Πειραματικός ή Πρωτοποριακός κινηματογράφος σύμφωνα με τους Μπόρντγουελ και Τόμσον

Οι πειραματικές και πρωτοποριακές ταινίες ένας άλλος τύπος ταινιών είναι εσκεμμένα αντικομφορμιστικός. Ενάντια στο κυρίαρχο ρεύμα του “δεσπόζοντος” ή “καθιερωμένου” κινηματογράφου ορισμένοι κινηματογραφιστές ξεκινούν να κάνουν ταινίες με την πρόθεση να θέσουν υπό αμφισβήτηση τις παγιωμένες αντιλήψεις και το τι μπορεί να δείξει μία ταινία και πώς μπορεί να το δείξει. Αυτοί οι κινηματογραφιστές εργάζονται ανεξάρτητα από  το σύστημα των στούντιο και συχνά εργάζονται μόνοι. Είναι δύσκολο να κατατάξει κανείς τις ταινίες τους συνήθως όμως αποκαλούνται πειραματικές ή πρωτοποριακές.

Ο κινηματογραφιστής μπορεί μπορεί επίσης να θέλει να εξερευνήσει ορισμένες δυνατότητες του ίδιου του κινηματογραφικού μέσου. Οι πειραματιζόμενοι κινηματογραφιστές έχουν παίξει με το κινηματογραφικό μέσο κατά μυριάδες τρόπους.

Ο πειραματιζόμενος κινηματογραφιστής μπορεί να μη διηγείται κάποια ιστορία αλλά να δημιουργεί ποιητικές ονειροπολήσεις.

Οποιοδήποτε είδος κινηματογραφημένου υλικού μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μία πρωτοποριακή ταινία. Εικόνες που ένας ντοκιμαντερίστας θα θεωρούσε κομμάτια της πραγματικότητας επιστρατεύονται για εντελώς διαφορετικούς σκοπούς.

Οι πειραματικοί σκηνοθέτες έχουν επίσης χρησιμοποιήσει σκηνοθετημένες σκηνές για να εκφράσουν συγκεκριμένα συναισθήματα ή ιδέες.

Η ελευθερία που διαθέτει ο πειραματικός κινηματογράφος επιδεικνύεται με φανταχτερό τρόπο στην ταινία Το ξύπνημα του Σκόρπιο (Scorpio Rising) του Κένεθ Άνγκερ.

Ενώ είναι αδύνατο να ορίσει κανείς τον πρωτοποριακό κινηματογράφο με μία συνοπτική διατύπωση μπορεί να αναγνωρίσει τις προσπάθειές του για αυτοέκφραση ή πειραματισμό εκτός των ορίων του καθιερωμένου κινηματογράφου. Οι διαχωριστικές γραμμές μπορούν ωστόσο να υπερπηδηθούν. Οι τεχνικές που συνδέονται με την Πρωτοπορία έχουν χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά σε μουσικά βίντεο. Ο Κόνερ, ο Άνγκερ, ο Ντέρεκ Τζάρμαν και άλλοι πειραματιζόμενοι κινηματογραφιστές ήταν πρωτοπόροι του είδους.

Και οι ταινίες μεγάλου μήκους του κυρίαρχου κινηματογραφικού ρεύματος αντλούν συνεχώς ιδέες και τεχνικές από την πρωτοπορία. Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας του κινηματογράφου οι βασικοί τύποι ταινιών γονιμοποιούν διαρκώς ο ένας τον άλλον.

Πηγή: Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου των David Bordwell και Kristin Thomson του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης.

Σεμινάριο Ιστορίας-Θεωρίας-Κριτικής Κινηματογράφου 2018

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: