ΤΕΝΙ ΖΑΒΥΤΙΚΗ PREDKOV
Η αριστουργηματική αυτή ταινία του Παρατζάνωφ εμπνέεται από έναν κλασικό λαϊκό μύθο της Ουκρανίας, που όμως δε γνωρίζει εθνικά όρια μια και βρίσκουμε στοιχεία από την ελληνική και σαιξπηρική τραγωδία («Ρωμαίος και Ιουλιέτα»), Κάπου στα Καρπάθια στις αρχές του αιώνα μας, ο πλούσιος πατέρας της Μαρίτσκας θα σκοτώσει το φτωχό πατέρα του Ιβάν: ήδη από την αρχή του φιλμ το πεπρωμένο των δυο ηρώων και μετέπειτα ερωτευμένων έχει καθοριστεί. Η «βέβηλη» αγάπη τους δεν μπορεί παρά να έχει ένα και μοναδικό τίμημα: το θάνατο.
Σεργκέι Παρατζάνοφ: Ένας παροξυσμικός λυρισμός-Γράμματα Από Το Κάτεργο
Ευκαιρία Δουλειάς για μία Σκλάβα (1973) του Αλεξάντερ Κλούγκε | επιμέλεια: Μπάμπης Ακτσόγλου
[Ένα Ερωτικό Πείραμα] Του Αλεξάντερ Κλούγκε
Alexander Kluge, Συνεργατική συμπεριφορά
Η Μαρίτσκα θα πέσει σ’ έναν γκρεμό προσπαθώντας να φτάσει το φωτεινό της άστρο. Θ’ απομείνει ο Ιβάν να κουβαλά στους ώμους του το πέρας της τραγωδίας τους. Ο Παρατζάνωφ τον ακολουθεί στην περιπλάνησή του που τον οδηγεί σ’ ένα άλλο ταίρι. Μπορεί να μην τον σκότωσε η μοναξιά και η στέρηση, το έργο όμως της μοίρας ανέλαβε να εκπληρώσει η γυναίκα του Παλάγνα. Ο Παρατζάνωφ ολοκληρώνει το μαγικό του ταξίδι, αφού πρώτα αγγίξει τα όρια μιας παγανιστικής πανδαισίας, όπου το φολκλόρ και λαογραφία χάνουν τα γραφικά χαρακτηριστικά τους κι η ταινία γίνεται μια τελετουργία, μια ευλαβική επίκληση στο μεγαλείο της πατρικής γης και αυτών που πέρασαν από πάνω της, αφήνοντας τις σκιές τους σα μνήμη.
Ο λυρικός παροξυσμός που κυριεύει τη σκηνοθετική γραφή μας αποκαλύπτει ένα σύμπαν με διαστάσεις εξωπραγματικές. Ιδιαίτερα για το δυτικό θεατή η θέαση της ταινίας είναι ένα οπτικό σοκ. Ο σκηνοθέτης προκαλεί με την «ανορθοδοξία» του παραδόσεις και γλώσσες, διαμορφωμένες φιλμικές αισθητικές και γνωστά κλισέ, για να φτάσει σε μια οπτική αντίληψη του κόσμου, που οι καινοτομίες της ανοίγουν την πόρτα της ποίησης. Δίκαια
Έτος: 1964 ‘Εγχρωμο: 35 χλστ.
Διάρκεια: 95′
Σενάριο: Ιβάν Τσέντεϊ, Σ. Παρατζάνωφ από νουβ. Μιχαήλ Κοζιουμπίνσκυ Φωτογραφία: Βίκτωρ Ιλιένκο Μουσική: Γ. Σόρικ
Ερμηνεία: Ιβάν Νικολάιτσουκ, Λάρισα
Καντοσνίκοβα, Τατιάνα Μπεστάγιεβα Βραβεία: Βραβεία Φεστιβάλ Μόσχας, Μαρ ντελ Πλάτα. Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και 20 άλλες διεθνείς διακρίσεις.
λοιπόν ειπώθηκε ότι έχουμε να κάνουμε με την «απολυτότητα, την πρω- ταρχικότητα και την πλήρη κυριαρχία της καθαρής εικόνας πάνω στ ’ άλλα εκφραστικά μέσα», όπως δίκαια η ταινία βραβεύθηκε πάνω από 23 φορές σε διεθνή Φεστιβάλ, έστω κι αν ο σκηνοθέτης της δεν μπόρεσε να παραλάβει ούτε ένα. ■
βιβλιογραφία: Β. Ραφαηλίδης: Λεξικό ταινιών, τ. Γ’
Ο Σεργκεί Παρατζανωφ γεννήθηκε στο Τμπίλισσι το 1924. Αρμενικής καταγωγής, μεγάλωσε στη Γεωργία, μια χώρα που λάτρεψε τη λ.αϊκή παράδοσή τους όπως και των γειτονικών λ,αϊκών δημοκρατίαν. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Μόσχα και πήρε μέρος στο γύρισμα των ταινιών Το τρίτο χτύπημα και Τάρας Τσεβτσένκο του δασκάλου του Ιγκόρ Σαβτσένκο. Το 1954 συν-σκηνοΟετεί με τον Γιάκοφ Μπαζελιάν το ποιητικό έργο Άντριες, και συνεχίζει με πολλές μικρού μήκους ταινίες για τη λαϊκή τέχνη της Ουκρανίας. Ύστερα από 3 ταινίες – παραγγελίες (Ο πρώτος άνδρας 1958, Ουκρανική ραψωδία 1961, Ένα λουλούδι στην πέτρα 1962), ο Παρατζάνωφ γίνεται παγκόσμια γνωστός με τις αριστουργηματικές Σκιές των ξεχασμένων προγόνων (1965). Ακολουθεί το ποιητικό δοκίμιο Σάγιατ Νόβα ή Το χρώμα του ροδιού (1968), που κατακρεουργείται στο μοντάζ και δεν κυκλοφορεί για πολλά χρόνια στο εξωτερικό. Ο σκηνοθέτης έχει προβλήματα με τις σοβιετικές αρχές γιατί τάσσεται κατά του διωγμού των Ουκρανών διανοουμένων. Το 1974 συλλαμβάνεται με την κατηγορία της… ομοφυλοφιλίας και της λαθρεμπορίας έργων τέχνης και κλείνεται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Μετά από διεθνείς διαμαρτυρίες, κατάφερε να κάνει ακόμα μια ταινία Ο θρύλος του κάστρου Σουράμ (1984) που συνεχίζει τις αναζητήσεις του Σάγιατ Νόβα.
Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2018 σε 11 Μαθήματα από 6 Οκτωβρίου 2018
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ «ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ» – Φθινόπωρο 2018
Ετοιμάζονται: Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου για Αρχαρίους και Προχωρημένους, Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ, Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου, Σεμινάριο Σεναρίου, Σεμινάριο Δημιουργίας Ταινίας με Κινητό ή Τάμπλετ