Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
Alki’s long walk
Μια ταινία της Μαργαρίτας Μαντά
Ελλάδα, 2017, 88’
Ένας κινηματογραφικός περίπατος στην πολυτάραχη ζωή
και στο πλούσιο έργο της συγγραφέως Άλκης Ζέη
Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου- Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2017 στις 16.30
Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου συνεχίζονται οι εγγραφές
[Οι μεσημεριανοί κινηματογραφικοί περίπατοι με την Άλκη Ζέη συνεχίζονται στον Δαναό έως και τις 7 Ιανουαρίου με προγραμματισμένες συζητήσεις να πλαισιώνουν τις προβολές της ταινίας.
Πρόγραμμα Q&A
Σάββατο 25/11: Η συγγραφέας Άλκη Ζέη και η σκηνοθέτις Μαργαρίτα Μαντά συνομιλούν με το κοινό
Κυριακή 3/12: Οι δημοσιογράφοι Βένα Γεωργακοπούλου και Μαρία Κατσουνάκη συζητούν με την Άλκη Ζέη και τη Μαργαρίτα Μαντά για την ταινία
Σάββατο 9/12: Η συγγραφέας Άλκη Ζέη και η σκηνοθέτις Μαργαρίτα Μαντά συνομιλούν με το κοινό
Τα Q&A γίνονται στο τέλος της προβολής.
«Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης» προβάλλεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 15:30, έως και τις 7 Ιανουαρίου 2018, στον κινηματογράφο Δαναό (Λ.Κηφισίας 109).]
Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
της Μαργαρίτας Μαντά
Περιεχόμενα
Ι) Συντελεστές – Σύνοψη
ΙΙ) Σημείωμα σκηνοθέτη
ΙΙΙ) Κριτικές
IV) Η σκηνοθέτις – Φιλμογραφία
V) Φωτογραφίες της ταινίας
VI) Δημοσιογραφικό υλικό
VII) Χορηγοί επικοινωνίας
-
Συντελεστές – Σύνοψη
Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
Alki’s long walk
Μια ταινία της Μαργαρίτας Μαντά
Ελλάδα, 2017, 88’
Συντελεστές
Ηχοληψία: Γιάννης Αντύπας
Σχεδιασμός ήχου-Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Μουσική: Χρήστος Δεληγιάννης
Μοντάζ: Ιωάννα Σπηλιοπούλου
Φωτογραφία: Ηλίας Αδάμης, Δημήτρης Κασιμάτης
Σενάριο: Πέτρος Σεβαστίκογλου, Μαργαρίτα Μαντά
Σκηνοθεσία: Μαργαρίτα Μαντά
Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
Μια συμπαραγωγή της COSMOTE TV και της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης (ΕΡΤ)
Με την ευγενική υποστήριξη
ΙΔΡΥΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Συμπαραγωγοί: Πέτρος Σεβαστίκογλου, Μαργαρίτα Μαντά
Παραγωγοί: Στέλλα Θεοδωράκη, Θάνος Αναστόπουλος
Παραγωγή: Fantasia Audiovisual Ltd
Σύνοψη
Ένας κινηματογραφικός περίπατος στην πολυτάραχη ζωή και στο πλούσιο έργο της συγγραφέως Άλκης Ζέη.
Μια ζωή που κουβαλάει μέσα της ολόκληρη την ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα και ένα συγγραφικό έργο που έχει καταξιωθεί διεθνώς και συνεχίζει να καταξιώνεται, επηρεάζοντας πολλές γενιές ανθρώπων.
Με κυρίαρχη μαρτυρία αυτήν της ίδιας της Άλκης Ζέη, αλλά και μαρτυρίες της αδελφής της Ελένης Κόκκου και των αγαπημένων φίλων και συνοδοιπόρων της, του σκηνοθέτη Μάνου Ζαχαρία και του ποιητή Τίτου Πατρίκιου.
***
ΙΙ) Σημείωμα σκηνοθέτη
Όταν οι φίλοι και συνάδελφοί μου, Πέτρος Σεβαστίκογλου, Στέλλα Θεοδωράκη και Θάνος Αναστόπουλος, μου πρότειναν να κάνω μια ταινία για την Άλκη Ζέη, είπα αμέσως «ναι», θεωρώντας την πρότασή τους εξαιρετικά τιμητική.
Όταν συνειδητοποίησα την ευθύνη του εγχειρήματος, προς στιγμήν τρομοκρατήθηκα αλλά είπα μέσα μου πως αυτή ακριβώς η τεράστια ευθύνη – κινηματογραφική και ηθική – είναι μια πρόκληση απ’ αυτές που μία φορά έρχονται στη ζωή και στη δουλειά σου, και οφείλεις να αναμετρηθείς μαζί της.
Η Άλκη Ζέη δεν είναι μόνο η πολυδιαβασμένη σε όλο τον κόσμο συγγραφέας εξαιρετικών βιβλίων, παιδικών και μη. Είναι μία συγκλονιστική προσωπικότητα, μια γυναίκα που έχει βιώσει σωματικά, στο πετσί της, ολόκληρη την ελληνική ιστορία του 20ου αιώνα.
Μ’ αυτήν την προσωπικότητα, μ’ αυτή την ιστορία, έπρεπε να αναμετρηθώ κινηματογραφικά στον «Μεγάλο περίπατο της Άλκης».
Ξεκίνησα γνωρίζοντας την Άλκη σαν άνθρωπο – δεν την είχα συναντήσει ποτέ ως τότε. Στις διάφορες συναντήσεις μας για καφέ και κουβέντα, μου άνοιξε το σπίτι της και την καρδιά της με εμπιστοσύνη και χαρά για το εγχείρημα της ταινίας.
Πολύ σύντομα, αποφάσισα μέσα μου την κύρια σκηνοθετική κατεύθυνση της ταινίας: η κάμερά μου θα έδινε στην Άλκη τον χώρο να μιλήσει η ίδια, με τον δικό της τρόπο για τη συγκλονιστική ζωή της. Με τη λιτότητα και την απλότητα που τη χαρακτηρίζουν. Χωρίς «κινηματογραφικές» εξάρσεις, με τη σκηνοθετική μου παρουσία διακριτική απέναντι στον δικό της λόγο και τον δικό της τρόπο να εκφέρει αυτό τον λόγο.
Στα δύο χρόνια που κράτησε αυτή η ωραία περιπέτεια, πάνω στα γυρίσματα, κατά τη διάρκεια του μοντάζ, κατά τη διάρκεια του post production, εγώ συνέχεια μάθαινα την ιστορία της χώρας μου μ’ έναν τρόπο που κανένα βιβλίο δεν μπορεί ποτέ να σ’ την μάθει.
Αυτό το χρωστάω στην Άλκη και στους φίλους και συνοδοιπόρους της που συμμετέχουν στην ταινία, όπως ο σκηνοθέτης Μάνος Ζαχαρίας και ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος.
Ολοκληρώνοντας κάθε ταινία, ιδιαίτερα ταινία–ντοκιμαντέρ όπως είναι «Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης», αναμετριέσαι πάντα μ’ αυτό που είχες ονειρευτεί πριν ξεκινήσεις γύρισμα και μ’ αυτό που πραγματικά έκανες, έχοντας παλέψει με το υλικό σου ώρες και μέρες και μήνες.
Όταν είδα την ταινία για πρώτη φορά στην οθόνη, ολοκληρωμένη, συνειδητοποίησα το μεγαλύτερο μάθημα που πήρα από αυτούς τους ανθρώπους που έζησαν πόλεμο, πείνα, κατοχή, εμφύλιο, εξορίες, φυλακές, δικτατορίες, διαψεύσεις, προδοσίες: η ζωή είναι πάντα πιο μεγάλη από οποιαδήποτε δυσκολία, πιο όμορφη από οποιαδήποτε ασχήμια.
Και μόνο γι’ αυτό το μάθημα της πίστης στη ζωή, της εμμονής στο προσωπικό ήθος από ανθρώπους που βίωσαν πραγματικές τραγωδίες, είμαι στην Άλκη και στους φίλους της απέραντα ευγνώμων και ευτυχής που έκανα την ταινία μαζί τους.
Σε εποχές σαν τη σημερινή, εξαιρετικά δύσκολες, οδυνηρά αγοραίες, στερημένες από οράματα και όνειρα, η γνώση της Ιστορίας από ανθρώπους που τη βίωσαν και, με κάποιον τρόπο, την έφτιαξαν με πράξη την ίδια τους τη ζωή, νομίζω συνιστά μεγάλη δύναμη για επιμονή και πίστη προς ό,τι φαντάζει αδύνατο αλλά είναι δυνατό.
Μαργαρίτα Μαντά
***
ΙΙΙ) Κριτικές
Λήδα Γαλανού (Flix)
«Ο Μεγάλος Περίπατος της Άλκης» εύχεσαι να μην τελειώσει.
Η Μαργαρίτα Μαντά δίνει στην Άλκη Ζέη και στις αναμνήσεις πολιτισμού μας το ντοκιμαντέρ που τους αξίζει.
Το ντοκιμαντέρ τρέχει λιτά, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις (αυτές έρχονται από μόνες τους στο θεατή), χωρίς στόμφο ή ίχνος ναρκισσισμού, αποτυπώνοντας ταυτόχρονα μια Ελλάδα με κέφι, δημιουργικότητα και αδιάκοπες ταλαιπωρίες […] Κι έτσι λιτά, η ουσία του σε καθηλώνει, όταν σκεφτείς πως κάτι τόσο πρόσφατο, όσο τα παιδικά μας χρόνια, έγινε ήδη «Ιστορία» κι όταν συνειδητοποιήσεις πόσο λείπει, τώρα, αυτή η οργανική καλλιέργεια της σκέψης, η αυθόρμητη κουβέντα, ο αυθεντικός πολιτισμός μιας συζήτησης μ’ έναν έξυπνο άνθρωπο. Που τον συναντάς, τυχαία και τυχερά, σ’ έναν «Περίπατο».
Μελπομένη Μαραγκίδου (VICE)
Το ντοκιμαντέρ που απέσπασε τα θερμά χειροκροτήματα του κοινού και τις καλύτερες κριτικές είναι ουσιαστικά ένας κινηματογραφικός περίπατος στην πολυτάραχη ζωή και στο πλούσιο έργο της συγγραφέα Άλκης Ζέη […] Όπως ανέφερε στην ενότητα «Κουβεντιάζοντας» (Σημ: στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) η σκηνοθέτρια Μαργαρίτα Μαντά, η ταινία της είναι ένα είδος βιογραφίας της Άλκης Ζέη, αλλά και μια ιστορία της Αριστεράς στον 20ο αιώνα, μιας και η συγγραφέας συνέδεσε τη ζωή της με αυτόν τον πολιτικό χώρο.
Νάγια Κωστιάνη (Huffingtonpost)
Όταν έχεις μπροστά σου την Άλκη Ζέη, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να την αφήσεις να σου πει την ιστορία της με το δικό της τρόπο. Ή οποιαδήποτε ιστορία, για να είμαστε ειλικρινείς, έλα όμως που η ίδια η ζωή αυτής της σπουδαίας συγγραφέως κουβαλάει μέσα της ολόκληρη την ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα. Και η σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Μαργαρίτα Μαντά, έκανε ακριβώς αυτό. Έβαλε την Άλκη μπροστά από την κάμερα και την άφησε να διηγηθεί τα πάντα με τον χειμαρρώδη, τρυφερό και πάντα χιουμοριστικό της τρόπο.
Το Κουτί της Πανδώρας
Το ντοκιμαντέρ της Μαργαρίτας Μαντά «Ο Μεγάλος Περίπατος της Άλκης» κουβαλάει μέσα του ολόκληρη την ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα και ένα συγγραφικό έργο που έχει καταξιωθεί διεθνώς και συνεχίζει να καταξιώνεται, επηρεάζοντας πολλές γενιές ανθρώπων.
***
ΙV) Η σκηνοθέτις
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Γαλλική Φιλολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα, ολοκλήρωσε σπουδές Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου στη Σχολή Λυκούργου Σταυράκου. Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη με πολλούς έλληνες σκηνοθέτες.
Υπήρξε βοηθός του Θόδωρου Αγγελόπουλου στις ταινίες:
- «Το Βλέμμα του Οδυσσέα»
- «Μία Αιωνιότητα και μία μέρα»
- «Το Λιβάδι που δακρύζει»,
- «Η Σκόνη του Χρόνου».
Έχει γράψει και σκηνοθετήσει ταινίες μυθοπλασίας μικρού και μεγάλου μήκους, ντοκιμαντέρ μεσαίου και μεγάλου μήκους, videos για θεατρικές παραστάσεις, εταιρικά videos.
Συνεργάστηκε με τον διεθνούς φήμης φωτογράφο Josef Koudelka γράφοντας το κείμενο στο βιβλίο του «Περιπλανήσεις – Ακολουθώντας το Βλέμμα του Οδυσσέα» (έκδοση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 1995), καθώς επίσης και στην έκθεση «Περίπλους – 12 Φωτογράφοι του Magnum φωτογραφίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα» (Μουσείο Μπενάκη, Ιούνιος 2004).
Το 2004 συμμετείχε στο Video Department των Τελετών Έναρξης και Λήξης της 28ης Ολυμπιάδας της Αθήνας. Κινηματογράφησε αποσπάσματα από την ολυμπιακή προετοιμασία της Αθήνας που προβλήθηκαν στο ΟΑΚΑ κατά τις Τελετές Έναρξης και Λήξης.
Έχει κάνει τη φιλολογική επιμέλεια και έχει γράψει τα παραρτήματα στις εκδόσεις των σεναρίων του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το Βλέμμα του Οδυσσέα» (εκδόσεις «Καστανιώτη», 1995) και «Τριλογία: Το λιβάδι που δακρύζει» (Εκδόσεις «Ηλέκτρα», 2004).
Το μυθιστόρημά της με τίτλο «Η μνήμη ακίνητη» κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, τον Οκτώβριο του 2002.
Το προσωπικό της ημερολόγιο από την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα», με τίτλο «Το πρώτο πράγμα που έκανε ο θεός είναι το ταξίδι…», κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο τον Φεβρουάριο του 2013.
***
Φιλμογραφία
- «Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης», ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, 2017
Επίσημη Συμμετοχή στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- «Για Πάντα», ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, 2014
Αργυρή Πυραμίδα Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο 36ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καΐρου, Νοέμβριος 2014
Επίσημη Συμμετοχή στο 44ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ρότερνταμ, Ιανουάριος 2015
Βραβείο Φωτογραφίας στον Κωστή Γκίκα, Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, Μάρτιος 2015
Συμμετοχές, μεταξύ άλλων, στα διεθνή Φεστιβάλ της Λα Ροσέλ, της Τρανσυλβανίας, της Κωνσταντινούπολης, της Νοτίου Κορέας, της Τεχεράνης, 2015
Συμμετοχή, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης και της Μελβούρνης, 2015
Προβολή στην Εθνική Πινακοθήκη Τεχνών της Ουάσινγκτον, Φεβρουάριος 2016
- «Χρυσόσκονη», ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, 2009
Βραβείο Κοινού στο «Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου», Αθήνα, Οκτώβριος 2009
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου στην Άννα Μάσχα, Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, Μάιος 2010
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας, Οκτώβριος 2010
Συμμετοχές, μεταξύ άλλων, στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λονδίνο (Νοέμβριος 2010), στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Μόναχο (Νοέμβριος 2010), στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Καΐρου (Δεκέμβριος 2010), στο 1ο Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σικάγο (Σεπτέμβριος 2011)
- «Θόδωρος Αγγελόπουλος – Ταξίδι στην Αναπαράσταση», τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ για τη σειρά «Τοπία της Σιωπής», ΕΡΤ Ψηφιακή, 2009 – 2010
- «Ζερέλια – το πρώτο βήμα», ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, 2005
Παραγωγή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- «Νέα Οδησσός – το χωριό του νερού», ντοκιμαντέρ μεσαίου μήκους, 2004
Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μονπελιέ (Cinemed), 2004
- «Φύλακες του Χρόνου», ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, 2002
Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Ειδική Μνεία της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Fipresci), 2002
- «Αναδρομές», μικρού μήκους, 1990
Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 1990
- «Συνάντηση», μικρού μήκους, 1987
Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Σπουδαστικών Ταινιών Μονάχου, 1987
- «Χειμώνας ‘84», μικρού μήκους, 1985
Βραβείο στο φεστιβάλ σπουδαστικών ταινιών Αθήνας, 1985
***
-
Φωτογραφίες της ταινίας
***
-
Δημοσιογραφικό υλικό
Δείτε το trailer: https://vimeo.com/237875969
Link φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης: goo.gl/rsu10C
Alki’s long walk/Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
-
Χορηγοί επικοινωνίας
Ηρακλέους 1 Αθήνα 11743
Τ: +30 6974905220-1
+30 210 9210882