«Mektoub, αγάπη μου» (2017) η νέα πολύ σημαντική ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς || Κριτική Γιάννη Καραμπίτσου [3,5/5]

«Mektoub, αγάπη μου» (2017), η νέα ταινία του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα για την ταινία «Η Ζωή της Αντέλ» σκηνοθέτη Αμπντελατίφ Κεσίς είναι (μας λέει το δελτίο τύπου) ένα νατουραλιστικά σκηνοθετημένο αισθαντικό χρονικό της δαιδαλώδους φύσης των ανθρωπίνων σχέσεων, ιδίως κατά την ηδονιστική αφύπνισή τους, βασισμένο, σε ελεύθερη απόδοση στο μυθιστόρημα «La Blessure, La Vraie», του συγγραφέα του «Ανάμεσα στους Τοίχους», Φρανσουά Μπεγκοντό. Ο Κεσίς κερδίζει άλλη μια φορά τη μάχη. Από τους λίγους σκηνοθέτες της σύγχρονης εποχής που λαμβάνει υπόψη τα στοιχεία της πραγματικής πραγματικότητας και τα εντάσσει στο σώμα των ταινιών του με συναρπαστικό, μοναδικό τρόπο.

Αφιέρωμα στην τεράστια Ανιές Βαρντά την Κυριακή 31.3.2019 στις 19.00 στο Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου του Σχολείου του Σινεμά.|| Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο

«ΚΟΥΣ ΚΟΥΣ ΜΕ ΦΡΕΣΚΟ ΨΑΡΙ» (2007), του Αμπντελατίφ Κεσίς το Σάββατο 30-3-2019 με ελεύθερη είσοδο και συζήτηση

Δωρεάν Μάθημα Παρουσίαση Σεμιναρίων Σεναρίου, Σκηνοθεσίας, Ιστορίας και Κριτικής Κινηματογράφου, Κινηματογραφικής Υποκριτικής, Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ και Μοντάζ το Σάββατο 6 Απριλίου 2019 στις 16.00

 

MEKTOUB MY LOVE

Είναι τολμηρός, γενναίος, ειλικρινής, καθόλου υποκριτής. Αναδεικνύεται ένας νέος Ρομέρ στις τελευταίες 2 ταινίες του που καταπιάνεται με τους νέους ανθρώπους κυρίως και τους προσεγγίζει με παρόμοια διάθεση αλλά από άλλη οπτική γωνία για δεύτερη συνεχόμενη φορά μετά τη Ζωή της Αντέλ. Πρόκειται για μια μελέτη της σύγχρονης σεξουαλικότητας, της ζωής των νέων και όχι μόνο ανθρώπων στην καθημερινότητά τους,  που αν καταλάβαμε καλά ο Κεσίς θα προεκτείνει μέχρι το σήμερα. Βέβαια η εικόνα που παρουσιάζει αν και νατουραλιστική ιδιαιτέρως και πολύ σημερινή στην ουσία, δεν πρέπει να διαφέρει τόσο πολύ από αυτήν των παλιότερων γενιών, απλά η έντονη καταπίεση της δυτικής χριστιανικής κοινωνίας δεν επέτρεπε αυτή την ηδονιστική προσέγγιση και εκδήλωση. Ζούμε στην εποχή της απελευθέρωσης των σεξουαλικών ενστίκτων και την είσοδο μιας «πορνογραφικής» διάστασης μέσω του σύγχρονου κινηματογράφου, του πολιτισμού της εικόνας, του κινητού και του διαδικτύου στη καθημερινή ζωή των σύγχρονων ανθρώπων, που με τη σειρά του ο Κεσίς επανεντάσσει στο σύγχρονο σινεμά απελευθερωμένα χωρίς ενδοιασμούς και ενοχές σε ένα πρώτο επίπεδο, αν και με κριτική διάθεση παρόλο τον «ελαφρύ» τόνο της ταινίας του. Το σινεμά, ο πολιτισμός της εικόνας που βρήκε πολύ σημαντικό σύμμαχο το κινητό, την τεχνολογία και το διαδίκτυο, δημιουργούν μαζί με τον καπιταλιστικό σύστημα που μας κυβερνά ένα νέο τύπο ηδονιστικού ανθρώπου, έναν ηδονιστικό τρόπο απελευθερωμένων σεξουαλικά σχέσεων. Με μεγαλύτερη ευκολία πρόσβασης στην ηδονή θέμα με το οποίο καταπιάστηκε και η ταινία Σάνταν του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου. Ο Αμπντελατίφ Κεσίς όπως και ο Τρίερ στη Νυμφομανία δεν διστάζει να καταπιάνεται χωρίς παρωπίδες με το θέμα και να ακτινογραφεί τη νέα ηδονιστική εποχή. Κυρίαρχος χαρακτήρας της ταινίας η νέα Αντέλ, η Οφελί. Δεν έχει βέβαια το βάθος της προσωπικότητας της Αντέλ.  Με έντονη ομορφιά και πληθωρική σεξουαλικότητα προκαλεί έντονο πόθο και επιθυμία στους άντρες χαρακτήρες αλλά και στους θεατές της ταινίας. Και σε κάποιες γυναίκες ηρωίδες όπως φαντάζομαι και θεατές. Στις 2 τελευταίες ταινίες του Κεσίς ο Πόθος είναι διάχυτος παντού. Γιατί ο Κεσίς πιστεύει ότι είναι διάχυτος και στη σύγχρονη ζωή. Στην Αντέλ η σκοτεινή πλευρά του ερωτικού πάθους μαζί με τη φωτεινή, ο χωρισμός.  Στο Μεχτούμπ μόνο η φωτεινή, ο ερωτικός πόθος και η ηδονή σε καλοκαιρινές διακοπές με το χρόνο δικό μας. Ο Απολλώνιος «κουλτουριάρης» εκκολαπτόμενος σεναριογράφος και φωτογράφος Αμίν και ο Διονυσιακός μεγαλύτερος ξαδελφός του Τόνι στην ουσία διεκδικούν την εξ ορισμού διονυσιακή Οφελί και μέσω της Οφελί την πρόσβαση στην απόλυτη ερωτική ελευθερία και ηδονή. Όλοι οι άλλοι υπέροχοι χαρακτήρες κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος της απελευθέρωσης της κρυμμένης και καταπιεσμένης σεξουαλικότητας. Η νέα στην ηλικία θεία τους που έρχεται κάποια στιγμή με τον υποψήφιο να παντρευτεί, ο θείος ο πεταχτούλης ευγενικούλης και τρυφερούλης έχει και αυτός τον τρόπο του να γίνεται ερωτεύσιμος που δεν διστάζει να πάρει στα γόνατά του την φίλη της Σαρλότ την όμορφη και διαθέσιμη Σελίν, η Απολλώνια και Διονυσιακή μαζί Σαρλότ  όπως άλλωστε είναι στο βάθος όλοι οι άνθρωποι, ο άλλος ξάδελφος του Αμίν και του Τόνι που φλερτάρει την Σελίν, όλοι επιζητούν να λουστούν με ηδονή κάτι που η σύγχρονη εποχή από το 1990 και μετά φαίνεται να μπορεί να παρέχει και μοιάζουν ικανοί και επιδέξιοι να καταφέρουν κάτι τέτοιο ενώ οι παλιότερες γενιές ήταν περισσότεροι αδέξιοι με τα ερωτικά. Ο Αμίν ήρωας κοντά στον σκηνοθέτη της ταινίας alter ego του και στην εμφάνισή του αρκετά κοντά, δίνει χρόνο στα πράγματα. Χρόνο παρέχει στον Αμίν και τους υπόλοιπους ήρωες το καλοκαίρι επίσης οι διακοπές και η ερωτική ατμόσφαιρά τους. Όταν στο τέλος συναντιέται στην παραλία με την «εξαφανισμένη» Σαρλότ (μετά τη χυλόπιτα που έφαγε από τον Τόνι αφού εκείνη τον ερωτεύτηκε ενός εκείνος πετάει από φωλιά σε φωλιά χωρίς δεσμεύσεις, αν και η Οφελί είναι η επίσημη αγαπημένη ας είναι δεσμευμένη με τον άφαντο Κλεμάν που λείπει συνεχώς σε ταξίδια-υποχρεώσεις) και του προτείνει να πάνε σπίτι της να του μαγειρέψει τον ρωτάει αν έχει χρόνο και εκείνος απαντάει ότι έχει όλο το χρόνο του κόσμου. Στην καλύτερη σεκάνς της ταινίας αυτή με τις κατσίκες που γεννούν ο πραγματικός και ο κινηματογραφικός χρόνος δείχνουν να ταυτίζονται. Η Οφελί απρόσμενα παρουσιάζεται ιδιαίτερα ικανή και παθιασμένη με τις δουλειές με τα πρόβατα ενώ μπορεί να νομίζαμε ότι η σεξουαλική πλευρά της και μόνο είναι το βασικό και αποκλειστικό χαρακτηριστικό της. Η γυναίκα κοντά στη φύση, τη γη και τα ζώα μας φέρνει στη ζωή, μας χαρίζει την ηδονή, είναι καπάτσα και ικανή, σωματική και σεξουαλική, πνευματική και ρομαντική με τον τρόπο της.   Αμίν και Οφελί έρχονται κοντά αρκετά και δεν έρχονται κιόλας, το ρομερικό στοιχείο άλλα να λες και άλλα να δείχνεις και να εννοείς ειδικά στον έρωτα είναι και εδώ πολύ έντονα παρόν, ένα διφορούμενο που φαίνεται να έχουν όλοι οι ήρωες του Κεσίς (ο Τόνι είναι ο πιο ξεκάθαρος από όλους με το τι θέλει και το παίρνει αυτό που θέλει)  αναφορικά με την ερωτική τους επιθυμία που αφήνει ανοιχτό όλα τα ενδεχόμενα. Η μονογαμία χάνει από τη πολυγαμία, ο πόθος και η ηδονή δεν φαίνονται να μπορούν να μπουν σε καλούπια, η Σαρλότ ερωτεύεται με έρωτα παλιού τύπου τον Τόνι και η φίλη της Σελίν αποδεικνύεται μπαϊσέξουαλ και άνετη με τα ερωτικά, ο Κεσίς δεν ηθικολογεί, αποκαλύπτει πίσω από όλα αυτά τον νέο ηδονιστικό άνθρωπο που θέλει να πάρει το αίμα του πίσω από τόσους αιώνες καταπίεσης και προσπαθεί να βρει μια ισορροπία, μια αρμονία, με ήρωες όπως ο Αμίν που φαίνεται να ελέγχει όλη αυτή την υπερχειλίζουσα καταπιεσμένη σεξουαλικότητα. ή μήπως απλά προσπαθεί να την ελέγξει;; Όσο προσπαθεί να έχει αρχές , να μην πέφτει με τα μούτρα, να είναι εγκρατής γιατί ουσιαστικά ψάχνει τον βαθύ έρωτα, τόσο οι ευκαιρίες του μεγαλώνουν. Μήπως όμως ο διονυσιακός Τόνι είναι ο καλύτερος του χωριού;; όπως ο Ζορμπάς του Καζαντζάκη ή ο περιθωριακός ήρωας του Μουρσελά στα βαμμένα κόκκινα μαλλιά;; Ποια είναι η διαφορά των παλιότερων εποχών με το σήμερα;; ότι στην εποχή της δεκαετίας του 90 φαίνεται ότι η πρόσβαση στην ηδονή καθίσταται ευκολότερη και αφορά περισσότερους ανθρώπους. Η χωρίς ενοχή, πρόσβαση στην ηδονή, η απελευθέρωση της σεξουαλικότητας που καταπιέζαμε αιώνες είναι ωραία πράγματα. Με το Πνεύμα όμως τι γίνεται;;; Με την ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανθρώπων;; με την πρόσβαση της γυναίκας στην ηδονή όπως θα μπορούσε εκείνη να την ορίσει και διεκδικήσει τι γίνεται;;; με τις αντικειμενικές πολιτικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που εδώ ο Κεσίς συνειδητά αφήνει στην άκρη (για διάλειμμα όπως λέει)  τι γίνεται;; και μπορούν και οι ήρωες όπως ο Παπαδημητρίου στο Σάνταν να έχουν αληθινά εύκολη πρόσβαση στην ηδονή;;; και με τι τίμημα;; σημαντική ταινία θα γεννήσει πολλές ενστάσεις εμείς της βάζουμε 3,5/5 παρόλες τις δικές μας ενστάσεις. Η ταινία κορυφώνεται σε μιά ντίσκο αμέσως μετά τη σκηνή με τη γέννα όπου ελευθερώνονται όλες οι ερωτικές καταπιεσμένες επιθυμίες. Κοντινά σε γλουτούς, παλλόμενα γυναικεία σώματα ανεβαίνουν στην μπάρα όπως οι στριπτηζέζ. Εικόνα που μας ζητάει ο Κεσίς να αποδεχτούμε;;; Είναι ο κόσμος που θέλουμε αυτός;; ή απλά μια σεξουαλική πατριαρχική πείνα που θέλει να κορεστεί;;    Χρειαζόμαστε δημιουργούς όπως ο Κεσίς. Περιμένουμε με ενδιαφέρον τη συνέχιση της σειράς ταινιών, αν όντως είναι έτσι, για την ηδονιστική σύγχρονη εποχή και τις εκφάνσεις της. Είναι άραγε αληθινά όλα αυτά ή μια καμουφλαρισμένη εικονική πραγματικότητα;; Μια μαγική εικόνα;;; Ένα όνειρο;; Είναι άραγε αλήθεια όλα αυτά ή μια επιθυμία μας που ήταν βαθιά χωμένη μέσα μας και τώρα βγαίνει στην επιφάνεια;; Και αλήθεια βαδίζουμε προς το φως;; ή αφού βαδίζουμε τους δρόμους της ευκολότερης πρόσβασης στην ηδονή καλά βαδίζουμε και όπου μας πάει;;; 

Το Σάββατο 30.3.2019 στις 19.00 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) θα προβληθεί με ελεύθερη είσοδο και συζήτηση η ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς Κους Κους με Φρέσκο Ψάρι (2007). Καλύτερα να εξασφαλίσετε θέση γιατί ο χώρος είναι μικρός (2130 159 816, 6944143564 schoolofcinemagr@gmail.com).

Σάββατο 6 Απριλίου 2019 στις 16.00 Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια θα πραγματοποιηθεί ανοιχτό (δωρεάν) μάθημα-παρουσίαση των νέων ταχύρυθμων σεμιναρίων Σεναρίου & Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου, Ιστορίας και Κριτικής Κινηματογράφου, Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ , Μοντάζ, Κινηματογραφικής Υποκριτικής. (2130 159 816, 6944143564 , schoolofcinemagr@gmail.com )

Σεμινάριο Ιστορίας του Κινηματογράφου 2019 – 10 Μαθήματα

Σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2019

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου 2019

Σεμινάρια Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου, Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ και Ιστορίας Κινηματογράφου: Έναρξη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: