ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΩΝ ΞΕΧΑΣΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ Σκηνοθεσία: Σεργκέι Παρατζάνωφ | επιμέλεια Μπάμπη Ακτσόγλου

ΤΕΝΙ ΖΑΒΥΤΙΚΗ PREDKOV

Η αριστουργηματική αυτή ταινία του Παρατζάνωφ εμπνέεται από έναν κλασικό λαϊκό μύθο της Ουκρα­νίας, που όμως δε γνωρίζει εθνικά όρια μια και βρίσκουμε στοιχεία από την ελληνική και σαιξπηρική τραγω­δία («Ρωμαίος και Ιουλιέτα»), Κάπου στα Καρπάθια στις αρχές του αιώνα μας, ο πλούσιος πατέρας της Μαρίτσκας θα σκοτώσει το φτωχό πατέρα του Ιβάν: ήδη από την αρχή του φιλμ το πεπρωμένο των δυο ηρώων και μετέπειτα ερωτευμένων έχει καθοριστεί. Η «βέβηλη» αγάπη τους δεν μπορεί παρά να έχει ένα και μοναδικό τίμημα: το θάνατο.

Σεργκέι Παρατζάνοφ: Ένας παροξυσμικός λυρισμός-Γράμματα Από Το Κάτεργο

Ευκαιρία Δουλειάς για μία Σκλάβα (1973) του Αλεξάντερ Κλούγκε | επιμέλεια: Μπάμπης Ακτσόγλου

[Ένα Ερωτικό Πείραμα] Του Αλεξάντερ Κλούγκε

Alexander Kluge, Συνεργατική συμπεριφορά

Η Μαρίτσκα θα πέσει σ’ έναν γκρεμό προσπαθώντας να φτάσει το φωτεινό της άστρο. Θ’ απομείνει ο Ιβάν να κουβαλά στους ώμους του το πέρας της τραγωδίας τους. Ο Παρατζά­νωφ τον ακολουθεί στην περιπλάνησή του που τον οδηγεί σ’ ένα άλλο ταίρι. Μπορεί να μην τον σκότωσε η μονα­ξιά και η στέρηση, το έργο όμως της μοίρας ανέλαβε να εκπληρώσει η γυ­ναίκα του Παλάγνα. Ο Παρατζάνωφ ολοκληρώνει το μαγικό του ταξίδι, αφού πρώτα αγγίξει τα όρια μιας παγανιστικής πανδαισίας, όπου το φολ­κλόρ και λαογραφία χάνουν τα γραφι­κά χαρακτηριστικά τους κι η ταινία γίνεται μια τελετουργία, μια ευλαβική επίκληση στο μεγαλείο της πατρικής γης και αυτών που πέρασαν από πάνω της, αφήνοντας τις σκιές τους σα μνή­μη.

Ο λυρικός παροξυσμός που κυριεύει τη σκηνοθετική γραφή μας αποκαλύ­πτει ένα σύμπαν με διαστάσεις εξω­πραγματικές. Ιδιαίτερα για το δυτικό θεατή η θέαση της ταινίας είναι ένα οπτικό σοκ. Ο σκηνοθέτης προκαλεί με την «ανορθοδοξία» του παραδόσεις και γλώσσες, διαμορφωμένες φιλμικές αισθητικές και γνωστά κλισέ, για να φτάσει σε μια οπτική αντίληψη του κό­σμου, που οι καινοτομίες της ανοί­γουν την πόρτα της ποίησης. Δίκαια

Έτος: 1964 ‘Εγχρωμο: 35 χλστ.

Διάρκεια: 95′

Σενάριο: Ιβάν Τσέντεϊ, Σ. Παρατζάνωφ από νουβ. Μιχαήλ Κοζιουμπίνσκυ Φωτογραφία: Βίκτωρ Ιλιένκο Μουσική: Γ. Σόρικ

Ερμηνεία: Ιβάν Νικολάιτσουκ, Λάρισα

Καντοσνίκοβα, Τατιάνα Μπεστάγιεβα Βραβεία: Βραβεία Φεστιβάλ Μόσχας, Μαρ ντελ Πλάτα. Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσ­σαλονίκης και 20 άλλες διεθνείς δια­κρίσεις.

λοιπόν ειπώθηκε ότι έχουμε να κά­νουμε με την «απολυτότητα, την πρω- ταρχικότητα και την πλήρη κυριαρχία της καθαρής εικόνας πάνω στ ’ άλλα εκφραστικά μέσα», όπως δίκαια η ται­νία βραβεύθηκε πάνω από 23 φορές σε διεθνή Φεστιβάλ, έστω κι αν ο σκηνο­θέτης της δεν μπόρεσε να παραλάβει ού­τε ένα.

βιβλιογραφία: Β. Ραφαηλίδης: Λεξικό ταινιών, τ. Γ’

Ο Σεργκεί Παρατζανωφ γεννήθηκε στο Τμπίλισσι το 1924. Αρμενικής κατα­γωγής, μεγάλωσε στη Γεωργία, μια χώρα που λάτρεψε τη λ.αϊκή παράδοσή τους όπως και των γειτονικών λ,αϊκών δημο­κρατίαν. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Μό­σχα και πήρε μέρος στο γύρισμα των ταινιών Το τρίτο χτύπημα και Τάρας Τσεβτσένκο του δασκάλου του Ιγκόρ Σαβτσένκο. Το 1954 συν-σκηνοΟετεί με τον Γιάκοφ Μπαζελιάν το ποιητικό έργο Άντριες, και συνεχίζει με πολλές μι­κρού μήκους ταινίες για τη λαϊκή τέχνη της Ουκρανίας. Ύστερα από 3 ταινίες – παραγγελίες (Ο πρώτος άνδρας 1958, Ουκρανική ραψωδία 1961, Ένα λου­λούδι στην πέτρα 1962), ο Παρατζάνωφ γίνεται παγκόσμια γνωστός με τις αριστουργηματικές Σκιές των ξεχασμένων προγόνων (1965). Ακολουθεί το ποιητι­κό δοκίμιο Σάγιατ Νόβα ή Το χρώμα του ροδιού (1968), που κατακρεουργείται στο μοντάζ και δεν κυκλοφορεί για πολλά χρόνια στο εξωτερικό. Ο σκηνοθέ­της έχει προβλήματα με τις σοβιετικές αρχές γιατί τάσσεται κατά του διωγμού των Ουκρανών διανοουμένων. Το 1974 συλλαμβάνεται με την κατηγορία της… ομοφυλοφιλίας και της λαθρεμπορίας έρ­γων τέχνης και κλείνεται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Μετά από διεθνείς δια­μαρτυρίες, κατάφερε να κάνει ακόμα μια ταινία Ο θρύλος του κάστρου Σουράμ (1984) που συνεχίζει τις αναζητήσεις του Σάγιατ Νόβα.

Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2018 σε 11 Μαθήματα από 6 Οκτωβρίου 2018

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ «ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ» – Φθινόπωρο 2018

Ετοιμάζονται: Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου για Αρχαρίους και Προχωρημένους, Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ, Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου, Σεμινάριο Σεναρίου, Σεμινάριο Δημιουργίας Ταινίας με Κινητό ή Τάμπλετ

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: