Σενάριο | Χαρακτήρας: Κυρίαρχη Εντύπωση και Συνοχή | διαδικτυακά μαθήματα κινηματογράφου

Κυρίαρχη Εντύπωση και Συνοχή του ήρωα

Το σημαντικότερο που πρέπει να έχουμε ευθείς εξ’ αρχής στο μυαλό μας και που παντοιοτρόπως πρέπει να φροντίσουμε να προβάλουμε από τα πρώτα κιόλας λεπτά της ιστορίας, δίνοντας ίσως και κάποια έμφαση σ’ αυτό, είναι η κυρίαρχη εντύπωση που ο χαρακτήρας πρέπει να προκαλέσει στον θεατή: απόμακρος, ανασφαλής, βίαιος, ευαίσθητος, εξωστρεφής, εσωστρεφής καταπιεσμένος, δυστυχισμένος, ευτυχισμένος ή οτιδήποτε άλλο.

jeremy-irons-net

Η εμβάθυνση στην κυρίαρχη εντύπωση του ήρωα θα μας βοηθήσει να εντοπίσουμε ένα σημείο για να τον στήσουμε και να βρούμε πάτημα για την δημιουργία της έκπληξης και του απρόοπτου. Μπορεί να αποτελέσει, όπως για πάρα πολλά φιλμ αποτελεί, ένα από τα βασικότερα δραματουργικά στοιχεία της πλοκής μια που, εκμεταλλευόμενοι αργότερα το στοιχείο της ανατροπής και του παράδοξου, θα έχουμε την δυνατότητα να παρουσιάσουμε ένα χαρακτήρα εντελώς διαφορετικό απ’ αυτόν που στην αρχή παρουσιάσαμε.

Η κυρίαρχη εντύπωση πολλές φορές σηματοδοτεί το σημείο αφετηρίας της προσωπικής μεταμόρφωσης του χαρακτήρα. 
Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να έχουμε κατά νου καθώς δουλεύουμε την ψυχολογία του ήρωα είναι η συνοχή και η σταθερότητα του χαρακτήρα του, εννοώντας ότι πρέπει να υπάρχει μια κεντρική βάση στην προσωπικότητα του, κάποιο χαρακτηριστικό που να επικρατεί στην ψυχολογία του ή μια ομάδα από χαρακτηριστικά που να καθορίζουν το ποιος είναι, το πως τίθεται απέναντι στους άλλους, πως σκέφτεται καθώς και ποια είναι τα βασικά στοιχεία της ψυχοσύνθεσης του.

Ένας χαρακτήρας αλλοπρόσαλλος που την μια στιγμή τίθεται ή αντιδρά με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο και την άλλη χωρίς κανένα δραματικό λόγο καταρρίπτει όλα όσα προηγούμενα πιστέψαμε γι’ αυτόν σίγουρα δεν θα μπορέσει να γίνει πιστευτός. Ο θεατής θα αναρωτηθεί: «Μα καλά, μύγα τον τσίμπησε αυτόν ξαφνικά;» Η σταθερότητα και η συνοχή στην συμπεριφορά του με την σειρά της θα προσδιορίσει το τι πρέπει να περιμένει ο θεατής απ’ αυτόν τον χαρακτήρα (audience expectations) και αν χρειαστεί στην εξέλιξη του δράματος, θα μας δώσει την δυνατότητα να παίξουμε με τις προσδοκίες του εισάγοντας το στοιχείο της δραματικής έκπληξης.
Ας ξεκαθαρίσουμε ωστόσο κάτι: Προσδίδοντας συνέπεια και σταθερότητα στη συμπεριφορά των ηρώων δεν διατρέχουμε κανέναν κίνδυνο να φτιάξουμε προβλέψιμους χαρακτήρες. Ένας χαρακτήρας σταθερός δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και προβλέψιμος. Δίνοντας άλλωστε την δυνατότητα στον θεατή να μπορεί να προβλέψει έστω και μερικές από τις αντιδράσεις του χαρακτήρα, του δίνουμε την ευκαιρία να νοιώσει ότι τον γνωρίζει καλά, αποτελεί μέρος του εαυτού του και έτσι να ενισχύσουμε την πιθανότητα ταύτισης του θεατή με τον συγκεκριμένο χαρακτήρα.
Ανακεφαλαιώνοντας: Η σταθερότητα και η κυρίαρχη εντύπωση δημιουργούν στον θεατή την αίσθηση ότι γνωρίζει καλά τον χαρακτήρα, ότι του είναι οικείος, ότι με άλλα λόγια αποτελεί μέρος του εαυτού του. Αργότερα, μέσα από την πιθανή μεταμόρφωσή του ή χρησιμοποιώντας το στοιχείο της ανατροπής, στηριζόμενοι στο παράδοξο, που ευτυχώς υπάρχει σε κάθε ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και αναπόφευκτα πρέπει να αποτελεί μέρος της ψυχολογίας του χαρακτήρα που δημιουργούμε, θα έχουμε την δυνατότητα να ξαφνιάσουμε τον θεατή, να του προ­καλέσουμε έκπληξη, να τον γοητεύσουμε, να τον βοηθήσουμε να ανακαλύψει και να φέρει στο φως πτυχές του ίδιου του εαυτού του που είτε δεν γνώριζε ότι υπάρχουν μέσα του, είτε ήταν υποσυνείδητες.

Πηγή: Αντώνης Κεχαγιάς Το Σενάριο: Από την Αρχική Ιδέα στην Εκτέλεση, Εκδόσεις Έλλην

επιμέλεια: Γιάννης Καραμπίτσος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s