Τα μυστικά της Τεχεράνης του Αλί Σουζάντε (Tehran Taboo) (2017) Κινούμενα Σχέδια | αναλυτική παρουσίαση, trailer, η γνώμη των κριτικών

Τα μυστικά της Τεχεράνης (Tehran Taboo) (2017) Κινούμενα Σχέδια

ΣΥΝΟΨΗ

Η Τεχεράνη είναι μια πόλη γεμάτη περιορισμούς και θρησκευτικούς νόμους όπου οποιοδήποτε έγκλημα έχει δρακόντεια τιμωρία. Όμως η δίψα για ζωή κάνει τους ανθρώπους να αποζητούν την ελευθερία. Τρεις γυναίκες από διαφορετικά κοινωνικά υπόβαθρα και ένας νεαρός μουσικός θα βρεθούν σε κοινή πορεία και θα παλέψουν την υποκρισία και τις αντιφάσεις του συστήματος.

Συνέντευξη της Mariam Khatchvani με τον Γιάννη Καραμπίτσο για την ταινία της Dede |

MASTERCLASS Ken Loach 31 10 2017 ATHENS 30o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου συνεχίζονται οι εγγραφές
θεωρία-ιστορία-πρακτική κινηματογράφου-δημιουργία ταινιών

SYNOPSIS En

In their desperate search for freedom and happiness, four young people from Tehran, Iran are forced to break the taboos of a restrictive, islamic society.

Εβδομάδα κριτικής Φεστιβάλ Καννών 2017

Η ιστορία τεσσάρων ανθρώπων που δεν έχουν το δικαίωμα στην επιλογή. Όμως η δίψα για ζωή τους κάνει να αποζητούν την ελευθερία.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

-Η ταινία βασίζεται σε πρωτότυπο υλικό;

Τα μυστικά της Τεχεράνης προέρχονται από πρωτότυπο σενάριο, δεν πρόκειται για μεταφορά μυθιστορήματος. Η ιδέα μου ήρθε κάποια χρόνια νωρίτερα όταν άκουσα στο μετρό μια συζήτηση δύο νεαρών αντρών από το Ιράν για τη σχέση τους με τις γυναίκες. Ανέφεραν μια πόρνη που έφερε το παιδί της στη δουλειά. Με έκανε να αναρωτηθώ για τα θέματα σεξουαλικότητας στο Ιράν. Άρχισα την έρευνα στα κοινωνικά δίκτυα και η ιστορία ξεκίνησε από εκεί.

-Ήταν εξαρχής η πρόθεση σας να κάνετε μια ταινία animation;

Ο αρχικός στόχος δεν ήταν μια ταινία animation, αλλά πρόκειται για το βασικό μου επαγγελματικό υπόβαθρο. Έχω εργαστεί κι ως φωτογράφος, ζωγράφος και στο τμήμα των οπτικών εφέ. Το σημαντικότερο για μένα ήταν να κάνω την ιστορία να δουλέψει. Για την ταινία αυτή, βασικό πρόβλημα ήταν η τοποθεσία των γυρισμάτων αν αποφασίζαμε να την κάνουμε live-action. Η Τεχεράνη δεν ήταν επιλογή για προφανείς λόγους. Παρακολούθησα κάποιες ταινίες που χρησιμοποίησαν το Μαρόκο ή την Ιορδανία αντί του Ιράν, αλλά για μένα δεν ήταν πειστικά. Καταλήξαμε ότι η τεχνική του rotoscoping ήταν ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσουμε. Διάλεξα αυτή τη τεχνική γιατί μας επιτρέπει να αντιληφθούμε τους χαρακτήρες με περισσότερο ρεαλισμό παρά το animation.

– Μιλήστε μας για τη σχέση σας με το Ιράν.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Ιράν μέχρι τα 25 μου. Είμαι ο μόνος από την οικογένεια μου που τώρα ζει στο εξωτερικό. Ήμουν 9 χρονών όταν ξέσπασε η Ισλαμική Επανάσταση. Ξαφνικά άρχισαν να χωρίζουν τα αγόρια από τα κορίτσια στο σχολείο. Ήταν η πρώτη από πολλές τραυματικές εμπειρίες. Στα 25 μου μετανάστευσα και ζω στη Γερμανία έκτοτε. Αγαπώ ακόμη το Ιράν και τους ανθρώπους του φυσικά, οι οποίοι είναι από τους πιο δυνατούς στον κόσμο. Η έρευνα και η προσωπική ενδοσκόπηση μου έδωσε μια πολύ διαφορετική εικόνα του Ιράν. Νομίζω ότι κατανοώ καλύτερα πια τις συνθήκες, πόσο σύνθετη είναι η κοινωνία και γιατί δεν υπάρχει μία απλά απάντηση. Η σχέση μου με τη χώρα μου είναι πιο δυνατή μετά από αυτή την ταινία.

– Σχολιάστε την κοινωνικότητα του μοντέρνου Ιράν και τα «ταμπού» του τίτλου.

Με την ταινία αυτή ήθελα να σπάσω τη σιωπή που είναι η κοινή πρακτική στο Ιράν. Θα έλεγα το να σπάει κανείς τα ταμπού είναι ένας τρόπος να διαμαρτυρόμαστε ενάντια στους περιορισμούς. Στο Ιράν, οι νομικές απαγορεύσεις και οι ηθικοί φραγμοί καθορίζουν την καθημερινότητα. Όταν η σεξουαλικότητα είναι τόσο περιορισμένη, οι άνθρωποι βρίσκουν γρήγορα τρόπους να προσαρμοστούν. Υπάρχουν πολλά μέρη στην Τεχεράνη στα οποία δεν υπάρχουν κανόνες. Για να ισορροπήσει η δημόσια καταπίεση, η ιδιωτική ζωή μπορεί να ξεφύγει από τα όρια όσον αφορά το σεξ, τα ναρκωτικά, το αλκοόλ. Η έλλειψη ελευθερίας μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους σε διπλές σταθερές. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνικές επιπλοκές, οι οποίες πολύ συχνά εκδηλώνονται σε παράλογες καταστάσεις- συχνά κωμικές.

– Μιλήστε μας για τη μυστικότητα και την παράνοια που συχνά εκφράζεται στην ταινία.

Οι περιορισμοί προέρχονται τόσο από το μυαλό των ανθρώπων όσο κι από τους υπαρκτούς νόμους. Η οικογενειακή τιμή είναι πολύ πιο σημαντική στο Ιράν απ’ ότι στην Ευρώπη. Στο Ιράν οι κοινωνικές επαφές είναι πολύ σημαντικές στην επίτευξη των στόχων. Μπορεί κάποιος να χάσει την τιμή του από μια εξωσυζυγική σχέση από την οποία το ελάχιστο παράπτωμα τιμωρείται από το νόμο. Η τιμωρία ή η φυλάκιση δεν είναι τόσο επιζήμια ωστόσο, όσο η γνωστοποίηση στο κοινό. Όλοι οι συγγενείς, όλοι οι γείτονες μαθαίνουν για το έγκλημα σου. Για εσένα και την οικογένεια σου σημαίνει πλήρη απώλεια της τιμής.

– Μιλήστε μας για τις γυναίκες της Τεχεράνης.

Η εικόνα που έχουν οι Δυτικοί για το Ιράν είναι συχνά λανθασμένη και γεμάτη κλισέ. Χαρακτηρίζεται συχνά από στερεότυπα που ποικίλουν από τον εξωτισμό του «1001 νύχτες» έως το σκληρό ισλαμικό καθεστώς. Η πραγματικότητα στους δρόμους της Τεχεράνης όμως είναι πολύ διαφορετική. Οι γυναίκες είναι συχνά πιο μορφωμένες από τους άντρες κι έχουν ενεργούς ρόλους στην καθημερινή ζωή σε σχέση με άλλες ισλαμικές χώρες όπως η Σαουδική Αραβία. Δεν υπάρχει όμως η μοντέρνα Ιρανή γυναίκα. Υπάρχουν πολλοί τύποι, από θρησκευτικές φονταμενταλίστριες έως φεμινίστριες. Φυσικά, οι τελευταίες δε μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα.

– Μιλήστε για το πνεύμα των χαρακτήρων σας και τον τόνο που δίνουν στην ταινία.

Πιστεύω ότι οι άνθρωποι και τα όνειρα είναι τα ίδια παγκοσμίως. Μόνο οι συνθήκες αλλάζουν. Οποιοσδήποτε θεατής, οπουδήποτε θα μπορούσε να ταυτιστεί με αυτούς τους χαρακτήρες. Όλοι υποφέρουν με κάποιο τρόπο από τα ταμπού της Ιρανικής κοινότητας.

Είναι θύματα αλλά και παραβάτες ταυτόχρονα. Κανείς δεν είναι καλός ή κακός. Μπορεί ένας χαρακτήρας να φαίνεται ενοχλητικός, αλλά τον κατανοούμε μόλις μάθουμε την ιστορία του.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΛΙ ΣΟΥΖΑΝΤΕ

Ο σκηνοθέτης Αλί Σουζάντε γεννήθηκε το 1970 στο Σιράζ του Ιράν, σπούδασε καλές τέχνες στην Τεχεράνη και Media Design στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Κολωνίας, όταν μετανάστευσε στη Γερμανία. Είναι ιδρυτής της εταιρείας Cartoonamoon, συμμετείχε σε ντοκιμαντέρ και ταινίες μεγάλου μήκους ως ειδικός στο ανιμέισον. Έχει εργαστεί ως επικεφαλής ανιμέισον σε βραβευμένα ντοκιμαντέρ όπως το The Green Wave (2010) και έχει σκηνοθετήσει μουσικά βίντεο και ταινίες μικρού μήκους. Το Tehran Taboo είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί.

Φιλμογραφία

2010 The Green Wave

2017 Tehran Taboo

( ο κ. Μικελίδης στη σελίδα που γράφει φαίνεται να έχει βάλει 3/5).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Χώρα Παραγωγής: Γερμανία, Αυστρία

Γλώσσα: Περσικά

Διάρκεια: 96′

Διανομή:

Seven Films (Ελλάδα)

ARP Sélection

Camino Filmverleih

Kino Lorber

Εταιρείες Παραγωγής:

Little Dream Entertainment

Coop99 Filmproduktion

Österreichischer Rundfunk (ORF)

ZDF

Εφέ:

D-Facto Motion

Pixeltruck

Release Dates:

France 20 May 2017 (Critics’ Week) (Cannes Film Festival)

France 12 June 2017 (Annecy International Film Festival)

Australia 17 June 2017 (Sydney Film Festival)

Israel 15 July 2017 (Jerusalem Film Festival)

Finland 16 September 2017 (Helsinki International Film Festival)

Canada 30 September 2017 (Vancouver International Film Festival)

France 4 October 2017

Australia 7 October 2017 (Adelaide Film Festival)

Germany 8 October 2017 (Hamburg Film Festival)

Austria 29 October 2017 (Vienna International Film Festival)

Greece 11 November 2017 (Thessaloniki International Film Festival)

USA 11 November 2017 (Virginia Film Festival)

Taiwan 13 November 2017 (Taipei Golden Horse Film Festival)

Germany 16 November 2017

USA 14 February 2018

Κριτική

Τα Μυστικά της Τεχεράνης

Από Χρήστο Μήτση – 28/12/2017 [2,5/5]

Τρεις γυναίκες κι ένας άντρας κυνηγούν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στη σύγχρονη Τεχεράνη. Ενήλικο animation (γυρισμένο με ηθοποιούς και «ζωγραφισμένο» κατόπιν σε υπολογιστή) με τολμηρή θεματική και ιδιαίτερα σκληρή κοινωνική κριτική, το οποίο δεν αποφεύγει τη γραφική κοινωνιολογική ματιά και τη μελοδραματική σεναριακή απλοποίηση.

Γεννημένος το 1970 στο Ιράν, αλλά­ σπουδασμένος στη Γερμανία­, όπου εργάζεται πλέον μόνιμα ως animator και σκηνοθέτης βιντεοκλίπ, ο Αλί Σουζαντέχ αποφάσισε η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του να αφορά την απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο πατρίδα του και τα ταμπού τα οποία κυριαρχούν σιω­πηρά στη θρησκευτικά απολυταρχική καθημερινότητά της. Μια πόρνη με ένα παιδί, μια έγκυος, ένας νεαρός μουσικός και μια αρραβωνιασμένη κοπέλα την οποία γνωρίζει σε ένα κλαμπ αποτελούν τους βασικούς χαρακτήρες-αντιπροσωπευτικά δείγματα της κοινωνίας της Τεχεράνης, η οποία αστυνομεύεται­ αυστηρά σε κάθε πεδίο, δημιουργώντας έτσι στα μέλη της ειδικά­ στις γυναίκεςέναν ασφυκτικό, αναπόδραστο κλοιό κομφορμισμού και υποκρισίας.

Μακριά από τη μελαγχολικά χαρωπή ματιά του «Περσέπολις», το ενήλικο animation του Σουζαντέχ (γυρισμένο με ηθοποιούς και «ζωγραφισμένο» κατόπιν σε υπολογιστή) αποδεικνύεται τολμηρό στη θεματική και σκληρό στην κριτική του. Δεν αποφεύγει τη γραφική κοινωνιο­λογική ματιά και τη μελοδραματική­ σεναριακή απλοποίηση, όμως η αντίθεση της απαισιόδοξης, πικρής οπτικής του και της «αποδραματοποίησης» που δημιουργεί το κινούμενο σκίτσο είναι λειτουργική και προσθέτει στην πρωτοτυπία αυτού του άνισου μεν, ενδιαφέροντος δε κινηματογραφικού πειράματος.

Γερμανία, Αυστρία. 2017. Διάρκεια: 90΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

http://www.athinorama.gr/

*** Τα μυστικά της Τεχεράνης Νίνος Φενέκ Μικελίδης

Tehran Taboo. Αυστρία/Γερμανία, 2017. Κινούμενα Σχέδια. Σκηνοθεσία: Άλι Σουζαντέχ. Σενάριο: Άλι Σουζαντέχ, Γκριτ Κίνζλεν. Ηθοποιοί: Φαρχάντ Αμπαντινεζάτ, Τζασμίνα Άλι, Ροζίτα Ασαντολαχί, Αλιρεζά Μπαϊράμ. 90 λεπτά.

Στη σημερινή, καταπιεστική, υποκριτική κοινωνία της Τεχεράνης, τέσσερα πρόσωπα, τρεις γυναίκες (μια πόρνη, μια έγκυος και μια αρραβωνιασμένη) κι ένας μουσικός, αγωνίζονται να αποκτήσουν την ελευθερία τους ενάντια στα διάφορα κοινωνικά, θρησκευτικά, σεξουαλικά και άλλα ταμπού. Ο σπουδαγμένος στη Γερμανία (όπου ζει και εργάζεται) Ιρανός animator Άλι Σουζαντέχ στην πρώτη του αυτή, γερμανικής παραγωγής, μεγάλου μήκους ταινία χρησιμοποιεί ηθοποιούς με το λεγόμενο rotoscopic σύστημα (κινηματογραφεί σε πράσινη οθόνη που αργότερα μεταφέρει μετά σε υπολογιστή για να τους σχεδιάσει) για να φτιάξει την ωραία αυτή, τολμηρή animation ταινία του (ταινία που δεν θα γυριζόταν ποτέ στο ίδιο το Ιράν), που πρωτοπροβλήθηκε στην Εβδομάδα της Κριτικής των Κανών (βραβείο FIPRESCI στο φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ).

Ταινία πολιτικά δυνατή που μας αποκαλύπτει, με τον πιο γλαφυρό, και εικαστικά συναρπαστικό, τρόπο, όχι μόνο τη σκληρή καταπίεση και το δράμα των γυναικών αλλά και γενικότερα την υποκρισία (τη σχιζοφρένεια θα έλεγα) μιας κοινωνίας, βουτηγμένης στη διαφθορά (σε μια σκηνή η πόρνη κάνει στοματικό έρωτα σ’ ένα αυτοκίνητο ενώ κυκλοφορεί στο δρόμο με το μικρό παιδί της να κάθεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, ενώ σε άλλη σκηνή βλέπουμε τον μουλά να εκμεταλλεύεται τη θρησκευτική του θέση για να γλεντάει με γυναίκες), κοινωνία που χρησιμοποιεί τη θρησκεία για να εκμεταλλεύεται και να εκμεταλλεύεται με το χειρότερο τρόπο τους πολίτες της. Μια ταινία που, μαζί με εκείνες άλλων Ιρανών σκηνοθετών, όπως οι Τζάφαρ Πανάχι, Μοχάμαντ Ρασούλοφ και Ασκάρ Φαρχάντι, σκιαγραφούν με εξαιρετικές ταινίες την πραγματική εικόνα της σύγχρονης ιρανικής κοινωνίας και του καταπιεστικού καθεστώτος της.

https://www.enetpress.gr/

Τα Μυστικά της Τεχεράνης [2,5/5]

Tehran Taboo

Βασισμένο στην τεχνική του ροτοσκοπικού animation, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ιρανού Αλί Σουζαντέχ διαθέτει αδιαμφισβήτητες εικαστικές αρετές, μόνο που στην προσπάθεια να εκθέσει τα ταμπού της Ιρανικής κοινωνίας, ο δημιουργός του υποκύπτει σε κάποιες σεναριακές ευκολίες που αποδυναμώνουν το τελικό αποτέλεσμα.

Από τον Κωστή Θεοδοσόπουλο

Ένα αυτοκίνητο διασχίζει τους δρόμους της Τεχεράνης. Ο μεσήλικας οδηγός κάνει παζάρια με την Παρί, μια νεαρή γυναίκα που βρίσκεται στο κάθισμα του συνοδηγού ενώ ο μικρός της γιος κάθεται στο πίσω κάθισμα. Όταν η συναλλαγή ολοκληρώνεται, η Παρί σκύβει ανάμεσα στα πόδια του οδηγού προσφέροντάς του στοματικό έρωτα, αδιαφορώντας για τον μικρό ο οποίος συνεχίζει απερίσκεπτος να παίζει με τα παιχνίδια του. Το αυτοκίνητο συνεχίζει κανονικά την πορεία του, όταν ξαφνικά ο οδηγός βγαίνει εκτός εαυτού καθώς εντοπίζει την δική του κόρη να περπατάει στο πεζοδρόμιο πιασμένη χέρι χέρι με κάποιον νεαρό. Ακόμα όμως και οι κατάρες που εκτοξεύει για το παιδί του δεν θα καταφέρουν να επισκιάσουν τον επικείμενο οργασμό του.

Αυτή είναι η εισαγωγική σκηνή που μας μυεί στα «Μυστικά της Τεχεράνης», καλογραμμένη, άμεση και επιδραστική σε σημείο που καταφέρνει να σε αρπάξει από τον γιακά, σχολιάζοντας καίρια και ευρηματικά τις αντιφάσεις και την υποκρισία της κοινωνίας και του καθεστώτος στο σύγχρονο Ιράν. Εκτός από την ζωή της Παρί, η οποία εργάζεται ως ιερόδουλη για να μεγαλώσει τον ανήλικο γιο της, στα «Μυστικά της Τεχεράνης» διαπλέκονται ακόμη δύο ιστορίες: αυτή της Σάρα, μιας εγκύου που βλέπει τα όνειρά της για επαγγελματική εξέλιξη να θρυμματίζονται από ένα μέλλον που την θέλει εγκλωβισμένη στο σπίτι και αυτή του Μπαμπάκ, ενός νεαρού μουσικού ο οποίος μετά από μια νύχτα εφήμερου σεξ με την Ντόνια, βρίσκεται να αναζητεί εναγωνίως χρήματα για να πληρώσει το ράψιμο του παρθενικού της υμένα, καθώς η κοπέλα του αποκαλύπτει πως πρόκειται άμεσα να παντρευτεί.

Όλα τα δεδομένα του σεναρίου καθώς και όλα τα γεγονότα που δοκιμάζουν τους ήρωες της ταινίας μοιάζουν εκβιαστικά τοποθετημένα…

Στο κομμάτι της φόρμας, ο Ιρανός αλλά κάτοικος Γερμανίας Αλί Σουζαντέχ, εμπιστεύεται την τεχνική της ροτοσκόπησης, η οποία θέλει αρχικά την βιντεοσκόπηση ζωντανών ηθοποιών οι οποίοι στην συνέχεια επανασχεδιάζονται στον υπολογιστή. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, ειδικά στο κομμάτι της λεπτομερούς απεικόνισης των προσώπων και των εκφράσεών τους, προικίζοντας τα «Μυστικά της Τεχεράνης» με μια έξτρα δόση αυθεντικότητας.

Απ’ την άλλη πλευρά, στο κομμάτι της αφήγησης το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ιρανού δημιουργού δεν καταφέρνει να διατηρήσει την ένταση και την φρεσκάδα της πρώτης σκηνής και παρά τις προσδοκίες που αρχικά γεννά, αναλώνεται σε μια αναμενόμενη και επιτηδευμένη ανάπτυξη της πλοκής. Όλα τα δεδομένα του σεναρίου καθώς και όλα τα γεγονότα που δοκιμάζουν τους ήρωες της ταινίας μοιάζουν εκβιαστικά τοποθετημένα, ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για το εκάστοτε πολιτικοκοινωνικό σχόλιο του σκηνοθέτη. Είναι γεγονός πως κάτω από το αυστηρό, θρησκευτικό προσωπείο του καθεστώτος, τα ναρκωτικά, η σεξιστική βία, οι διακρίσεις και η διαφθορά αποτελούν αδιαμφισβήτητο κομμάτι της καθημερινότητας στο Ιράν. Δυστυχώς, όμως, ο Σουζαντέχ στην προσπάθειά του να υπογραμμίσει τις παθογένειες μιας ολόκληρης χώρας, καταφεύγει σε κλισέ και διδακτικά ευρήματα, τα οποία εν τέλει αφαιρούν από την ταινία του αρκετή από την ισχύ της.

http://www.cinemagazine.gr/

Η Τεχεράνη των γυναικών αποκαλύπτεται

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Τα μυστικά της Τεχεράνης ***½

ANIMATION (2017)

Σκηνοθεσία: Αλί Σουζαντέ

Ερμηνείες: Φαράντ Αμπαντινεζάντ,Τόμας Νας, Αρας Μαραντί, Σιίρ Ελόγλου

Πριν από μία δεκαετία το κινηματογραφικό «Persepolis» της Μαρζάν Σατραπί, βασισμένο στο ομώνυμο graphic novel της ιδίας, αποτέλεσε αναμφίβολα μία από τις κορυφαίες ταινίες της σεζόν. Ηταν υποψήφιο για το ξενόγλωσσο Οσκαρ, το οποίο έχασε για άγνωστο λόγο, όμως έμεινε στη συνείδηση κοινού και ειδικών ως ένα υπέροχο φιλμ που αφηγούνταν τη σύγχρονη ιστορία του Ιράν μέσα από τα μάτια μιας νεαρής κοπέλας. Αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες καταφθάνουν «Τα μυστικά της Τεχεράνης», ένα ακόμη ενήλικο animation, δημιουργημένο στη Γερμανία, από τον Αλί Σουζαντέ. Ο καρτουνίστας, ο οποίος έζησε στην Περσία μέχρι τα 25 του, κοιτάζει από την κλειδαρότρυπα τη σύγχρονη καθημερινότητα μιας χώρας που υποφέρει τόσο από γραπτούς όσο και από άγραφους νόμους και περιορισμούς. Ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας («Tehran Taboo») εκφράζει ακριβέστερα και το περιεχόμενό της. Και αυτό γιατί πολλά από εκείνα που αλλού θεωρούνται φυσιολογικά, εδώ αποτελούν κανονικό ταμπού· δεν απαγορεύονται απλώς από τον νόμο, είναι «απαράδεκτη» και μόνον η συζήτησή τους. Πρωταγωνίστρια της ταινίας είναι μια δυναμική χωρισμένη μητέρα, η οποία εκδίδεται προκειμένου να ζήσει τον μικρό γιο της. Η ιστορία της σταδιακά θα μπλεχθεί με εκείνες δύο ακόμη νεαρών γυναικών κι ενός φοιτητή, οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με τον άτεγκτο θρησκευτικό νόμο. Μπορεί η δίψα για ζωή και ελευθερία να αποδειχθεί ισχυρότερη;

Το φιλμ του Σουζαντέ, το οποίο μοιάζει περισσότερο με τους κοινωνικούς καμβάδες του Ασγκάρ Φαραντί παρά με το πιο βιογραφικό «Persepolis», διαλέγει για θέμα του το μεγαλύτερο σκάνδαλο από όλα: τη γυναίκα και συγκεκριμένα τα «προβλήματα» που αυτή δημιουργεί με την σεξουαλικότητα ή την επιθυμία της για ανεξαρτησία. Εδώ υπάρχει η πόρνη που φέρνει μαζί στη «δουλειά» το παιδί της. Κάποια άλλη, παντρεμένη, πλέκει ολόκληρη συνωμοσία προκειμένου να καταφέρει να εργαστεί χωρίς την άδεια του συζύγου της, ενώ μια τρίτη προσπαθεί απεγνωσμένα να ξαναγίνει παρθένα (μέσω εγχείρησης) για να πάρει και πάλι τη θέση της στο νυφικό παζάρι.

Το πραγματικά ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας δεν είναι η έκθεση των, ούτως ή άλλως, γνωστών δημόσιων περιορισμών που ισχύουν στην ιρανική κοινωνία. Αντιθέτως, είναι εκείνος ο άλλος, παράλληλος και φυσικά μυστικός κόσμος που παρουσιάζεται, τον οποίο οι άνθρωποι σχεδόν οι πάντεςαναγκάζονται να κατασκευάσουν προκειμένου να ζήσουν μια πιο φυσιολογική ζωή. Το σεξ, τα ναρκωτικά και το αλκοόλ είναι μέρος αυτού του κόσμου, μαζί με τον μόνιμο κίνδυνο των ανελέητων τιμωριών που επιφυλάσσονται στους παραβάτες. Από την άλλη, αυτό το διαρκές καθεστώς ημιπαρανομίας γεννάει διάφορα ευτράπελα και καταστάσεις απολαυστικά κωμικές.

«Τα μυστικά της Τεχεράνης», όμως, αποδεικνύουν και κάτι άλλο: πως το animation και ειδικά η τεχνική του rotoscoping που χρησιμοποιείται εδώαποτελεί εξαιρετική εναλλακτική για την ανάπτυξη κοινωνικών καθώς και άλλων κινηματογραφικών θεμάτων, στις περιπτώσεις μάλιστα που η παραγωγή αδυνατεί να διαθέσει μεγάλους οικονομικούς πόρους.

http://www.kathimerini.gr/

ΤΑΣΟΣ ΜΕΛΕΜΕΝΙΔΗΣ Πηγή: www.lifo.gr [2,5/5]

Οι δρόμοι τριών γυναικών και ενός νεαρού μουσικού διασταυρώνονται όταν πέφτει η νύχτα στην Τεχεράνη, μια σύγχρονη μητρόπολη όπου το αγοραίο σεξ, τα ναρκωτικά και η διαφθορά συγκαλύπτονται από το αυταρχικό θεοκρατικό καθεστώς. Tweet Send Mail ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ Το σύγχρονο Ιράν παρουσιάζεται μέσα από διαφορετικές ιστορίες, που μοιραία θα ενωθούν, ηρώων που ασφυκτιούν μέσα στην ανωνυμία της Τεχεράνης και βασανίζονται από τις βάσεις μιας μονίμως οπισθοδρομικής κοινωνίας που βλέπει και ακουμπά το σύγχρονο lifestyle και αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην πρόοδο και στην παράδοση. Γυρισμένο με τη ροτοσκοπική μέθοδο animation, όπου πρώτα οι ηθοποιοί φιλμάρονται κανονικά και μετά γίνεται η ψηφιακή επεξεργασία που μετατρέπει την εικόνα σε κινούμενα σχέδια, αλλά και με τη σιγουριά του δημιουργού ο οποίος ζει εδώ και χρόνια έξω από το Ιράν και δεν φοβάται να πει όσα πιστεύει, βλέπουμε μια διαρκή καταγγελία για τη ζωή στη χώρα και τη δυσχερή θέση των γυναικών σε μια κοινωνία που εξακολουθεί να τις αντιμετωπίζει ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Δέκα χρόνια μετά το «Περσέπολις» ίσως όλα αυτά να μοιάζουν παρωχημένα και επαναλαμβανόμενα, ειδικότερα από τη στιγμή που η Τεχεράνη παραμένει μια μεγαλούπολη που δεν την εγκαταλείπουν ορδές απογοητευμένων νέων αλλά παραμένουν εκεί ως μια μελλοντική ελπίδα ότι οι τωρινοί τους κόποι θα οδηγήσουν σε μια μελλοντική αλλαγή. Όσο τίμιες και αν μοιάζουν οι προθέσεις του «Tehran Taboo», αυτή η εξ αποστάσεως ματιά που δεν εμβαθύνει στις αιτίες της κυριαρχίας των παλιών παραδόσεων αφαιρεί πόντους από το φιλμ που φωνάζει για αλλαγές, χωρίς ουσιαστικά να προτείνει κάτι. Πηγή: www.lifo.gr

Τα μυστικά της Τεχεράνης

Κωνσταντίνος Καϊμάκης [3/5]

Το ενήλικο animation του Αλί Σουζαντέ που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών απεικονίζει με σκληρά χρώματα τη σύγχρονη πραγματικότητα στο Ιράν.

Η Τεχεράνη είναι μια πόλη γεμάτη περιορισμούς και θρησκευτικούς νόμους όπου οποιοδήποτε έγκλημα έχει δρακόντεια τιμωρία. Όμως η δίψα για ζωή κάνει τους ανθρώπους να αποζητούν την ελευθερία. Τρεις γυναίκες από διαφορετικά κοινωνικά υπόβαθρα και ένας νεαρός μουσικός θα βρεθούν σε κοινή πορεία και θα παλέψουν την υποκρισία και τις αντιφάσεις του συστήματος.

Τα «Μυστικά της Τεχεράνης» δεν είναι ένα συνηθισμένο animation. Με εικαστική αρτιότητα που θυμίζει το «Persepolis» της Μαριάν Σατραπί και καταγγελτικό χαρακτήρα βγαλμένο θαρρείς από το σινεμά ευρείας αποδοχής του Φαραντί, ο Σουζαντέ επιδεικνύει στοιχεία ενός δημιουργού που σίγουρα δείχνει πως βρίσκεται στο σωστό δρόμο.

Οι σπονδυλωτές ιστορίες του διασώζουν κομμάτια ενός παλιού (αλλά ενήλικου) παραμυθιού από την Ανατολή προσαρμοσμένες στη σκληρή και βίαιη πραγματικότητα του σύγχρονου θρησκευτικού φανατισμού και της καταπάτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Είναι σαφής ο αιχμηρός λόγος του Σουζαντέ και φαίνεται ολοκάθαρα στις λεπτομέρειες του σεναρίου.

Πράγματα που δεν έχει ακόμη κι ένας Παναχί ή Φαραντί θίξει, ο σκηνοθέτης των «Μυστικών» τα αποκαλύπτει με περίσσευμα θάρρους. «Θα σας είμαι ευγνώμων για όλη μου τη ζωή και θα κάνω ότι μου ζητήσετε» λέει η μητέρα- ηρωίδα στον υψηλόβαθμο κρατικό υπάλληλο για να πάρει την απάντηση. «Δεν χρειάζομαι υπηρέτρια αλλά για μια γυναίκα δεν θα έλεγα όχι».

Το φιλμ όμως δεν κινείται μόνο σε αφιλόξενα, ενοχλητικά λημέρια που επιχειρούν να συγκινήσουν ή να σοκάρουν το θεατή. Η αφήγηση του σκηνοθέτη μέσω της τεχνικής του rotoscoping επιτυγχάνει ένα ρεαλισμό μοναδικής απήχησης, που συγκινεί και προβληματίζει. Στα «Μυστικά» η θέση της γυναίκας δίνεται με σαφή προσανατολισμό μοντερνισμού και μακριά από τα συνήθη εξωτικά κλισέ. Ο δυναμισμός των ηρωίδων, η άνεση στο θέμα του σεξ, τα αποτελέσματα της Ισλαμικής επανάστασης και κυρίως, η απεικόνιση ενός κόσμου όπου οι απαγορεύσεις προκαλούν εντονότερες αντιδράσεις είναι τα βασικά στοιχεία αυτού του έξυπνου, επιδέξιου και διεισδυτικού animation που έκλεψε τις εντυπώσεις στην Εβδομάδα Κριτικής Φεστιβάλ Καννών 2017.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Πηγή: monopoli.gr

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: