ΠΕΦΤΕΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΣΑΝ ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ- του Μπάμπη Ακτσόγλου | Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι και ο τραυματισμένος καλλιτέχνης αναστενάζει του Νίκου Αλευρά

peftoun-oi-sfaires-san-to-xalazi-kai-o-travmatismenos-kallitexnis-anastenazei-002

Μαζική υστερία έπιασε το τηλεοπτικό κοινό το Σάββατο της 28 Απριλίου, με την προ­βολή της ταινίας του Ν. Αλευρά ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΣΑΝ ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ, μ’ αποτέ­λεσμα η ταινία να διακοπεί με το ψεύτικο αιτιολογικό δήθεν βλάβης της ΔΕΗ, ύστερα από αμέτρητα τηλεφωνήματα—διαμαρτυρίας. Επί τόπου έσπευσε αμέσως ο κ. Πεπονής, που απείλησε ότι θα πέσουν κεφάλια, θεωρώντας την όλη ιστορία προσωπική προβοκάτσια εναντίον του, ενώ ο σκηνοθέτης Ν. Αλευράς δήλωσε ότι θα αυτοπυρποληθεί δημόσια σ΄ ένδειξη διαμαρτυρίας.

Ξεκινάει την Κυριακή στις 8 Ιανουαρίου 2017 το Εργαστήρι Κινηματογράφου του Δήμου Ζωγράφου στις 11.00 στη Βίλα Βουγά με μάθημα γνωριμίας και εγγραφές

ΦΑΡΕΝΑΪΤ 451 (1966) του Φρανσουά Τριφό στο Σχολείο του Σινεμά το Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2017 στις 19.30 με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση

Αιτία για όλα αυτά μερικές σκηνές γυμνού και λογοκριμένες βωμολοχίες (από τον ίδιο τον σκηνοθέτη που είχε αφαιρέσει από μόνος του ό,τι νόμιζε προκλητικό), που δεν ήταν ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο τολμηρές, απ’ ό,τι στο παρελθόν έχει δείξει η ελληνική τηλεόραση. Έλα όμως που η ταινία προβαλλόταν το βράδυ του Σαββάτου, σε μια ιερή ώρα, που η ελληνική οικογένεια αναμένει να δει τη συνηθισμένη ελληνική σα­πουνόπερα της. Κι όχι μόνο αυτό: έπεσε σε μια εποχή που οι επικρίσεις εναντίον της τη­λεόρασης έχουν φουντώσει και στην κοινή γνώμη έχει διαμορφωθεί ένα αρνητικό κλίμα, όσον αφορά την κομματικοποίηση της τηλεόρασης ή τη δήθεν τολμηρότητα της. Αν προ­σθέσουμε τώρα την άρνηση αυτού του κοινού να δεχθεί δείγματα του νέου ελληνικού κινηματογράφου (θυμηθείτε τις αντιδράσεις που είχαν ξεσπάσει στο παρελθόν με το ΑΛΔΕΒΑΡΑΝ ή το ΛΑΜΟΡΕ και τ’ ότι η ταινία διακρινόταν από μια αναρχίζουσα, σχεδόν σουρεαλιστική φόρμα, μπορούμε να καταλάβουμε (όχι όμως και να δικαιολογήσουμε) αυτή την αντίδραση. Αν όμως στην τηλεόραση μερικοί υπεύθυνοι είναι τόσο αφελείς ώστε να υπερτιμούν τη νοημοσύνη ή τη δεκτικότητα του μέσου τηλεοπτικού κοινού, τι να πούμε για τον η­μερήσιο Τύπο, που τη Δευτέρα της 30 Απριλίου, έκανε το θέμα κύριο άρθρο στις στή­λες του, τασόμενος ασυζητητί με την πλευρά των θεατών και χαρακτηρίζοντας την ταινία του Αλευρά «τσόντα», «αναμφίβολης ; καλλιτεχνικής ποιότητας», «αισχρού περιεχομέ­νου» κ.λ.π. Αυτός ο ίδιος ο τύπος, που πριν μερικά χρόνια είχε χαιρετήσει τελείως θε­τικά την ταινία με την προβολή της στο Αντί—Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Αλλά ποιος στην Ελλάδα έχει μνήμη; Και ποιος στον ημερήσιο τύπο έχει θάρρος, να πάει ενάντια στο ρεύ­μα της κοινής γνώμης, ώστε να βγει και να στιγματίσει αυτή την απαράδεκτη πράξη της διακοπής της ταινίας, που ανοίγει ένα προηγούμενο μοναδικό στα τηλεοπτικά χρονικά!

peftoun-oi-sfaires-san-to-xalazi-kai-o-travmatismenos-kallitexnis-anastenazei-002

από το αρχείο του Νίκου Αλευρά και το ψηφιακό αρχείο της Ταινιοθήκης

Αλήθεια φαντασθείτε τι θα γινόταν αν κάθε φορά που παίζεται ένα πρόγραμμα, θα διακόπτεται γιατί δε θα το ήθελε μια μερίδα του κοινού. Δεν θα βλέπαμε τότε παρά μό­νο ποδόσφαιρο, τους ΙΕΡΟΣΥΛΟΥΣ και παλιό ελληνικό κινηματογράφο!

Χαμένος από αυτή την ιστορία δεν είναι βέβαια ο κ. Πεπονής, όσο ο νέος ελληνικός κινηματογράφος, που είναι πολύ αμφίβολο ότι θα έχει την ευκαιρία να δείξει κάπως προωθημένα δείγματα γραφής του στην τηλεόραση. Αλλά και η ίδια η τηλεόραση, αφού η παραμικρή ενέργεια για κάποια ριζική αλλαγή του προγράμματος της, συναντά τέτοια συντηρητική και μαζική αντίδραση.

Αλήθεια γιατί να δείχνουμε τόσο ευαισθησία στο πρόβλημα της λογοκρισίας, όταν ο πιο μεγάλος λογοκριτής αποδεικνύεται τελικά ο ίδιος ο ελληνικός λαός;

Μπάμπης Ακτσόγλου  [ Κινηματογραφικά Τετράδια 16, Ιούνιος 1984]

kinimatografika-tetradia-16

Ο ΧΩΡΙΣΜΟΣ (1970) του Κλόντ Σαμπρόλ | Κριτική Μπάμπη Ακτσόγλου | Η Ταινία προβάλλεται σήμερα στις 01.00 στην ΝΕΤ

ΗΜΙΧΡΟΝΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ (Tretiy taym, 1960) Σκηνοθεσία: Ευγκένι Καρέλοφ, κριτική του Μπάμπη Ακτσόγλου | Ποδόσφαιρο και Κινηματογράφος

Free Cinema | Free as a bird του Μπάμπη Ακτσόγλου

Ερωτισμός στον Κινηματογράφο-Η αυτοκρατορία των στερήσεων, του Μπάμπη Ακτσόγλου

ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΚΤΣΟΓΛΟΥ (1954-2007)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s