Για τους μυημένους σινεφίλ το όνομά του θα είναι για πάντα άρρηκτα συνδεδεμένο με το αριστούργημα του σινεμά τρόμου «Μάτια Χωρίς Πρόσωπο», [θα προβληθεί το Σάββατο με ελεύθερη είσοδο και συζήτηση στις 19.30, σύντομα αναλυτικότερη ανακοίνωση] την πρώτη καθαρόαιμη, γαλλική ταινία του είδους, αλλά και με τη γέννηση της θρυλικής Γαλλικής Ταινιοθήκης, η οποία θα ξεκινούσε από τη μικρή κινηματογραφική λέσχη που ο Ζορζ Φρανζί ίδρυσε το 1935 μαζί με τον Ανρί Λανγκλουά.
Όμως εκτός από τα δύο αυτά –διόλου αμελητέα– επιτεύγματα, ο αφανής Γάλλος δημιουργός είναι υπεύθυνος για μία πέρα για πέρα εκλεκτική φιλμογραφία, η οποία περιλαμβάνει μια σειρά από sui generis ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, ατμοσφαιρικά φιλμ με τον αέρα του φανταστικού, λεπτοδουλεμένες λογοτεχνικές διασκευές και εκκεντρικούς φόρους τιμής στα βουβά κινηματογραφικά σίριαλ και τα φτηνά αστυνομικά μυθιστορήματα, όλα φιλοτεχνημένα με μια ξεχωριστή ποιητική ματιά, που καθιστά το σύνολο του έργου του μια αλλόκοτη παρένθεση στην Ιστορία του γαλλικού σινεμά.
Στον αντίποδα των νεότερων συναδέλφων του, που την ίδια περίπου περίοδο έκαναν την επανάστασή τους στο πλαίσιο της Nouvelle Vague έχοντας ως αφετηρία τον χώρο της κριτικής, ο Φρανζί ήταν πρωτίστως ένας παθιασμένος σινεφίλ του οποίου οι ταινίες ήταν συχνά διαποτισμένες από την ποπ κουλτούρα του παρελθόντος και την παλπ λογοτεχνία, περασμένες μέσα από το φίλτρο μια ιδιαίτερης αισθητικής που ανανέωνε εμπνευσμένα την αθωότητα και την επιτηδευμένη αφέλεια περιθωριακών ειδών.
Μετέωρο ανάμεσα στον ρεαλισμό και το φανταστικό, και με επιρροές από τον σουρεαλισμό και τον εξπρεσιονισμό, το σινεμά του Ζορζ Φρανζί διαθέτει μια ποιότητα που είναι δύσκολο να περιγραφεί. Βασισμένο πρωτίστως στην εικόνα και την ατμόσφαιρα και λιγότερο στον λόγο ή το σενάριο, αντλεί εντούτοις τη δύναμή του όχι από μια εξεζητημένη βιρτουοζιτέ αλλά από τον υπαινιγμό και την ανάδειξη του παράδοξου μέσα στο πιο συνηθισμένο περιβάλλον.
Με ένα σκηνοθετικό στυλ που μοιάζει παλιομοδίτικο και άχρονο την ίδια στιγμή, ο Φρανζί έχτισε μια παντελώς αταξινόμητη φιλμογραφία, γεμάτη από ήρωες εγκλωβισμένους σε κυριολεκτικές ή μεταφορικές φυλακές, όπου ο λυρισμός εναλλάσσεται με την «αληθινή» σκληρότητα ενός ντοκιμαντέρ, σοκαριστικές σκηνές διαπλέκονται με εξαίσιες στιγμές ποίησης και το χιούμορ διαδέχεται συχνά τη μελαγχολία. Αλλοπαρμένο και ντελικάτο, το έργο του αποτελεί μια μικρή σε όγκο αλλά μοναδική σε ύφος κινηματογραφική κληρονομιά που δεν έχει πάρει ακόμα τη θέση που της αξίζει.
Θανάσης Πατσαβός
Φιλμογραφία (μεγάλου μήκους)
1974 Nuits rouges
1970 La faute de l’abbé Mouret
1965 Thomas l’imposteur
1963 Judex
1962 Thérèse Desqueyroux
1961 Pleins feux sur l’assassin
1960 Les yeux sans visage
1959 La tête contre les murs
[Το Σάββατο 19.10.2019, στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί το Πρώτο Κανονικό Ανοιχτό Μάθημα και για αναποφάσιστους του Σεμιναρίου Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ και την Κυριακή 20.10.2019 στις 16.00 θα πραγματοποιηθεί Κανονικό Μάθημα του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους, που μπορούν να παρακολουθήσουν και όσοι θα ήθελαν να εγγραφούν και θέλουν ένα μάθημα γνωριμίας (τελευταία προθεσμία το τέλος του μαθήματος της Κυριακής) ενώ στις 19.30 θα πραγματοποιηθεί το πρώτο Ανοιχτό Κανονικό Μάθημα του Σεμιναρίου Ιστορίας Κινηματογράφου ]