TO ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ (1931) LE MILLION του Ρενέ Κλερ με ελεύθερη είσοδο ανάλυση και συζήτηση το Σάββατο 9.11.2017 στις 19.15

Σήμερα στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) στις 19.15 με ελεύθερη είσοδο ανάλυση και συζήτηση

TO ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ (1931)  του Ρενέ Κλερ

LE MILLION

Γαλλία (Sonores Tobis), 89′ A/M Γλώσσα: Γαλλικά Σκηνοθεσία: Rene Clair Σενάριο: Rene Clair, βασισμένο σε θεατρικό έργο των Georges Berr και Marcel Guillemaud

Φωτογραφία: Georges Perinal, Georges Rauiet

Μουσική: Armand Bernard,

Philippe Pares, Georges Van Parys Ηθοποιοί: Jean-Louis Allibert, Annabella, Raymond Cordy, Vanda Grdville, Rene Lefevre, Paul Ollivier, Constantin Siroesco, Odette Talazac

Η πρώτη σκηνή της ταινίας διαδραματίζεται στην ταράτσα ενός παριζιάνικου σπιτιού. Δύο εραστές ερωτοτροπούν και κατόπιν μπαίνουν στα διαμερίσματα τους. Αμέσως μετά έχουμε ένα μονοπλάνοσεκάνς στον ορίζοντα, που έγινε χρησιμοποιώντας μινιατούρες και ματ χρωματισμούς. Μια τέτοια περίπλοκη σεκάνς μαρτυρά ένα εξελιγμένο κινηματογραφικό στιλ, ενώ ταυτόχρονα αποκαλύπτει ότι η ταινία αυτή του Clair δεν είναι μια ασήμαντη μουσι­κή κωμωδία.

Ο Μισέλ (Rene Lefevre), ένας φτωχός ζωγράφος, χρωστάει χρήματα σε διάφορους πιστωτές. Είναι αρραβωνιασμένος με μια αθώα κοπέλα, την Μπεατρίς (Annabella), την οποία όμως περιφρονεί καθώς ενδιαφέρεται για την προκλητική Γουάντα (Vanda Greville). Κάποια στιγμή ένας γκάνγκστερ, ο Γκράντπα Τούλιπ (Paul Ollivier), μπαίνει μέσα στο κτίριο όπου μένει η Μπεατρίς, για να ξεφύγει από την αστυνομία. Η Μπεατρίς, έχοντας πεισμώσει από τη συμπεριφορά του Μισέλ, δίνει στον γκάνγκστερ ένα παλιό σακάκι του, Λίγο αργότε­ρα, ο Μισέλ και ο φίλος του Προσπέρ (Louis Allibert) συνειδητοποιούν ότι έχουν κερδίσει εκατομμύρια χάρη σ’ ένα λαχείο που είχαν αγοράσει. Το λαχείο όμως βρίσκεται στην τσέπη του σακακιού που η Μπεατρίς έδωσε στον Γκράντπα Τούλιπ, ο οποίος με τη σειρά του το έδωσε ενέχυρο στον τενόρο Σοπρανέλι (Constantin Siroesco). Ο τελευταίος πρόκειται σύ­ντομα να ταξιδέψει στην Αμερική. Έτσι ξεκινά μια σειρά από ευτράπελες καταστάσειςμπερ­δέματα, παρανοήσεις, μεταμφιέσεις, καβγάδες, συμβιβασμοί και διάφορα μουσικά νούμε­ρα, όλα οδηγούν τελικά στην επανένωση του ζευγαριού, ενώ το λαχείο επιστρέφει πίσω στον κάτοχό του. Υπάρχουν βέβαια και πολλές άλλες κωμικές σκηνές, π.χ. ένας εγκληματίας ντυμένος με φράκο εκλιπαρεί για ένα ερωτικό τραγούδι, στον αγώνα δρόμου για το σα­κάκι η ηχητική επένδυση είναι από έναν αγώνα ράγκμπι και η σκηνή όπου πιστωτές και γείτονες κυνηγούν τον Μισέλ για να πάρουν αυτά που τους χρωστάει.

Ίσως το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της είναι η ενσωμάτωση συγχρονισμένης ηχογράφησης. Σε κάποιες περιπτώσεις εμφανίζονται επεξηγηματικοί διάλογοι, ενώ οι σκηνές όπου οι ηθοποιοί φαίνονται να ψιθυρίζουν χρησιμοποιούνται αποσπάσματα τραγουδιών. Η ρέουσα και δυναμική πλοκή την κάνει να ξεχωρίζει συγκριτικά με τις άλλες ταινίες της περιόδου, ενώ είναι πιο διασκεδαστική από πολλές μεταγενέστερες. Κι αυτό χάρη στο σενάριο, την επιδέξια σκηνοθεσία του Clair αλλά και στους ηθοποιούς, που με προθυμία διεκπεραίωσαν αυτό που τους ζητήθηκε.

Πηγή: 1001 Ταινίες που πρέπει να δείτε, εκδόσεις Κοχλίας

Κλερ, Ρενέ (1898 – 1981)

(Rene Clair) Παρίσι . Καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Γάλλου σκηνοθέτη, σεναριογράφου και ηθοποιού Ρενέ-Λισιέν Σομέτ (Rene-Lucien Chomette). Ήταν συνδεδεμένος στενά με τους πνευματικούς κύκλους του Παρισιού. Το 1920 δέχτηκε να εμφανιστεί, για διασκέδαση, στην ταινία Το κρίνο της ζωής. Πολύ σύντομα όμως ο κινηματογράφος τον απορρόφησε ολοκληρωτικά. Έλαβε μέρος στην πρωτοποριακή κίνηση και ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως σκηνοθέτης με το έργο Το Παρίσι που κοιμάται ή Η αόρατη ακτίνα (1923), φανταστική ιστορία ενός επιστήμονα που εφευρίσκει μια μυστηριώδη ακτίνα, η οποία αποκοιμίζει τους Παριζιάνους. Το σημαντικότερο έργο του, κατά τη διάρκεια της πρωτοποριακής περιόδου, παραμένει Το διάλειμμα (1924), σύντομο κινηματογραφικό ιντερμέτζο ενός μπαλέτου σε δύο μέρη. Βασίστηκε σε μια ιδέα του ζωγράφου Φράνσις Πικάμπια, με μουσική του Ερίκ Σατί και σκηνική παρουσίαση από τα Σουηδικά Μπαλέτα, στο θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων. Όπως και οι συνάδελφοί του, έδινε ιδιαίτερη σημασία στα τρικ και στα οπτικά εφέ. Τα τεχνάσματα όμως αυτά δεν ήταν ποτέ αυθαίρετα, αλλά εξυπηρετούσαν έναν ορισμένο σκοπό του σκηνοθέτη: την απόδοση μιας καινούργιας διάστασης στο κινηματογραφικό κωμικό στοιχείο, το οποίο στις ταινίες του Κ. είχε εκλεπτυσμένη μορφή, ενώ άγγιξε την τελειότητα σε ορισμένες σκηνές των έργων Το ψάθινο καπέλο από την Ιταλία (1927) και Το εκατομμύριο (1931), εμπλουτίστηκε δε με λεπτό σατιρικό οίστρο στις ταινίες Ζήτω η ελευθερία! (1932) και Ο τελευταίος δισεκατομμυριούχος (1935), όπου ο σκηνοθέτης εξέφρασε την αντίθεσή του στον ολοκληρωτισμό. Παράλληλα προς τον κωμικό οίστρο του, αναπτύχθηκε και η τάση προς τον συναισθηματισμό και την ποίηση, που βρήκε τους πιο λεπτούς τόνους της στα έργα Οι δύο δειλοί (1928) και 14 Ιουλίου (1933). Πολύ γόνιμη ήταν η παραμονή του στο Χόλιγουντ των ΗΠΑ, κατά τη δεκαετία του 1940, όπου γύρισε ταινίες που απεικονίζουν την Αμερική σε μερικές κωμωδίες γεμάτες ζωντάνια και χάρη: Παντρεύτηκα μια μάγισσα (1942) με τη Βερόνικα Λέικ και Συνέβη αύριο (1944). Ωστόσο, μια αίσθηση θλίψης και πικρίας είναι διάχυτη στις καλύτερες ταινίες της ωριμότητάς του: Η σιωπή είναι χρυσός (1947), Τα μεγάλα γυμνάσια (1955), Porte de Lilas (1957), Όλο το χρυσάφι του κόσμου (1961), Ερωτικές γιορτές (1965), Ο πόλεμος με δαντέλες (1966). Η εκλογή του στη Γαλλική Ακαδημία αποτέλεσε την επίσημη αναγνώριση της πολύχρονης και γόνιμης δραστηριότητάς του.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: