«Sophie Scholl – Οι Τελευταίες Μέρες» (2005) Πέμπτη 20.7.2017 Κινηματογραφική Λέσχη Ελληνικού – Αργυρούπολης

Απόψε το χρονικό μιας μοιραίας ανάκρισης –
«Sophie Scholl – Οι Τελευταίες Μέρες».
Πολυμήχανο Cafe Teatral, Φλέμινγκ 58 Αργυρούπολη –
Είσοδος Ελεύθερη

Sophie Scholl – Οι Τελευταίες Μέρες
Ιστορική 2005 | Έγχρ. | Διάρκεια: 117′
Γερμανική ταινία, σκηνοθεσία Μαρκ Ρόθεμουντ με τους: Γιούλια Γιεντς, Αλεξάντερ Χελντ, Φαμπιάν Χίρνικς
Η Σόφι Σολ, μέλος της παράνομης αντιναζιστικής φοιτητικής οργάνωσης Λευκό Ρόδο, συλλαμβάνεται μαζί με τον αδελφό της το Φεβρουάριο του 1943 καθώς μοιράζουν αντιπολεμικές προκηρύξεις. Ανακρίνεται από την Γκεστάπο και μέσα σε τέσσερις ημέρες καταδικάζεται σε θάνατο. Αργυρή άρκτος σκηνοθεσίας και γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2005.

 

sxoleio tou cinema ioulios 2017++

Συνοπτική κριτική (Αθηνόραμα, 3/5)
ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΔΟΜΗΜΕΝΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΜΟΙΡΑΙΑΣ ΑΝΑΚΡΙΣΗΣ. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΓΙΟΥΛΙΑ ΓΙΕΝΤΣ ΠΟΥ ΣΗΚΩΝΕΙ ΕΠΑΞΙΑ ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ ΤΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΗΣ ΣΟΦΙ ΣΟΛ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ. ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ.

Οι τελευταίες ημέρες της Sophie Scholl (Sophie Scholl: Die letzten Tage)

Πρωταγωνιστούν: Julia Jentsch, Fabian Hinrichs, Gerald Alexander Held, Johanna Gastdorf, André Hennicke, Florian Stetter, Johannes Suhm, Maximilian Brückner, Jörg Hube, Petra Kelling, Franz Staber, Lilli Jung, Klaus Händl, Norbert Heckner, Paul Herwig, Walter Hess, Christian Hoening, Maria Hofstätter, Wolfgang Pregler, Frederike Schnitzler

Σκηνοθεσία: Marc Rothemund

Σύνοψη: To 1943, και ενώ ο Χίτλερ συνεχίζει το πόλεμο στην Ευρώπη, μια ομάδα φοιτητών στο Μόναχο βρίσκουν τον τρόπο να αντιδράσουν δημιουργώντας την αντιστασιακή οργάνωση ‘Λευκό Ρόδο’. Τα αδέρφια Χανς και Σοφί Σολ, ψυχή της νεανικής οργάνωσης συλλαμβάνονται στις 18 Φεβρουαρίου 1943 στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου ενώ μοιράζουν προκηρύξεις κατά του ναζιστικού καθεστώτος.

Η Γκεστάπο ανακρίνει σχεδόν ακατάπαυστα για 4 ημέρες της Σοφί Σολ. Αυτές οι ανακρίσεις, στις οποίες επικεντρώνεται η ταινία, εξελισσόνται σε μια σκληρή ανάμετρηση ανάμεσα στην 21χρονη φοιτήτρια και τον ανακριτή.
Μετά από μια σύντομη, θεαματική δίκη στις 22 Φεβρουαρίου η Σοφί Σολ, ο αδερφός της Χανς καθώς και ένα ακόμη μέλος του κινήματος «Λευκό Ρόδο» καταδικάζονται σε θάνατο και οδηγούνται την ίδια ακόμη μέρα στη λαιμητότομο.

Η ταινία είναι βασισμένη σε αρχειακό υλικό της Γκεστάπο που ανακαλύφθηκε στα μέχρι πρότινος θαμμένα αρχεία της Ανατολικής Γερμανίας

Ο σκηνοθέτης Marc Rothemund με μια ευαίσθητη και ανοιχτόμυαλη ματιά στα ιστορικά δεδομένα, ξαναζωντανεύει την μυθική φιγούρα της Sophie Scholl στο πρόσωπο της χαρισματικής Julia Jentsch (Οι μέρες της αφθονίας σας είναι μετρημένες, Η Πτώση). Με ένταση που καίει και μια ιδιοφυία που υπαγορεύει ακόμα και το ελάχιστο “παίξιμο” του ματιού, η ηθοποιός καταφέρνει να μεταμορφώσει τις τελευταίες 6 ημέρες μιας καταδικάσμενης σε θάνατο γυναίκας, σε ένα θρίαμβο πάθους, ηρωισμού και ανθρωπισμού.

Έμπνευση μέσα από αναντίρρητα γεγονότα….
Σημειώσεις πάνω στην ταινία από τον Fred Breinersdorfer και τον Marc Rothemund

Η πρώτη μας προσέγγιση των πρακτικών της Γκεστάμπο σχετικά με το κίνημα «Λευκό Ρόδο» έγινε μ’ ένα περίεργο μείγμα απέχθειας, ενθουσιασμού και ευλάβειας. Διαβάζοντας προσεκτικά τα πρακτικά, δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς από την αρχή της ανάκρισης, από το πόσο επιδέξια τα δύο αδέρφια αρνούνται τα πάντα και με τη απέραντη μαεστρία η Sophie Scholl καταφέρνει να σωθεί. Σύντομα όμως έρχονται τα αδιάψευστα, ενοχοποιητικά στοιχεία, η ομολογία και η μεθοδευμένη προσπάθεια του ανακριτή Mohr να μάθει τα ονόματα και των άλλων συνωμοτών. Στη συνέχεια ακολουθούν οι αγωνιώδεις, μαρτυρικές ώρες της Sophie Scholl προσπαθώντας να μην επονομάσει φίλους και μελη του κινήματος. Και τέλος τα πρακτικά φανερώνουν το πώς η Sophie απέρριψε την πρόταση που της έκανε ο Mohr για πιο ευνοϊκή ποινή με αντάλλαγμα να προδώσει τις ιδέες της.

Βέβαια, μια λιγότερο κριτική ανάγνωση των πρακτικών θα μπορούσε να δώσει την λανθασμένη εντύπωση ότι τα αδέρφια κατονόμασαν γρήγορα και με σχετική ευκολία τα ονόματα των φίλων και συνεργατών τους. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι έχουμε να κάνουμε με τα πρακτικά του αυτουργού. Το στυλ και η φρασεολογία επιβεβαιώνουν ότι τα πρακτικά συντάχθηκαν από τον Ανακριτή. Αυτό αντικατοπτρίζει μια ισχυρή παράδοση πρακτικής των Δικαστηρίων και της Αστυνομίας στη Γερμανία, την οποία δεν επινόησαν οι Ναζι και χρησιμοποιείται με τον ίδιο τρόπο μέχρι σήμερα. Ο ανακριτής κάνει ερωτήσεις, κρατά σημειώσεις και υπαγορεύει τα πρακτικά σε μορφή περίληψης παρουσία του κατηγορούμενου. Ερωτήσεις και απαντήσεις προστίθενται μόνο αργότερα, εάν κάποια σημεία του κείμενου μετά την ολοκλήρωση του παραμένουν αδιευκρίνιστα.

Συνοπτικά , στην περίπτωση των αρχείων της Sophie, είναι η φωνή του Mohr, η δική του αντίληψη των γεγονότων και όχι οι δηλώσεις της που καθορίζουν το περιεχόμενο των πρακτικών. Τα σχόλια του Mohr, οι χειρονομίες του, οι προσπάθειες εκφοβισμού της και άλλες πρακτικές που πιθανόν χρησιμοποίησε δεν καταγράφονται πουθενά. Ούτε και οι αντιδράσεις της Sophie. Αυτό όμως που προκύπτει από τα κείμενα είναι στοιχεία μιας πολιτικής συζήτησης και οι θαρραλέες δηλώσεις της Sophie.

Αποσπάσματα από το βιβλίο ‘Sophie Scholl – Die Letzten Tage’ , Επιμέλεια Fred Breinersdorfer

Με «θεατρική» συνταγή στους χώρους , στεγνό από δακρύβρεχτους διαλόγους και γκριμάτσες μετατρέπει την ιστορία της Σόφι Σολ σε μια πολύ δυνατή και απολαυστική, αισθητικά κινηματογραφική γραφή.
Οι ερμηνείες «α λα Στανισλάβσκι» δραματοποιημένες αποστασιοποιητικά, οι χαρακτήρες δημιουργούν συναισθήματα περισσότερο εγκεφαλικά χωρίς ίχνη μελοδραματισμού και υστερίες αλλά κάθε άλλο παρά λιγότερο «μεθυστικά» και «ανατριχιαστικά» στο θεατή. Σπουδαία η Γιούλια Γιεντς. Το περιεχόμενο και η αφήγηση της ιστορίας των ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΤΗς ΣΟΦΙ ΣΟΛ εξυπηρετεί άμεσα τη φόρμα του Ρόθεμουντ που ακολουθεί στα στατικά του πλάνα, γεμίζοντας τα κάδρα με μνήμες και ενοχές του Γ’ Ράιχ, στο ενωμένο σήμερα – όπως και τότε – γερμανικό έθνος.

Η προσπάθεια αποενοχοποιήσεως βρίσκεται σε εξέλιξη, το διαπιστώσαμε και στην «ΠΤΩΣΗ»… και κάπου διακρίνουμε μία φόρτιση συγκινησιακή, υποσυνείδητα, τώρα περισσότερο που ο χρόνος έδρασε καταλυτικά στη λογική της Αρίας φυλής και του Υπερανθρώπινου δέους.

(από Jim Papamichos
Editor)

Οι συντελεστές: Ο σκηνοθέτης Marc Rothemund με μια ευαίσθητη και ανοιχτόμυαλη ματιά στα ιστορικά δεδομένα, ξαναζωντανεύει την μυθική φιγούρα της Sophie Scholl στο πρόσωπο της χαρισματικής Julia Jentsch (Οι μέρες της αφθονίας σας είναι μετρημένες, Η Πτώση).
Την πρωταγωνίστρια πλαισιώνουν ο Febian Hinrichs στο ρόλο του Hans, ο Alexander Held (Η Πτώση) στο ρόλο του ανακριτή της Γκεστάμπο, Robert Mohr και η συγκινητική Johanna Gastdorf στο ρόλο της Else Gebel.

Σενάριο: Fred Breinersdorfer
Παραγωγή: Fred Breinersdorfer (producer), Sven Burgemeister (producer), Ulrich Herrmann (co-producer: SWR), Jochen Kölsch (co-producer: BR/Arte), Christoph Müller (producer), Bettina Reitz (co-producer: BR), Marc Rothemund (producer), Andreas Schreitmüller (co-producer: Arte), Hubert von Spreti (co-producer: BR)
Μουσική: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Είδος: Drama, War
Χώρα: Γερμανία
Γλώσσα: German
Έτος: 2005
Διάρκεια: 117 λεπτά
Εικόνα: 1.85:1 Color
Ήχος: Dolby

Κριτικές:

Μια πολύ σημαντική ιστορία για την Γερμανική αντίσταση ζωντανεύει … Συμπαγείς, δυνατές ερμηνείες! Μια επιβεβαίωση της ανθρώπινης επιθυμίας για ελευθερία ανεξαρτήτου κόστους.
Kirk Honeycutt, HOLLYWOOD REPORTER

Mια συναρπαστική, αληθινή ιστορία! Σε προκαλεί να αναμετρηθείς με το δικό σου κουράγιο! Και να νοιώσεις πώς πρέπει να ήταν να είσαι νέος, ιδεαλιστής και αντιφρονούντας σε συνθήκες απόλυτου ολοκληρωτισμού….
Stephen Holden, THE NEW YORK TIMES

Δυνατό! Η παρουσία της Jentsch συγκλονιστική.
Jack Matthews, NEW YORK DAILY NEWS

Καθηλωτικό!… Μια συγκινητική αλλά και γεμάτη ένταση υπενθύμιση των κίνδυνων, αλλά και του μεγαλείο του ηρωισμού. Μια ερμηνεία από την πρωταγωνίστρια που μαγνητίζει!
John Powers, VOGUE

Μια συγκλονιστική εμπειρία γεμάτη από την ηλεκτρισμένη ερμηνεία της Jentsch. Αποτυπώνει τo ασυνήθιστο θάρρος αλλά και τους πολύ ανθρώπινους φόβους μιας ‘συνηθισμένης’ Γερμανίδας που δεν έπαψε να πιστεύει στη ψυχή της πατρίδας της μέσα στον εφιάλτη του Ναζισμού.
Ken Fox, TV GUIDE

Συγκινητικό!… Μια εξαιρετική ερμηνεία από την 26χρονη Julia Jentsch!
Ανατριχιαστικά αληθινό χάρη στη χρήση αρχειακού υλικού της Γκεστάμπο, θαμμένο στα αρχεία της Ανατολικής Γερμανίας μέχρι το 1990!… Καθηλωτικό! Η Jentsch είναι καταπληκτική…. Ο (Alexander) Held άψογος!
Derek Elley, VARIETY

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s