Ψάχνοντας τον SugarMan (2012) || Searching for Sugar Man του Μαλίκ Μπεντζελούλ | η πιο απίστευτη ιστορία του πιο διάσημου – άγνωστου μουσικού, του Σίξτο Ροντρίγκεζ

sugarman_greek_poster

Ψάχνοντας τον Sugar Man (Ντοκιμαντέρ)
Searching for Sugar Man
του Μαλίκ Μπεντζελούλ
με τους Μαλίκ Μπεντζελούλ, Ροντρίγκεζ  [23.5.2019 στις 21.00 στη Βουλή]

[Νέα Καλοκαιρινά Σεμινάρια: Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου, Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους με Τάμπλετ και Κινητό ή Φτιάξε Ταινία Μικρού Μήκους με το Κινητό ή το Τάμπλετ, Ιστορίας Κινηματογράφου, Μοντάζ Premiere και Avid, και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ ξεκινούν στο τέλος του μήνα. Πληροφορίες- Δηλώσεις Ενδιαφέροντος και Εγγραφές στα τηλέφωνα 2130 159 816, 6944143564 και στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com ]

Υπόθεση:
Στο τέλος της δεκαετίας του ’60, δύο σημαντικοί μουσικοί παραγωγοί ανακαλύπτουν έναν άγνωστο μουσικό σε ένα μπαρ του Ντιτρόιτ. Εντυπωσιασμένοι από τις συγκινητικές μελωδίες του και τους προφητικούς του στίχους, ηχογραφούν μαζί του ένα άλμπουμ, που πιστεύουν ότι θα τον κάνει τον μεγαλύτερο καλλιτέχνη της εποχής του. Όμως το άλμπουμ αποτυγχάνει παταγωδώς εμπορικά, ο καλλιτέχνης μένει στην αφάνεια, ενώ γεννιούνται φήμες για δήθεν αυτοκτονία του επί σκηνής…. Παρόλα αυτά, μια πειρατική ηχογράφηση του άλμπουμ φτάνει από την Αμερική στην Νότια Αφρική, όπου γνωρίζει εκπληκτική επιτυχία, κάνοντας εκεί τον μουσικό αυτόν πιο διάσημο από τους Rolling Stones και τον Elvis Presley ! Xρόνια αργότερα, δύο Νοτιοαφρικανοί θαυμαστές του καλλιτέχνη αποφασίζουν να αναζητήσουν τον ήρωά τους που έχει αλλάξει το μουσικό τοπίο της χώρας τους. Η έρευνα τους οδηγεί στην πιο απίστευτη ιστορία που θα μπορούσε κανείς να φανταστεί : την αληθινή ιστορία της ζωής του μουσικού Σίξτο Ροντρίγκεζ.

Η ΠΙΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΙΟ ΔΙΑΣΗΜΟΥ – ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ, ΤΟΥ ΣΙΞΤΟ ΡΟΝΤΡΙΓΚΕΖ!

Η πολυβραβευμένη ταινία-φαινόμενο, που ξαφνιάζει και συγκινεί το κοινό σε όλες τις χώρες που προβλήθηκε, μας οδηγεί να ανακαλύψουμε τον πιο άγνωστο-διάσημο μουσικό στον κόσμο, τον Σίξτο Ροντρίγκεζ, εκτοξεύοντας την καριέρα του χαρισματικού καλλιτέχνη, ο οποίος σήμερα στα 70 του χρόνια, δίνει την μια συναυλία μετά την άλλη.

Το «Ψάχνοντας τον Sugarman» έχει κερδίσει δεκάδες βραβεία σε φεστιβάλ παντού με κορυφαίο την βράβευσή του με ΟΣΚΑΡ KAΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ 2013. Έχει ενθουσιάσει κοινό και κριτικούς όπου και αν έχει προβληθεί, ενώ βγαίνοντας από την αίθουσα έχει παρατηρηθεί ότι όλοι μιλούν για την απίστευτη ιστορία του Ροντρίγκεζ και τρέχουν να ακούσουν ξανά και ξανά τα τραγούδια του!

Το «Ψάχνοντας τον Sugarman» είναι μια ταινία πλούσια σε συναισθήματα και σε σκέψεις για την έμπνευση, την ελπίδα, την επιτυχία, την διασημότητα, την ίδια τη ζωή, και την απίθανη μουσική του Σίξτο Ροντρίγκεζ που θα αναρωτιέστε γιατί δεν γνωρίζατε μέχρι σήμερα !

ΒΡΑΒΕΙΑ

ΟΣΚΑΡ Kαλύτερου Ντοκυμαντέρ 2013
BAFTA AWARDS – Kαλύτερο Ντοκυμαντέρ
TRIBECA FILM FESTIVAL – Βραβείο Κοινού
SUNDANCE FILM FESTIVAL – Βραβείο Κοινού, Ειδικό Βραβείο Επιτροπής
Göteborg FILM FESTIVAL – Βραβείο Κοινού
LONDON CRITICS CIRCLE FILM AWARDS – Ντοκιμαντέρ της χρονιάς
NATIONAL SOCIETY OF FILM CRITICS AWARDS, USA – Καλύτερο Ντοκιμαντέρ
WRITERS GUILD OF AMERICA – Καλύτερο σενάριο ντοκιμαντέρ
AMSTERDAM INTERNATIONAL DOCUMENTARY FILM FESTIVAL – Βραβείο Κοινού
LOS ANGELES FILM FESTIVAL – Βραβείο Κοινού
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΑΣ «ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ» – Golden Athena (Χρυσή Αθηνά)

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ο Σίξτο Ροντρίγκεζ υπήρξε το μεγαλύτερο ροκ είδωλο της Αμερικής στην δεκαετία του ’70, κι όμως δεν έγινε ποτέ γνωστός!
Στα 70 του χρόνια και μετά από την τεράστια επιτυχία της ταινίας «Ψάχνοντας τον SUGARMAN» η καριέρα του εκτοξεύεται και ο Ροντρίγκεζ δίνει συναυλίες σε όλον τον κόσμο !
Οι θεατές της ταινίας σε όλον τον κόσμο βγαίνουν από την αίθουσα συγκινημένοι από την απίστευτη ιστορία του και αναζητούν να ακούν ξανά και ξανά τα τραγούδια του με την καταπληκτική μουσική και τους προφητικούς στίχους.
Οι πρώτες αντιδράσεις για το απαρτχάιντ στη Ν. Αφρική προκλήθηκαν από τους στίχους των τραγουδιών του.
Είναι η πιο απίστευτη ιστορία άγνωστου-διάσημου καλλιτέχνη που έχετε ακούσει ποτέ!

Sugarman 01

Τι είπε ο σκηνοθέτης της ταινίας Malik ΒΕΝDJELLOUL

Για την ιστορία

«Το 2006, μετά από πέντε χρόνια που έκανα τηλεοπτικά ντοκυμαντέρ στη Σουηδία , πέρασα έξι μήνες, ταξιδεύοντας στην Αφρική και τη Νότια Αμερική ψάχνοντας για καλές ιστορίες . Στο Κέιπ Τάουν γνώρισα τον Stephen » Sugar » Segerman , ο οποίος μου είπε για τον Ροντρίγκεζ . Έμεινα εντελώς άφωνος – δεν είχα ακούσει μια καλύτερη ιστορία στη ζωή μου! Από την στιγμή εκείνη άρχισα να δουλεύω για την ταινία επί πέντε χρόνια, σχεδόν κάθε μέρα».

Για την μουσική του Ροντρίγκεζ

«Προτού να μου μιλήσει ο Stephen «Segerman» για τον Ροντρίγκεζ, δεν είχα ακούσει την μουσική του. Ερωτεύτηκα τόσο πολύ την ιστορία του, που φοβόμουνα να ακούσω τη δουλειά του. Πίστευα ότι οι πιθανότητες να είναι η μουσική του τόσο καλή όσο και η ιστορία του, ήταν πολύ λίγες, που φοβόμουνα ότι θα απογοητευτώ και θα χάσω την ορμή μου. Έτσι, άρχισα να την ακούω, όταν ήρθα πίσω στην Ευρώπη και κυριολεκτικά δεν μπορούσα να πιστέψω στα αυτιά μου . Νόμιζα ότι τα συναισθήματά μου για την ιστορία είχαν επηρεάσει την κρίση μου και είχα ανάγκη να την παρουσιάσω σε άλλους ανθρώπους για να δω αν θα συμφωνήσουν. Οι αντιδράσεις τους με έπεισαν- αυτά τα τραγούδια ήταν πραγματικά σε ένα επίπεδο ίσο με την καλύτερη δουλειά του Bob Dylan, ακόμη και των Beatles.

Όλοι αποκαλούν την μουσική του Ροντρίγκεζ » folk «, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει “folk”, εκτός από τους Beatles. Τα τραγούδια του Ροντρίγκεζ είναι όλα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Μερικά είναι folk, μερικά είναι rock, άλλα είναι pop και κάποια άλλα είναι blues . Ακριβώς όπως κάθε μεγάλος καλλιτέχνης – είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί, αλλά κάθε τραγούδι έχει κάτι διαφορετικό» .

Για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε στην παραγωγή της ταινίας

«Το πιο δύσκολο πράγμα ήταν να πιστέψουν οι σωστοί άνθρωποι στο project. Νόμιζα ότι ήταν προφανές ότι η ιστορία ήταν καλή – εάν την είχε γράψει σεναριογράφος θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι ήταν υπερβολικό, εντελώς απίστευτο για να κάνει νόημα. Νόμιζα ότι το γεγονός ότι ήταν μια αληθινή ιστορία – και ο τρόπος που συνέβη – θα ήταν αρκετά για να προσελκύσουν επενδυτές. Αλλά στο τέλος η ιστορία προσέλκυσε όλους τους άλλους, εκτός από τους επενδυτές. Ίσως επειδή ήταν η πρώτη μου ταινία .
Όταν η τύχη μου γύρισε και ήρθα σε επαφή με τους παραγωγούς Simon Chinn και John Battsek και τους έδειξα τι είχα κάνει για την ταινία, την αγάπησαν. Με βοήθησαν πολύ και είχαν ατέλειωτες χρήσιμες δημιουργικές ιδέες».

Τι σημαντικό έμαθε γυρίζοντας την ταινία

«Έμαθα ότι είναι δυνατό να ζήσει κανείς τη ζωή του με τους δικούς του όρους . Ακόμη και αν αυτό σημαίνει τεράστια θυσία , είναι η ζωή σου και θα το μετανιώσεις αν δεν προσπαθήσεις. Ο Ροντρίγκεζ δεν ήθελε να συμμορφωθεί με οποιαδήποτε μορφή κανόνων. Είπε ότι ήθελε να πει, και στη συνέχεια περίμενε από τους ανθρώπους να αγκαλιάσουν τη μουσική του και το ήθος του, και όχι το αντίστροφο. Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι από το οποίο μπορούμε να μάθουμε πολλά. Ίσως μεγαλύτερη επιτυχία ή περισσότερα χρήματα θα μπορούσαν να έρθουν με συμβιβασμούς στα όνειρά σας , αλλά μην πάτε εκεί! Ο Ροντρίγκεζ συνήθιζε να επαναλαμβάνει την παροιμία «μην παίρνετε καραμέλες από αγνώστους». Αυτό θα μπορούσε να ισχύει και για τον κινηματογράφο.

Ο Ροντρίγκεζ βρήκε τελικά το κοινό του με τον δικό του τρόπο . Γιατί; γιατί έμεινε πιστός στα ιδανικά του. Τόσο πολύ που έμοιαζε σαν να έκρυβε σκοπίμως το ταλέντο του και να απέφευγε την επιτυχία. Αλλά στο τέλος , αποδείχθηκε ότι ήταν το αντίθετο. Η δημιουργικότητά του ήταν απαράμιλλη και ως εκ τούτου άψογη . Νομίζω ότι αυτό είναι πραγματικά κάτι που κάθε καλλιτέχνης πρέπει να εξετάσει προσεκτικά. Ο πραγματικός θησαυρός του καλλιτέχνη είναι η δική του ακεραιότητα, αξιοπρέπεια , έμπνευση και πάθος. Και πρέπει να προστατεύεται αυτό με κάθε κόστος».

Βιογραφικό MALIK BENDJELLOUL

Εγκατεστημένος στη Στοκχόλμη – πολύ πρόσφατα μετακόμισε στη Νέα Υόρκη – ο Malik Bendjelloul έχει ασχοληθεί με την σκηνοθεσία ντοκυμαντέρ κυρίως για μουσικούς για δώδεκα χρόνια,. Το 2001, ο Bendjelloul σκηνοθέτησε το πρώτο ντοκυμαντέρ για τους Γερμανούς πρωτοπόρους στην ηλεκτρονική μουσική Kraftwerk. Έχει κάνει επίσης μια σειρά ντοκυμαντέρ για την ιστορία του heavy metal, καθώς και μεμονωμένα ντοκυμαντέρ για γνωστούς καλλιτέχνες, όπως οι: Björk, Sting, Elton John, Rod Stewart, Madonna, Mariah Carey, U2 και Kylie Minogue . Επίσης σκηνοθέτησε μια μαγνητοσκοπημένη συναυλία του Prince. Ο Bendjelloul εχει σχεδιάσει και σκηνοθετήσει μια σειρά τηλεοπτικών show υψηλών προδιαγραφών στη Σουηδία καθως και μουσικά βίντεο και διαφημίσεις.

Αυθεντικά τραγούδια που ακούγονται στην ταινία
(Στην Ελλάδα το CD του Sixto Rodriguez, “Searching for Sugarman” κυκλοφορεί από τη Sony Music/Feelgood records

Sugar Man (Sixto Rodriguez)
Crucify Your Mind (Sixto Rodriguez)
Cause (SIxto Rodriguez)
I Wonder (Sixto Rodriguez)
Jane S. Piddy (Sixto Rodriguez)
This Is Not A Song, It’s an Outburst: Or, The Establishment Blues (Sixto Rodriguez)
Can’t Get Away (Sixto Rodriguez)
I Think of You (Sixto Rodriguez)
Inner City Blues (Sixto Rodriguez)
Lifestyles – Sandrevan Lullaby (Sixto Rodriguez)
Street Boy (Sixto Rodriguez)
A Most Disgusting Song (Sixto Rodriguez)
I’ll Slip Away (Sixto Rodriguez)

Ψάχνοντας τον Sugar Man
Searching for Sugar Man
Μαλίκ Μπεντζελούλ
ΚΡΙΤΙΚΗ 14 NOV 2013
4/5 Πόλυ Λυκούργου

Κάπου ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ, το σασπένς μιας ταινίας μυστηρίου και το ρομαντικό μύθο, κρύβεται μία σημαντική κοινωνική ιστορία και σου δίνει το sugar που χρειάζεσαι. Οσκαρ Ντοκιμαντέρ, 2 βραβεία στο Sundance, εκατομμύρια συγκινημένα μάτια.

Ο Σίξτο Ντίαζ Ροντρίγκεζ ή Χέσους Ροντρίγκεζ ξεκίνησε από τα καφέ του Ντιτρόιτ, την ίδια εποχή που ο Ντίλαν κατακτούσε τα αντίστοιχα στο Village της Νέας Υόρκης. Παρόλο που οι συγκρίσεις ήταν άμεσες, για λόγους που κανείς ακόμα δεν μπορεί να εξηγήσει, η καριέρα του Ροντρίγκεζ δεν απογειώθηκε ποτέ: έβγαλε απλά 2 δίσκους (κι ένας έμεινε μισοτελειωμένος) στα 70ς και χάθηκε. Αυτό όμως που δεν γνώριζε κανείς στην Αμερική, 30 χρόνια μετά, ήταν ότι ο μυστηριωδώς εξαφανισμένος rock n roller ήταν μεγαλύτερος κι από τον Ελβις στην Νότιο Αφρική. Μόνο που το κοινό του εκεί πίστευε ότι ο Ροντρίγκεζ αυτοκτόνησε, επί σκηνής, το 1973. Και τίποτα άλλο για αυτόν. Μία έρευνα που ξεκίνησε ανάμεσα σ’ έναν νοτιοαφρικανό φανατικό θαυμαστή του κι έναν δημοσιογράφο για να μπορέσουν να ανακαλύψουν τι συνέβη στον μουσικό ήρωα της νιότης τους, τους οδήγησε πίσω στο Ντιτρόιτ και… στον ίδιον.

Γεννημένος το 1977 στη Σουηδία, αλλά με καταγωγή από την Αφρική, ο Μπεντζελούλ είχε ευρεία εμπειρία στα τηλεοπτικά μουσικά ντοκιμαντέρ – καθώς έχτισε μία ολόκληρη καριέρα στο ποπ κανάλι της χώρας του κάνοντας ακριβώς αυτό. Τον συνεπήρε η ιστορία του Sugar Man, όμως ο τρόπος που την ιχνηλάτησε ξανά από το Κέιπ Τάουν στο διαλυμένο Ντιτρόιτ αποδεικνύει ότι είναι ένας σκηνοθέτης που δε στέκεται απλά στον μουσικό ή τον αστικό μύθο. Γνωρίζει πώς να ρίξει φως γύρω του και μέσα μας για να σκεφτούμε πολλά περισσότερα και αρκετά σπουδαιότερα πράγματα.

Το πρώτο μισό του ντοκιμαντέρ είναι η αφήγηση της ιστορίας αυτού του υποτιμημένου από την ιστορία φολκ τραγουδιστή. Επιστρέφουμε στο 1969 και διάσημοι σήμερα μουσικοί παραγωγοί μας αφηγούνται πώς τον ανακάλυψαν στο Ντιτρόιτ – την πόλη που γέννησε την Μόταουν, τον Μάρβιν Γκέι, τον Στίβι Γουόντερ. Ομολογούν ακόμα και σήμερα πώς ένας μόνο μπορούσε να τον συναγωνιστεί (ή μάλλον «απλά πλησιάσει») εκείνη την εποχή και τον έλεγαν… Μπομπ Ντίλαν. Η στιχουργική του ικανότητα, οι μελωδίες του, η φωνή του, τα ίδια τα κομμάτια έπρεπε να είχαν απογειώσει τη φήμη του. Τι έφταιξε; Γιατί δεν αγόρασε κανείς τους δίσκους του;

Μέσα από πολύ σπάνιο αρχειακό υλικό, τις συνεντεύξεις των 70ς ειδικών αλλά και συναδέλφων του Ροντρίγκεζ στις… οικοδομές (γιατί η καθημερινότητά του ήταν αυτή του χαμάλη οικοδόμου) μαθαίνουμε ότι ο μεξικανικής καταγωγής μουσικός ήταν πάντα ακριβοθώρητος. Στη σκηνή γύριζε την πλάτη στο κοινό, κι όταν έβγαινε από την πόρτα των καφέ, κανείς δεν ήξερε τίποτα για τη ζωή του. Που πήγαινε; Ηταν άστεγος; Ενας φτωχός ποιητής των δρόμων; Ενα φάντασμα;

Ο Μπεντζελούλ, χωρίς να το καταλάβουμε, έχει αρχίσει να υφαίνει τον ιστό της πραγματικής του ιστορίας. Με τη γλυκόπικρη μελαγχολία των φολκ κομματιών του Ροντρίγκεζ να χορογραφούν την εικόνα και να δίνουν τον τόνο στην αφήγηση, η κοινωνική και πολιτική σπουδαιότητα του πώς το αμερικανικό όνειρο μπορεί να είναι μία μεγάλη λαμπερή φούσκα παρελαύνει σιωπηλά και θλμμένα από μπροστά μας.

Κι αυτό που συνέβη στην Νότιο Αφρική με τον Ροντρίγκεζ είναι απλά η πραγματική ουσία της τέχνης. Πώς ο σπόρος των τραγουδιών του ταξίδεψε με τον αέρα, σα γύρη που μπολιάζει τα φυτά που την έχουν ανάγκη, και φύτρωσε ένα μουσικό, πολιτικό και κοινωνικό κίνημα στην καρδιά του Απαρτχαϊντ. Με τους δίσκους του να καταστρέφονται από τους λογοκριτές, χιλιάδες φαν να τους αγοράζουν παράνομα, γενιές να μεγαλώνουν με τους στίχους του, την αφρικανική αλτερνατίβα των 90ς μουσικών να παραδέχονται ότι αυτός ήταν η έμπνευσή τους.

Ναι, ο Μπεντζελούλ συνθέτει ένα ντοκιμαντέρ-μηχανή αναζήτησης για το τι συνέβη σ’ ένα μουσικό. Το κατασκευάζει με μπόλικο σασπένς και τον ψυχαγωγικό ενθουσιασμό των δύο θαυμαστών-ερευνητών του. Μόνο που όταν αναζητάς κάτι, πολλές φορές βρίσκεις κάτι άλλο. Ισως σημαντικότερο.

Και δεν εννοούμε ότι, προς σοκ και δέος έκπληξής τους, οι νοτιοαφρικανοί ανακάλυψαν το 1998 ότι ο Ροντρίγκεζ ζει ακόμα στο ίδιο σπίτι στο Ντιτρόιτ. Αυτή η αφηγηματική γραμμή συνεχίζεται ως ένα αλά Σταχτοπούτα παραμύθι από τον Μπεντζελούλ. Αυτό όμως που κρύβεται από κάτω, που σου σπαράζει την καρδιά περισσότερο κι από τη φωνή του Ροντρίγκεζ στα ηχεία να σου τραγουδάει «έχασα τη δουλειά μου δύο εβδομάδες πριν τα Χριστούγεννα», είναι τα πλάνα του Μπεντζελούλ στο χρεωκοποημένο Ντιτρόιτ και το σκαμμένο πρόσωπο του Ροντρίγκεζ. Η αβάσταχτη αξιοπρέπεια των κοριτσιών του που αφηγούνται ότι μεγάλωσαν σε 28 διαφορετικά χαμόσπιτα, αλλά από έναν πατέρα που όταν δε δούλευε («σε δουλειές που κανείς άλλος δεν ήθελε να κάνει») τις πήγαινε σε μουσεία, βιβλιοθήκες και δισκάδικα. Πάρα πολύ ωραία η παραμυθένια αναζήτηση για τον Sugar Man. Τι θα συμβεί όμως όταν η άμαξα γίνει ξανά κολοκύθα;

Το οσκαρικό ντοκιμαντέρ του Μπεντζελούλ δεν είναι σπουδαίο γιατί ανακαλύπτουμε έναν σπουδαίο μουσικό. Αλλά για όσα μας αναγκάζει να κοιτάξουμε κατάματα. Οχι, δεν πετυχαίνουν όλοι οι άνθρωποι σ’ αυτή τη ζωή. Δεν γίνονται όλοι διάσημοι, δεν αποκτούν εκατομμύρια, ούτε εκατομμύρια θαυμαστές στα πέρατα της γης έχουν τη δισκογραφία τους. Τα ραδιόφωνα δεν τους παίζουν καθημερινά. Εμείς δεν τους γνωρίζουμε.

Ομως η πραγματική επιτυχία ίσως να μην μετριέται έτσι όπως μας έμαθαν. Ετσι όπως μας έπεισαν. Ο Χέσους (πόσο ειρωνικό!) Ροντρίγκεζ, 71 ετών σήμερα, συνεχίζει ακόμα να περπατάει χαμογελαστά και στωικά σαν ακριβοθώρητο φάντασμα τους δρόμους του Ντιτρόιτ. Ομως έχει αγγίξει τις καρδιές κι αλλάξει τις ζωές των ανθρώπων που άκουσαν προσεχτικά τι σιγοτραγουδούσε. Ποιος από εμάς θα μπορέσει να πει κάτι τέτοιο πριν κλείσει τα μάτια του σ’ αυτή τη ζωή;

Σουηδία, Μεγάλη Βρετανία, 2012, Εγχρωμο

  • Παραγωγή: Σάιμον Τσιν, Μαλίκ Μπεντζελούλ
  • Σκηνοθεσία: Μαλίκ Μπεντζελούλ
  • Φωτογραφία: Καμίλα Σκάγκερστρομ
  • Μοντάζ: Μαλίκ Μπεντζελούλ
  • Μουσική: Μαλίκ Μπεντζελούλ, Ροντρίγκεζ
  • Διάρκεια: 85 λεπτά
  • Διανομή: Filmtrade

πηγή: flix.gr

Κριτική

Ψάχνοντας τον Sugar Man
Από το Χρήστο Μήτση (Αθηνόραμα)  21/11/2013 [4/5]

Δύο Νοτιοαφρικανοί αποφασίζουν να ψάξουν παράλληλα τι απέγινε ο Σίξτο Ροντρίγκεζ, ο μεγαλύτερος ροκ σταρ της δεκαετίας του ’70 στην πατρίδα τους, ο οποίος παρέμεινε εντελώς άγνωστος στην Αμερική. Όσκαρ ντοκιμαντέρ και πολλά φεστιβαλικά βραβεία για μια απίστευτη, αλλά πραγματική ιστορία, που μετατρέπεται δεξιοτεχνικά σε ένα συγκινητικά αγωνιώδες μουσικό ταξίδι.

Έπειτα από πολύχρονη θητεία στη σουηδική τηλεόραση ως ντοκιμαντερίστας, ο Μάλικ Μπέντζελουλ ταξιδεύει το 2006 στην Αφρική, όπου στο νοτιότερο άκρο της μαθαίνει μια απίστευτα παράξενη ιστορία. Την ακούμε κι εμείς από τον μουσικόφιλο Στίβεν «Σούγκαρ» Σέγκερμαν στην εναρκτήρια σεκάνς της ταινίας και αφορά έναν Αμερικανό folk-rock συνθέτη και τραγουδιστή, τον Σίξτο Ροντρίγκεζ. Άγνωστος στο παγκόσμιο κοινό, όπως και σε αυτό της πατρίδας του, ο Ροντρίγκεζ γνώρισε τεράστια επιτυχία («μεγαλύτερη και από τον Έλβις Πρίσλεϊ»!) στη Νότια Αφρική της δεκαετίας του ’70, συνοδευόμενη μάλιστα από το θρύλο ότι μετά την έκδοση μονάχα δύο άλμπουμ αυτοκτόνησε θεαματικά πάνω στη σκηνή. Είναι όμως αληθινή αυτή η φήμη; Ο Μπέντζελουλ και η κάμερά του ξεκινούν ένα ταξίδι στο χρόνο και στις μελωδίες του sui generis καλλιτέχνη για να το εξακριβώσουν.
Η μυθιστορηματική ιστορία του Σίξτο Ροντρίγκεζ είναι ο ένας από τους λόγους για τους οποίους το «Ψάχνοντας τον Sugar Man» ξεχωρίζει μακράν από τα περισσότερα –ακαδημαϊκά ή μη– βιογραφικά ντοκιμαντέρ. Ο άλλος –και κινηματογραφικά σπουδαιότερος– όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Μπέντζελουλ αφηγείται αυτήν τη συναρπαστική ιστορία, η οποία ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας σαν… μουσικό θρίλερ. Καθώς μεταφερόμαστε στο Ντιτρόιτ του 1968, απ’ όπου ξεκίνησαν όλα, η ταινία αρχίζει να τρέχει πάνω σε τρεις άξονες. Την πόλη και την εποχή που γέννησαν τη μουσική του Ροντρίγκεζ (ο εργατικός αμερικανικός Βορράς του τέλους της δεκαετίας του ’60), τη Νότια Αφρική της αρχής του τέλους του απαρτχάιντ (όταν τα συγκεκριμένα τραγούδια έγιναν ο ύμνος μιας εκκολαπτόμενης επανάστασης) και τα παρασκήνια της μουσικής βιομηχανίας που ορίζουν (ή μήπως όχι;) πώς, ποιος και γιατί γίνεται διάσημος, επιτυχημένος και πλούσιος.
Στην πορεία θα προστεθεί κι ένας Νοτιοαφρικανός δημοσιογράφος, ο οποίος διηγείται πως η έκδοση του δεύτερου άλμπουμ του Ροντρίγκεζ «Coming from reality» σε CD στη χώρα του τον οδήγησε και αυτόν στο να αναζητήσει την αλήθεια πίσω από το θρύλο, ώσπου όλα να συναντηθούν σε μια απρόσμενη αποκάλυψη και την αρχή μιας καινούργιας, συγκινητικής απόδοσης… μουσικής δικαιοσύνης. Πορτρέτο ενός εμπορικά περιθωριακού, πολιτικά συνειδητοποιημένου και μουσικά πρωτοποριακού καλλιτέχνη, το «Ψάχνοντας τον Sugar Man» είναι ταυτόχρονα η πρωτότυπη περιγραφή και ανάλυση της πολιτιστικής νοοτροπίας μιας ολόκληρης εποχής.
Ένα ντοκιμαντέρ-σταθμός, το οποίο παρακολουθείται με κομμένη την ανάσα μέχρι το απογειωτικό φινάλε, ενώ απέσπασε –εκτός από τα αντίστοιχα Όσκαρ και BAFTA– τη Χρυσή Αθηνά στις αθηναϊκές Νύχτες Πρεμιέρας κι ένα σωρό βραβεία κοινού στα φεστιβάλ του κόσμου (Σάντανς, Τραϊμπέκα, Γκέτεμποργκ, Άμστερνταμ, Λος Άντζελες).

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: