες και εμπλουτίζουν την ζωή και την πραγματικότητά μας εύκολα καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούν να ενταχτούν σε αυτή την κατηγορία που ονομάζω ενεργοί κινηματογραφόφιλοι, ενεργοί πολίτες, ενεργοί άνθρωποι. Σίγουρα βρίσκονται ένα σκαλοπάτι, θέλετε δύο; θέλετε τρία; θέλετε δέκα; πάνω από το πλατύ κοινό αλλά αλλά ενεργοί και όχι παθητικοί κινηματογραφόφιλοι δεν είναι. Ο Έρωτας γίνεται με τον Άλλον, όχι με τον εαυτό μας.

άρα: το να μην ξέρεις δεν είναι έγκλημα, το να μην θέλεις να μάθεις είναι καταστροφικό για σένα και τους άλλους, για την ίδια την κοινότητα των πολιτών.

«Υπάρχει η αλήθεια, αλλά συχνά έχουμε ισχυρό συμφέρον να την αγνοούμε ή να την αρνούμαστε εντελώς».  Έρολ Μόρις

[The Thin Blue Line του Έρολ Μόρις (1988) / H ιστορία του Ράνταλ Ντέιλ Άνταμς, ενός άντρα που καταδικάστηκε σε ισόβια φυλάκιση για ένα φόνο που δεν διέπραξε ποτέ, σε ένα ντοκιμαντέρ που ισοπεδώνει κάθε αστυνομικό θρίλερ που έχετε δει ποτέ, προσπαθώντας να αναζητήσει την αλήθεια μέσα από έναν κυκεώνα παρεξηγήσεων και ανθρώπινων λαθών. Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ ο Άνταμς αποφυλακίστηκε, οφείλοντας την ελευθερία του στο πείσμα του Έρολ Μόρις να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Απλά συγκλονιστικό.

Μανώλης Κρανάκης

Errol Morris

Εξέχων ντοκιμαντερίστας, αλλά και αποτελεσματικότατος σκηνοθέτης διαφημιστικών (τον έχει εμπιστευτεί η Apple ), o Έρολ Μόρις είναι πολυβραβευμένος (και με Όσκαρ για το «The Fog of War» ) και πολυτιμημένος σε συγκεντρωτικές λίστες. Το «Gates of Heaven» (1978 ) για τα νεκροταφεία ζώων, το «Vernon, Florida» (1981 ) για τους εκκεντρικούς κατοίκους μιας μικρής πόλης και το «The Thin Blue Line» (1988 ) που έσωσε έναν κατάδικο από τη θανατική ποινή, είναι τα πρώτα δείγματα μιας ερευνητικής μεθοδολογίας που επιβεβαιώνει την πεποίθηση του δημιουργού τους: «Υπάρχει η αλήθεια, αλλά συχνά έχουμε ισχυρό συμφέρον να την αγνοούμε ή να την αρνούμαστε εντελώς».]

The Thin Blue Line (Η Λεπτή Γαλάζια Γραμμή) του Έρολ Μόρις (1988) και Στάχτες και Διαμάντια (1958) του Αντρέι Βάιντα στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2016-2017

«121 Χρόνια Κινηματογράφου» σε 12 μαθήματα- Σεμινάριο Ιστορίας, Θεωρίας και Κριτικής Κινηματογράφου|| Έναρξη Οκτώβρης 2016

Σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2016-2017

2 thoughts on “Το να μην ξέρεις δεν είναι έγκλημα, το να μην θέλεις να μάθεις είναι καταστροφικό για σένα και τους άλλους | με αφορμή την προβολή της ταινίας του Έρολ Μόρις THE THIN BLUE LINE (1988) | του Γιάννη Καραμπίτσου

  1. Παράθεμα: Το να μην ξέρεις δεν είναι έγκλημα, το να μην θέλεις να μάθεις είναι καταστροφικό για σένα και τους άλλους | με αφορμή την προβολή της ταινία

  2. Παράθεμα: Το να μην ξέρεις δεν είναι έγκλημα, το να μην θέλεις να μάθεις είναι καταστροφικό για σένα και τους άλλους | με αφορμή την προβολή της ταινία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s