Λεξικό Αισθητικών και Τεχνικών όρων του Κινηματογράφου | Γιώργος Διζικιρίκης || Εκδόσεις Αιγόκερως || Κινηματογραφικά Βιβλία

ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ (ΕΠΙΤΟΜΟ)
ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Παρουσίαση
[…] Το λεξικό αυτό έχει σπουδαστικό χαρακτήρα και αποβλέπει όσο μπορεί να δώσει με σαφήνεια ορισμένες βασικές γνώσεις για τα αισθητικά και τεχνικά ζητήματα του κινηματογράφου, σε κείνους που ενδιαφέρονται με σοβαρότητα γι’ αυτόν, είτε είναι απλοί φίλοι του, είτε έμμεσα και άμεσα ενδιαφερόμενοι εργάτες του. Αποβλέπει επίσης και στην εκλαΐκευση (όσο βέβαια αυτό είναι δυνατό) για θέματα που από τη φύση τους χαρακτηρίζονται ως αμφιλεγόμενα ή δυσκολονόητα (όπως είναι ορισμένα θεωρητικά ζητήματα στην περιοχή του υπαρξισμού ή της φαινομενολογίας ή του στρουκτουραλισμού, της γλωσσολογίας, της ψυχανάλυσης και της φιλοσοφίας της τέχνης), όλα γνώσεις (συχνά πολύ αντιφατικές μεταξύ τους), που επηρεάζουν εντούτοις άμεσα τον σύγχρονο κινηματογράφο. […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης).

[ένα αληθινά πολύτιμο βιβλίο που αρχικά είχε κυκλοφορήσει σε 2 τόμους και το 2007 έγινε επίτομο. Είναι από τα βασικά βιβλία που προτείνω στα Μαθήματά μου Κινηματογράφου. Πριν πάρα πολλά χρόνια είχαμε μία από τις πολλές κόντρες με το φίλο μου Θωμά Μποτίνα, συγγραφέα ενός άλλου υπέροχου βιβλίου Η ΚΡΥΦΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ που στην ουσία αποτελούσε τα Σεμινάρια που διδάσκονταν στον Κινηματογραφικό Τομέα του ΠΟΦΠΑ στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και που σκοτώθηκε νωρίς στα 36 του KRYFIGOITEIATOUKINFOU.jpg για να συνεχίσω εγώ το έργο του για πάρα πολλά χρόνια ως δάσκαλος του κινηματογράφου αλλά και πρόεδρος του Πολιτιστικού Ομίλου και του Κινηματογραφικού του Τομέα, είχαμε λοιπόν μια κόντρα για το Διζικιρίκη τον οποίο πάντα υποτιμούσε ο Θωμάς γιατί ήταν μέλος του ΚΚΕ όπως και εγώ εκείνη την Εποχή. Όμως ο Διζικιρίκης , μπορεί να μην ήταν τόσο σπουδαίος ως Σκηνοθέτης, καλύτερη ταινία του παραμένει η Βαβυλωνία, αλλά ήταν από τους σπουδαιότερους θεωρητικούς του σινεμά και της τέχνης που διαθέτουμε. Η γνώση του για τη Σημειολογία του Κινηματογράφου και την Τεχνική του Κινηματογράφου, ήταν και σπουδαίος οπερατέρ , αλλά και η δυνατότητά του να τα εκλαϊκεύει, ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστα χαρακτηριστικά του. Προτείνεται ανεπιφύλακτα σαν ένα από τα 2-3 πρώτα απαραίτητα βιβλία για τη θεωρία και την Πρακτική του Σινεμά ενώ σημαντικές γνώσεις περιλαμβάνει και για την Ιστορία του Κινηματογράφου κυρίως για τα Κινηματογραφικά ρεύματα και Κινήματα. Κάλεσα πολλές φορές τον Διζικιρίκη στην ίριδα , ερχόταν πάντα με χαρά και ποτέ δεν μας άφησε ανικανοποίητους. Χαίρομαι πολύ που τον γνώρισα και υπήρξα ένα είδος μαθητή του. Γιάννης Καραμπίτσος] 

Εργαστήρι Κινηματογράφου Αθήνας και Πάτρας || Σεμινάρια Κινηματογράφου 2020-2021

Λεπτομέρειες
Εκδότης ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος 1988
Αριθμός σελίδων 448
Διαστάσεις 21×14

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ (1921-2008)

Δοκιμιογράφος, θεωρητικός της τέχνης και σκηνοθέτης. Γεννήθηκε στη Γένοβα το 1921 και σπούδασε στη Ρώμη: φιλοσοφία-αισθητική (μαθητής του Γκαλβάνο ντέλλα Βόλπε), ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης, κινηματογράφο στο Centro Sperimentale της Ρώμης και στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Εργάστηκε ως σκηνοθέτης από το 1958.

Διακρίθηκε στα έργα: Βαβυλωνία (ειδικό Βραβείο Φεστιβάλ Θεσ/νίκης, 1970). Έλληνες λαϊκοί ζωγράφοι, (Ιο βραβείο ντοκυμ. Φεστ. Θεσ/νίκης, 1975). Πήλιο (βραβείο Tarbes, Γαλλία). Απολογία Ιερομόναχου Ζωσιμά Αποστόλη, 1750-1822 (βραβείο Ελληνικής Τηλεόρασης, 1992). Το 1988 τελείωσε τη σειρά: Βυζαντινοί Λόγιοι και καλλιτέχνες στην Αναγέννηση, 1988. Έχει γυρίσει πολλά δοκιμιακά ντοκυμαντέρ (Η ζωή, ο έρωτας, και ο θάνατος στο δημοτικό τραγούδι) και άλλα έργα μεγάλου μήκους. Έγραψε τα πιο κάτω βιβλία (δοκίμια και μελέτες): • Η σύγχρονη σκέψη, η απάτη της λογοτεχνίας και ο «βαθμός μηδέν της γραφής», εκδόσεις Γραμμή, 1973. • Για τη γλώσσα και την επιστήμη της λογοτεχνίας, Λιβάνης, 1977. • Η αισθητική της ρωμιοσύνης, Φιλιππότης, 1983. • Ο νεοελληνικός διαφωτισμός και το Ευρωπαϊκό πνεύμα, 1750-1821, Φιλιππότης, 1984. • Σε αναζήτηση της καινούργιας γλώσσας. Το οδοιπορικό της τέχνης προς το τέλος του αιώνα. Φιλιππότης 1990. • Η τέχνη και οι Έλληνες, Φιλιππότης, 1992.

LEXIKO-KINIMATOGRAFOU.jpg

Μεταξύ των ταινιών του περιλαμβάνονται: «Αγνές Ψυχές» (1959), «Ο θάνατος του παλικαριού» (1961), «Η παγίδα»» (1963), «Οι καθώς πρέπει» (1964), «Βαβυλωνία» (1970, Ειδικό Βραβείο 11ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης). Γύρισε πολλά ντοκιμαντέρ: «Όλυμπος, το βουνό των θεών», «Ο ζωγράφος Λάζαρης, ο πρώτος Έλληνας ιμπρεσιονιστής», «Έλληνες λαϊκοί ζωγράφοι» (1ο Βραβείο παμψηφεί του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1974) κ.ά. Σκηνοθέτησε έργα για την τηλεόραση («Η τύχη της Μαρούλας» κ.ά.). Έγραψε βιβλία για τον κινηματογράφο (μεταξύ των οποίων το θαυμάσιο και πολύτιμο «Λεξικό των αισθητικών και τεχνικών όρων του κινηματογράφου», εκδόσεις Αιγόκερως 1985), τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και το θεατρικό «Στο πέρασμα του καλόγερου (ο σκυλόσοφος)» και εργάστηκε σαν ραδιοσκηνοθέτης. Έργα ζωγραφικής του παρουσιάστηκαν σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Έγραψε άρθρα στα περιοδικά: Διαβάζω, Τομές, Πολιτιστική, Ουτοπία, Φιλμ κ. ά. Πέθανε το 2008 σε ηλικία 87 ετών.

Εργαστήρι Κινηματογράφου Αθήνας και Πάτρας || Σεμινάρια Κινηματογράφου 2020-2021

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: