ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ, ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ (1985) Συνέντευξη με την Ανιές Βαρντά

sans-toit-ni-loi-001

Η Ανιές Βαρντά, σε τριάντα χρόνια σι­νεμά, κατάφερε να αποφύγει τις ετικέτες, τα ρεύματα και τις ομάδες….

agnes-portrait

Premiere: Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ, ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ;

ΑΝΙΕΣ ΒΑΡΝΤΑ: Άνθρωποι που ζουν έξω τον χειμώνα! Είναι κάτι που πάντα μου έκανε τρομερή εντύπωση. Το βρίσκω σκανδαλώδες και μυστηρι­ώδες μαζί. Τον περασμένο Νοέμβρη (1984) μου ήρθε η επιθυμία να κάνω μια ταινία γι’ αυτούς. Ξέρετε μ’ αρέσει πολύ να δουλεύω σε επείγουσες καταστάσεις, δηλαδή να επιχειρώ ένα σχέδιο την στιγμή που η επιθυμία μου να το κάνω είναι δυνα­τότερη.  

Πήγα λοιπόν στον Νότο και άρχισα ένα είδος έρευνας. Περιπλανήθηκα δεξιά κι αριστερά, συ­νάντησα πολλούς μοναχικούς «περιπλανώμε­νους». Στην αρχή πίστευα ότι θα συναντούσα μό­νο αγόρια, αλλά είδα και κορίτσια. Κι αυτό ή­ταν πράγματι κάτι που με συγκίνησε. Έτσι απο­φάσισα ότι ο ήρωας της ταινίας θα ήταν μια κο­πέλα. Κι έπειτα, με το να συζητώ, να ακούω, να ταξιδεύω, να περιπλανιέμαι, μπήκα σιγά-σιγά στο εσωτερικό της ταινίας, εμποτίστηκα από το περι­βάλλον της, με άλλα λόγια. Συγχρόνως έπρεπε να βιαστώ γιατί ήθελα οπωσδήποτε να γυρίσω μέσα στον χειμώνα. Δύο μήνες αργότερα άρχισα το γύ­ρισμα.

Πώς θα χαρακτηρίζατε αυτή την ταινία;

Έγκειται σε τρεις λέξεις: χώρος, εξέγερση και απλότητα. Είναι πράγματι οι τρεις μεγάλες αξίες του φιλμ. Κατά τ’ άλλα είναι η ιστορία μιας «περιπλανώμενης» της οποίας η μια απ’ τις κυρί­αρχες δυνάμεις είναι το να μην υπάρχει παρά μόνο σ’ ένα χρόνο διαρκούς κίνησης (δεν μένει ποτέ πουθενά). Θέλησα να δημιουργήσω ένα παιχνίδι με καθρέφτες: τα άτομα που συνάντησαν την Μό­να (το πρόσωπο που υποδύεται η Σαντρίν Μποναίρ) αντιδρούν προσωπικά και τίθενται σε από­σταση απ’ αυτήν, διηγούμενα πώς την είδαν, πώς την αντιλήφθηκαν. Η Μόνα είναι ένα πρόσωπο που ενοχλεί γιατί αρνείται τα πάντα: την ελάχιστη κοινωνική συναναστροφή, τον ελάχιστο σχεδιασμό. Και ενοχλεί ακόμα γιατί δεν είναι ποτέ θύμα, πο­τέ αξιολύπητη. Και αυτό προκαλεί πολύ έντονες αντιδράσεις.

Αρχίσατε το γύρισμα χωρίς σενάριο…

Βέβαια, είμαι μάλιστα πολύ αυστηρή πάντα σε αυτό. Για το ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ, ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ ξε­κίνησα με 3-4 γραμμές που αποτελούσαν την στα­θερή δομή της ταινίας. Ήξερα δηλαδή, ότι θα χρησιμοποιούσα τους μάρτυρες για την ζωή της Μόνα, καθώς και τις εναλλαγές που θα έδιναν τον ρυθμό της ταινίας, ήξερα ότι θα υπήρχε μια ολό­κληρη σειρά από τράβελιγκς, για να εκφράσω και να διηγηθώ την πορεία της Μόνα, ότι θα υπήρχε πάντα μια απόσταση σε σχέση με την Μόνα έτσι ώστε κανείς να μην διεισδύσει ποτέ στο μυστή­ριο της. Δεν ήθελα να εξηγήσω το γιατί της κα­τάστασης της Μόνα, έτσι ώστε να αποφύγω κάθε οίκτο, κάθε συγκίνηση. Ήθελα, πραγματικά, να είναι και ο ίδιος ο θεατής ένας μάρτυρας, σαν αυ­τούς που υπάρχουν μέσα στην ταινία.

Γιατί διαλέξατε την Σαντρίν Μποναίρ;

Γιατί είναι φανταστική! Γιατί έχει αυτήν την αποφασιστικότητα, αυτή την σκληράδα που έχει και η Μόνα. Η Σαντρίν είναι αληθινά ανεξάρτητη και η πιο επαναστάτρια επίσης. Είναι, πράγματι, μια ηθοποιός «για μένα». Την είχα γνωρίσει α­κριβώς μετά το φιλμ του Πιαλά «A nos Amours». Σκέφτηκα, λοιπόν, αμέσως αυτήν…

Πάνε οχτώ χρόνια που δεν σας είδαμε στην επικαιρότητα, μ’ ένα φιλμ, από το
L‘ une chante, Pautre pas…..’

Nαι αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έκανα τί­ποτα για οχτώ χρόνια. Ταξίδεψα, έζησα στις ΗΠΑ. Έκανα ταινίες μικρού μήκους και μία με­γάλου μήκους που έχει τον τίτλο Documenteur” Είμαι στ’ αλήθεια. σαν ένα ζωγράφος που δουλεύει πολύ, αλλά δεν κάνει εκθέσεις πο­λύ συχνά. Το ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ, ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ, εί­ναι μια από αυτές.

Είστε και παραγωγός των ταινιών σας;

Nαι αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα. Το βάρος των συνηθισμένων κυκλωμάτων δεν ται­ριάζει στο σινεμά που κάνω. Δεν έχω ιδέα από σχεδιασμό/προγραμματισμό και από αυστηρή ορ­γάνωση της δουλειάς. Οι ταινίες μου είναι προϊ­όντα σχεδόν «βιοτεχνικά», είναι εύθραυστες. Το να ασχοληθώ με την παραγωγή, να διαλέξω τα κυκλώματα διανομής, να διαλέξω την αφίσα κ.λ.π. είναι κάτι το αναγκαίο: Είναι σημαντικό, για να μην παραποιηθούν τα έργα στην προβολή τους, να μην καταστραφούν.

Μετάφραση: Λίνα Δουβαντζή

Από το περιοδικό PREMIERE. Δεκέμβριος 1985, No 405.  

ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ, ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ (1985) της Ανιές Βαρντά το Σάββατο 11.2.2017 με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση στο Σχολείο του Σινεμά

ΔΙΧΩΣ ΣΤΕΓΗ ΔΙΧΩΣ ΝΟΜΟ (1985) της Ανιές Βαρντά | Κριτική Έλλη Ευθυμίου

Δωρεάν Μάθημα Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017 – Τελευταία Παρουσίαση Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας 2017

Δωρεάν δίωρο σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 | Παρουσίαση Νέου Κύκλου Μαθημάτων

πηγή: kinimatografika-tetradia-25-26

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s