ΟΧΤΩΒΡΗΣ (1927) του Σεργκέι Αϊζενστάιν την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017 στις 18.30 στο Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση.

kinopoisk.ru

Ανοιχτό Μάθημα για Δημότες, Μαθητές Σχολείων, Φοιτητές, για το κινηματογραφόφιλο κοινό στις 18.30 την Παρασκευή. Στις 18.30 ο επιμορφωτής του Εργαστηρίου Κινηματογράφου του Δήμου Ζωγράφου Γιάννης Καραμπίτσος θα εισηγηθεί το θέμα Η ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 20 με κύριους εκπροσώπους τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, τον Βσέβολοντ Πουντόβκιν, τον Αλεξάντρ Ντοβζένκο και τον Τζίγκα Βερτόφ. Στις 19.30 θα προβληθεί με ελεύθερη είσοδο ανάλυση και συζήτηση ο ΟΧΤΩΒΡΗΣ (1927) ΤΟΥ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ.

Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017 στις 18.30 με μεικτό ανοικτό μάθημα Πρακτικής Κινηματογράφου+Θεωρίας και Ιστορίας Κινηματογράφου. Συνεχίζονται οι εγγραφές.

ΟΧΤΩΒΡΗΣ

OKTYABR / TEN DAYS THAT SHOOK THE WORLD Ιστορική Ασπρόμαυρη Διάρκεια: 102′

Παραγωγή: Σοβιετική Ενωση Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αϊζενστάιν, Γκριγκόρι Αλεξάντροφ

Πρωταγωνιστούν: Βλαντιμίρ Ποπόφ, Βασίλι Νικάντροφ, Μπορίς Λιβάνοφ

Με αφορμή τα δέκα χρόνια από την Οκτωβριανή επανάσταση, αποφασίστηκε να κινηματογραφηθούν, όσο δυνατόν πιστότερα, τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τότε. Η σεναριακή πλοκή βασίστηκε, μεταξύ άλλων, και στο διάσημο βιβλίο «Οι δέκα μέρες που συγκλόνησαν τον κόσμο» του αμερικανού Τζον Ριντ. Η ταινία Οκτώβρης, που κυκλοφόρησε το Γενάρη του 1928, δεν είχε εν τέλη την ίδια απήχηση στο εξωτερικό, συγκριτικά πάντα με την επιτυχία του Θωρηκτού Ποτέμκιν. Οι ίδιοι οι συμπατριώτες του επίσης τον κατηγόρησαν ότι είναι ένα δύσκολο έργο για να το παρακολουθήσει όλος ο κόσμος. Ο σκηνοθέτης παρουσίασε την ιστορία με μια σχεδόν ντοκιμαντερίστικη γραφή, προσπαθώντας να αναπαραστήσει όσο πιο ρεαλιστικά μπορούσε τα γεγονότα. Κυρίως όμως επεδίωξε να εξελίξει και τη θεωρία του πάνω στο ιδεολογικό μοντάζ. Δυστυχώς λείπει (λογοκρίθηκε) ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας, ο Τρότσκι.

Η ταινία Οκτώβρης ανατέθηκε στο θρυλικό σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν από την Σοβιετική Κεντρική Επιτροπή με ευκαιρία τον εορτασμό της δεκάτης επετείου της Οκτωβριανής Επανάστασης. Ο σκηνοθέτης επέλεξε να απαθανατίσει το πνεύμα της εποχής εστιάζοντας την προσοχή του σε μια πόλη και μια χρονική περίοδο: την Αγία Πετρούπολη μεταξύ του Φεβρουαρίου και του Οκτωβρίου του 1917.

Ο Αϊζενστάιν είχε ελεύθερη πρόσβαση στην Αγία Πετρούπολη και στα Χειμερινά Ανάκτορα του τσάρου και μελέτησε αναλυτικά την περίοδο της επανάστασης χρησιμοποιώντας κινηματογραφικά και γραπτά ντοκουμέντα της περιόδου. Βασίστηκε για την αναπαράσταση των γεγονότων της περιόδου επίσης στο μυθιστόρημα του Τζον Ριντ 10 μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο, καθώς και τις κινηματογραφικές λήψεις της Έσθερ Σαμπ που επιμελήθηκε το μοντάζ της ταινίας. Δεν χρησιμοποιήθηκαν επαγγελματίες ηθοποιοί για την ταινία, αλλά αντιπρόσωποι κάθε κοινωνικής τάξης επιλεγμένοι από το λαό. Μερικοί από εκείνους που συμμετείχαν στην ταινία είχαν συμμετάσχει και στην Οκτωβριανή Επανάσταση.

Ουσιαστικά η ταινία πραγματεύεται τα γεγονότα από πολιτική σκοπιά. Οι υποστηρικτές του τσάρου είναι μοχθηροί και γέροι και οι γυναίκες είναι παχουλές ή τροφαντές, ο Κέρενσκι είναι πεινασμένος για εξουσία, ενώ οι Μπολσεβίκοι είναι παθιασμένοι, ηρωικοί και ταγμένοι στο καθήκον. Δεν υπάρχει κεντρικός χαρακτήρας. Πρωταγωνιστής δεν είναι ούτε ο Λένιν, ούτε ο Κέρενσκι, αλλά ο λαός, το προλεταριάτο που ο θρίαμβος και η νίκη του είναι η Επανάσταση.

Από σκηνή σε σκηνή ο Αϊζενστάιν επιτυγχάνει δραματική κορύφωση χρησιμοποιώντας διάφορες κινηματογραφικές τεχνικές. Σε κάποιες σκηνές πρόκειται για την κίνηση της κάμερας, σε άλλες η χρήση των γκρο πλαν και η ποικιλία των γωνιών από τις οποίες παίρνει τη λήψη. Ο φωτισμός επίσης παίζει κυρίαρχο ρόλο στην απαθανάτιση των πλάνων, όπως επίσης και η μιζανσέν, καθώς ο Αϊζενστάιν χρησιμοποιεί πολύ συχνά τα ίδια σύμβολα και τα ίδια γεωμετρικά σχήματα.

Απόλυτος πρωταγωνιστής στην ταινία είναι όμως το μοντάζ, το οποίο ο σκηνοθέτης αποκαλούσε «διανοητικό μοντάζ». Απότομα και γρήγορα κοψίματα στις επαναστατικές σεκάνς, σκηνές στις οποίες εμφανίζονται οι κάννες των όπλων με απότομο πέρασμα στα πρόσωπα των επαναστατών που δίνουν την εντύπωση πυροβολισμού, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει εκπυρσοκρότηση. Το διανοητικό μοντάζ του Αϊζενστάιν δίνει νέα διάσταση κι άλλη αισθητική στον κινηματογραφικό όρο. Στην προκειμένη περίπτωση η χρήση του βοηθά στο να αναδυθούν όχι απλά έντονα εσωτερικά νοήματα, αλλά αφηρημένες και πνευματικές έννοιες. Ο Αϊζενστάιν περνάει π.χ. από το πρόσωπο του Κέρενσκι σε εκείνο του Ναπολέοντα και στη συνέχεια στη λέξη «Θεός» για να καταλήξει στην εικόνα του Χριστού και σε μια σειρά παγανιστικών ειδώλων, επιτυγχάνοντας τη γελοιοποίηση του Κέρενσκι και την επίπληξη των σύγχρονων θρησκευτικών ιδεών.

Το περιεχόμενο της ταινίας εμφανίζει επιρροές από την κατάσταση που επικρατούσε στη Σοβιετική Ένωση κατά τα γυρίσματα της ταινίας. Είχε ξεκινήσει αγώνας για την εξουσία στο εσωτερικό του Κομμουνιστικού Κόμματος που είχε ως αποτέλεσμα την επικράτηση και την εδραίωση του Ιωσήφ Στάλιν και την εξάλειψη των αντιπάλων του, με αρχηγό τον Λέων Τρότσκι. Στην εξιστόρηση των γεγονότων ο Αϊζενστάιν δεν έκανε διακρίσεις ανάμεσα στα δυο αυτά αντίπαλα δέη. Μερικές εβδομάδες πριν την προβολή της ταινίας τον Νοέμβριο του 1927, ο Τρότσκι μαζί με τον Ζινόβιεφ εκδιώχθηκαν από την Κεντρική Επιτροπή του Κομμουνιστικού Κόμματος κι ο Αϊζενστάιν έλαβε τη διαταγή να ξαναμοντάρει την ταινία, αφαιρώντας περίπου το εν τέταρτο από εκείνη. Αφαιρέθηκαν οι περισσότερες σκηνές οι οποίες απεικονίζουν τον Τρότσκι, ο οποίος εμφανίζεται μόνο για λίγο και ανώνυμα.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “ΟΧΤΩΒΡΗΣ (1927) του Σεργκέι Αϊζενστάιν την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017 στις 18.30 στο Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση.

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: