Η Νύχτα του Δαίμονα – Night of the Demon (1957) του Ζακ Τουρνέρ

Η Νύχτα του Δαίμονα – Night of the Demon (1957) του Ζακ Τουρνέρ

Βασισμένο στο ανατριχιαστικό μυθιστόρημα του Μόνταγκ Ρ. Τζέιμς, «Ο Δράκος του Τσέστερ» αποτελεί μία σπουδή στον ψυχολογικό τρόμο και την τελευταία γνήσια δημιουργία του σκηνοθέτη. Γυρισμένο στην Αγγλία, με πρωταγωνιστή τον Ντάνα Αντριους στο ρόλο ενός ερευνητή / ψυχολόγου που έρχεται αντιμέτωπος με μία δαιμονισμένη, υπερφυσική, οντότητα και παράλληλα αντικείμενο λατρείας για τους κατοίκους μιας μικρής κοινότητας.

Η στυλιστική ατμόσφαιρα του έργου φορτίζεται από μυστηριώδεις φωτοσκιάσεις ως μέρος της αισθητικής του και από δραματουργική αξιοποίηση του ντεκόρ, δίνοντας καθ’ ολοκληρία την αίσθηση του στοιχειωμένου στο έργο. Σε σενάριο του Τσαρλς Μπένετ (επί 30ετιας συνεργάτη του Χίτσκοκ) και σκηνικά του Κεν Ανταμ (γνωστός από τις ταινίες «Τζέιμς Μποντ»).

Σκηνοθεσία: Jacques Tourneur

Σενάριο: Charles Bennett

Φωτογραφία: Edward Scaife

Μοντάζ: Michael Gordon

Ηθοποιοί: Dana Andrews, Peggy Cummins

1957

ΗΠΑ, Ασπρόμαυρο

Αγγλικά, 90’

Αφιέρωμα Ζακ Τουρνέρ

Ζακ Τουρνέρ: Η τέχνη του αθέατου

Ο σκηνοθέτης που δεν απέρριψε ποτέ κανένα σενάριο που του δόθηκε, που καταπιάστηκε με όλα τα κινηματογραφικά είδη: το γουέστερν, τον τρόμο, το υπερφυσικό, το νουάρ, το γκανγκστερικό φιλμ. Εκεί όπου το κλασικό Χόλιγουντ παραπλανεί, ο Τουρνέρ αρνείται οποιοδήποτε χειραγώγηση στην κινηματογραφική αφήγηση. Γεννημένος το 1904 στο Παρίσι, μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα του, Μορίς Τουρνέρ, έναν από τους θεμελιωτές της κινηματογραφικής βιομηχανίας του βωβού κινηματογράφου, αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα της εκμάθησης της κινηματογραφικής τέχνης. Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του δηλώνει πως ό,τι ξέρει το οφείλει σ’ αυτόν. Περνώντας από τον χώρο των λεγόμενων b-movies δεν άργησε να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό στυλ και να σημαδέψει ανεξίτηλα το σινεμά του φανταστικού, με τις ταινίες του να γίνονται σύγχρονα ριμέικ. Κυρίαρχη προβληματική η έννοια του μύθου και της πραγματικότητας που σε πολλές περιπτώσεις δίνεται με φολκλόρ τρόπο, σε ένα περίεργό μείγμα όπου το ορθολογικό συνυπάρχει με το άλογο. Ο ίδιος πίστευε βαθιά στο μεταφυσικό και απέδίδε τον τρόμο με απόλυτη κινηματογραφική οικονομία και το δράμα με επιβλητικό λυρισμό, διατηρώντας την απόσταση που απαιτείται για να δημιουργήσει μία απόκοσμη ηρεμία ακόμα και στις πιο κρίσιμες στιγμές βίας και σύγχυσης. Η σκηνοθεσία του πάντα υπαινικτική, αποδίδεται με έντονες φωτοσκιάσεις που εντείνουν ακόμα περισσότερο την αντίθεση λογική / παράλογο. Ο μυστικισμός που αποπνέουν οι ταινίες του, όπως το «Cat People» και το γοτθικό «I Walked with a Zombie» ταιριάζει απόλυτα στο μυστήριο της υπαρξιακής αναζήτησης των ηρώων σε μία ιδεολογική έκφραση του διφορούμενου και του αμφίσημου.

Νίνα Βελιγράδη

http://www.aiff.gr/ αφιέρωμα στο πλαίσιο των Νυχτών Πρεμιέρας 14o AIFF 2008

To Σχολείο του Σινεμά θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα στον Ζακ Τουρνέρ στο πλαίσιο του σεμιναρίου Ιστορίας Κινηματογράφου 2018.

Οι Άνθρωποι Γάτες – Cat People

Περπάτησα Με Ένα Ζόμπι – I Walked with a Zombie

Ο Άνθρωπος Λεοπάρδαλη – The Leopard Man

Πείραμα Στον Κίνδυνο – Experiment Perilous

Αμάρτημα Του Παρελθόντος – Out of the Past

Το Εξπρές Του Βερολίνου – Berlin Express

Μόλις Πέσει Η Νύχτα- Nightfall

Η Νύχτα του Δαίμονα – Night of the Demon

Η Νύχτα του Δαίμονα – Night of the Demo

Εργαστήρι Κινηματογράφου Δήμου Ζωγράφου και το 2018 Θεωρίας , Ιστορίας και Πρακτικής Κινηματογράφου Πατήστε στο μπάνερ για λεπτομέρειες
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s