Η Αγελάδα (1968) του Dariush Mehrjui (του Νταριούς Μεχρζουί) το Σάββατο 14.1.2017 στις 19.30 στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση

[Στην νέα συναρπαστική ταινία του Φαραντί στον Εμποράκο που είδαμε στην δημοσιογραφική προβολή ο ήρωας που είναι καθηγητής σε σχολείο αφού αναφέρει στο μάθημα μια εμβληματική ταινία του νέου ιρανικού κύματος και κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών όταν εκείνοι του προτείνουν να προβάλλει την ταινία εκείνος το δέχεται με ευχαρίστηση. αυτή την ταινία ανακαλύψαμε πέρυσι και την προβάλλαμε ολόκληρη στο πλαίσιο του εργαστηρίου κινηματογράφου του δήμου ζωγράφου. Ένα «αστέρι» του εργαστηρίου η Δήμητρα έγραψε μια κριτική υπέροχη για μια ταινία για την οποία ελάχιστα έως καθόλου υπήρχαν για να διαβάσει. θα ακολουθήσουν μέσα στη μέρα κείμενα για την ταινία, η κριτική της Δήμητρας Νάκου για την ταινία και η ανακοίνωσή μας ότι θα προβάλλουμε και εφέτος αυτή την σπάνια αριστουργηματική ιρανική ταινία, για την ακρίβεια αυτό το Σ.Κ.]  [Γ.Κ.]

Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου 2017  (μπορείτε να παρακολουθήσετε δοκιμαστικά τα δύο επόμενα μαθήματα της Παρασκευής και της Κυριακής)

gaav

Η Αγελάδα (1968) του Dariush Mehrjui (του Νταριούς Μεχρζουί) το Σάββατο 14.1.2017 στις 19.30 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση.  δηλώστε συμμετοχή για να αποφύγετε ταλαιπωρία λόγω του ότι ο χώρος είναι μικρός (2130 159 816, 6944143564, schoolofcinemagr@gmailcom).

[Δύο επιπρόσθετες επισημάνσεις για την αξία της διαλεκτικής και της συγχρονικότητας κατά Γιουνγκ. Εδώ και πολύ καιρό προπαγανδίζουμε την αυτονόητη αξία της γνώσης σε βάθος και της μελέτης των πραγμάτων στο χρόνο που απαιτείται για να συμβεί αυτό. Λέμε όχι στο αποσπασματικό, λέμε όχι στο επιφανειακό, λέμε όχι στο «τσίμπημα» από δω και από κει στο διαδίκτυο. Λέμε ναι στο μοντάζ, εκτός από τον κινηματογράφο και στη ζωή. Στη σύνθεση των κομματιών, στην συναρμολόγηση του παζλ. Και αυτό μπορεί να συντελεστεί μόνο με τη διαλεκτική μέθοδο. Ανάλυση και Σύνθεση. Κατάταξη και Επιλογή. Έτσι πέρυσι, ανακαλύψαμε την ταινία Αγελάδα (1968) δεν την ξέραμε από το βιβλίο 1001 ταινίες που πρέπει να δείτε πριν πεθάνετε, την προβάλλαμε, την συζητήσαμε στο εργαστήρι κινηματογράφου του δήμου ζωγράφου, που και εφέτος άρχισε να λειτουργεί και που τα δύο επόμενα μαθήματά του μπορείτε να παρακολουθήσετε δοκιμαστικά αν δεν έχετε πάρει ακόμα την απόφαση να εγγραφείτε, και εδώ εκτός από τη διαλεκτική μπαίνει και η συγχρονικότητα κατά Γιουνγκ, οι νοήμονες συμπτώσεις (περισσότερα σε άλλη ανάρτηση σύντομα), η ταινία αναφέρεται μέσα σε μια άλλη ιρανική σύγχρονη ταινία- δεν είναι δα και τόσο μεγάλη σύμπτωση αφού είναι εμβληματική ταινία του ιρανικού σινεμά- και έτσι με την ευκαιρία θα δημοσιεύσουμε την πολύ σημαντική κριτική της Δήμητρας Νάκου που με ευθύνη του αρχισυντάκτη Γιάννη Καραμπίτσου δεν είχε δημοσιευθεί έως τώρα, θα παίξουμε ξανά την ταινία ενταγμένη πλέον μέσα σε ένα άλλο πιο οικείο για την ταινία πλαίσιο, ίσως αναζητήσουμε και το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε και θα κατανοήσουμε επίσης καλύτερα και τον Εμποράκο. Διαλεκτική Σκέψη και Μέθοδος  και Συγχρονικότητα (Νοήμονες Συμπτώσεις μεταξύ άλλων) συνηγορούν στην Γνώση και την Αυθεντική Αισθητική Συγκίνηση. ]  Γ.Κ.]

Η ταινία που ξεκίνησε το λεγόμενο ιρανικό νέο κύμα. Ο σκηνοθέτης Dariush Mehrjui, επιστρέφει στην χώρα στα τέλη της δεκαετίας του 60, από τις Η.Π.Α, επηρεασμένος με τις ιδέες του ιταλικού νεορεαλισμού αλλά και της γαλλικής nouvelle vague. Αποφασίζει να δημιουργήσει μια ταινία η οποία θα παρουσίαζε την ιρανική κουλτούρα στο κοινό, κάτι το οποίο ερχόταν σε σύγκρουση με την φιλοσοφία της χώρας τότε, που βρισκόταν υπό την εξουσία της χώρας τότε από τον Σάχη, και ήθελε να παρουσιάζει το Ιράν ως ένα εκσυγχρονισμένο κράτος. Ο Mehrjui, γυρνάει μια δραματική ταινία στην ιρανική ύπαιθρο, που παρουσιάζει σχεδόν με ντοκιμαντερίστικο τρόπο τη ζωή, τα ήθη και τα έθιμα των ανθρώπων στην ιρανική επαρχία, που δεν του είχε επηρεάσει ο άκρατος εκσυγχρονισμός της χώρας. Φημολογείται μάλιστα, πως η ταινία έκανε τόσο μεγάλη εντύπωση στον αργότερα αρχηγό της Ιρανική Επανάστασης, Χομεϊνι, και εξαιτίας της δεν απαγορεύτηκε πλήρως το σινεμά μετά την αλλαγή του καθεστώτος.

http://www.qubo.gr/

Η αγελάδα – Gaav (1968)

Ένα από τα πρώτα αριστουργήματα που μας προσέφερε ο ιρανικός κινηματογράφος είναι «Η αγελάδα». Η «Αγελάδα» λοιπόν έκανε ένα μεγάλο βήμα για ιρανικό σινεμά, ώστε να λάβει διεθνή αναγνωρισμότητα όχι μονάχα η συγκεκριμένη ταινία, αλλά και ολόκληρη η προσφορά του ιρανικού κινηματογράφου στην τέχνη. Μια προσφορά που συνεχίζεται αδιάκοπα τόσες δεκαετίες μέχρι σήμερα.

Ο τίτλος της συγκεκριμένης ταινίας δεν έχει την δύναμη ούτε να σου τραβήξει την προσοχή, αλλά ούτε να σε προϊδεάζει για το τι ακριβώς θα παρακολουθήσεις. Διαβάζοντας το στόρι της, ούτε πάλι σου κάνει ιδιαιτέρως αίσθηση. Κάπως έτσι, ένιωσα κι εγώ πριν την παρακολουθήσω. Αυτό όμως που μού έδωσε την αφορμή για να την παρακολουθήσω είναι οι διθυραμβικές κριτικές από όλο τον κόσμο και πολύ περισσότερο η κατάταξή της στις λίστες των καλύτερων ταινιών όλου του κόσμου. Το αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που περίμενα. Η ταινία είχε τελειώσει κι εγώ καθόμουν ακόμη μπροστά στην οθόνη σιωπηλός να παρακολουθώ. Ανάλογο συναίσθημα είχα να νιώσω εδώ και πολύ καιρό, εξαιτίας μιας ταινίας.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Κεντρικοί ήρωες της ταινίας είναι ο Χασάν και η αγελάδα του. Ο Χασάν έχει πολύ μεγάλη αδυναμία στο ζωντανό και το φροντίζει σαν κόρη οφθαλμού, μιας και είναι η μοναδική αγελάδα μέσα στο χωριό. Μια μέρα πήγε στην πόλη για κάτι υποχρεώσεις και για λόγους που δεν διασαφηνίζονται, η αγελάδα ψόφισε. Οι κάτοικοι του χωριού παίρνουν κρυφά το ζώο και το θάβουν κι όταν επιστρέφει ο Χασάν του λένε ψέματα για να μην τον στεναχωρέσουν ότι τάχα η αγελάδα το έσκασε. Ο Χασάν το παίρνει πολύ βαριά, έρχεται σε απόγνωση, κλείνεται στον εαυτό του και τρελένεται.

Όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, μπορεί το στόρι της ταινίας να μην έχει κάτι το ιδιαίτερο, όμως ο τρόπος με τον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα καταφέρνουν να συγκλονίσουν και τον πιο απαιτητικό θεατή. Ιδίως στο δεύτερο μέρος. Δεν σε συγκλονίζει τόσο ο ανεξήγητος θάνατος ενός ζώου (λίγο πριν τη μέση της ταινίας), αλλά η βίαιη αντίδραση του Χασάν, η απόγνωσή του, η απόλυτη ταύτισή του με την αγελάδα καθώς και όλα τα τραγικά γεγονότα που θα ακολουθήσουν.

Έχω δει χιλιάδες αξιόλογες ερμηνείες ηθοποιών, έχω δει ρόλους και ρόλους, αλλά άνθρωπο να υποδύεται αγελάδα δεν έχω ξαναδεί. Και μάλιστα με τόσο ανατριχιαστικό τρόπο! Από τη στιγμή δηλαδή, που «χάθηκε» η αγελάδα, γίνεται ο ίδιος αγελάδα για να αντικαταστήσει την απουσία της και υιοθετεί τις συνήθειές της! Μπορεί να έχει ανθρώπινη μορφή, αλλά η συμπεριφορά του είναι πέρα για πέρα αγελαδινή. Μπορεί να ακούγονται σχιζοφρενικά αυτά που σας γράφω, αλλά πείτε μου: Ποιος ταλαντούχος ηθοποιός μπορεί να ερμηνεύσει ένα ζώο με τόση πειστικότητα; Νομίζω πως αν παρακολουθήσετε την ταινία, θα συμφωνίσετε μαζί μου. Θα καταλάβετε αμέσως τι εννοώ…

Από το δεύτερο μέρος της ταινίας, κάθε φορά που η κάμερα δείχνει το πρόσωπο του Χασάν ως «αγελάδα», εγώ προσωπικά αισθανόμουν ένα ρίγος. Ειδικά όταν βγάζει εκείνα τα μουγκρητά και χτυπάει με μανία το κεφάλι του πάνω στον τοίχο, καταλαβαίνεις ότι η κατάσταση έχει βγει εκτός ελέγχου. Για λίγο, μπορεί να αλλάξει η σκηνή και να χαλαρώσουμε, βλέποντας τους υπόλοιπους κατοίκους του χωριού, αλλά μόλις η κάμερα επανέρχεται στον Χασάν, επανέρχεται το ρίγος και η ανατριχίλα (τουλάχιστον σε μένα, που το παρακολούθησα με κομμένη την ανάσα!).

Είναι αυτό που πολλοί ονομάζουν «κουλτουριάρικο» ποιοτικό σινεμά, όμως ο ιρανικός κινηματογράφος εστιάζει περισσότερο στην τραγικότητα των προσωπικοτήτων και των γεγονότων, χωρίς να χάνεται το ποιοτικό μοτίβο. Και όλα αυτά, πάντοτε με μία απλότητα που γοητεύει.

Είναι μία ιδιαίτερη και αγαπημένη ταινία, που θα σας μείνει αξέχαστη! Απ’ ό,τι βλέπω όμως, στην χώρα μας, πιθανότατα δεν προβλήθηκε και σε πολλούς κριτικούς κινηματογράφου, θεωρείται άγνωστη.

Βαθμολογία: 5/5

Χρήστος Καλκάνης

http://www.thecinema.gr/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s