Η Άφιξη (Arrival) (2016) Σκηνοθεσία: Ντένις Βιλνέβ || αναλυτική παρουσίαση, trailer, η γνώμη των κριτικών, που παίζεται

Η Άφιξη (Arrival) (2016)

Σκηνοθεσία: Ντένις Βιλνέβ
Ηθοποιοί: Φόρεστ Γουίτακερ, Τζέρεμι Ρένερ, Έιμι Άνταμς, Μάικλ Στούλμπαργκ, Νάταλι Τιμπό, Μαρκ Ο’Μπράιεν
Είδος: Επιστημονικής Φαντασίας, Δράμα, Μυστηρίου, Θρίλερ
Ημερομηνία Εξόδου: 8 Δεκεμβρίου 2016  

2 ταινίες με τον Χάρι Λάνγκντον το Σάββατο 10.12 2016 στις 19.30 στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση || Tramp, Tramp, Tramp (1926) – The Strong Man (1926)

Παϊζά (Αυτοί που έμειναν ζωντανοί, 1946) του Ρομπέρτο Ροσελίνι στο Σχολείο του Σινεμά την Κυριακή 11.12.2016 στις 20.00 με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση

arrival-greek-poster

ΣΥΝΟΨΗ
12 μυστηριώδη διαστημόπλοια με εξωγήινους επιβάτες προσγειώνονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη μας. Μία ομάδα ειδικών επιστημόνων συνιστάται για να ερευνήσει το συμβάν. Ανάμεσά τους, η Λουίζ Μπανκς, μια γλωσσολόγος που καλείται να βοηθήσει στην επικοινωνία με τους εξωγήινους ενώ ο χρόνος πιέζει και ο κόσμος απειλείται με έναν παγκόσμιο πόλεμο. Η Λουίζ θα πρέπει να πάρει μία απόφαση που θα θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο την ζωή της αλλά και ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Η ταινία βασίζεται στο διήγημα «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΣΟΥ» του Ted Chiang, που περιλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ και κυκλοφορεί στα Ελληνικά από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

arrival-001

Μια γλωσσολόγος προσλαμβάνεται από το στρατό για να βοηθήσει στην μετάφραση της επικοινωνίας με τους εξωγήινους.

Συνοπτική κριτική (Χρήστος Μήτσης, Αθηνόραμα 3/5)
Έχοντας κατά νου την «Επαφή» και την «Άβυσσο», ο στιλίστας Ντενίς Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario») υπογράφει μια χαμηλότονη κι ευαίσθητη, χολιγουντιανά προσεγμένη δραματική φαντασία οσκαρικών προδιαγραφών πάνω στο χρόνο, στην επικοινωνία και στο ανθρώπινο πεπρωμένο. [ σημαντική, συγκινητική, ευαίσθητη  επιστημονική φαντασία στα καλύτερά της τείνουμε στο 3,5/5 Γ.Κ.]

arrival-i-gnomi-ton-kritikon

arrival-1

Πού παίζεται
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Γαλαξίας
Μεσογείων 6 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι)
2107773319
€ 8,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,50. Κάθε Τετ., Πέμ. είσ. € 5,00.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.15/ 20.30/ 22.40
ΛΕΩΦ. ΠΑΤΗΣΙΩΝ
Ίλιον Cinema & Stage
Τροίας 34 και Πατησίων (στάση Αγγελοπούλου),
2108810602
AIR/C. DOLBY DIG.
€ 7,00. Φοιτ.-παιδ. και άνω των 65 € 6,00. Κάθε Τετ., Πέμ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο
Πέμ.-Κυρ. & Τρ., Τετ. 18.00/ 20.10/ 22.15, Δευτ. 22.15
ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚHΦΙΣΙΑ
Κηφισιά Cinemax-Cyta
Λ. Κηφισίας 245, Ζηρίνειο, Κηφισιά (ΗΣΑΠ Κηφισιά)
2106233567, 2106232808
€ 8,50, παιδ.-φοιτ., άνεργοι € 6,00, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,00. Κάθε Τετ., Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 23.00
Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 20.00
Village 15 Cinemas @ The Mall
Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι
Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).
€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Φοιτ., στρατιωτικό: Δευτ., Τρ. € 5,50. Προβολές Dolby Atmos € 9,50
Αίθουσα 7 Cosmote Πέμ.-Τρ.: 21.00/ 23.40, Πέμ., Παρ. &, Κυρ.-Τρ. & 18.20, Κυρ. & 13.00/ 15.40, Τετ. 15.40/ 18.20/ 21.00
Αίθουσα 12 Πέμ.-Τετ.: 19.40/ 22.10, Σάβ. & 17.00
Αίθουσα 14 Village Cinemas Gold Class Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.10
Αίθουσα 9 Τετ.: 23.40
ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ
Village Shopping And More
Πέτρου Ράλλη & Θηβών, Άγιος Ιωάννης Ρέντη
Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).
€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Φοιτ., στρατιωτικό: Δευτ., Τρ. € 5,50. Προβολές Dolby Atmos € 9,50
Αίθουσα 10 Cosmote Πέμ.-Τετ.: 20.10/ 22.40
Αίθουσα 15 Τετ.: 00.00
Αίθουσα 2 Comfort Πέμ.-Τετ.: 20.50/ 23.20
Αίθουσα 4 Cosmote Πέμ.-Τετ.: 19.00/ 21.30, Πέμ.-Τρ. & 00.00
Ν. ΚΟΣΜΟΣ – ΦΙΞ – Ν. ΣΜΥΡΝΗ – Π. ΦΑΛΗΡΟ
Σπόρτιγκ Digital Cinema
Κ. Παλαιολόγου 18, Ν. Σμύρνη
2109313360
€ 7,50, φοιτ. € 5,00, άνω των 65 € 6,50. Κάθε Τετ. € 5,00.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30
Odeon Starcity – Λ. Συγγρού
Λεωφ. Συγγρού 111 & Λεοντίου, Ν.Κόσμος
DTS/DOLBY DIGITAL
€ 7,50, 3D προβολές € 10. Μέλη του club Cineφίλοι, παιδικό & φοιτ. € 6,50, προβολές 3D € 9,00.
Αίθουσα 10 Σάβ., Κυρ.: 16.50
Αίθουσα 5 Πέμ.-Τετ.: 23.00, Πέμ.-Κυρ. &, Τετ. & 20.30
Αίθουσα 9 Δευτ., Τρ.: 20.30
Village 9 Cinemas @ Faliro
Παλαιά Λεωφ.Ποσειδώνος 1 & Μωραϊτίνη 3, Δέλτα Π.Φαλήρου
Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).
€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Φοιτ., στρατιωτικό: Δευτ., Τρ. € 5,50. Προβολές Dolby Atmos € 9,50
Αίθουσα 7 Vmax Cosmote Πέμ.-Τρ.: 20.00/ 22.30, Τετ. 19.00/ 21.30
Αίθουσα 2 Πέμ.-Τρ.: 21.30/ 00.00, Τετ. 22.40
Αίθουσα 9 Gold Glass Πέμ.-Τετ.: 19.40/ 22.10
Μικρόκοσμος
Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, στάση μετρό Συγγρού-Φιξ
2109230081
DOLBY DIG
Παρ.-Κυρ. € 7,00, Δευτ., Τρ. € 5,50. Κάθε Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00. Κυρ.-Τετ. € 5,50 η τελευταία προβολή Κυρ.-Τετ. € 5,50.
Πέμ.-Τετ.: 18.50/ 21.00/ 23.00
ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ
Αθήναιον Cinepolis
Ζησιμοπούλου 7 & Α. Μεταξά, Γλυφάδα
211-211-2222, 2109681757
€ 8,00. Προβολές 3D: € 10,00. Κάθε Τετ. γεν. είσ. € 4,50, 3D € 5,50. Για άτομα άνω των 60 & παιδιά κάτω των 12 & μαθητ.-φοιτ. γεν. είσ. € 6,50, 3D € 8,50.
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τρ.: 18.00/ 20.20/ 22.40, Τετ. 18.00/ 20.20
Αίθουσα 4 Τετ.: 22.40
ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Αβάνα
Λεωφ. Κηφισίας 234 & Λυκούργου 3
2106756546
DOLBY DIG
€ 8,00, φοιτ.-παιδ. & κάθε Τετ. € 6,00
Πέμ.-Τετ.: 21.45
Σινέ Χολαργός
Μεσογείων 232 & Βεντούρη, Χολαργός
2106525122
DOLBY SR
€ 6,50, Σάβ., Κυρ. € 8,00, παιδ.-φοιτ. € 6,50
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.30
ΔΑΦΝΗ – ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ
Νανά Cinemax-Cyta
Λ. Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης)
2109703158, 2109706865
€ 7,50. Παιδ. € 5,00. Φοιτ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,00. Γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 5,50. Είσ. (για δύο άτομα και άνω) για παιδικές μεταγλ. ταινίες € 5,00 (2D), € 6,00 (3D). 3D προβολές: € 9,50, παιδ.-φοιτ. € 8,00. Κάθε Τετ. & Πέμ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και http://www.cinemax.gr
Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00
Αίθουσα 5 Πέμ.-Τετ.: 19.15/ 21.45
Village Cinemas Athens Metro Mall – Ag. Dimitrios
Λ.Βουλιαγμένης 276, Αγ. Δημήτριος
Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).
€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Φοιτ., στρατιωτικό: Δευτ., Τρ. € 5,50. Προβολές Dolby Atmos € 9,50
Αίθουσα 5 Cosmote Πέμ.-Τετ.: 20.20/ 22.45
ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ – ΙΛΙΟΝ
Ster Cinemas Ίλιον
Λεωφ. Δημοκρατίας 67Α, Ίλιον
2108092690, 801 8017837
Δευτ.-Πέμ. € 7,00, 3D: € 8,50. Παρ.-Κυρ. € 8,00, 3D: € 9,50. Οικογ. εισιτ., παιδ. (άνω των 3 ατόμων) & άνεργοι € 5,00 (για 3D επιπλέον € 1,50). ΑμεΑ € 4,50. Άτομα άνω των 60 € 6,00.
Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 20.40/ 23.10, Πέμ. &, Σάβ.-Τετ. & 18.10
ΠΑΓΚΡΑΤΙ
Village Cinemas Παγκράτι
Υμηττού 110 & Χρεμωνίδου (Εμπ. Κέντρο Athens Millenium), Παγκράτι
Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).
DOLBY SRD
€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Φοιτ., στρατιωτικό: Δευτ., Τρ. € 5,50. Προβολές Dolby Atmos € 9,50
Αίθουσα 5 Πέμ.-Τετ.: 18.30/ 21.00/ 23.30

arrival-002

Κριτική

Arrival
Από Χρήστο Μήτση – 08/12/2016

Έχοντας κατά νου την «Επαφή» και την «Άβυσσο», ο στιλίστας Ντενίς Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario» ) υπογράφει μια χαμηλότονη κι ευαίσθητη, χολιγουντιανά προσεγμένη δραματική φαντασία πάνω στο χρόνο, στην επικοινωνία και στο ανθρώπινο πεπρωμένο.

Τ ι είναι η μοίρα; Μια προδιαγεγραμμένη πορεία ζωής η οποία δεν μπορεί να αλλάξει και από τη γέννηση μας οδηγεί αναπόφευκτα στο θάνατο. Ακόμη κι αν την ισχύ αυτού του φιλοσοφικού αξιώματος την καταλαβαίνει και ο τελευταίος από εμάς, ο άνθρωπος δεν έπαψε ποτέ να παλεύει ενάντια στα όσα του επιφυλάσσει το (φυγείν αδύνατον ) πεπρωμένο, οι θεοί, η τύχη, η φυσική νομοτέλεια… Και αν αποτυγχάνει, παρηγορείται με τη δημιουργία λογοτεχνικών ή κινηματογραφικών έργων φαντασίας, στα οποία καταφέρνει τελικά το ακατόρθωτο ξαναγράφοντας ένα μέλλον το οποίο εξελισσόταν ενάντια στη θέλησή του.
Σε αυτό το διαχρονικό υπαρξιακό πρόβλημα είναι χτισμένο το «Arrival», ένα sci-fi θρίλερ με παλιομοδίτικο άρωμα και φιλοσοφικά ερωτήματα­, βασισμένο στο πολυβραβευμένο διήγημα του Τεντ Τσιάνγκ «Story of your life». Σε αυτό η Γη δέχεται μια μέρα την απροειδοποίητη επίσκεψη­ 12 γιγάντιων εξωγήινων διαστημοπλοίων, τα οποία προσγειώνονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη. Η διακεκριμένη γλωσσολόγος Λουίζ Μπανκς προσκαλείται και αποδέχεται να συμμετάσχει σε μια στρατιωτικο-επιστημονική αποστολή η οποία έχει σκοπό να επικοινωνήσει με τους απρόσκλητους επισκέπτες, θέλοντας επειγόντως να διερευνήσει τις (φιλικές ή εχθρικές ) διαθέσεις τους.
Μαζί με έναν θεωρητικό φυσικό, και πάντα υπό την εποπτεία οπλισμένων στρατιωτικών, θα συναντήσει τα δύο επτάποδα του διαστημοπλοίου που έχει προσγειωθεί στη Μοντάνα και υπό ασφυκτική πίεση χρόνου, καθώς η Κίνα ετοιμάζεται να επιτεθεί στο «δικό της» UFO, θα ξεκινήσει μια προσπάθεια συνεννόησης μαζί τους.

Επιδέξιος στιλίστας, ο Καναδός Ντενίς Βιλνέβ αναζητά πάντα μια πιο βαθιά δραματική νότα στις ταινίες είδους που σκηνοθετεί («Prisoners», «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο», «Sicario» ). Λάτρης του σασπένς, δια­τηρεί κι εδώ μια αγωνιώδη και υποβλητική ατμόσφαιρα, μίλια μακριά από τις ποπκόρν περιπέτειες εξωγήινης εισβολής με ανεξέλεγκτες καταστροφικές διαθέσεις. Το στοιχείο της απειλής υπάρχει φυσικά (παραπέμποντας άμεσα στην «Άβυσσο» του Τζέιμς Κάμερον ) και κλιμακώνεται με προβλέψιμη ένταση, η καρδιά της ταινίας ανήκει όμως αλλού, και συγκεκριμένα στη σχέση της Λουίζ με τη γνώση (λυτρωτική ή καταστροφική ), άρα το μέλλον (ευτυχισμένο ή επώδυνο ), άρα τη διαχείριση της μοίρας της.
Η ευφυής ιδέα του Τσιάνγκ­ να συνδέσει όλα αυτά με την έννοια του χρόνου, τις δυνατότητες της ανθρώπινης επικοινωνίας και την υπόθεση Σαπίρ – Γουόρφ (η γλώσσα μας καθορίζει τη σκέψη μας ) περνάει χωρίς κραδασμούς στο σενάριο του Έρικ Χέσερερ («The Thing», «Μη Σβήσεις το Φως» ), το οποίο παραδόξως δουλεύει αποτελεσματικότερα στο επίπεδο των ιδεών και λιγότερο σε αυτό της αληθοφανούς πλοκής (η κατάληξη της κινέζικης κρίσης ). Ο Βιλνέβ υποστηρίζει αυτό το υπαρξιακό οδοιπορικό με αφηγηματική πειθαρχία αλλά και ποιητικο-νοσταλγική καλλιέπεια (η «Επαφή» συναντά τον Τέρενς Μάλικ ), υποδειγματικά πιστός στην ενήλικη, οσκαρική εκδοχή του χολιγουντιανού δράματος φαντασίας.
ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

http://www.athinorama.gr/

arrival-003

ΚΡΙΤΙΚΗ 04 DEC Γράφει ο
Δημήτρης Δημητρακόπουλος
Η.Π.Α., 2016
9 Στα 10

Με πρόσχημα την αφήγηση μιας κλασικής ιστορίας επιστημονικής φαντασίας, ο Ντενί Βιλνέβ παρουσιάζει μια απρόσμενα συγκινητική, γνήσια ουμανιστική και απόλυτα ανθρώπινη ιστορία σχετικά με την γλώσσα, την επικοινωνία, την ίδια την ζωή και τον τρόπο που την αντιλαμβανόμαστε και την βιώνουμε. Ή αλλιώς, την καλύτερη ταινία της καριέρας του και σίγουρα μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

12 μυστηριώδη διαστημόπλοια με εξωγήινους επιβάτες προσγειώνονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη μας. Μία ομάδα ειδικών επιστημόνων συνιστάται για να ερευνήσει το συμβάν. Ανάμεσά τους, η Λουίζ Μπανκς, μια γλωσσολόγος που καλείται να βοηθήσει στην επικοινωνία με τους εξωγήινους ενώ ο χρόνος πιέζει και ο κόσμος απειλείται με έναν παγκόσμιο πόλεμο. Η Λουίζ θα πρέπει να πάρει μία απόφαση που θα θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο την ζωή της αλλά και ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Οι καλύτερες ταινίες επιστημονικές φαντασίας ανέκαθεν έκρυβαν μια μεγάλη καρδιά πίσω από τις (εκ πρώτης όψεως) περίπλοκες ιστορίες τους, λειτουργώντας ουσιαστικά ως μεταφορά για να εξερευνηθούν απόλυτα ανθρώπινες, καθημερινές ιδέες, όπως η απώλεια, η μοναξιά, η κοινωνικότητα, η αποδοχή του διαφορετικού, η ίδια η έννοια της αγάπης.

Ομοίως και το «Arrival», ήδη από την αρχική, απρόσμενα συναισθηματική σκηνή, κάνει σαφές το γεγονός πως δεν πρόκειται να αφηγηθεί μια ψυχρή ιστορία για εξωγήινους, κινδύνους παγκόσμιων πολέμων και αμέτρητους, κλισέ ψευτοηρωισμούς. Αντίθετα, έχει στόχο να αποκαλύψει σταδιακά μια ακόμη ιστορία πίσω από τον μανδύα της «πρώτης επαφής», να εξερευνήσει μια ολόκληρη νέα θεώρηση σχετικά με την γλώσσα, την επικοινωνία και τον τρόπο που αυτές ορίζουν τελικά την αντίληψή μας και να αποδείξει αναντίρρητα πως οι καλύτερες ιστορίες με εξωγήινους δεν έχουν να κάνουν με το «εκεί έξω» αλλά με όσα κρύβονται μέσα στον ίδιο τον άνθρωπο.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η πρωτότυπη ιστορία του Τεντ Τσιάνγκ, της οποίας μεταφορά αποτελεί το φιλμ, τιτλοφορείται «Η Iστορία της Zωής σου». Ούτε είναι τυχαίο φυσικά που η συνειδητοποίηση της σημασίας αυτού του τίτλου κατά την διάρκεια του φιλμ αποτελεί μία από τις εντονότερες στιγμές της σύγχρονης κινηματογραφικής ιστορίας. Γιατί αν είναι κάτι που αξίζει να αναφερθεί από την αρχή χωρίς υπεκφυγές είναι το γεγονός ότι το «Arrival» ένας αγνός, ανόθευτος θρίαμβος. Τόσο σε οπτικό επίπεδο, με την φωτογραφία του Μπράντφορντ Γιανγκ όχι μόνο να μην κάνει αισθητή ούτε λεπτό την απουσία του Ρότζερ Ντίκινς μετά τις δύο συνεργασίες του με τον Βιλνέβ στο «Prisoners» και το «Sicario: Ο Εκτελεστής» αλλά και να εντυπωσιάζει αβίαστα με την υφή που προσδίδει στους κλειστούς χώρους και στην ίδια την φύση, όσο και σε βιωματικό επίπεδο, με την Εϊμι Ανταμς να αποκαλύπτει γιατί αξίζει να θεωρείται μια τεράστια ηθοποιός, ικανή να παρασύρει τον θεατή σε ένα ταξίδι ανακάλυψης, όσο η ιστορία αποκαλύπτει σταδιακά την πραγματική διάστασή της, με μόνο όπλο τις εκφράσεις του προσώπου της.

Περισσότερο από όλα όμως, το «Arrival» είναι η θεμελίωση της φωνής του Ντενί Βιλνέβ στον σύγχρονο παγκόσμιο κινηματογράφο. Η αγάπη για το ανθρώπινο δράμα, η αυστηρή σκηνοθεσία, το έκδηλο πάθος και η εύνοια στο συναίσθημα και, φυσικά, η αγάπη και η τιμή για το παράδοξο και την low budget αισθητική του καναδικού τρόμου ήταν ανέκαθεν τα στοιχεία που εντόπιζε κανείς στην φαινομενικά σχιζοφρενική καριέρα του. Εδώ όμως, για πρώτη ουσιαστικά φορά, τα πάντα δένουν απόλυτα μεταξύ τους (η ταινία περιλαμβάνει και ένα πλάνο-ακριβές αντίγραφο του… «O Ανθρωπος Αντίγραφο» του σκηνοθέτη), οι υψηλές ιδέες συμβαδίζουν με μία αφήγηση που αποθεώνει το συναίσθημα, το προσεγμένο σενάριο συμπορεύεται με τις εντυπωσιακές εικόνες και η «φαντασία» μιας εξωγήινης συνάντησης έχει την ίδια σημασία με… κάτι άλλο, πιο εσωτερικό, πιο ανθρώπινο, απόλυτα αληθινό.

Για αυτό και όποιες πρώτες συγκρίσεις έρχονται στο μυαλό με την «Επαφή» του Ρόμπερτ Ζεμέκις δεν είναι ακριβώς δόκιμες. Ναι μεν και οι δυο ταινίες αφορούν εκείνη την στιγμή που ο άνθρωπος έρχεται μέσω ενός μοναδικού του φορέα (η Τζόντι Φόστερ εκεί, η Εϊμι Ανταμς εδώ) σε επαφή με ένα καινούριο είδος, μία στιγμή που αντιμετωπίζεται κυρίως εγκεφαλικά και όχι ως αφορμή για ένα μπαράζ οπτικών εφέ που ταυτίζουν απαραίτητα την επαφή με την σύγκρουση ( η ίδια η ταινία μοιάζει να αναγνωρίζει αυτή την διαφορά, καθώς η γλωσσολόγος Λουίζ κάποια στιγμή αναρωτιέται την επικίνδυνη ταύτιση της έννοιας «εργαλείο» με αυτή του «όπλου»). Αυτό όμως είναι και το μόνο κοινό που μοιράζονται οι δύο ταινίες καθώς το «Arrival» διασχίζει την δική του πορεία προς αχαρτογράφητες κινηματογραφικά περιοχές, εστιάζοντας περισσότερο στο συλλογικό παρά στο ατομικό ταξίδι προς την αλήθεια και τολμώντας να επανερμηνεύσει έννοιες και ιδέες που μέχρι τώρα θεωρούνταν σταθερές στην γλώσσα του σινεμά.

Ολο αυτό το κάνει έχοντας την έξοχη Εϊμι Ανταμς μόνιμα σε (κοντινό) πρώτο πλάνο, κάνοντας τα μάτια της τον δικό μας καθρέφτη, την προσωπική της προσπάθεια την δική μας αγωνία και την επιθυμία της για επικοινωνία την δική μας γλώσσα («Ονειρεύεσαι στη γλώσσα τους;»). Η Εϊμι Ανταμς είναι εκείνη που κρατάει συνεκτικά την ταινία, εκείνη που προσφέρει τον συναισθηματικό της πυρήνα και εκείνη που αποδεικνύει τελικά το ίδιο το νόημα του φιλμ. Σπάνια ένας ηθοποιός στηρίζει τόσο κομβικά τον νοηματικό πυρήνα μιας ολόκληρης ταινίας. Στο «Arrival» δεν έχει σημασία ούτε η δράση ούτε το επιφανειακό δράμα. Ο θεατής χρειάζεται απλά να πιστέψει. Ώστε στο τέλος να διαλυθεί από την αλήθεια.

Και τα πάντα αθροιστικά βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση: η μουσική του Γιόχαν Γιοχάνσον που θαυματουργά συνδυάζει τις… κόρνες του «Inception» με μια ύπουλη μουσική γραμμή που υποστηρίζει την συναισθηματική φύση της ταινίας, η κομβική χρήση του «On the nature of daylight» του Μαξ Ρίχτερ στην αρχή και το τέλος του φιλμ, η ουσιαστικά υποστηρικτική ερμηνεία του Τζέρεμι Ρένερ που είναι σαν να φωτίζει ακόμα περισσότερο το μεγαλείο της Άνταμς, το ιδιοφυές μοντάζ που συμπληρώνει τα κομμάτια της ιστορίας πριν την μεγάλη αποκάλυψη. Η ταινία δεν στηρίζεται σε ένα φινάλε-έκπληξη, ούτε ο αυτοσκοπός της είναι η μεγάλη ανατροπή αλλά ως sci-fi που σέβεται τον εαυτό του κάνει λίγο πριν το τέλος μια αφηγηματική έκπληξη που επανατοποθετεί ολόκληρη την ιστορία του σε νέα βάση, εκτοξεύοντας το συναίσθημα στην στρατόσφαιρα. Και μάλιστα με τρόπο όπου τα πάντα γίνονται οργανικά, χωρίς να νιώθει ο θεατής ότι εξαπατάται ή ότι χειραγωγείται.

Στο τέλος, δεν έχει σημασία αν το «Arrival» είναι όντως η καλύτερη ταινία του Βιλνέβ (που είναι) ή αν όντως ανήκει στις καλύτερες ταινίες της χρονιάς (που ανήκει). Σημασία έχει που το σινεμά εξακολουθεί να ανακαλύπτει τρόπους να συγκινεί, να εντυπωσιάζει και να αποκαλύπτει την αλήθεια του, ακόμα και αν αυτή κρύβεται πίσω από τα μεγαλύτερα μυστήρια του σύμπαντος. Το «Arrival» είναι στην πραγματικότητα μια μεγαλειώδης αφήγηση που κρύβει από πίσω της μια μικρή αλλά εξοντωτικά συγκινητική ιστορία. Και όταν το ανακαλύψετε, θα είναι ήδη αργά για να συγκρατήσετε τα δάκρυά σας.

http://flix.gr/

arrival-004

Πολύ μακριά από μια συμβατική ταινία επιστημονικής φαντασίας το «Αrrival» του Ντενί Βιλνέβ κατευθύνεται προς τα Οσκαρ, ενώ η «Οδύσσεια» του Ζερόμ Σαλ καταδύεται στον βυθό και στην προσωπικότητα του θρυλικού Γάλλου εξερευνητή. Στις αίθουσες και η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, ο οποίος διασκευάζει το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τζόναθαν Φράνζεν.

Η άφιξη ★★★★☆

(Arrival, ΗΠΑ, 2016, 116’)

● σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ

● ηθοποιοί: Εϊμι Ανταμς, Τζέρεμι Ρένερ, Φόρεστ Γουιτάκερ

Ενας τέλειος κύκλος είναι ακριβώς αυτό, τέλειος, χωρίς αρχή, τέλος, διακυμάνσεις. Αυτή εδώ, η νέα ταινία του Ντενί Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario», προσεχώς «Blade Runner 2049»), με πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας και κατεύθυνση προς τα Οσκαρ, είναι ένας κύκλος διακεκομμένος, αλλά όχι λιγότερο τέλειος. Σε μια στιγμή της Ιστορίας, που μοιάζει με τη δική μας, στον κόσμο προσγειώνονται δώδεκα σκάφη εξωγήινων. Στην Αμερική μια γλωσσολόγος, η Λουίζ, κι ένας φυσικός, ο Ιαν, καλούνται από την κυβέρνηση στην ομάδα προσέγγισης. Η Λουίζ πρέπει να χτίσει έναν κώδικα επικοινωνίας με τους εξωγήινους, για να καταλάβει γιατί έχουν έρθει. Στη διαδικασία αναγκάζεται να ξαναθέσει στο μηδέν όλους τους κανόνες επικοινωνίας που ο άνθρωπος θεωρεί δεδομένους.

Πολύ μακριά από μια συμβατική ταινία επιστημονικής φαντασίας, το «Arrival», όπως οι καλύτερες του είδους, είναι ένα φιλμ βαθιά υπαρξιακό, σύνθετο στη μορφή και το ύφος του, συγκλονιστικά απλό στην ουσία του, συγκινητικό στην εξέλιξή του.

Καθώς η Εϊμι Ανταμς δημιουργεί με ασύλληπτη έμπνευση μια ηρωίδα σε συναισθηματικό limbo, καθώς η Λουίζ και ο Ιαν, μπροστά στο άγνωστο, ξεγυμνώνονται από κάθε ανθρώπινη σύμβαση ή νόρμα, καθώς ο Βιλνέβ στήνει ένα τοπίο τόσο όμορφο, λιτό, καθησυχαστικό όσο ένας Παράδεισος που δεν ξέρεις τι κρύβει στα σύννεφά του, καθώς το διαστημόπλοιο, στην καμπυλωτή μορφή του, κάνει όλες τις επιθυμητές αναγωγές στην «Οδύσσεια του Διαστήματος» του Κιούμπρικ, μετά σχεδόν 50 χρόνια ανθρώπινης κατάβασης και απόγνωσης, η ταινία υπερβαίνει κάθε προσδοκία, ακόμα κι όταν αποφασίζει στο τρίτο μέρος της να εξηγήσει περισσότερα στοιχεία της πλοκής απ’ όσο χρειάζεται. Με κάθε της «κύκλο» επικοινωνίας μεταφράζεται σ’ ένα φιλμ για το ελάχιστο μέγεθος μιας ανθρώπινης ζωής μέσα στο συνεχές του χρόνου που δεν γνωρίζει παρελθόν, παρόν και μέλλον, με έκφραση επιμελημένα κινηματογραφική και αφοπλιστικά φιλοσοφική.

http://www.efsyn.gr/

ergastiri-kinimatografou-dimou-zografou-2017-afisa-a4

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s