Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά (μέρος 7)

i gynaika pou evlepe ta oneira

Η έβδομη διαδρομή της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά οδηγεί σε τέσσερις σπουδαίες ταινίες των Νίκου Παναγιωτόπουλου, Γιώργου Πανουσόπουλου, Βασίλη Βαφέα και Νίκου Νικολαϊδη.

Αdobe Premiere – Σεμινάριο Μοντάζ: Επεξεργασία Κινούμενης Εικόνας
σε νέα τιμή έκπληξη

Ο έρωτας, η μοναξιά, τα ταξίδια που κάνουμε μακριά ή μέσα στο κεφάλι μας, η πραγματικότητα, η φαντασία, οι γυναίκες και οι άντρες που έβλεπαν τα όνειρα (και τον κινηματογράφο αλλιώς). 

Η γυναίκα που έβλεπε τα όνειρα του Νίκου Παναγιωτόπουλου | 1988 | Παραγωγή: Marianna Film, ΕΚΚ, Ελληνική Τηλεόραση (Ε.Τ.1) | Σενάριο: Χρήστος Βακαλόπουλος, Νίκος Παναγιωτόπουλος  | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Άρης Σταύρου | Παίζουν οι: Μυρτώ Παράσχη, Γιάννης Μπέζος, Θεόδωρος Μορίδης, Τάσος Υφαντής, Michelle Valley, Λευτέρης Βογιατζής, Κώστας Σφήκας  κ.α.

Βραβεία|Διακρίσεις: Διάκριση Ποιότητας Ταινίας Κρατικά Βραβεία Ποιότητας ΥΠΠΟ (Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1989)

Σύνοψη: Η Άννα είναι μια γυναίκα που βλέπει διαρκώς όνειρα, τα οποία διηγείται στον άνδρα της, τον Αχιλλέα, έναν υπεραπασχολημένο δικηγόρο, ο οποίος δεν τους δίνει και πολύ σημασία. Όταν καταλάβει πως οι δυο τους απομακρύνονται βαθμηδόν και η σχέση τους φθίνει αργά αλλά σταθερά, θα ’ναι ήδη πολύ αργά. Η Άννα θα έχει ήδη αναζητήσει αλλού διέξοδο.

Είπαν για την ταινία: Μ’ ένα συναρπαστικό «ταξίδι στα βάθη της νύχτας», ο Νίκος Παναγιωτόπουλος συνεχίζει την ελικοειδή πορεία του στον κινηματογράφο. (Το «ελικοειδής» αναφέρεται στην ασίγαστη φιλοπαίγμονα διάθεση του σκηνοθέτη και δεν έχει να κάνει, όπως θα ήλπιζαν οι κακεντρεχείς, με διαγνώσεις παλινδρομήσεων ή ποιοτικών αναστροφών.) Πρόκειται για ένα ταξίδι, η συμμετοχή μας στο οποίο απαιτεί από μας τη μέγιστη δυνατή εμπιστοσύνη στο μηχανοδηγό, την ελάχιστη δυνατή καχυποψία και τον παραμερισμό κάθε είδους ζώνης ασφαλείας. Αχιλλέας Κυριακίδης, Η Καθημερινή, 2.10.1988

taxidi tou melitos

Ταξείδι του μέλιτος του Γιώργου Πανουσόπουλου | 1979 | Παραγωγή: Movie Makers, Γιώργος Πανουσόπουλος, Μπέττυ Λιβανού | Σενάριο: Γιώργος Πανουσόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ανδρέας Μπέλλης | Παίζουν οι: Σταύρος Ξενίδης, Αλέκα Παϊζή, Μπέττυ Λιβανού, Μαρίκα Νέζερ κ.α.

Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβείο Γ’ Καλύτερης Ταινίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Α’ Ανδρικού Ρόλου & Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1979

Σύνοψη: Ένα ζευγάρι συνταξιούχων περνάει εδώ και είκοσι χρόνια τις διακοπές του στη λουτρόπολη του Καϊάφα. Αυτή τη φορά δεν έχουν μαζί τους την κόρη τους, η οποία βρίσκεται σε ταξίδι του μέλιτος στη Ρόδο. Οι φίλοι τους στη λουτρόπολη βλέπουν τη ζωή καθένας με διαφορετικό μάτι. Άλλοι θεωρούν ότι το μέλλον δεν τους επιφυλάσσει τίποτα σημαντικό ενώ άλλοι αναζητούν τον έρωτα και προσπαθούν να ζήσουν κάθε στιγμή.

Είπαν για την ταινία: Ο Γιώργος Πανουσόπουλος με το Ταξείδι του Μέλιτος, επιχείρησε ένα είδος ελεγείας της τρίτης ηλικίας-και της ανθρώπινης μοναξιάς. Τα πρόσωπα που κινούνται στο φιλμ είναι περιθωριακά. Γιατί ουσιαστικά για περιθωριακούς πρόκειται, από την άποψη της απώθησής τους πέρα από τα όρια της δρώσας κοινωνικής ζωής. Αυτοί οι απόμαχοι που διασταυρώνονται κάθε χρόνο στα γκέτο των ιαματικών λουτροπόλεων αναζητούν πέρα από μια θεραπευτική αγωγή την αποκατάσταση ενός μέσου επικοινωνίας που να αμβλύνει τα συναισθήματα της μόνωσης – και να ελαφρύνει τα άγχη τους. Άγχος του έρωτα-που παρήλθε και του θανάτου που έρχεται. Γιώργος Μαρής, Σύγχρονος Κινηματογράφος 1980
Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.

o erotas tou odyssea

Ο έρωτας του Οδυσσέα του Βασίλη Βαφέα | 1984 | Παραγωγή: ΕΚΚ, ΣΙΓΜΑ Φιλμ, ΕΡΤ | Σενάριο: Βασίλης Βαφέας | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ντίνος Κατσουρίδης | Παίζουν οι: Κώστας Βουτσάς, Κατερίνα Ροδίου, Χαρά Αγγελούση, Γιάννης Γκούμας, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μηνάς Χατζησάββας κ.α.

Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Σκηνογραφίας & Φωτογραφίας Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1984, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κρατικά Βραβεία Ποιότητας ΥΠΠΟ, Επίσημη Συμμετοχή Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών Φεστιβάλ Καννών 1985

Σύνοψη: Ο Οδυσσέας, ένας τυπικός μικροαστός, παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών, εργάζεται στο λογιστήριο μιας μεγάλης εταιρείας, όταν τον απολύουν ξαφνικά. Άνεργος τώρα, με τα λεφτά της αποζημίωσης στην τσέπη, περιπλανιέται άσκοπα στη θερινή Αθήνα.

Είπαν για την ταινία: Η σκηνοθεσία άρτια, από τη διεύθυνση των ηθοποιών μέχρι το κλίμα των διάφορων επεισοδίων που δημιουργεί, κατορθώνει να δώσει νέες διαστάσεις σε είδη, σε καταστάσεις ή σε θεματολογίες φαινομενικά ήδη άγνωστες. Η κωμική έτσι διάσταση της ταινίας (κι εδώ η συμβολή του Κώστα Βουτσά είναι περισσότερο από αποτελεσματική χωρίς να εκμηδενίσει το κωμικό παρελθόν του πρωταγωνιστή της κατορθώνει ωστόσο να τον μεταπλάσει σε ήρωα ταινίας που θυμίζει Ζακ Τατί. Αλλά και η ίδια αυτή η κωμική διάσταση προεκτείνεται μέχρι τη φυσιολογική, παράλογη απόληξή της για να έρθει όμως ακαριαία το παράλογο να την πλουτίσει και να της δώσει νόημα. Τέλης Σαμαντάς, Αυγή
Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.

eyridiki .PNG

Ευρυδίκη ΒΑ 2037 του Νίκου Νικαλαϊδη | 1975 | Παραγωγή: Νίκος Νικολαϊδης | Σενάριο: Νίκος Νικολαϊδης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος | Παίζουν οι: Vera Tschechowa, Νίκη Τριανταφυλλίδη, John Moore

Βραβεία|Διακρίσεις: Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη & Σκηνογραφίας Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1975

Σύνοψη: Σε μια στρατοκρατούμενη χώρα, της οποίας οι κάτοικοι ζουν περιορισμένοι σε σπίτια-φυλακές, η Ευρυδίκη, έχοντας έτοιμες τις βαλίτσες της, περιμένει μάταια τη διαταγή που θα της επιτρέψει να φύγει.

Είπαν για την ταινία: Περισσότερο όμως το φιλμ συστρέφεται σαν το φίδι, σφίγγοντας στις σπείρες του το υποκείμενο. Ο κλειστοφοβικός αυτός κόσμος που οικοδομείται σιγά σιγά ως το απόλυτο, ως τον κύκλο και την ακινησία μοιάζει περισσότερο να είναι η εκδήλωση της σχιζοφρένειας της ηρωίδας, η προβολή των φαντασμάτων της. Ο ‘εχθρός’, ο άγνωστος τρόμος όπως του παιδιού μέσα στο σκοτάδι υιοθετείται από την ηρωίδα σαν εσωτερικότητα, σαν αδιάκοπη αγχωτική πάλη, που την εξαντλεί, την περιορίζει αλλά και της ανοίγει την πύλη σε μια κλίμακα σεξουαλικών διαστροφών, που την γοητεύουν και την παρακολουθούν. Το ψυχολογικό ‘οπλοστάσιο’ λειτουργεί καταιγιστικά, φαντασιακός ερωτισμός, φιγούρα του πατέρα, ευνουχισμένες κούκλες, περιττώματα, αποστροφή, όλα μετέχουν στο μεγάλο παιχνίδι της ηδονής και της απώλειας. Μια αινιγματική ταινία, ίσως επικίνδυνη. Νίκος Μπακογιαννόπουλος, Καθημερινή 3.1981

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

Δευτέρα 8 Μαΐου
Παρουσίαση: Χριστίνα Ιωακειμίδη, Άγγελος Φραντζής
18.00 Η γυναίκα που έβλεπε τα όνειρα του Νίκου Παναγιωτόπουλου
20.00 Ταξείδι του μέλιτος του Γιώργου Πανουσόπουλου
22.00 Ο έρωτας του Οδυσσέα του Βασίλη Βαφέα

Παρασκευή 12 Μαΐου
Παρουσίαση: Χρήστος Χουλιάρας
00.15 Ευρυδίκη ΒΑ 2037 του Νίκου Νικαλαϊδη
Την προβολή θ΄ακολουθήσει ένα ήσυχο βερμούτ party με DJ sets του Felizol & της Φανερωμένης (aka Νίκου Πάστρα)

Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά είναι μια πρωτοβουλία της  Ένωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ). Μια Δευτέρα και μια Παρασκευή κάθε μήνα “Παράξενα, Παραγνωρισμένα, Παραμελημένα, Παραπονεμένα Ελληνικά Φιλμ” των δεκαετιών1960 – 1980, επιλεγμένα από τους σκηνοθέτες Αλέξη Αλεξίου, Γιάννη Βεσλεμέ και Ελίνα Ψύκου και την ιστορικό κινηματογράφου Αφροδίτη Νικολαΐδου, θα προβάλλονται στον Κινηματογράφο Άστορ σε κόπιες 35mm.

Κινηματογράφος Άστορ
Σταδίου 28 (είσοδος εντός στοάς Κοραή) (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)
Τιμές εισιτηρίων: 5 ευρώ ανά προβολή | 7 ευρώ ημερήσιο εισιτήριο

Με την υποστήριξη
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου | Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s