Μάης ’68 | Η Κινέζα του Ζαν-Λικ Γκοντάρ | Παρασκευή 11.5.2018, ΕΡΤ2

Αφιέρωμα | Μάης ’68 | Η Κινέζα του Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Για όλο τον Μάιο του 2018, επιστρέφουμε στις ταινίες που φέρουν πάνω τους ζωντανό το σημάδι της επανάστασης του Μάη του ’68.

Σεμινάριο ιστορίας, θεωρίας και κριτικής κινηματογράφου το Σάββατο 12 Μαΐου 2018 στις 16.00 : Μάης 68 στον κινηματογράφο-Ερμάνο Όλμι και άλλοι ιταλοί και όχι μόνο σημαντικοί δημιουργοί- Εμίλ Λοτεάνου και δημιουργοί από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες- Τζέισον Μπόρν: οι ταινίες, τα βιβλία, η πραγματικότητα-
Τσαρλς Μάνσον, Πολάνσκι, Σάρον Τέιτ, Δεκαετία του 60 κ.α.

 

Παρίσι 1967. Πέντε νέοι Μαοϊκοί, μεταξύ των οποίων η φοιτήτρια Φιλοσοφίας Βερονίκ και ο ηθοποιός Γκιγιόμ ριζοσπαστικοποιούνται σύμφωνα με τις επιταγές του Μάο. Πιστοί στο πνεύμα της κινέζικης «πολιτιστικής επανάστασης» απορρίπτουν το κομμουνιστικό κόμμα, την αστική ιδεολογία, την αστική κουλτούρα, την αστική τέχνη. Οι νεαροί εξεγερμένοι αφού μελετούν διεξοδικά το «μικρό κόκκινο βιβλίο» του Μάο, αποφασίζουν πως πρέπει να χρησιμοποιήσουν την τρομοκρατία για να φέρουν την κοινωνική αλλαγή αφού, όπως έλεγε και ο Κινέζος ηγέτης, «η επανάσταση δεν είναι πρόσκληση σε δείπνο».

Μπαίνοντας στην μαοϊκή (και την εξόφθαλμα πολιτική) του περίοδο ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ φτιάχνει με την «Κινέζα» το δικό του μανιφέστο για να συνοδεύσει το πνεύμα του Μάη του 1968. Ζητά ακύρωση κάθε σύμβασης, θάνατο σε κάθε σκουριασμένο μυαλό, καθαρές εικόνες σαν όπλο απέναντι στις ασαφείς ιδέες, φτιάχνοντας μάλλον κάτι που βλέπεται περισσότερο εγκυκλοπαιδικά αλλά με την ορμή ενός σινεμά που – τουλάχιστον για λίγο ή για τη στιγμή που φτιάχτηκε – κάποιοι πίστεψαν ότι μπορεί να άλλαζε και τον κόσμο.

Ο ίδιος θα κατηγοριοποιήσει την «Κινέζα», όπως και το «Week-End», αλλά και το «Sympathy for the Devil» στην δική του εποχή της μπουρζουαζίας πριν παραδοθεί οριστικά στην… πολιτική. Και τα τρία όμως παραμένουν εμβληματικές κινηματογραφικές στιγμές του Μάη του ’68.

La Chinoise 607

La Chinoise 607

La Chinoise 607

La Chinoise 607

La Chinoise 607

Η ταινία, βασισμένη ελεύθερα στους «Δαιμονισμένους» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, γυρίστηκε το Μάρτιο του 1967 στη Ναντέρ, μετέπειτα ορμητήριο του ηγετικού μέλους των διαδηλώσεων Ντανιέλ Κον Μπεντίτ και των πρώτων καταλήψεων του Μάη του ’68. Πρωταγωνιστούν ο Ζαν-Πιερ Λεό, η Αν Βιαζέμσκι (μετέπειτα σύζυγος του Ζαν-Λικ Γκοντάρ) και η Ζιλιέτ Μπερτό.

Οταν ο Γκοντάρ, εν μέσω των διαδηλώσεων του Μάη δήλωνε προς τους μαθητές: «Είμαι Μαρξιστής, της κατηγορίας του Γκράουτσο (Μαρξ)» είχε στο νου του πως κάθε επανάσταση έχει πάντα δύο πλευρές: μια τραγική και μια κωμική που πολλές φορές είναι ακριβώς η ίδια.

La Chinoise 607

Σεμινάριο Πρακτικής Κινηματογράφου: Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Κινηματογραφικής Υποκριτικής,Εικονοληψίας-
Διεύθυνσης Φωτογραφίας και Μοντάζ:Πρώτο Επίπεδο Αυτοτελές

Σεμινάριο Ιστορίας-Θεωρίας-Κριτικής Κινηματογράφου 2018

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: