Ενήλικοι στην αίθουσα (2019) σκηνοθεσία: Κώστας Γαβράς ||| Κριτική Γιάννης Καραμπίτσος με 2 ν το Γιάννης [2,5/5]

Πάντα έχω το πρόβλημα τι να γράψω όταν στη σημερινή εποχή υπάρχει υπερπληροφόρηση και ακόμα και αν κάποιοι κριτικοί κινηματογράφου γράφουν πολύ καλά και σε περιεχόμενο και σε μορφή και σε ύφος δεν παύουν σε ένα βαθμό να γράφουν τα ίδια περίπου πράγματα, να κυμαίνονται στο ίδιο μήκος κύματος. Έτσι θα προσπαθήσω και ετούτη τη φορά να γράψω κάτι που ενδεχόμενα δεν έχει γραφεί ή πολυγραφεί.

Ο Κώστας Γαβράς μιλάει για το «Ενήλικοι στην Αίθουσα», τον Γιάνη Βαρουφάκη, την ελληνική κρίση

«Ενήλικοι στην Αίθουσα»: Δείτε το τρέιλερ και έξι σκηνές από το «Adults in the Room» του Κώστα Γαβρά || Βενετία 2019: Το «Ενήλικοι στην Αίθουσα» του Κώστα Γαβρά δεν είναι μια ταινία για την ελληνική κρίση

Για τα περισσότερα, σχεδόν όλα, που γράφτηκαν από την πλειονότητα των κριτικών κινηματογράφου συμφωνώ. Ότι οι χαρακτήρες δεν είναι πολυδιάστατοι και πολυφωνικοί. Ότι έχει σκηνοθετεί από την οπτική μονοδιάστατη οπτική γωνία του Βαρουφάκη. Ότι η Μουσική και μερικές σκηνοθετικές επιλογές είναι “διδακτικές”, λαϊκίστικες θα τολμούσα να πω και σε μερικά σημεία απλοϊκές, επεξηγηματικές, φλύαρες και κάποιες πρόχειρες (η σκηνή με τον ξιφία, στην ταβέρνα στα Εξάρχεια, η “μιούζικαλ” σκηνή στο τέλος). Στα θετικά σίγουρα η πολύ καλή ερμηνεία του Χρήστου Λούλη ως Βαρουφάκης, η απόφαση του Κώστα Γαβρά να κάνει ταινία για την Κρίση έστω με τον τρόπο που την έκανε, γιατί η ταινία θα λειτουργήσει σαν ερέθισμα για να διαβάσουμε το βιβλίο του Βαρουφάκη για να προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε βαθύτερα την περίοδο εκείνη και τη σημερινή που άλλωστε είναι πολύ κοντά χρονικά. Οι συνάδελφοι και καλά έκαναν στάθηκαν όπως το συνηθίζουν στα θετικά και στα αρνητικά της ταινίας ως ροή, ως δομή, ως πλοκή, ως αφηγηματικό βάθος.

Η δική μου κυρίαρχη παρατήρηση είναι άλλη. Μπορεί τα πράγματα αν και ωραιοποιημένα και μονόπλευρα να έγιναν περίπου έτσι. Δεν παύει όμως για τον καλλιτέχνη, για εμάς που προσεγγίζουμε τα πράγματα να χρειάζεται να δούμε κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Πρώτος ο καλλιτέχνης που χρειάζεται, κατά τη γνώμη μου, να είναι και διανοούμενος ειδικά όταν καταπιάνεται με θέματα που εφάπτονται της Πολιτικής και της Ιστορίας. Επίσης λίγο και Ιστορικός. Για να δώσει ένα δυνατό ερέθισμα στους θεατές να εισχωρήσουν στο βάθος των πραγμάτων όχι μόνο μέσω της ταινίας και κατά τη διάρκειά της, αλλά και μετά και για καιρό. Το ελάττωμα λοιπόν του ότι ο Κώστας Γαβράς βασίστηκε στο βιβλίο του Βαρουφάκη δεν είναι τόσο αν είναι μονόπλευρο κλπ. Είναι ότι η «πολιτική» που εμείς βλέπουμε και ακούμε για αυτήν ποτέ δεν είναι αληθινή. Υπάρχουν από κάτω οι βαθύτερες πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές συνθήκες και αιτίες που εξηγούν τα φαινόμενα και τα πράγματα. Η Ιστορία σπάνια είναι μια υπόθεση προσώπων. Και η ταινία του Γαβρά πέφτει σε αυτή τη «λούμπα», βασιζόμενη στο βιβλίο του Βαρουφάκη και μόνο να μας παρουσιάζει την επιφάνεια των πολιτικών και όχι μόνο πραγμάτων. Ότι δηλαδή αν το σχέδιο της δημιουργικής ασάφειας του Βαρουφάκη πετύχαινε θα ξεγελιόντουσαν οι Ευρωπαίοι και οι Γερμανοί και θα είχαμε μια άλλη Ελλάδα, δεν είναι μια τουλάχιστον αφελής πολιτικά άποψη; Ο Παγκόσμιος Καπιταλισμός που κυβερνά τον κόσμο χρειάζεται ένα “θέατρο”, αυτό το δείχνει η ταινία, αλλά μέρος του “θεάτρου” ήταν και ο Βαρουφάκης, είναι και ο Σνόουντεν ενδεχόμενα, είτε το γνωρίζουν, είτε όχι οι ίδιοι. Δεν είναι προφανώς αυτή η Ουσία που βλέπουμε στην ταινία σε καμιά περίπτωση. Η Αληθινή Κατάσταση των Πραγμάτων. Είναι σίγουρα απαραίτητο να διαβάσουμε και το βιβλίο του Βαρουφάκη. Να δούμε αν σε αυτό υπάρχει αυτή η βαθιά σκέψη  που αναζητούμε και απουσιάζει στην ταινία.

Άλλη μια παρατήρηση, ελπίζω με ενδιαφέρον, πάντως εμένα μου κίνησε το ενδιαφέρον. Ο κ. Βαρουφάκης κατέγραψε κάποιες συνομιλίες στο μαγνητόφωνο. Με σκοπό το βιβλίο του φαντάζομαι; η ταινία υπήρχε στα σκαριά τότε; φαντάζομαι πως όχι. Πόσο τον επηρέασε αυτό, αν είναι έτσι, να είναι πρωταγωνιστής σε μια ιστορία και να είναι ταυτόχρονα και ο ντοκιμαντερίστας της;; Κινδύνεψε να χάσει κάποιες στιγμές την εστίαση, το φόκους;; Και όχι μόνο. Λένε οι γιατροί πολλές φορές ότι για να πετύχει η αντιβίωση στο αίμα χρειάζεται θετική ενέργεια από τον ασθενή. Διατήρησε τη θετική του ενέργεια ο κ. Βαρουφάκης, την ισορροπία και αρμονία του για να παίξει το ρόλο του όσο ικανοποιητικά οι συνθήκες απαιτούσαν; Σταματώ κάπου εδώ. Βάζω 2,5/5 αστεράκια για το λόγο που προείπα. Ότι η ταινία σε κάθε περίπτωση θα λειτουργήσει σαν έμπνευση για κάποιους από εμάς να μελετήσουμε βαθύτερα την εποχή της Κρίσης. Να ψάξουμε το μέλλον μας ως χώρα, ως ανθρωπότητα ξεκινώντας από την Κρίση και ερευνώντας όλο και πιο πέρα και βαθύτερα. Επίσης ίσως είναι μια ευκαιρία να θυμηθούμε εκείνη την παλιά συζήτηση για το τι είναι Πολιτικός Κινηματογράφος, τότε που αυστηρά κάποιοι μαρξιστικής προέλευσης αποκαλούσαμε τον κινηματογράφο του Γαβρά και το Ζ, ως ψευτοπολιτικό κινηματογράφο. Να δούμε που βρισκόμαστε σήμερα.

Γιάννης Καραμπίτσος[2,5/5]

[Το Σάββατο 5.10.2019 στις 12.00 θα πραγματοποιηθεί Ανοιχτό Μάθημα-Παρουσίαση του Σεμιναρίου Κινηματογραφικής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας «ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ» , στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί το Πρώτο Εισαγωγικό Κανονικό Ανοιχτό Μάθημα και για αναποφάσιστους του Σεμιναρίου Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ και την Κυριακή 6.10.2019 στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί το πρώτο Εισαγωγικό Κανονικό Ανοιχτό και για Αναποφάσιστους Μάθημα του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους ενώ στις 19.00 θα πραγματοποιηθεί το πρώτο Ανοιχτό Μάθημα-Παρουσίαση του Σεμιναρίου Ιστορίας Κινηματογράφου ]

Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2019-2020

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους 2019-2020 (και με κινητό, tablet, mirrorless ή GOPRO κάμερες)

Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2019-2020 || Ξεκίνησαν οι εγγραφές

«Κάντο όπως ο Μπέργκμαν»: Σεμινάριο Κινηματογραφικής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας 2019-2020

seminaria kinimatografou 2019-2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: