Κλερ Ντενί: Η Γεωγραφία του Πόθου | Γνωριμία με το σύνολο του έργου της


Αφιέρωμα: Κλερ Ντενί – Η Γεωγραφία του Πόθου

Σε μία από τις ωραιότερες σκηνές στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Κλερ Ντενί, το «Chocolat» του 1988, ένα μικρό κορίτσι αντικρίζει τον ορίζοντα πάνω από την αφρικανική γη και αναρωτιέται μέχρι πού εκτείνεται. «Αυτό που βλέπεις δεν υπάρχει. Όσο πλησιάζεις, θ’ απομακρύνεται», της εξηγεί ο πατέρας της.

35 Σφηνάκια Ρούμι (2008) η πιο γλυκιά ταινία της Κλερ Ντενί το Σάββατο 13.4.2019 με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση στο Σχολείο του Σινεμά

Δωρεάν μάθημα -παρουσίαση Σεμιναρίου Ιστορίας και Κριτικής Κινηματογράφου το Σάββατο 13.4.2019 στις 16.30 στο Σχολείο του Σινεμά

Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ (2017) μια ταινία του Νίκου Κορνήλιου από 11 Απριλίου 2019 στο Τριανόν ||| Προσφορά για σπουδαστές | Ανοιχτές συζητήσεις και προβολές της ταινίας

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, στην προτελευταία ταινία της «Η Λιακάδα Μέσα μου» (2017), η Ζιλιέτ Μπινός αναζητά την αγάπη και τη ρομαντική ουτοπία στους δρόμους, τα καφέ και τα διαμερίσματα του Παρισιού. Ανάμεσα στις δύο αυτές εικόνες, η Ντενί έχει τροφοδοτήσει το πιστό κοινό της με μερικές από τις πιο αξέχαστες σκηνές που έχει καταγράψει το σινεμά.

Μεταξύ άλλων, την απελπισμένη φιγούρα του ερωτοχτυπημένου Ντενί Λαβάν σε έναν μοναχικό, σπασμωδικό χορό, στο φινάλε του «Beau Travail». Την Ιζαμπέλ Ιπέρ στο «White Material» να αγωνίζεται για τη ζωή της ίδιας και των ανθρώπων της σε μια γωνιά της Αφρικής που τελεί υπό καθεστώς εμφυλίου αναβρασμού. Την Βαλερί Λεμερσιέ του «Friday Night» να γνωρίζεται με έναν άγνωστο στη διάρκεια ενός μποτιλιαρίσματος και να παρασύρεται μαζί του σε ανεξερεύνητα νυχτερινά μονοπάτια. Την διψασμένη για αίμα και σάρκα Μπεατρίς Νταλ να παρασύρει με τα ερωτικά της θέλγητρα ανυποψίαστα αρσενικά θύματα για να τα κατασπαράξει στο «Τrouble Every Day». Ένα έργο που δονείται από πυρετό και παρόρμηση, ανοίγοντας νέους και συναρπαστικούς δρόμους στο σινεμά.

Λουκάς Κατσίκας

Φιλμογραφία (επιλεγμένη)

2017 Un Beau Soleil Interieur
2013 Bastards
2009 White Material
2008 35 Rhums
2004 L’ Intrus
2003 Vendredi soir
2001 Trouble Every Day
1999 Beau Travail
1996 Nenette et Boni
1994 J’ pas sommeil
1990 S’ en Fout la Mort
1988 Chocolat

  • 35 Σφηνάκια Ρούμι / 35 Shots of Rum

    Ένας χήρος πατέρας, η νεαρή κόρη του, το αγόρι του πάνω διαμερίσματος που δυσκολεύεται να της εκδηλώσει τα συναισθήματά του, μια παλιά ερωτική φλόγα που ακόμη σιγοκαίει για τον πατέρα. Στην πιο γλυκιά ταινία της, η οποία χαιρετίστηκε από την ξένη κριτική ως μια από τις κορυφαίες της, η Ντενί μιλάει για την οικογένεια, τον χρόνο, τις μέρες και νύχτες στις μεγαλουπόλεις, τις παρήγορες κοινότητες που στήνουν οι άνθρωποι κόντρα στις δύσκολες ζωές τους. Σινεμά λιτό, μα τόσο αφοπλιστικό.

  • Οι Μπάσταρδοι / Bastards

    Σοβαροί προσωπικοί λόγοι αναγκάζουν καπετάνιο σε πετρελαιαγωγό πλοίο να επιστρέψει εσπευσμένα στη στεριά, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με μια διεφθαρμένη παρισινή φαμίλια. Η Ντενί θέτει τους Βενσάν Λιντόν και Κιάρα Μαστρογιάνι σε τροχιά γύρω από δύο προσφιλείς θεματικές της: την παραδοχή ενός αρπακτικού μοντέρνου κόσμου και τους τρόπους με τους οποίους οι δεσμοί αίματος σφραγίζουν τις ζωές των ανθρώπων.

  • Good Work / Beau Travail

    Σε μια ήσυχη μονάδα της Λεγεώνας των Ξένων στο Τζιμπουτί κυριαρχεί ο λακωνικός επιλοχίας Γκαλού. Η άφιξη του ωραίου στρατιώτη Σαντέν τον ταράζει αφάνταστα και γκρεμίζει κάθε ισορροπία, εσωτερική και εξωτερική. Στο αριστούργημά της, η Ντενί συλλαμβάνει τον παλμό των ανθρώπινων δραμάτων και του χρόνου μέσα σε άκρως συγκρουσιακές καταστάσεις. Εκπληκτικός ο Ντενί Λαβάν στο ρόλο του ερωτοχτυπημένου επιλοχία.

  • Σοκολάτα / Chocolate

    Μια γυναίκα γαλλικής καταγωγής ανατρέχει στις μέρες που μεγάλωνε στο αποικιοκρατούμενο Καμερούν και γινόταν σιωπηλή παρατηρητής φυλετικών διαφορών και καταπιεσμένων σεξουαλικών πόθων. Η Κλερ Ντενί συστήνεται στην πρώτη της κιόλας ταινία ως μία πλήρης δημιουργός που φιλμάρει με όλες τις αισθήσεις σε εγρήγορση, φτάνοντας να διεκδικήσει με αξιώσεις τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών.

  • Παρασκευή Βράδυ / Friday Night

    Στη διάρκεια ενός μποτιλιαρίσματος στους δρόμους του Παρισιού, μια γυναίκα συναντά έναν άντρα και μαζί περνούν μια βραδιά πάθους που σβήνει σαν πυροτέχνημα με τον ερχομό της αυγής. Ένα νυχτερινό ρομάντζο της μεγαλούπολης, γεμάτο μυστήριο και προσμονή, το φιλμ γίνεται η σαγηνευτική εικονογράφηση μιας ερωτικής φαντασίωσης, κατά την οποία η πραγματικότητα και το όνειρο έρχονται να μοιραστούν το ίδιο τρυφερό κρεβάτι.

  • Άγρυπνος / I Can’t Sleep

    Καθώς κατά συρροή φόνοι ηλικιωμένων γυναικών τρομοκρατούν το Παρίσι, δυο διαφορετικές ιστορίες κινούνται γύρω από τις ίδιες πολυφυλετικές γειτονιές: μια όμορφη νεαρή Λιθουανή φτάνει στην πόλη με την απατηλή υπόσχεση μιας καριέρας ηθοποιού και μια οικογένεια μεταναστών από την Καραϊβική οδηγείται σε αποσύνθεση. Βασισμένη σε ένα αληθινό περιστατικό που συγκλόνισε τη γαλλική κοινωνία του ’80, η Ντενί χρησιμοποιεί την πρόφαση του μυστηρίου για να εξερευνήσει τις σαγήνες και τις επικίνδυνες πλάνες του μοντέρνου δυτικού κόσμου που γίνονται κοινό βίωμα για ανθρώπους ανεξαιρέτως καταγωγής και γλώσσας. Μια από τις πιο διαυγείς πολιτικοκοινωνικά δημιουργίες της δεκαετίας του ’90.

  • Η Λιακάδα Μέσα μου / Let the Sunshine In

    Μια διαζευγμένη γυναίκα αναζητά τον έρωτα σ’ ένα Παρίσι που φαίνεται να έχει χάσει κάθε ρομαντισμό. Ποιες είναι, όμως, οι πιθανότητες να βρει αυτό που ψάχνει ανάμεσα σε έναν κυνικό τραπεζίτη, έναν γοητευτικό ηθοποιό, τον πρώην σύζυγό της και ένα φλερτ της μιας βραδιάς; Πνευματώδης και χιουμοριστική, η ολοκαίνουργια και πιο έξω καρδιά ταινία της Ντενί περιέχει μια από τις ωραιότερες ερμηνείες της Ζιλιέτ Μπινός και τους Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι σε εμφανίσεις-έκπληξη. Βραβείο στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του πρόσφατου Φεστιβάλ Καννών. ΗΜΕΡΑ ΓΑΛΛΟΦΩΝΙΑΣ TV5 MONDE. 

  • Νενέτ και Μπονί / Nenette and Boni

    Όταν η δεκαπεντάχρονη Νενέτ το σκάει από το οικοτροφείο επειδή έρχεται αντιμέτωπη με μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, γυρεύει στέγη στο σπίτι του για χρόνια αποξενωμένου αδερφού της. Τις λεπτομέρειες της δυσλειτουργικής σχέσης τους διηγείται η Ντενί, συνοδευόμενη από το πλέον δημοφιλές σάουντρακ των Tindersticks, τον αυθορμητισμό του Φρανσουά Τριφό και τη φρεσκάδα της Νουβέλ Βαγκ. Χρυσή Λεοπάρδαλη και τρία βραβεία ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.

  • Δεν Φοβάμαι να Πεθάνω / No Fear, No Die

    Μέσα από την ιστορία δύο μεταναστών που στήνουν κοκορομαχίες στο υπόγειο ενός εστιατορίου, η Κλερ Ντενί παραδίδει ένα μεταμοντέρνο νουάρ τοποθετημένο στον υπόκοσμο μιας πολυπολιτισμικής Μασσαλίας. Το βίαιο θέαμα των αγώνων εντείνει την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που επιβάλλει ένας σχεδόν επιθετικός νατουραλισμός κι οι σωματικές ερμηνείες των Ντεκά και Ντε Μπανκολέ προσδίδουν έναν εξωτικό ερωτισμό στην ταινία, την ώρα που η Γαλλίδα δημιουργός συνεχίζει να διερευνά τις κοινωνικές συγκρούσεις που έφερε το τέλος της αποικιοκρατίας.

  • Ο Εισβολέας / The Intruder

    Νιώθοντας το τέλος να πλησιάζει, ένας ηλικιωμένος άντρας δέχεται στο σώμα του την καρδιά ενός νεαρού δότη και ταυτόχρονα προσπαθεί να συμφιλιωθεί με το σκοτεινό παρελθόν του. Η πιο ελλειπτική και παράλληλα ονειρική δημιουργία της Ντενί, καλεί τον θεατή να αναθεωρήσει τον τρόπο που βλέπει σινεμά μέσα από ένα αφηγηματικά περιπετειώδες και βαθιά υπαρξιακό ταξίδι ζωής και θανάτου, από τη Γαλλία στην Κορέα κι από εκεί στην Ταϊτή.

  • Σκοτεινές Μέρες / Trouble Every Day

    Μίνι σκάνδαλο στο Φεστιβάλ Καννών, η πιο ακραία δημιουργία της Ντενί παντρεύει το σεξ με τον βαμπιρισμό και την ερωτική έλξη με τα πιο αρχέγονα ένστικτα, δίνει στους Tindersticks την ευκαιρία να υπογράψουν ένα από τα ωραιότερα κομμάτια τίτλων στην ιστορία του σινεμά και προσφέρει αξέχαστα στιγμιότυπα γνήσιας φρίκης για θεατές με γερά στομάχια.

  • Λευκή Ύλη / White Material

    Σε μια αδιευκρίνιστη γωνιά της Αφρικής, η οποία τελεί υπό καθεστώς εμφυλίου αναβρασμού και κάθε ξενικό στοιχείο θεωρείται ανεπιθύμητο, μία περήφανη Ευρωπαία στέκει να υπερασπιστεί το σπίτι και τα εδάφη της, αγνοώντας τον αιματηρό κλοιό που σφίγγει γύρω της. Η εντυπωσιακής δύναμης Ιζαμπέλ Ιπέρ πρωταγωνιστεί και η σκηνοθεσία της Ντενί καθηλώνει, στην ταινία που οι New York Times συμπεριέλαβαν πρόσφατα ανάμεσα στις κορυφαίες της τελευταίας δεκαπενταετίας.

http://www.aiff.gr/

«High Life» (2019) της Κλερ Ντενί

Οι Ρόμπερτ Πάτινσον και Ζιλιέτ Μπινός βρίσκονται παγιδευμένοι στο διάστημα για λογαριασμό μιας από τις πιο υψηλά προσδοκώμενες ταινίες της δεκαετίας, η οποία προβάλλεται στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνα Νύχτες Πρεμιέρας λίγες μέρες μετά την παγκόσμια πρώτη της στο Φεστιβάλ του Τορόντο και τις εντυπωσιακές κριτικές που έλαβε από τον ξένο Τύπο.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Από τις δημιουργίες που περιμέναμε με ιδιαίτερη ανυπομονησία τα τελευταία χρόνια, καθώς η πραγματοποίησή της αποτελούσε μακροχρόνιο πόθο της γαλλίδας σκηνοθέτιδος, το «High Life» είναι η πρώτη αγγλόφωνη ταινία της Κλερ Ντενί, η πρώτη με προϋπολογισμό μεγαλύτερο από κάθε προηγούμενο φιλμ της, η πρώτη με χολιγουντιανό σταρ ως πρωταγωνιστή (Ρόμπερτ Πάτινσον) και η πρώτη μετά από καιρό για την οποία η γνώμη των κριτικών ήταν ομόφωνη: «Απίστευτη και σοκαριστική» σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian, «μεγαλειώδης και στοιχειωτική» για τον κριτικό του Indiewire, «kinky, γκροτέσκα και θαρραλέα» για το Variety, «αισθησιακή και ενοχλητική» για το Hollywood Reporter.

Ένας διαγαλαξιακός εφιάλτης στον οποίο η επιστημονική φαντασία συναντά την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, την υπαρξιακή αγωνία και τον σωματικό τρόμο.

 

Έτη φωτός μακριά από αυτό που οι περισσότεροι θεατές περιμένουν από μια ταινία η οποία εκτυλίσσεται στο διάστημα, πλησιέστερα σε λογική στο «Σολάρις» του Αντρέι Ταρκόφσκι και το «Άλιεν» του Ρίντλεϊ Σκοτ, το «High Life» είναι ένας διαγαλαξιακός ψυχολογικός εφιάλτης στον οποίο η επιστημονική φαντασία συναντά την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, τη μελλοντολογική δυστοπία, την υπαρξιακή αγωνία και τον σωματικό τρόμο.

Η Ντενί μας τοποθετεί εξαρχής στο εσωτερικό ενός διαστημοπλοίου, μοναδικό πλήρωμα του οποίου φαίνεται να είναι ένας άντρας με το όνομα Μόντι και η νεογέννητη κόρη του. Επιζήσαντες μιας αινιγματικής αποστολής για την οποία θα μάθουμε σταδιακά, οι μοναχικοί επιβάτες περιτριγυρίζονται από νεκρά σώματα και από την υποψία ότι κάτι αποτρόπαιο εκτυλίχθηκε στους αχανείς διαδρόμους αυτού του κλειστοφοβικού και γεμάτου τρομερά μυστικά σκάφους. Τι συνέβη στα μέλη του υπόλοιπου πληρώματος; Ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος του Μόντι σε αυτό το μάλλον αυτοκτονικό ταξίδι προς την άκρη του γαλαξία;

Οτιδήποτε ακολουθεί, ή μάλλον έχει προηγηθεί αυτού που μόλις περιγράψαμε πριν, καλό είναι να το ανακαλύψει κάθε θεατής μόνος του σε μια ελλειπτική πλοκή η οποία περιλαμβάνει από γεμάτα κινδύνους ταξίδια στα αστέρια, σεξουαλικούς πειραματισμούς και παρανοϊκούς επιστήμονες (μια εντυπωσιακή Ζιλιέτ Μπινός) μέχρι στιγμιότυπα βίας που φημολογείται ότι δοκίμασαν τα στομάχια αρκετών παρευρισκόμενων στην πρεμιέρα του Τορόντο, ένα μυστηριώδη θάλαμο στην καρδιά του διαστημοπλοίου που ονομάζεται «fuckbox», όπως και την ίσως πιο αποστομωτική σκηνή αυτοϊκανοποίησης που έγινε ποτέ στο σινεμά (την οποία είναι προτιμότερο να δείτε με τα μάτια σας).

Και επειδή βρισκόμαστε στο σκοτεινό σύμπαν της σπουδαίας σκηνοθέτιδος, το «High Life» αγναντεύει πλέον από το μακρινό διάστημα θεματικές περιοχές ιδιαίτερα αγαπητές στη Ντενί, όπως είναι ο τρόμος της ύπαρξης, η ολέθρια διάσταση του πόθου και η ανθρώπινη διαστροφή, όλα ιδωμένα μέσα από τη γεμάτη απελπισία, αλλά και παράξενο λυρισμό ματιά της 72χρονης δημιουργού. Και όλα ντυμένα τη μελαγχολική μουσική των Tindersticks. 

 http://cinemagazine.gr

Αποσπάσματα από μια συνέντευξη

(…) O κινηματογράφος δεν είναι μια θεραπεία αλλά, παραδόξως, δίνει μια εικόνα πολλές φορές βάναυση αναφορικά με την σχέση που έχουμε με τους άλλους. Για παράδειγμα, έχω δει κομμάτια του εαυτού μου εξαιρετικά αρνητικά και ηλίθια λόγω του κινηματογράφου, πράγματα που οι γονείς ή οι δάσκαλοί μου δεν κατάφεραν να μου δείξουν. Tο παράξενο με τον κινηματογράφο, όταν είμαστε ηθοποιοί ή σκηνοθέτες, είναι ότι πιστεύουμε πως μπορούμε με τις προσωπικές μας ιστορίες να θρέψουμε τις ταινίες μας. Αλλά μερικές φορές οι χαρακτήρες έρχονται προς τα εμάς και στο τέλος της ταινίας ανακαλύπτουμε ένα άγνωστο κομμάτι του εαυτού μας.
(…) Αναφέρομαι σε κάτι που έχει να κάνει με την ματαιοδοξία της ψυχολογίας. Σκεφτόμαστε πως η ψυχολογία επιτρέπει να καταλάβουμε ορισμένα πράγματα, αλλά τελικά είναι σχεδόν πάντα τα μη ψυχολογικά πράγματα του κινηματογράφου που μας μαθαίνουν τη ζωή. Επειδή η ζωή βρίσκεται πέρα από τα στενά όρια της ψυχολογίας. Βλέπω απέναντι τη θάλασσα. H θάλασσα υπάρχει, μπορούμε να κάνουμε θαλάσσιο ποδήλατο, για παράδειγμα. E, λοιπόν η ψυχολογία είναι σαν το ποδήλατο, μας βοηθάει να πάμε πιο γρήγορα αλλά δεν μπορούμε να γνωρίσουμε την έκταση της θάλασσας μ’ένα θαλάσσιο ποδήλατο. Στον κινηματογράφο είναι σαν να κολυμπάμε, να βουτάμε στη θάλασσα και να νιώθουμε ανήκουστα πράγματα. Και να βγαίνουμε από την άλλη μεριά όχι καθαρισμένοι, επειδή δεν πρόκειται για μια κάθαρση, αλλά ακόμη πιο ερεθισμένοι για να γνωρίσουμε τη ζωή, έχοντας βιώσει την ευκαιρία του να έχουμε δει ένα κομμάτι ζωής για ένα χρονικό διάστημα. Μια ταινία είναι μια μίμηση της ζωής, είναι η δημιουργία μιας ψεύτικης ζωής. Αλλά παραδόξως αυτή η ψεύτικη ζωή δημιουργεί την πραγματική. Λέγεται πως ο κινηματογράφος είναι μια κάθαρση, ή το να κάνεις μια ταινία είναι σαν να κάνεις ένα παιδί. Kι όμως δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά. Είναι πολύ περισσότερο ένα ζήτημα ηθικής.
(…) [Ο κινηματογράφος ξεχωρίζει το καλό από το κακό; ] Kατά κάποιον τρόπο. Θέλω να πω πως ο κινηματογράφος δεν υπάρχει στην ψυχολογία αλλά πολύ περισσότερο στην μάχη ανάμεσα σ’ αυτό που πιστεύουμε ως σωστό ή λάθος. Μια ταινία μπορεί να έχει ηθική δύναμη χωρίς να είναι διδακτική.

(Συνέντευξη: Χρήστος Καλλίτσης , Πρώτο Πλάνο #60, 17/11/1999)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: