Ghost in the Shell (Kokaku Kidotai, 1995) του Mamoru Oshii σήμερα Πέμπτη 6.4.2017 στο Σχολείο του Σινεμά με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση

Με το αριστουργηματικό anime Ghost in the Shell (Kokaku Kidotai, 1995) του Mamoru Oshii συνεχίζονται σήμερα Πέμπτη 6.4.2017 στις 19.15 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια)  οι εκπαιδευτικές προβολές  με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση. Ο χώρος είναι μικρός, για αυτό καλύτερα κλείστε θέση στα τηλέφωνα 2130 159 816, 6944143564 ή στο e-mail : schoolofcinemagr@gmail.com.

Kokaku Kidotai (1995)
– Μεταφρασμένος Τίτλος:
Ghost in the Shell

Κινούμενα Σχέδια | 83′ | Απαραίτητη γονική συναίνεση

Χρώμα: Έγχρωμο
Ήχος: Dolby Surround (Prologic)
Γλώσσα: Ιαπωνικά

  • Υπότιτλος:
    Βρήκε μια φωνή… τώρα χρειάζεται ένα σώμα.

16 Νοεμβρίου 2003

ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ 2017
ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΖΩΓΡΑΦΟΥ
Από 1/4/2017 έως 7/5/2017 Αλέκα-Τέχνη Πόλης

Η ΤΑΙΝΙΑ

Σε ένα κόσμο που ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να προγραμματιστεί όπως ένας υπολογιστής, που τελειώνει η ανθρώπινη ψυχή και που ξεκινάει η τεχνολογία;

Ghost in the Shell, η κεφαλή της λόγχης του Γιαπωνέζικου animation, ή MANGA όπως είναι πιο γνωστό στο ελληνικό κοινό, που έγινε μία από τις πιο σημαντικές ταινίες το 1996 όπου προβλήθηκε συγχρόνως σε Ιαπωνία, Αγγλία και Αμερική. Είναι η πρώτη φορά που ένα manga λαμβάνει παγκόσμια αναγνώριση, απόδειξη του ότι το συγκεκριμένο είδος κερδίζει έδαφος συνεχώς. Μία ταινία θρύλος για τους fan του είδους, που ενέπνευσε πολλούς και κατέπληξε ακόμα περισσότερους με το συγκλονιστικό της σενάριο και την τελειότητα των γραφικών της.

Η πρεμιέρα έγινε στο Odeon στη Leicester Square σα μέρος του Λονδρέζικου film festival το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 1996. Τη παραγωγή της ταινία ανέλαβαν οι Kodansha (Γιαπωνέζικη εκδοτική εταιρία), Bandai Visual καθώς και η Βρετανική εταιρία Manga Entertainment η οποία ήταν η πρώτη δυτική συνέταιρος σε project Γιαπωνέζικου animation.

· Η σκηνοθεσία έγινε από τον Mamoru Oshii (Patlabor 1 και 2, Maroko, Twilight Q, Dallos, The egg of Angel)

· Original Story και Manga από τον Masamune Shirow συγγραφέα πολλών αντιπροσώπων του είδους όπως Appleseed, Black Magic M-66, Domination.

· Μουσική από τον Kenji Kawai

Περίληψη

Βρισκόμαστε στο 2029, τα όρια μεταξύ της εικονικής πραγματικότητας και του υπαρκτού κόσμου σιγά σιγά χάνονται. Η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence) γίνεται όλο και πιο περίτεχνη και πραγματική καθώς εξελίσσεται συνεχώς. Οι περισσότεροι άνθρωποι ήδη έχουν λειτουργικά προσαρμοσμένα στον εγκέφαλο τους, επιτρέποντας τους να επικοινωνούν με τους υπολογιστές και να μαθαίνουν από αυτούς. Τους κάνει όμως και ευάλωτους στην εκμετάλλευση. Η ψυχή ενός ανθρώπου είναι κοινώς γνωστή ως “Ghost” σε αυτή τη δημιουργία του Shirow. Χάκερς ικανοί να εισβάλουν στην ψυχή ή ghost ενός ανθρώπου είναι οι πιο ικανοί και οι πιο επικίνδυνοι και αντιμετωπίζονται σκληρά αν συλληφθούν από το σύστημα.

Ο απόλυτος όμως πράκτορας του μέλλοντος δεν είναι άνθρωπος, δεν έχει ανθρώπινο σώμα και μπορεί ελεύθερα να ταξιδεύει στις εικονικές λεωφόρους του δικτύου και των πληροφοριών ώστε να “χακεύει” και να εκμεταλλεύεται οτιδήποτε και οποτεδήποτε το χρειάζεται.

Ο πράκτορας που δημιουργεί το Υπουργείο Εξωτερικών έχει κωδικό όνομα “Project 2501” και ονομάζει τον εαυτό του “Puppet Master”. Το project 2501 φαίνεται να είναι η ιδανική λύση στις ανάγκες της διεθνούς κατασκοπείας.

Όλα λειτουργούν στην εντέλεια ώσπου το πρωτότυπο καταλήγει στο συμπέρασμα ότι είναι μια μορφή ζωής με δική της μοίρα και δικαιώματα, γεννημένη σε μια “θάλασσα πληροφοριών” και ζητά πολιτικό άσυλο και φυσική ύπαρξη, αντιδρώντας και επαναστατώντας εναντίον του δημιουργού του.

Ο αγώνας για την τη σύλληψη του project 2501 έχει αρχίσει και πρέπει να τελειώσει αισίως πριν αυτό καταφέρει να βρει ξενιστή και να δραπετεύσει για πάντα. Αυτό όμως που το Υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει υπολογίσει είναι η πανουργία και τα αποθέματα του αυτό-ονομαζόμενου Puppet Master, ο οποίος έχει απειλήσει να ξεσκεπάσει τη παράνομη δημιουργία τους, τον ίδιο δηλαδή, στο Υπουργείο Εσωτερικών Ερευνών το οποίο δεν ξέρει για την πηγή του και πιστεύει πως ο Puppet Master είναι μία απειλή πρώτου μεγέθους της ασφάλειας του συστήματος.

Τα δύο μέτωπα κινούνται με διακριτικότητα το ένα ενάντια στο άλλο σε μία βίαιη, high-tech μάχη, με απώτερο σκοπό τη σύλληψη του Puppet Master.

Το Υπουργείο Εσωτερικών αγνοεί την ικανότητα του project 2501 να προσφέρει δελεαστικά στοιχεία προς τη πραγματική ελευθερία στους άνθρωπο-ρομποτικούς πράκτορες, οι οποίοι ωθούνται να αμφισβητήσουν τα ανθρώπινα στοιχεία του ίδιου τους του εαυτού.

Ένας από αυτούς τους πράκτορες η Major Motoko Kusanagi, είναι μία υψηλά εκπαιδευμένη πράκτορας η οποία στέλνεται να βρει και να σταματήσει τον Puppet Master και η οποία θα πρέπει να κάνει τη απόλυτη επιλογή όταν ο δεύτερος της προτείνει να ενωθεί μαζί του και να γίνουν ένα.

Καθώς τα Υπουργεία Εξωτερικών και Εσωτερικών Ερευνών μπλέκονται σε άμεσες εκρηκτικές συρράξεις, η πράκτορας Kusanagi πρέπει να επιλέξει αν θα εκπληρώσει τον απόλυτο στόχο του Puppet Master να γίνει δηλαδή ανθρώπινος και να ζήσει έξω από τον ηλεκτρονικό κόσμο του Διαδικτύου.

TO COMIC

Το comic GitS, ήταν μια σειρά 8 τευχών το οποίο ήταν μέρος του περιοδικού “Pirate Edition” της εκδοτικής εταιρίας Kodansha. Κάθε 3 μήνες από το 1989 ένα τεύχος έμπαινε στο περιοδικό μέχρι και το όγδοο το 1990. Το έτος 1996 το GitS μετατράπηκε στην καταπληκτική του “ταινιακή” μορφή.

Λογοκρισία του comic

Η αμερικάνικη μετάφραση του GitS (από την Dark Horse) λογοκρίθηκε. Δύο σελίδες (5 και 6 του επεισοδίου 3 “Junk Jungle”) με λεσβιακό περιεχόμενο απομακρύνθηκαν τελείως από την έκδοση αυτή. Κάποιες ακόμα αλλαγές έγιναν στην έκδοση της Dark Horse, μάλλον από τον ίδιο το Shirow.

Η ομοιότητα της ταινίας με το… MATRIX!!!

Ναι καλά διαβάσατε. Από ότι φαίνεται οι αδερφοί Wachowski είχαν σε μεγάλη εκτίμηση τη δημιουργία του Shirow, καθώς αν παρατηρήσετε (όχι πολύ έντονα!) οι ομοιότητες των δύο ταινιών είναι εκπληκτικές και πολυάριθμες.

Φυσικά όπως καταλαβαίνετε τα εύσημα πάνε στον Shirow αφού αυτός δημιούργησε το GitS πολύ πριν τα αδέρφια Wachowski σκεφτούν να “γράψουν” το Matrix, το οποίο φυσικά μας εντυπωσίασε αλλά δε αναφερόταν καθόλου στο έργο του Shirow έστω στους τίτλους σαν ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ. Προσπερνώντας αυτή την “ιεροσυλία” προχωράμε στις λεπτομέρειες.

Τα όμοια στοιχεία και σκηνές των δύο ταινιών είναι πραγματικά άπειρα για αυτό θα αναφερθώ στα πιο κραυγαλέα.

  1. Στη πρώτη κιόλας σκηνή των δύο ταινιών το πράσινο χρώμα φαίνεται να κυριαρχεί. Τα γράμματα του ονόματος της κάθε ταινίας δημιουργούνται σιγά από μικρότερα γράμματα. Τα γράμματα αυτά που παρουσιάζονται σα κώδικας υπολογιστή, στο GitS είναι αριθμοί και γράμματα ενώ στο Matrix είναι περίεργα σύμβολα που μοιάζουν με γιαπωνέζικα ιδεογράμματα.
  2. Στη σκηνή της γέννησης του GitS η Motoko φαίνεται σα να γεννιέται ταξιδεύοντας μέσα από νερό και σιγά σιγά ανυψώνεται μέχρι ωσότου φτάνει στην επιφάνεια. Η στάση του σώματος της είναι εμβρυακή. Και στο Matrix παρατηρούμε μία παρόμοια σκηνή, όταν ο Neo ξυπνάει στον πραγματικό κόσμο, κι αυτός είναι μέσα σε νερό και μετά από λίγο βγαίνει στην επιφάνεια.
  3. Και στα δύο έργα, οι πρωταγωνιστές έχουν στο πίσω μέρος του κεφαλιού υποδοχές για να καλωδιώνονται και να εισέρχονται στο internet από τη μία και στο matrix από την άλλη.
  4. Ο βελονισμός χρησιμοποιείται και στις δύο ταινίες κάποια στιγμή με παρόμοιο τρόπο και στάση σώματος.
  5. Πολλές πολεμικές κινήσεις των πρωταγωνιστών του Matrix μοιάζουν με τις κινήσεις της Motoko.
  6. Σε κάποια σκηνή της ταινίας οι πρωταγωνιστές και στα δύο έργα τρέχουν μέσα από την υπαίθρια αγορά ενώ τους κυνηγάει, ή κυνηγάνε κάποιον. Οι «κυνηγοί» βγάζουν όπλο και πυροβολούν πετυχαίνοντας ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ καρπούζια αντί των στόχων τους !!!
  7. Στο GitS κάποια στιγμή ένας χώρος κυκλώνεται από άνδρες των ειδικών δυνάμεων, σκηνή που μοιάζει πολύ με τη γνωστή σκηνή του διαδρόμου στο Matrix, όπου ο Neo και η Trinity πυροβολούν και πυροβολούνται ασύστολα σπάζοντας τις κολόνες.
  8. Και οι δύο ταινίες πραγματεύονται την αμφισβήτηση της ανθρώπινης φύσης (κάτι που αποτελεί όλη την ουσία τους).
  9. Στο Matrix όλοι οι άνθρωποι είναι εγκεφαλικά πεπεισμένοι από τις μηχανές ότι αυτό που ζουν και βλέπουν είναι η πραγματικότητα. Το ίδιο βλέπουμε και στο GitS τη στιγμή που ο Puppet Master ελέγχει άτομα κάνοντας τα να πιστεύουν ό,τι θέλει.
  10. Στη σκηνή της γέννησης ο Neo γραπώνεται από ένα ρομπότ με μία δαγκάνα. Το ίδιο συμβαίνει και στο τέλος του GitS που η Motoko πιάνεται στη ΔΑΓΚΑΝΑ του spider tank ! Και στις δύο σκηνές οι πρωταγωνιστές είναι γυμνοί και βρεγμένοι !!!

Ο κατάλογος των ομοιοτήτων είναι εκτενέστατος. Σας αφήνω να βγάλεται τα δικά σας συμπεράσματα και να πω ευχαριστώ στον κύριο που τις επισήμανε. Στο site του μπορείτε να βρείτε όλες τις ομοιότητες των δύο ταινιών,

http://www.geocities.com/tacobelll/matrixgits/

Κλείνοντας…

να πω (αν δε το έχετε καταλάβει ακόμα) πως το GitS είναι μία ταινία που αξίζει πραγματικά να δείτε και που θα ενεργοποιήσει τα διερευνητικά σας ένστικτα. Η ιστορία είναι υπέροχη και δε θα σας αφήσει απογοητευμένους. Επίσης είναι μια καλή ευκαιρία να εισβάλλετε στον μαγικό κόσμο του Γιαπωνέζικου animation διευρύνοντας τους ορίζοντες σας, με ένα εναλλακτικό είδος ταινιών και να δείτε από πρώτο χέρι τι είναι τα manga για τα οποία μιλάει ο κόσμος με τόσο θαυμασμό. Πιστέψτε με, ο κόσμος αυτός πραγματικά αξίζει.

IT FOUND A VOICE… NOW IT NEEDS A BODY

Καλή προβολή…

Βαθμολογία: 9/10

Δημοσθένης Γλένης

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Βασισμένη στο ομώνυμο ιαπωνικό κόμικ (τα γνωστά και ως μάνγκα), η animation ταινία «Ghost in the Shell» είναι κάτι παραπάνω από ένα τυπικό anime. Είναι ένα καρτούν που απευθύνεται αποκλειστικά σε ενήλικες και όχι εξαιτίας των γυμνόστηθων ρομπο-γκομενακίων, αλλά λόγω του πυκνού φιλοσοφικού υπόβαθρου. Στην επιφάνεια έχουμε μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας με ανθρωποειδή, με χάκερς, με ρομπότ, αλλά στο βάθος υπάρχει μια προσπάθεια αναζήτησης του νοήματος της ζωής μέσα από τα καλώδια και τα κομπιούτερ. Πέρα από τους φαν της επιστημονικής φαντασίας, των θαυμαστών της λογοτεχνίας του William Gibson, τους technofreaks και κυβερνοπάνκ, μπορεί ο οποιοσδήποτε να την παρακολουθήσει. Χρειάζεται όμως αφοσίωση, υπομονή και τόλμη η βουτιά στο σύμπαν της ταινίας. Είναι ατμοσφαιρική και πολύ ελκυστική. Και το συμπέρασμα που βγάζουμε στο τέλος είναι πόσο μεγάλη επιρροή αποτέλεσε για το Matrix των Αφών Γουατσόφσκι.

Ζήσης Μπαρτζώκας (It`s a Classic!)

http://www.cine.gr/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s