Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
KRACAUER SIEGFRIED
Η ειλικρίνεια επιβάλλει να προειδοποιήσω τον αναγνώστη ότι το βιβλίο που κρατάει στα χέρια του δεν περιέχει όλα όσα ενδεχομένως περιμένει αυτός να του δώσει. Παρακάμπτει το κινούμενο σχέδιο και αποφεύγει να θίξει προβλήματα χρώματος. Επίσης δεν διαπραγματεύεται ορισμένες πρόσφατες εξελίξεις και προεκτάσεις του κινηματογράφου. Χωρίς αμφιβολία όμως υπάρχουν κι άλλες παραλείψεις· μερικά θέματα μάλιστα, που στα περισσότερα συγγράμματα γύρω από τον κινηματογράφο παίρνουν πολύ μεγάλες διαστάσεις, τοποθετούνται σε δεύτερη μοίρα ή και δεν εξετάζονται καθόλου. Αλλά ο αναγνώστης δεν θ’ αργήσει ν’ ανακαλύψει μόνος του αυτά τα κενά -αν είναι κενά.
Τότε όμως με τι ασχολείται αυτό το βιβλίο; Αποκλειστικό αντικείμενό του είναι η μαυρόασπρη ταινία, όπως εξελίχθηκε από τη φωτογραφία. Ο λόγος που περιορίζομαι σ’ αυτό το θέμα είναι μάλλον προφανής: επειδή ο κινηματογράφος είναι ένα μέσο πολύ περίπλοκο, η καλύτερη μέθοδος για να διεισδύει κανείς στον πυρήνα του είναι ν’ αντιπαρέλθει, τουλάχιστον προσωρινά, τις λιγότερο ουσιώδεις ιδιότητες και παραλλαγές του. Σ’ ολόκληρο το βιβλίο εφαρμόζω αυτή την υγιή αρχή. Κι εδώ που τα λέμε, είναι τάχα το πεδίο που καλύπτεται έτσι τόσο περιορισμένο; Από τις πρώτες ταινίες του Λυμιέρ ως την «Καμπίρια» του Φελλίνι, από τη «Γέννηση ενός έθνους» ως το «Απαρατζίτο» και από το «Ποτέμκιν» ως το «Παϊζά», σχεδόν όλες οι σημαντικές κινηματογραφικές επιτεύξεις έγιναν σε μαυρόασπρο φιλμ και στο παραδοσιακό φορμά.
Με λίγα λόγια, το βιβλίο αυτό φιλοδοξεί να φανερώσει στον αναγνώστη την εσώτερη φύση της κινηματογραφικής ταινίας. Αν πετυχαίνει έστω και εν μέρει αυτόν τον σκοπό, όπως τολμώ να ελπίζω ότι συμβαίνει, τότε φυσικά πρέπει αν εφαρμόζεται σ’ όλα τα στοιχεία και παράγωγα αυτού του μέσου. […]
(από τον πρόλογο του συγγραφέα)
Λεπτομέρειες
Εκδότης ΚΑΛΒΟΣ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος 1983
Αριθμός σελίδων 568
Διαστάσεις 21×14
Μετάφραση ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
Συγγραφέας/Δημιουργός (Ελληνικά) ΚΡΑΚΑΟΥΕΡ ΖΙΓΚΦΡΙΝΤ
S. KRACAUER
«…Το πιο σπουδαίο έργο που γράφτηκε μέχρι τώρα στην αγγλική γλώσσα για τη θεωρία και την αισθητική του κινηματογράφου. Θα ασκήσει βαθιὰ επίδραση σ’ όλους τους χώρους όπου ο κινηματογράφος θεωρείται τέχνη.»
Ρ. Kotha. συγγραφέας του The Film Till Now
«Ένα εξαιρετικά αισθαντικό έργο, μια βαθιά διείσδυση σ’ αυτή τη μορφή της τέχνης που άλλαξε τη σκέψη και τις συνήθειες σε πολλά μέρη του κόσμου.»
Scientific American
«Πρόκειται για ένα σπουδαίο και σημαντικό βιβλίο. Δεν ξέρω κανένα άλλο έργο για τον κινηματογράφο που να μπορεί να συγκριθει με τη συστηματική πληρότητα της ανάλυσής-του ή με το εύρος της προοπτικής-του.»
Charles A. Siepmann, Public Opinion Quartely
«Το εξαίρετο βιβλίο του Κρακάουερ είναι, ή πρέπει να γίνει, η βίβλος του νεορεαλισμού… Όλοι όσοι ενδιαφερονται για τον κινηματογράφο πρέπει να διαβάσουν αυτό το βιβλίο.»
Ernest Callenbarh, Film Quxtely
«Αυτό το βιβλίο είναι η πιο εμπεριστατωμένη και σοβαρή πραγματεία για την αισθητική του κινηματογράφου’ και είναι βασικό για όλους τους ιστορικούς και τους δάσκαλους του κινηματογράφου να γνωρίσουν τούτη τη σύνθεση του Κρακάουερ, και πιο συγκεκριμένα να κάνουν κτήμα-τους αυτό το βιβλίο.»
Charles W . Mann, l.ibrary Journal
«Κανένας μελετητής της αισθητικής δεν έχει δικαίωμα ν’ αγνοήσει αυτό το σημαντικό βιβλίο.»
Η. Read, The British Journal of Aesthetics
«Μοναδική και εξαιρετικά πρωτότυπη είναι η συμβολή του έργου τούτου και στη διερεύνηση των νέων γνωσιολογικών δυνατοτήτων που προσφέρει το κινηματογραφικό μέσο, στην επίπονη πορεία του ανθρώπου για αυτογνωσία, αυτοκαθορισμό κι ελευθερία.
«Κάλβος»