Το Σπίτι που Έχτισε ο Τζακ (The House that Jack Built) του Λαρς φον Τρίερ που Μιλάει πολύ και άγαρμπα και δεν λέει και τίποτε που να αξίζει να μείνει || Κριτική του Γιάννη Καραμπίτσου

Φαίνεται ότι έχουμε χάσει τη μπάλα ότι δεν γνωρίζουμε πλέον αν μια ταινία είναι καλή ή κακή, αν ένας δημιουργός έχει να προσφέρει κάτι πέρα από ανούσιες και αντιδραστικές εντέλει προκλήσεις. Είμαστε σαν τους δικηγόρους. Μπορούμε να έχουμε επιχειρήματα υπέρ αλλά και κατά το ίδιο ισχυρά.   Βγαίνει ένας Τρίερ με τη φήμη που κουβαλάει ενός πολύ μεγάλου κινηματογραφιστή και υποστηρίζει ένα σωρό χαζομάρες όπως ότι ο σίριαλ κίλερ Τζακ είναι ένας μεγαλοφυής καλλιτέχνης, ο οποίος είναι απλά ένας σαδιστής δολοφόνος που σκοτώνει αναίτια και βασανιστικά τα ουσιαστικά αθώα θύματά του και που εμένα δεν με πείθει σε κανένα σημείο ότι είναι οτιδήποτε άλλο ή τίποτε παραπάνω.

Το Σπίτι που Έχτισε ο Τζακ (The House that Jack Built) του Λαρς φον Τρίερ που Μιλάει πολύ και άγαρμπα και δεν λέει και τίποτε που να αξίζει να μείνει || Κριτική του Γιάννη Καραμπίτσου

Ποιες ταινίες κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου – Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου & Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου από Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2018 15.30 & 18.30 αντίστοιχα

The House That Jack Built

Μιλάνε κάποιοι φίλοι κριτικοί για την πνευματώδη φιλοσοφική κουβέντα ανάμεσα στον Τζακ (Ματ Ντίλον) και τον Βερτζ (Μπρούνο Γκανζ), ο σίριαλ κίλερ Τζακ με κάποιον συνομιλεί για τους 61 φόνους του τους οποίους εκτέλεσε τα τελευταία 12 χρόνια της ζωής του (γρήγορα θα αντιληφθείς ότι ο Βερτζ δεν είναι ένας ψυχολόγος ή ένας αστυνομικός στον οποίο ο ήρωας εξομολογείται, μα ο ίδιος ο Βιργίλιος, ο Ρωμαίος ποιητής της «Αινειάδας» κι οδηγός του Δάντη στους εννιά κύκλους της κόλασης στην «Θεία Κωμωδία» γράφει ο Γιώργος Κρασσακόπουλος στο Flix), που εμένα μου φάνηκε επιπέδου δημοτικού σχολείου για να μην πω νηπιαγωγείου. Τι μένει λοιπόν;;; Ο προβοκάτορας Τρίερ που τι σκοπό έχει εδώ;; Να καταδείξει την αδιαφορία, βλακεία των ανθρώπων αστυνομικών και γυναικών κυρίως, να αποδείξει ότι οι άνθρωποι είναι τόσο αφελείς και προκλητικά χαζοί και ηλίθιοι που προκαλούν μόνοι τους το κακό που θα τους βρει;;  Που τους αξίζει ο θάνατος και μάλιστα με τρόπο μαρτυρικό;;; Να κάνει τους θεατές να αισθανθούν συνένοχοι σε μια βία που όμως ο Τρίερ ουσιαστικά δεν καταδικάζει;;; Να αποδείξει δηλαδή για άλλη μια φορά ότι οι άνθρωποι έχουν το κακό μέσα τους και είναι άξιοι της τύχης τους;; Οι προβοκάτσιές του εδώ και χρόνια δεν έχουν καμιά ανατρεπτική και ριζοσπαστική δύναμη.  Κάθε άλλο. Δεν καλούν κανέναν να κινηθεί για να ανατρέψει την υπάρχουσα κατάσταση πραγμάτων, αλλά σαδιστικά και σαρκαστικά απολαμβάνουν και καταδεικνύουν την πτώση του ανθρώπου που του αξίζει η κόλαση και που το μόνο που μπορεί να κάνει διαφορετικό είναι να είναι μεγαλοφυής εγκληματίας, άρα καλλιτέχνης κατά τον Τζακ και τον Τρίερ (;) που πάλι στην κόλαση θα καταλήξει και θα καεί αλλά θα έχει προσπαθήσει και πρωταγωνιστήσει στο μελόδραμα κατά τον Τρίερ που λέγεται ζωή . Είναι μια αλληγορία που εγώ δεν κατάλαβα πως ισχύει, πως λειτουργεί;  Κάποιοι κριτικοί είπαν μιλάει αλληγορικά για τον εαυτό του και το ρόλο του καλλιτέχνη γενικότερα. Άλλοι μιλάνε για μια παραβολή.  Πως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει κάτι τέτοιο;; Ποια είναι τα επιχειρήματα;; Γιατί εμένα δεν μου έρχεται ούτε ένα.  Παραβολή για ποιο πράγμα;;

to spiti pou extise o jack 001

Μια προσβλητική ταινία για ζωντανούς και νεκρούς με σκηνές εξοργιστικές όπως αυτή που σκοτώνει αποτρόπαια τη μητέρα με τα δύο παιδιά της και εκείνη που κόβει το στήθος ενός εκ των θυμάτων του, μια «χαζή» ξανθιά που μάλιστα μας λέει ότι παραλίγο να την ερωτευτεί κιόλας. Και όσοι γελούν με τα καμώματα του Τρίερ επικαλούμενοι το πνευματώδες μαύρο χιούμορ του και την ειρωνεία του, την πυκνότητα και την πολυπλοκότητα των σκέψεων που σου γεννά,  λυπάμαι αλλά γίνονται συνένοχοι των εγκλημάτων που διαπράττει ο σκηνοθέτης, ο οποίος δεν ξέρω ποιος τάχα είναι ο στόχος του, αλλά αυτό που εντέλει πετυχαίνει είναι να να μην αποφύγει ούτε τη σύληση των νεκρών, για να μην πω ότι την επιδιώκει κιόλας. Κανονικά πρέπει να πάρει 0, του βάζω όμως 2/5 μήπως δεν έχω αξιολογήσει καλά την προβοκατόρικη προσέγγισή του και όλα αυτά τα κάνει με “ριζοσπαστική” διάθεση που εγώ δεν κατάφερα να διαγνώσω. Αν λείψει αυτή η ταινία όχι μόνο δεν θα συμβεί κάτι κακό για την ιστορία του σινεμά και της ανθρωπότητας, αλλά μάλλον θα είναι ένα ευτυχές γεγονός..  Μένει η πολύ καλή ερμηνεία του Ματ Ντίλον!! Μένει επίσης μια σκηνή με το 61ο θύμα του , τη «χαζή» ξανθιά που παραλίγο να ερωτευτεί όπου φωνάζουν μαζί σε μια ολόκληρη πόλη για τον επερχόμενο φόνο (την βοηθάει να στριγκλίσει και φωνάζει και εκείνος μαζί της ενημερώνοντας από το παράθυρο για τον φόνο που θα συντελέσει τον 61ο),  σε μια ολόκληρη πόλη, σε έναν ολόκληρο κόσμο και κανένα παράθυρο δεν ανοίγει για να ενδιαφερθεί και ο Τζακ λέει ότι κανένας δεν βοηθάει κανέναν σήμερα όταν βασανίζεται. Ο Τρίερ λόγω του ταλέντου του κρύβει την αντιδραστική και ρατσιστική του (όχι μόνο μισογυνική αλλά και μισανθρώπινη) άποψη και οπτική γωνία , αδέξια και χοντροκομμένα πίσω από την τάχα πνευματώδη φιλοσοφική του διάθεση την οποία θεωρώ αληθινά αστεία τουλάχιστον.

[Ξεκινούν την Κυριακή 14.10.2018 τα Σεμινάρια Σκηνοθεσίας και Ιστορίας Κινηματογράφου. Όσοι ενδιαφέρεστε αλλά δεν έχετε αποφασίσει μπορείτε να παρακολουθήσετε το πρώτο μάθημα δοκιμαστικά και να αποφασίσετε με το τέλος του.]

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου (Ι), Φθινόπωρο 2018- Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου
Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ Φθινόπωρο 2018
Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2018 σε 11 Μαθήματα από 14 Οκτωβρίου 2018
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ «ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ» – Φθινόπωρο 2018

Σεμινάριο Συγγραφής Σεναρίου – Οκτώβριος 2018

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: