Κινηματογραφική Πρωτοπορία 1910 – 1920: Ήχος του Σήμερα |15-17 Μαρτίου 2017 | Ινστιτούτο Γκαίτε

Οκτώ καλλιτέχνες της ελληνικής και βερολινέζικης πειραματικής μουσικής σκηνής δίνουν ήχο σε έργα της κινηματογραφικής πρωτοπορίας στις 15, 16 και 17 Μαρτίου στο Goethe – Institut Athen.

kinimatografiki poreia 10 kai 20

Συγκεκριμένα, το ντούο Sancho 003. δίνει ήχο σε μια από τις πρώτες κινηματογραφικές μεταφορές του «υλικού Κάρμεν» από τον Ερνστ Λούμπιτς, ο Μπιλ Κουλίγκας στο σημαντικότερο ίσως έργο της αβανγκάρντ της δεκαετίας του 1920, το «Βερολίνο, η συμφωνία της μεγαλούπολης» του Βάλτερ Ρούτμαν, ενώ οι Big Fat Lips, EOS Music Group, Κάρις Μορίκις, Στυλιανός Τζιρίτας ασχολούνται με 10 αφηρημένα-πειραματικά φιλμάκια του Ρούτμαν.

Σεμινάριο Ιστορίας και Κριτικής Κινηματογράφου 2017 με καινοτομίες σε μορφή και περιεχόμενο
Έναρξη 1 Απριλίου 2017

Την Τετάρτη 15 Μαρτίου, στις 20:30 παρουσιάζεται η Κάρμεν του 1918 του Ερνστ Λούμπιτς. Η ταινία, βασισμένη στη νουβέλα του Πρόσπερ Μεριμέ, έχει ως πρωταγωνίστρια τη θρυλική σταρ του βωβού κινηματογράφου Πόλα Νέγκρι

Πώς θα μπορούσε να ηχεί σήμερα μια βωβή Κάρμεν των αρχών του 20ού αιώνα;

Στην πρόκληση απαντά το ντούο «Sancho 003.»: Κώστας Παντέλης, ηλεκτρική κιθάρα και Φώτης Σιώτας, βιολί, βιόλα, φωνή.

Το ντούο δημιουργήθηκε το 2007 και συνεργάστηκε μέχρι τώρα με πολλά φεστιβάλ και διοργανώσεις μουσικής και media art στην Ελλάδα και την Κύπρο, μεταξύ άλλων και με το Φεστιβάλ Αθηνών. Έχει γράψει μουσική για διάφορες παραστάσεις θεάτρου και χορού.

Την Παρασκευή 16 Μαρτίου, στις 20:30, παρουσιάζονται πειραματικά φιλμάκια του Ρούτμαν. Ο ίδιος είχε δηλώσει: «Είναι κάποια φιλμ που τα ονόμασα Opus 1, Opus 2 κ.ο.κ. Τα θεωρώ το άλφα και το ωμέγα της καλλιτεχνικής μου δουλειάς, γιατί μέσα απ’ αυτά έμαθα τη δουλειά του κινηματογράφου. Κατά βάθος η κινηματογραφική τέχνη μπορεί να αναχθεί στο παιχνίδι του φωτός πάνω στην οθόνη. Και κάτι ακόμα προστίθεται σ’ αυτό – η σπουδή του ρυθμού, η αλληλοδιαδοχή μαύρων και λευκών κηλίδων. Δικαίως το αφηρημένο φιλμ ονομάστηκε Μουσική του Φωτός.»

Ο ζωγράφος και κινηματογραφιστής δημιούργησε με τα πειραματικά του φιλμάκια τα πρώτα έργα αφηρημένου animation. Η πρωτοποριακή του δουλειά διοχετεύτηκε και στις διαφημίσεις της δεκαετίας του 1920.

Πρόγραμμα:

Dort wo der Rhein…, 1927, 6´ (Διαφήμιση)

Ζωντανή μουσική: Big Fat Lips

Der Aufstieg, 1926, 4´ (Διαφήμιση)

Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας

Lichtspiel Opus 1, 1921, 12´

Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group & Χάρης Μωρίκης

Opus II, 1922, 4´

Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας

Opus III, 1924, 4´

Ζωντανή Μουσική:Χάρης Μωρίκης

Opus IV, 1925, 6´

Ζωντανή Μουσική: Big Fat Lips

Das Wunder, 1922, 3´ (Διαφήμιση)

Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group

Der Sieger, 1922, 3´ (Διαφήμιση)

Ζωντανή Μουσική: Χάρης Μωρίκης

Das wiedergefundene Paradies, 1925, 6´ (Διαφήμιση)

Ζωντανή Μουσική: Στυλιανός Τζιρίτας

Spiel der Wellen, 1926, 3´(Διαφήμιση)

Ζωντανή Μουσική: EOS Music Group

Οι μουσικοί:

Ο Big Fat Lips είναι ο Νίκος Μαρδάκης. Έχει κυκλοφορίες σε φυσική και ηλεκτρονική μορφή και έχει γράψει μουσική για θεατρικές παραστάσεις και video. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με αρκετούς μουσικούς της εγχώριας σκηνής και έχει υπάρξει μέλος πολλών συγκροτημάτων και συλλογικών προσπαθειών. Έχει εμφανιστεί σε συναυλιακά μέρη στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στο Λονδίνο ενώ έχει πάρει μέρος σε μουσικά φεστιβάλ διαφόρων διοργανώσεων.

Ο Στυλιανός Τζιρίτας συγγράφει βιβλία και εκδίδει fanzines, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός, αρθρογραφεί περί μουσικής, παρουσιάζει εγκαταστάσεις και performances από το 1998 και δισκογραφεί από το 1987.

EOS-Μusik Group: Οι άκρως πειραματικοί Γιώργος Κατσάνος και Τάσος Φωτίου συνθέτουν το μουσικό σύνολο Ηώς. Τα τελευταία χρόνια γράφουν μουσική επενδύοντας ασπρόμαυρες ταινίες του βωβού κινηματογράφου, καθώς και μουσική για το θέατρο.

Ο Χάρης Μωρίκης δραστηριοποιείται στο χώρο της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής, χρησιμοποιώντας αναλογικά και ψηφιακά synthesizers και μονάδες επεξεργασίας ήχου.

Το μουσικό μέρος του προγράμματος με τις ταινίες μικρού μήκους επιμελείται η αρχιτέκτων και μουσικός Θάλεια Ιωαννίδου.

Την Παρασκευή 17 Μαρτίου στις 20:30 παρουσιάζεται η ταινία «Βερολίνο, η συμφωνία της μεγαλούπολης» (1927, 65’) του Ρούτμαν.

Το σημαντικότερο ίσως έργο της γερμανικής κινηματογραφικής πρωτοπορίας της δεκαετίας του ’20. Ένα ριζοσπαστικό πείραμα του μοντάζ που αντλεί το υλικό του από τις εικόνες του Βερολίνου εκείνης της εποχής – εικόνες για απαλό crescendo, andante, για ήχους μεταλλικούς.

Θα προβληθεί η κόπια που ανακαινίστηκε το 2007 στο Κινηματογραφικό Τμήμα του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Αρχείου. Την ταινία παρουσίασε η documenta 1, 1995.

«Από τη στιγμή που αποφάσισα να πάρω ως μοτίβο μιας ταινίας μου τη «μεγαλούπολη» δεν σκεφτόμουνα παρά μόνον το Βερολίνο. Για τον κινηματογράφο ως «τέχνη της κίνησης» το νεαρό Βερολίνο με τις απεριόριστες δυνατότητές του προσφέρεται ως το κατ’ εξοχήν μοντέλο» είχε δηλώσει παλαιότερα ο Ρούτμαν.

Ο Bill Kouligas, γεννημένος και μεγαλωμένος στην Αθήνα, έπαιζε σε μπάντες πανκ και hardcore πριν τον κερδίσει η πειραματική ηλεκτρονική μουσική. Το 2009 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο απ’ όπου σήμερα διευθύνει το δικό του διεθνούς φήμης label PAN, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του οποίου διοργανώνει και events και εμφανίζεται και ο ίδιος ως μουσικός.

Οι κυκλοφορίες της PAN Records, τα art works των οποίων επιμελείται ο ίδιος

Σημειώνεται ότι το apropos documenta είναι ένα ανοικτό πρότζεκτ που διοργανώνει το Goethe-Institut και απαρτίζεται από προβολές ταινιών, ιστορικό υλικό, αναγνώσεις, συζητήσεις, συναυλίες και από τη δημιουργία ενός παραγωγικού αρχείου.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s