Ευτυχία (2019) του Άγγελου Φραντζή || Οι κίνδυνοι του Κλασικού Αφηγηματικού Κινηματογράφου || Κριτική Γιάννη Καραμπίτσου [3/5]

Η Ταινία Ευτυχία λοιπόν… Είναι σίγουρα μια ταινία που αξίζει να δει κάποιος έλληνας και ενδεχόμενα κάποιος ξένος θεατής. Είναι Άγγελος Φραντζής τουλάχιστον όπως εκδηλώνεται καλλιτεχνικά στο «Ακίνητο Ποτάμι» και σε προγενέστερες ταινίες του;;; Είναι χωρίς και να είναι. Είναι τόσο τέλος πάντων ώστε να μην επιμείνουμε άλλο ετούτη τη στιγμή. Μου άρεσε η ταινία με την έννοια ότι γνώρισα καλύτερα την προσωπικότητα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου που πάντα άκουγα για αυτήν αλλά δεν είχα ασχοληθεί όσο θα ήθελα.

Ο Κινηματογράφος είναι ο πιο «εύκολος» και αποτελεσματικός τρόπος για να γνωρίσεις έναν άνθρωπο. Ο Αφηγηματικός κυρίως για τον οποίο μιλάμε εδώ. Έχει όμως τους κινδύνους του που όλοι σχεδόν εκδηλώνονται εδώ. Γιατί τις περισσότερες φορές μια καλή αφηγηματική ταινία σου κινά το ενδιαφέρον να ασχοληθείς βαθύτερα με μια προσωπικότητα ή με μια κατάσταση αλλά ο καπιταλιστικός τρόπος ζωής μας της ταχύτητας και της υπερπληροφόρησης και η αδυναμία μας να πατήσουμε φρένο ή και ΣΤΟΠ σε όλο αυτό δεν μας το επιτρέπει εντέλει. Έτσι μας μένει η εντύπωση που μας δημιούργησε η ταινία για την προσωπικότητα ή την κατάσταση που περιγράφει. Ξαναγυρίζουμε στην ταινία για να τονίσω την προτίμησή μου και συμπάθειά μου μετά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στην «Πολυξένη» στην Κάτια Γκουλιώνη που σίγουρα έπαιξε ρόλο για να μπω πιο πολύ στην προσωπικότητα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Μου αρέσουν τα ιδιαίτερα πρόσωπα, οι ιδιαίτεροι ηθοποιοί, οι ιδιαίτερες και δυναμικές προσωπικότητες, οι διαφορετικές. Για να μην φανώ ασεβής δεν μπορώ να μην πω ότι μου άρεσε εντέλει η ερμηνεία και της Καριοφυλλιάς Καραμπέτη που ήταν για άλλη μια φορά πολύ καλή. Εδώ όμως έρχεται άλλη μια ένσταση για τη δομή της ταινίας. Για την οποία δεν έχω καταλήξει ακόμα 100%. Μου έκανε επίσης εντύπωση, διάβασα τις περισσότερες από τις κριτικές που γράφτηκαν, ότι κανένας συνάδελφος κριτικός κινηματογράφου δεν αναφέρεται σε αυτό σαν να είναι αυτονόητο. Η επιλογή δύο γυναικών ηθοποιών για να παίξουν τον ρόλο της Ευτυχίας Παπαγιαννοπόυλου σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους της ζωής της, ενώ όλοι οι άλλοι ηθοποιοί συνεχίζουν κανονικά, δεν μου φάνηκε ούτε αυτονόητη, ούτε απόλυτα δραματουργικά, αισθητικά, καλλιτεχνικά δικαιωμένη. Ξαναλέω δεν το έχω λήξει μέσα μου το θέμα, αλλά η αλήθεια είναι ότι αρχικά με ξένισε και μέχρι τώρα έχω καταλήξει ότι οφείλεται περισσότερο σε εμπορικές επιταγές. Πάμε σε ένα άλλο θέμα επίσης σημαντικό, ούτε για αυτό έχω καταλήξει εντελώς,  αν και είναι πιο σαφής η εικόνα που έχω για αυτό. Το θέμα ότι η ταινία Ευτυχία δεν καταπιάνεται ιδιαιτέρως με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα μέσα σε 5 δεκαετίες και δεν την συνδέει ενδεχόμενα όσο όφειλε με την προσωπικότητα και διαδρομή της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Σε ένα βαθμό σημαντικό μοιάζει ο λόγος να είναι καλλιτεχνικός αλλά να συνδέεται και με το σενάριο που βασίζεται σε θεατρικό έργο. Αλλά μοιάζει να υπηρετεί και πάλι εμπορικές επιταγές επίσης και να προσπαθεί να συνεισφέρει στο περιβόητο δίπολο εμπορικότητα – καλλιτεχνικότητα στο οποίο, δεν μπορώ να πω σε γενικές γραμμές, η ταινία απαντά ικανοποιητικά. Θέλω να πω με λίγα λόγια ότι ο μάλλον κλασικός αφηγηματικός κινηματογράφος στον οποίο στεγάζεται εντέλει η ταινία δεν βοηθάει το βαθύτερο ψάξιμο των προσωπικοτήτων και καταστάσεων, πραγματικών ή όχι, όσο θα έπρεπε και κυρίως με μεθόδους αποστασιοποίησης και αποδόμησης που χρησιμοποιεί ο μοντέρνος αφηγηματικός κινηματογράφος και ο κινηματογράφος  τύπου νουβέλ βαγκ κλπ. Έτσι ωραιοποιούνται ενδεχόμενα καταστάσεις, χαρακτήρες και προσωπικότητες κάτι που εδώ σε ένα βαθμό μεγάλο η σεναριακή και σκηνοθετική ματιά αποφεύγει για το ρόλο της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, όχι όμως για το ρόλο του Λουκά κυρίως αλλά και για αυτόν του δεύτερου συζύγου της και της μητέρας της που παρουσιάζονται επίσης ελαφρώς ως καρικατούρες όσο και αν μας κερδίζει η πολύ καλή φυσική και ερμηνευτική παρουσία των τριών πολύ συμπαθών  ηθοποιών. Κοντολογίς φοβάμαι λίγο τις βιογραφίες ακόμα και αν πρόκειται για την περίπτωση Νερούδα στην πάρα πολύ καλή ταινία του Χιλιανού σκηνοθέτη Λαραίν που δημιουργεί υποδειγματικές βιογραφίες. Τελειώνοντας πάμε σε ένα άλλο περιβόητο θέμα. Αν θα κόψει εισιτήρια κλπ η ταινία. στην εποχή που ζούμε αυτό μπορεί να έχει μεγαλύτερη ακόμα σημασία από εκείνην του 1980 που ανδρώθηκα. Όμως νομίζω στις κριτικές τους ασχολήθηκαν περισσότερο από όσο ενδιαφέρει μια κριτική ταινίας με αυτό το σημείο κατά τη γνώμη μου οι συνάδελφοι. Και επίσης νομίζω ότι επηρέασε και τις βαθμολογίες τους με αποτέλεσμα να βάζουν 4 και 4,5 αστεράκια. Είναι γνωστή η ευαισθησία μου σε αυτό το θέμα γιατί έτσι τίθεται σε αμφισβήτηση το μέτρο και αρχίζουμε να συγκρίνουμε με τις ταινίες Νερούδα, Θίασος, τυχαία αναφέρω, Καθρέφτης και Στάλκερ κλπ. Και σε αυτή την περίπτωση νομίζω ούτε η ταινία βγαίνει ωφελημένη ούτε η Ιστορία Κινηματογράφου.


[Τον Γενάρη του 2020 ξεκινάνε τα Νέα Σεμινάρια του Σχολείου του Σινεμά Σκηνοθεσίας και Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους, Κριτικής Κινηματογράφου, Ιστορίας Κινηματογράφου, Σεναρίου, Κινηματογραφικής Υποκριτικής και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ, δηλώστε το ενδιαφέρον σας.
Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στα τηλέφωνα 2130 159 816 και 6944143564. Σεμινάρια παρέχονται και ιδιαιτέρως. Επίσης εξ αποστάσεως.
Στους συμμετέχοντες παρέχονται βεβαίωση παρακολούθησης του “Σχολείου του Σινεμά”, ηλεκτρονικές σημειώσεις, ενώ υπάρχει πρόσβαση σε δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη.]

Σεμινάριο Ιστορίας Κινηματογράφου 2019-2020

Σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου-Δημιουργίας Ταινίας Μικρού Μήκους 2019-2020 (και με κινητό, tablet, mirrorless ή GOPRO κάμερες)

Σεμινάριο Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ 2019-2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: