Ανοιχτή Επιστολή της ΕΣΠΕΚ και τη ΣΑΠΟΕ για ειδικό φόρο, 1,5% και για την απειλή για ολοκληρωτική χρηματοδοτική και καλλιτεχνική χειραγώγηση της ελληνικής κινηματογραφίας

 

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

της ΕΝΩΣΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ – ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΣΠΕΚ)

& του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΣΑΠΟΕ)

Προς:

την Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού

κα. Λυδία Κονιόρδου

Αθήνα, 1 Δεκεμβρίου, 2016

«Να ζει κανείς ή να μη ζει;» (1942) του Έρνστ Λιούμπιτς το Σάββατο 3.12.2016 στις 20.00 στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο ανάλυση και συζήτηση

Double Indemnity (Διπλή Αποζημίωση- Κολασμένη Αγάπη, 1944) του Μπίλι Γουάιλντερ την Κυριακή 4.12.2016 στις 20.00 στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο ανάλυση και συζήτηση

ypourgeio-politismoujpg

Κα Υπουργέ,

όπως γνωρίζετε το 2010, μετά από την δημόσια παρέμβαση του κινήματος των «κινηματογραφιστών στην ομίχλη», ψηφίστηκε ο Ν.3905, ο οποίος εναρμόνισε σε μεγάλο βαθμό το νομικό πλαίσιο παρέμβασης του Ελληνικού κράτους στην κινηματογραφία με το αντίστοιχο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών. Ο νόμος 3905/10, παρόλο που για καιρό δεν εφαρμόζεται στο σύνολό του ή καταστρατηγείται, έχει ήδη διαμορφώσει ένα νέο τοπίο, παρέχοντας μεγαλύτερη ευχέρεια στην ελληνική κινηματογραφία να διασυνδεθεί με την ευρωπαϊκή (συμπαραγωγές, MEDIA, Eurimages). Τα αποτελέσματα αυτά, με τις επιτυχίες του ελληνικού κινηματογράφου διεθνώς, δεν νομίζουμε ότι αμφισβητούνται από κανένα.

Ο νόμος αυτός εξασφάλισε την εκτός κρατικού προϋπολογισμού χρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου, αφενός από τους θεατές των κινηματογραφικών ταινιών (ειδικός φόρος) και αφετέρου από τα τηλεοπτικά κανάλια (1,5%). Με τον τρόπο αυτό – που όπως προείπαμε – εναρμονίζεται με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όχι μόνο δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός αλλά και το ΥΠΠΟ εξασφαλίζει πόρους για την άσκηση κινηματογραφικής πολιτικής.

Πιο συγκεκριμένα, ο «ειδικός φόρος» επί του κινηματογραφικού εισιτηρίου μεταξύ άλλων ενισχύει/επιβραβεύει απευθείας και τον κινηματογραφικό παραγωγό και την αίθουσα προβολής που προβάλει ελληνική ταινία, συνεχίζοντας μ’ αυτό τον τρόπο τόσο την επένδυση όσο και την προβολή της ελληνικής ταινίας, σε μια περίοδο που ο ελληνικός κινηματογράφος δέχεται έντονο ανταγωνισμό από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Την πρακτική αυτή ακολουθούν χώρες σαν την Γαλλία, καταφέρνοντας έτσι να διατηρούν την εθνική τους κινηματογραφία ζωντανή και σε επικοινωνία με τους θεατές.

Με την υπογραφή του 3ου μνημονίου και από κεκτημένη ταχύτητα ο «ειδικός φόρος» καταργήθηκε ως φόρος υπέρ τρίτων. Ο «ειδικός φόρος» δεν είναι φόρος υπέρ τρίτων, αλλά φόρος «ειδικού σκοπού», φόρος συμβατός με την Ε.Ε. Ήδη, την ίδια ημέρα της ψήφισης στο κοινοβούλιο της κατάργησης του ειδικού φόρου ο Υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος δήλωσε από το βήμα της Βουλής πως αναγνωρίζει ότι στο συγκεκριμένο θέμα απαιτείται διορθωτική παρέμβαση, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Δραγασάκης έδειξε συγκεκριμένο ενδιαφέρον για την επίλυση του προκείμενου προβλήματος, ενώ ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού αυθημερόν αναγνώρισε την ανάγκη διορθωτικής παρέμβασης και προέβη επισήμως στην «Δέσμευση για εγγραφή στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Πολιτισμού ποσού ίσου με το ποσοστό του φόρου που αφαιρέθηκε από τα εισιτήρια του κινηματογράφου, το οποίο θα πηγαίνει σε ειδικό κωδικό υπέρ της Ελληνικής Κινηματογραφίας» (λύση που θεωρούμε προσωρινή και όχι βέλτιστη, καθώς μόνο η επαναφορά του ειδικού φόρου κρίνεται ικανή να συμβάλει με κατάλληλο τρόπο στην ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου).

Παρ’ όλες τις δηλώσεις για το αντίθετο, τώρα έρχεται η κυβέρνηση να ψηφίσει και την κατάργηση του αρθ. 7 του Ν. 3905, του άρθρου που προβλέπει την μέσω του «ειδικού φόρου» ενίσχυση του παραγωγού της ελληνικής ταινίας και της αίθουσας που προβάλει ελληνική ταινία. Έμμεσα δηλαδή ομολογείται ότι δεν υπάρχει σκοπός να επανέλθει ο «ειδικός φόρος» κι έτσι η χρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου θα βαρύνει (πάλι) τον κρατικό προϋπολογισμό και θα ελέγχεται από τον εκάστοτε υπουργό. Δεν ανησυχείτε ότι η επιστροφή στο παρελθόν με τις επιχορηγήσεις του ΕΚΚ μέσω του ΥΠΠΟ θα ξαναφέρουν τις παλιές παθογένειες του συστήματος; Αστάθεια πόρων, συντεχνιακές πρακτικές, έλλειψη σταθερής κινηματογραφικής πολιτικής κ.α.;

Όσο αφορά στο δεύτερο μεγάλο ζήτημα που κινδυνεύει να ακυρώσει τον νόμο, το «1,5%»: Με βάση το αρθ. 8 παρ 8,9,10,11,12,13 και 14 μέσω της Διεύθυνσης Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων του ΥΠΠΟ (ΔΙ.Κ.Ο.Μ.) γίνεται ο έλεγχός και η πιστοποίηση ότι τηρήθηκαν οι νόμιμες υποχρεώσεις των παρόχων υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων. Στην πράξη η εφαρμογή του αρθ. 8 του 3905/2010 από την ΔΙ.Κ.Ο.Μ. καθυστερεί, στην ουσία ακυρώνοντας και αυτό τον πόρο του ελληνικού κινηματογράφου. Μάλιστα τώρα ψηφίστηκε η τροποποίηση της παραγράφου 5 του άρθρου 8 του Ν. 3905, που προέβλεπε για τέσσερα χρόνια – μέχρι το 2014 – ειδική μεταχείριση για την εφαρμογή του 1,5% από τα συνδρομητικά κανάλια, και η αντικατάσταση της με εσαεί ειδική μεταχείριση. Θα καταλαβαίναμε μια παράταση της ισχύουσας διάταξης για 2-3 χρόνια ακόμη, λογο της οικονομικής κρίσης, αλλά η συγκεκριμένη αντικατάσταση μήπως προοιωνίζει την κατάργησή και του 1,5%, του τελευταίου μη κρατικού πόρου του ελληνικού κινηματογράφου;

Λαμβάνοντας υπόψη και την ουσιαστική κατάργηση των φορολογικών κινήτρων για επένδυση στον κινηματογράφο, μοιάζει να υπάρχει σχέδιο για τον πλήρη έλεγχο της κινηματογραφικής παραγωγής, μέσα από το μονόδρομο χρηματοδότησης της ελληνικής ταινίας από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) το οποίο » ελέγχεται» από το ΥΠΠΟ.

Σας παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε για τις ενέργειες στις οποίες σκοπεύετε να προβείτε ώστε να μην επιβεβαιωθούν οι υποψίες μας για την ολοκληρωτική χρηματοδοτική και καλλιτεχνική χειραγώγηση της ελληνικής κινηματογραφίας.

Για την ΕΣΠΕΚ, Για τον ΣΑΠΟΕ

Ελίνα Ψύκου      Παναγιώτης Παπαχατζής

Πρόεδρος                Πρόεδρος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s