JOKER του Τοντ Φίλιπς (2019) || Κριτική του Αδάμ Αδαμόπουλου

Από πού και κυρίως πώς προέκυψε, ή καλύτερα, πώς δημιουργήθηκε ο Τζόκερ, ένας από τους βασικούς αντιπάλους και πολέμιους του Μπάτμαν; Σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις, είτε αφορούσαν κόμικς, είτε κινηματογραφικές παραγωγές με κεντρικό ήρωα τον Μπάτμαν, μπορούν να ανιχνευθούν διάφορες διάσπαρτες αναφορές που να σκιαγραφούν την απάντηση στο ερώτημα αυτό. Όμως πρόκειται για αναφορές αόριστες, ελλιπείς, ανολοκλήρωτες, σκόρπιες φράσεις που δεν συνθέτουν μια συνολική, ολοκληρωμένη απάντηση, αλλά αντίθετα συνυφαίνουν μια εικόνα γεμάτη κενά.

Τα κενά αυτά έρχεται να καλύψει η ταινία του Τοντ Φίλιπς, σε σενάριο που έγραψε ο ίδιος μαζί με τον Σκοτ Σίλβερ. Ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, έρχεται να δώσει μια από τις πιθανές απαντήσεις. Και η απάντηση στο ερώτημα προέλευσης του Τζόκερ δεν είναι η αναμενόμενη. Όχι, ο Τζόκερ δεν προήλθε από την επίδραση κάποιας χημικής ή ραδιενεργού ουσίας, δε μεσολάβησε μια τέτοιου είδους επίδραση, αρκετά συνηθισμένη στο χώρο των υπερηρώων που συναντάμε στα κόμικς της DC. Ο Τζόκερ δεν έπεσε μικρός (ή λίγο μεγαλύτερος) σε μια χύτρα με «γελαστικό ζωμό» που του επιβάλλει το μόνιμο, σαρδόνιο και γεμάτο κυνισμό χαμόγελο με το οποίο μας εμφανίζεται. Ο Τζόκερ, κατά κόσμο Άρθουρ Φλεκ (Χοακίν Φίνιξ), αποτελεί προϊόν των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών που με τραυματικό τρόπο βιώνει. Αποτυχημένος κωμικός προσπαθεί να αντιμετωπίσει μια σπάνια νευρολογική πάθηση που του γεννά νευρικό και ασταμάτητο γέλιο όταν πιεστεί ψυχολογικά, γέλιο που πολύ γρήγορα δημιουργεί αρχικά αμηχανία και στη ανησυχία στους γύρω του, που το ακούν. Ο Άρθουρ προσπαθεί σκληρά να επιβιώσει ο ίδιος και να στηρίξει την υπερήλικη μητέρα του με την οποία μοιράζεται τη ζωή του, όντας ωστόσο, ουσιαστικά μόνος. Χωρίς σταθερό εισόδημα, χωρίς φιλίες και ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις, κάνοντας το γελωτοποιό, με το γκροτέσκο και τυποποιημένο προσωπείο του κλόουν. Δέχεται καθημερινά βίαιες λεκτικές και σωματικές επιθέσεις από τον κοινωνικό περίγυρο, ακόμα και από τους συναδέλφους του. Μια παρέα νεαρών τον παρασύρει επιδέξια, τον εγκλωβίζει και του επιτίθεται με απρόκλητη, αδικαιολόγητη και χωρίς όρια βία. Ωστόσο, ο Άρθουρ καταγράφει τις σκέψεις του, τη χλεύη του για την κοινωνία που τον αποδιώχνει και της οποίας αποτελεί το κλοτσοσκούφι. Μαζί, στο ίδιο τετράδιο καταγράφει τα όνειρα, τους φόβους του, αλλά και κάποια ανέκδοτα, θεωρώντας ότι κάποια στιγμή θα του δοθεί η ευκαιρία να αναδειχθεί, το ταλέντο του να αναγνωριστεί, ο ίδιος να διακριθεί και να γίνει κι αυτός μέρος του «αμερικάνικου ονείρου», με το δικό του τηλεοπτικό σόου, αναγνωρίσιμος απ’ όλους, καταξιωμένος, σημείο αναφοράς.

Όμως, η εποχή του, η εποχή μας, ο κόσμος του και ο κόσμος μας, δεν έχει θέση για αποτυχημένους. Είναι πολύ εύκολο τα πράγματα να στραβώσουν και να πάρουν την κάτω βόλτα και όντως αυτό συμβαίνει. Ο συνδυασμός του νευρολογικού προβλήματος και των κοινωνικο-οικονομικών πιέσεων που υφίσταται ο Άρθουρ, η έλλειψη υγιούς επικοινωνίας και σχέσεων με το κοινωνικό περιβάλλον, η κατάρρευση του μύθου που έχει καλλιεργήσει η μητέρα του σε σχέση με τη βιολογική του καταγωγή, η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε προοπτικής, τον οδηγούν στην άλλη όχθη: αυτή της ανεξέλεγκτης βίας απέναντι σε μια κοινωνία στου κόλπους της οποίας αισθάνεται ότι δεν έχει θέση μιας κοινωνίας της οποίας η πλούσια και προνομιούχα ελίτ , ενσαρκωμένη στο πρόσωπο του πάμπλουτου Τόμας Γουέιν (πατέρας του μετέπειτα Μπάτμαν, Μπρους Γουέιν), θεωρεί ότι όλοι οι κοινωνικά και οικονομικά αδύναμοι είναι παρείσακτοι, αποτελούν αυτό που ο Πολωνός κοινωνιολόγος Ζίγκμουντ Μπάουμαν αποκαλεί ανθρώπινα απορρίμματα.

Όταν τελικά ο Άρθουρ συνειδητοποιεί την κατάστασή του και τη θέση του στην κοινωνία, αποφασίζει να αντι-δράσει βίαια. Αποφασίζει να αναπαράγει τη βία που έχει εισπράξει από την κοινωνία όλα τα προηγούμενα χρόνια. Και ξεκινά να το κάνει με τον πλέον εντυπωσιακό και άμεσο τρόπο: σε ζωντανή σύνδεση, στο τηλεοπτικό σόου του Μάρεϊ Φράνκλιν (Ρόμπερτ Ντε Νίρο), τον οποίο θαυμάζει και λατρεύει να παρακολουθεί και ο οποίος θα μπορούσε να αποτελέσει το εισιτήριό του προς την αναγνώριση, την καταξίωση, το δόξα. Η ευκαιρία του δίνεται, είναι όμως πολύ αργά. Φορώντας στο πρόσωπό του, ως μάσκα κλόουν, τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας, ο Άρθουρ επιτίθεται βίαια σε ότι νομίζει ότι αντιπροσωπεύει τις αιτίες της κακοδαιμονίας του. Ο Άρθουρ γίνεται Τζόκερ, σχηματίζοντας στο πρόσωπό του το μόνιμο χαμόγελό του, βάφοντάς το με κόκκινο περίγραμμα, όμως όχι με υλικά μακιγιάζ, αλλά με το αίμα του. Ένας νέος κύκλος ανεξέλεγκτης βίας μόλις έχει ανοίξει.

Η σκηνοθεσία του Τοντ Φίλιπς υπηρετεί το λεπτά δουλεμένο σενάριο, το ίδιο και η μουσική της Χιλντίρ Γουοναντότιρ. Έμμεσες, αλλά αναγνωρίσιμες και εμφανείς οι αναφορές σε προηγούμενες ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε, στις οποίες έχει πρωταγωνιστήσει ο Ρόμπερτ ντε Νίρο («Οργισμένο είδωλο», 1980, «Βασιλιάς για μια νύχτα», 1982). Η ερμηνεία του Χοακίν Φίνιξ καθοριστική για την ταινία, ίσως και για την καριέρα του ως ηθοποιού.

Αδάμ Αδαμόπουλος, (Ph.D.)2
Αναπληρωτής Καθηγητής
Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής Adam Adamopoulos, (Ph.D.)2
Associate Professor
Medical Physics – Computational Medicine

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Τμήμα Ιατρικής
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής

[Το Σάββατο 5.10.2019 στις 12.00 θα πραγματοποιηθεί Ανοιχτό Μάθημα-Παρουσίαση του Σεμιναρίου Κινηματογραφικής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας «ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ»  , στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί το Πρώτο Εισαγωγικό Κανονικό Ανοιχτό Μάθημα και για αναποφάσιστους του Σεμιναρίου Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ  και την Κυριακή 6.10.2019 στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί το πρώτο Εισαγωγικό Κανονικό Ανοιχτό και για Αναποφάσιστους Μάθημα του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους  ενώ στις 19.00 θα πραγματοποιηθεί το πρώτο Ανοιχτό Μάθημα-Παρουσίαση του Σεμιναρίου Ιστορίας Κινηματογράφου ]

Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2019-2020

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους 2019-2020 (και με κινητό, tablet, mirrorless ή GOPRO κάμερες)

Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2019-2020 || Ξεκίνησαν οι εγγραφές

«Κάντο όπως ο Μπέργκμαν»: Σεμινάριο Κινηματογραφικής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας 2019-2020

seminaria kinimatografou 2019-2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: