Μάικλ Κόλινς ο επαναστάτης (1996) του Νιλ Τζόρνταν || Ο Αληθινός Μάικλ Κόλινς το «Γελαστό Παιδί» του Μίκη Θεοδωράκη

ΕΡΤ1  00:15
Μάικλ Κόλινς, Ο Επαναστάτης

MICHAEL COLLINS
Πολιτική 1996 | Έγχρ. | Διάρκεια: 132′
Αμερικανική ταινία του Νιλ Τζόρνταν, με τους Λίαμ Νίσον, Άλαν Ρίκμαν, Τζούλια Ρόμπερτς. Η δράση του Ιρλανδού επαναστάτη Μάικλ Κόλινς, που έδωσε νέα διάσταση στον ανταρτοπόλεμο των Ιρλανδών κατά των Άγγλων και ανάγκασε τη Μεγάλη Βρετανία να διαπραγματευτεί για πρώτη φορά τους όρους της ιρλανδικής αυτονομίας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΤΡΑΣ 

Original Cinema Quad Poster – Movie Film Posters

[Αν και πρόκειται για μια καθαρά πολιτική ταινία, ο Νιλ Τζόρνταν προσπάθησε να αποφύγει τις όποιες βαρετές πολιτικές αναλύσεις και να επικεντρωθεί στη δράση αυτή καθ’ εαυτή. Η απεικόνιση της ήττας του 1916, η προετοιμασία των ομάδων θανάτου, οι αψιμαχίες του Εμφυλίου και πολλές ακόμα σκηνές είναι κινηματογραφημένες με μια εντυπωσιακή σκηνοθετική μαεστρία, ενώ ο Λίαμ Νίσον είναι εξαιρετικός. Υποψηφιότητες για Όσκαρ φωτογραφίας και μουσικής.]

Μάικλ Κόλινς
Ήρωας του Ιρλανδικού Αγώνα της Ανεξαρτησίας και πολιτικός, το «Γελαστό Παιδί» του τραγουδιού του Μίκη Θεοδωράκη.

Μάικλ Κόλινς (1890 – 1922)

Ήρωας του Ιρλανδικού Αγώνα της Ανεξαρτησίας και πολιτικός, το «Γελαστό Παιδί» του τραγουδιού του Μίκη Θεοδωράκη.

Ο Μάικλ Τζέιμς Κόλινς (Michael James Collins στα αγγλικά, Mícheál Séamus Ó Coileáin στα Ιρλανδικά) γεννήθηκε στο Κλονακίλτι της κατεχόμενης από τους Άγγλους Ιρλανδίας στις 16 Οκτωβρίου 1890. Ήταν το τρίτο από τα οκτώ παιδιά του Μάικλ Τζον Κόλινς, αγρότη, λάτρη των μαθηματικών και μέλους μιας μυστικής οργάνωσης για την απελευθέρωση της Ιρλανδίας.

Ο μικρός Μάικλ ήταν ένα προικισμένο παιδί, με δυναμικό ταπεραμέντο, που ζούσε και ανέπνεε για την αποτίναξη του βρετανικού ζυγού από την πατρίδα του. Σε ηλικία 15 ετών εγκατέλειψε το σχολείο και δούλεψε ως ταχυδρομικός στο Λονδίνο και θεληματάρης σε μια χρηματιστηριακή εταιρεία. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Λονδίνο σπούδασε νομικά και εντάχθηκε, όπως και ο πατέρα του, στην «Ιρλανδική Ρεπουμπλικανική Αδελφότητα» (IRB), μία μυστική οργάνωση που όρκιζε τα μέλη της στην απελευθέρωση της Ιρλανδίας και ήταν υπεύθυνη για τις σημαντικότερες εξεγέρσεις του 19ου αιώνα.

Στις αρχές του 1916 επέστρεψε στο Δουβλίνο και προσελήφθη σ’ ένα δικηγορικό γραφείο. Λίγους μήνες αργότερα έλαβε ενεργό μέρος στην «Εξέγερση του Πάσχα» (24 Απριλίου 1916), που, αν και απέτυχε, άνοιξε τον δρόμο πέντε χρόνια αργότερα για την ανεξαρτησία της Ιρλανδίας. Συνελήφθη, κρατήθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης και απολύθηκε το Δεκέμβριο του 1916.

O Μάικλ Κόλινς ως υπουργός Οικονομικών
Στις βρετανικές εκλογές του Δεκεμβρίου του 1918, πλειοψήφησε στην Ιρλανδία το κόμμα Σιν Φέιν («Εμείς οι ίδιοι»), που υποστήριζε την ανεξαρτησία της χώρας, με επικεφαλής τον Ίμον Ντε Βαλέρα και επίλεκτο μέλος τον Μάικλ Κόλινς. Οι ιρλανδοί βουλευτές συγκρότησαν στο Δουβλίνο προσωρινή κυβέρνηση και Εθνοσυνέλευση («Ντάιλ Έρεαν»), η οποία ψήφισε υπέρ της ανεξαρτησίας. Ο αιρετός πρόεδρος Ίμον Ντε Βαλέρα και ο αντιπρόεδρος Άρθουρ Γκρίφιθ ήταν στη φυλακή και μεγάλο μέρος της ευθύνης τους περιήλθε στον Κόλινς, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος υπουργός Εσωτερικών του Σιν Φέιν. Στη συνέχεια οργάνωσε την απόδραση του Ντε Βαλέρα από τη φυλακή Λίνκολν (Φεβρουάριος 1919) και ο ίδιος έγινε υπουργός Οικονομικών.

Ο Κόλινς διακρίθηκε, κυρίως, για τις στρατιωτικές του ικανότητες κατά τη διάρκεια του Αγγλοϊρλανδικού Πολέμου (1919-1921). Δημιούργησε μικρές και ευκίνητες ομάδες ανταρτών («flying columns»), οι οποίες χτυπούσαν γρήγορα αγγλικούς στόχους και εξαφανίζονταν. Οι ομάδες αυτές βασιζόταν στην καθοδήγηση τοπικών ηγετών, στην καλή γνώση της περιοχής όπου δρούσαν και στη στενή σχέση με το λαό της, που αντιστάθμιζε την έλλειψη εφοδίων. Αυτή η τακτική ανέδειξε τον Μάικλ Κόλινς ως έναν από τους μεγαλύτερους θεωρητικούς του ανταρτοπολέμου, που αργότερα αντιγράφτηκε από την ΕΟΚΑ στην Κύπρο. Ως κύριος σχεδιαστής και συντονιστής του επαναστατικού κινήματος στην Ιρλανδία, ήταν στην πρώτη θέση της λίστας με τους καταζητούμενους από τους Βρετανούς, που τον είχαν επικηρύξει αντί 10.000 λιρών.

Μετά την ανακωχή του Ιουλίου 1921, ο Γκρίφιθ και ο Κόλινς ήταν οι απεσταλμένοι του Ντε Βαλέρα στο Λονδίνο για τις διαπραγματεύσεις ειρήνης (Οκτώβριος – Δεκέμβριος 1921). Η Συνθήκη της 6ης Δεκεμβρίου 1921 υπογράφηκε από τον Γκρίφιθ, με την πεποίθηση ότι ήταν η πιο ευνοϊκή που μπορούσε να επιτευχθεί την εποχή εκείνη για την Ιρλανδία και με την απόλυτη βεβαιότητα ότι έτσι υπέγραφε τη δική του καταδίκη σε θάνατο. Η Συνθήκη εκχωρούσε στην Ιρλανδία καθεστώς αυτοκυβερνώμενης πολιτείας (dominion) με την επωνυμία Ιρλανδικό Ελεύθερο Κράτος, στο πλαίσιο της Βρετανικής Κοινοπολιτείας.

Οι όροι για τη διχοτόμηση της Ιρλανδίας σε βόρεια και νότια, καθώς και ο όρκος πίστης στο αγγλικό στέμμα ήταν απαράδεκτοι για τον Ντε Βαλέρα και τους άλλους εθνικιστές ηγέτες. Η πειστικότητα του Κόλινς οδήγησε στην αποδοχή της Συνθήκης, που ψηφίστηκε από την Ιρλανδική Συνέλευση με μικρή πλειοψηφία. Σχηματίστηκε προσωρινή διακυβέρνηση, με πρόεδρο τον Γκρίφιθ και πρωθυπουργό τον Κόλινς.

Σχεδόν αμέσως ξέσπασαν στασιαστικές κινήσεις κατά της Συνθήκης. Ο Κόλινς απέφυγε να λάβει μέτρα εναντίον των πρώην συναδέλφων του, ώσπου επαναστάτες του Ιρλανδικού Ρεπουμπλικανικού (Δημοκρατικού) Στρατού (IRA) κατέλαβαν τα «Τέσσερα Δικαστήρια» στο Δουβλίνο, με αναπόφευκτο αποτέλεσμα τον εμφύλιο πόλεμο. Ο Κόλινς ανέλαβε την αρχηγία του στρατού και κατέστειλε τη στάση. Μετά το θάνατο του Γκρίφιθ (12 Αυγούστου 1922) ήταν ο μόνος κυρίαρχος κι έτσι ανέλαβε και την προεδρία της κυβέρνησης.

Δέκα μέρες αργότερα ήρθε και το δικό του τέλος. Ενώ βρισκόταν σε περιοδεία στην περιφέρειά του στο δυτικό Κορκ, πυροβολήθηκε σε ενέδρα στο Μπιλ Να Μπλαθ και πέθανε στις 22 Αυγούστου 1922. Ο θάνατός του σκεπάστηκε από αχλύ μυστηρίου κι ακόμα και σήμερα εγείρει θεωρίες συνωμοσίας.

Σχετικά
Τον Απρίλιο του 1962 ανέβηκε στην Αθήνα το θεατρικό έργο του ιρλανδού συγγραφέα Μπρένταν Μπίαν «Ένας Όμηρος». Στην παράσταση ακουγόταν το τραγούδι «Το γελαστό παιδί», που θρηνούσε το χαμό του Μάικλ Κόλινς. Ο Βασίλης Ρώτας μετέφρασε το ποίημα του Μπίαν από τα αγγλικά και ο Μίκης Θεοδωράκης έγραψε τη μουσική. Το τραγούδι γνώρισε μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία και συνδέθηκε με ελληνικά συμβάντα (δολοφονία Λαμπράκη κ.ά.).
Η ζωή και ο αγώνας του Κόλινς πέρασαν και στον κινηματογράφο το 1996, από τον συμπατριώτη του σκηνοθέτη Νιλ Τζόρνταν. Η ταινία «Μάικλ Κόλινς ο επαναστάτης», με τον Λίαμ Νίσον στον επώνυμο ρόλο, απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι καλύτερης ταινίας και βραβείο καλύτερης ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας και Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας και μουσικής.

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/1435

© SanSimera.gr

24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015
ΟΤΑΝ «ΕΠΕΣΕ» Ο ΚΟΛΙΝΣ
(Αναδημοσίευση από την «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» ,24/08/2015)

ΑΓΩΝΑΣ ΚΑΙ ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΣΤΗΝ … ΙΡΛΑΝΔΙΑ!

Μάικλ Κόλινς ο επαναστάτης

γράφει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

Το Σάββατο που μας πέρασε στην Ιρλανδία, στις 22 Αυγούστου του 1922, μετά από ενέδρα δολοφόνησαν πρώην σύντροφοί του τον μεγάλο ηγέτη της ιρλανδέζικης επανάστασης Μάικλ Κόλινς. Υπήρξε σπουδαίος οργανωτής για θέματα πληροφοριών, όπλων και άλλων τομέων και έγινε υπουργός οικονομικών στην πρώτη κυβέρνηση της ανεξάρτητης πλέον Ιρλανδίας. Ωστόσο, οι ακραίες φωνές, αυτές που ήταν κατά των συναινετικών συζητήσεων διαπραγματεύσεων και λύσεων, έφεραν έναν εμφύλιο πόλεμο. Κι έτσι, το παράδειγμα αυτής της τυραννημένης και υπερήφανης χώρας παραμένει κλασικό. Όπου η λογική επιχειρεί να υπερβεί την ουτοπία, ο αριστερισμός και η υπερεπαναστατικότητα θα προκαλούν πάντα τέτοια δραματικά φαινόμενα.
Ο σπουδαίος Ιρλανδός σκηνοθέτης Νιλ Τζόρνταν σκηνοθέτησε μια διεισδυτική βιογραφία και προέκυψε η βραβευμένη ταινία Μάικλ Κόλινς ο επαναστάτης που άρεσε πολύ με τον Λίαμ Νίσον εξαιρετικό στο βασικό ρόλο.

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΤΖΟΡΝΤΑΝ
Και βέβαια, για την Ιρλανδία, την επαναστατική δράση του ΙΡΑ αλλά και τις συνεχείς συγκρούσεις είδαμε πολλές ταινίες, άλλες μέτριες, άλλες αξιοπρεπείς, ορισμένες με υπογραφές μέτριων ή άγνωστων σκηνοθετών, αλλά και κορυφαίων. Να αναφερθώ δειγματοληπτικά στο Καμιά προσευχή για τους πεθαμένους, Cal ο μαχητής του ΙΡΑ, ενώ ο Άλαν Τζ. Πάκουλα θα γυρίσει τον Τρομοκράτη με τον Μπραντ Πιτ σε ρόλο πολύ επικίνδυνου Ιρλανδού.
Ωστόσο, ο Τζόρνταν γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους την πατρίδα του κι έτσι θα εντυπωσιάσει με το Παιγνίδι των λυγμών. Έχουμε την ιστορία ενός Βρετανού στρατιώτη, που τον απάγουν Ιρλανδοί. Μια παράξενη συμπάθεια μ’ ένα πρόσωπο από την ομάδα και μια πολύ μεγάλη έκπληξη, σ’ ένα φιλμ όπου αριστοτεχνικά δένεται η ιρλανδική επανάσταση με το ανθρώπινο συναίσθημα.

ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
Και υπάρχουν, βέβαια, και ταινίες που καταγράφουν και πραγματικά δραματικά γεγονότα. Την Κυριακή, λοιπόν, 30 Ιανουαρίου του 1972 στο Ντερί της Ιρλανδίας έγινε μεγάλη ειρηνική διαδήλωση. Οι βρετανικές αρχές ήταν κάθετα αρνητικές σ’ αυτήν. Οι διαδηλωτές συνέχισαν τη διαμαρτυρία τους συντεταγμένα και ήρεμα. Δέχθηκαν πυρά από Βρετανούς στρατιώτες. Στην τελική καταμέτρηση των απωλειών υπήρξαν 13 νεκροί. Τελικά δεν τιμωρήθηκε κανένας.
Με ευκαιρία το γεγονός ο Πολ Γκρίνγκρας θα γυρίσει την εξαιρετική, βραβευμένη, ντοκιμαντερίστικη δημιουργία του Ματωμένη Κυριακή. Οι U2 θα τραγουδήσουν το έξοχο Sunday bloody Sunday.

Ματωμένη Κυριακή

Έχουμε και την περίπτωση του Ιρλανδού Μπόμπι Σαντις και τη μεγάλη απεργία πείνας που έκαμε και επέφερε τελικά το θάνατό του. Στη βραβευμένη δημιουργία του Hunger ο Στιβ Μακ Κουίν μας δίνει με εξαιρετικό και διεισδυτικό τρόπο αυτή την ιστορία με εξαιρετική σκηνοθεσία.
Ο Μάρτιν Κάχιλ υπήρξε μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα. Στο Δουβλίνο τού χρεώνονται δύο μεγάλες ληστείες. Δεν έπαψε ποτέ, όμως, να είναι ένας Ιρλανδός πατριώτης και αγωνιστής, τον οποίο είχαν στο μάτι συνεχώς οι βρετανικές υπηρεσίες. Τον παρενοχλούσαν πάντα με το τέλος του τραγικό. Την ιστορία του αφηγήθηκε με εξαιρετικό τρόπο ο Τζον Μπούρμαν στον Στρατηγό.

ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΑΝ
Ένας άλλος Ιρλανδός σπουδαίος σκηνοθέτης, ο Τζιμ Σέρινταν, θα μας προσφέρει το Εις το όνομα του πατρός με τους Ντάνιελ Ντέι Λιούις και Έμα Τόμσον. Το φιλμ βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Στην Ιρλανδία σε ένα μπαρ η έκρηξη μιας βόμβας σκότωσε πέντε Βρετανούς στρατιωτικούς. Συνελήφθη το λάθος πρόσωπο και χρειάστηκαν δικαστικοί αγώνες για να αποδείξει την αθωότητά του, ενώ στη φυλακή οι συνθήκες ήταν άθλιες.

Και ο Γερμανός σκηνοθέτης Όλιβερ Χίρσμπίγκελ θα γυρίσει άλλη μια ταινία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα στην Ιρλανδία. Στα 1975 πριν από 30 χρόνια, λοιπόν, από τη φάση που αρχίζει η μυθοπλασία, ο έφηβος καθολικός Άλιστερ Λιτλ σκότωσε έναν μικρούλη. Μετά, λοιπόν, από τόσες δεκαετίες ένα τηλεοπτικό συνεργείο κανονίζει μια συνάντηση του δράστη με τον αδελφό του θύματος. Τι ακριβώς θα συμβεί; Η μετάνοια ως βασικό στοιχείο θα οδηγήσει τη λογική πέρα από τη βία.

ΛΕΟΝΕ ΚΑΙ ΛΟΟΥΤΣ
Για να περάσουμε τώρα σε γνωστούς, διακεκριμένους δημιουργούς που ασχολήθηκαν με το ιρλανδικό ζήτημα, να αναφερθώ αρχικά στον Σέρτζιο Λεόνε. Στο Ήταν κάποτε η επανάσταση ουσιαστικά η δράση εξελίσσεται στο επαναστατημένο Μεξικό. Εκεί θα βρεθεί ο Σον (Τζέιμς Κόπμπουρν), ένας Ιρλανδός δυναμιτιστής επαναστάτης που έφυγε από την πατρίδα του μετά από φονική σύγκρουση και συνεχίζει πια την επανάσταση στην ξένη χώρα.
Φυσικά, ο προοδευτικός Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς θα βραβευτεί για το αριστούργημά του Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι, ένα φιλμ δομημένο με μορφή τραγωδίας. Σκληρή κριτική, υπέροχη σκηνοθεσία, σωστή ατμόσφαιρα εποχής, μια άψογη δημιουργία. Ο μέγας Ντέιβιντ Λιν στην Κόρη του Ράιαν, αξιοποιώντας ένα εξαιρετικό σενάριο, προσφέρει μια άλλη εικόνα της ιρλανδικής τραγωδίας.

Η ΗΘΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
Στις αρχές του 20ού αιώνα κάπου στην Ιρλανδία η γυναίκα ενός Ιρλανδού πράστορα ερωτεύεται έναν Άγγλο λοχαγό. Πέρα από την επιλογή και την αξιοποίηση εξαιρετικών, φυσικών χώρων, καταλήγουμε σε μια τραγωδία χαμηλών τόνων και σ’ ένα εύστοχο σχόλιο για τις; έννοιες της ηθικής και της συγχώρεσης. Η γυναίκα θα γνωρίσει την κατακραυγή των συμπατριωτών της, αλλά ως μέγιστη ηθική πράξη θα εισπράξει την αποδοχή και τη στήριξη του συζύγου της. Είναι τελικά και η ματιά στα ηθικά διλήμματα, πάντα επίκαιρη και διαχρονική.
Ο Τζον Φορντ σε ασπρόμαυρο θα προσφέρει την οσκαρική, προπολεμική ταινία του Ο καταδότης. Είναι οι τύψεις ενός Ιρλανδού για την καταδοσία του, με λήψεις εξπρεσιονιστικές και υποβλητική ατμόσφαιρα.

Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ «ΚΑΘΑΡΟΤΗΤΑ»
Ο σερ Κάρολ Ριντ μας πρόσφερε ένα εκπληκτικό φιλμ, τον Απόκληρο της κοινωνίας με τον Τζέιμς Μέισον στο βασικό ρόλο. Μετά από μια αποτυχημένη ληστεία ένας Ιρλανδός επαναστάτης τραυματισμένος περιπλανιέται απελπισμένα, σ’ ένα φιλμ ουμανιστικό, ατμοσφαιρικό και βαθύτατα υπαρξιακό.

Ο χορός των κατασκόπων

Προ λίγων ετών είδαμε το Χορό των κατασκόπων, μια εξαιρετική ταινία για το ιρλανδικό πρόβλημα. Ένας άνδρας των μυστικών, βρετανικών υπηρεσιών πιέζει μια γυναίκα να καταδώσει. Παράλληλα, αναπτύσσει μια τρυφερή σχέση μαζί της . Ωστόσο, ο πόλεμος δεν ευνοεί τα αισθήματα και το τέλος θα είναι τραγικό, κυνικό και ευθυγραμμισμένο στην ιδεολογική καθαρότητα.
Πρόσφατα είδαμε μια άλλη βραβευμένη ταινία, το 71, που μας μεταφέρει στην επαναστατημένη Ιρλανδία του 1971. Ένας Βρετανός στρατιώτης αποκόβεται από τη μονάδα του και αρχίζει η τρομερή οδύσσειά του. Με στιλ δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ η ταινία σού κόβει την ανάσα.

Στο παλιό φιλμ Χένεσι 5 Νοεμβρίου με τον Ροντ Στάιγκερ στο βασικό ρόλο έχουμε την περίπτωση ενός Ιρλανδού που επιχειρεί να ανατινάξει το βρετανικό κοινοβούλιο παρουσία της βασίλισσας Ελισάβετ.
Ιρλανδία, λοιπόν, τόπος συγκρούσεων, επανάστασης και σκληρών αντιπαραθέσεων.

https://kemes.wordpress.com/

Το «Γελαστό παιδί» του Μίκη Θεοδωράκη δεν ήταν ελληνόπουλο, αλλά ένας επαναστάτης από την Ιρλανδία. Ήταν ο Michael Collins, ένας απ΄τους σημαντικότερους ηγέτες του ιρλανδικού απελευθερωτικού κινήματος. Πρόκειται για ένα μελοποιημένο ποίημα του Ιρλανδού ποιητή Brendan Beham, το οποίο μεταφράστηκε από το Βασίλη Ρώτα και έγινε τραγούδι τον Οκτώβριο του 1961 για τις ανάγκες του έργου “Ένας Όμηρος”. Τα τέσσερα τραγούδια του δίσκου όμως λογοκρίθηκαν, οι στίχοι απορρίφθηκαν και ο Μίκης Θεοδωράκης τα κατέγραψε αρχικά με τη δική του φωνή παίζοντας ο ίδιος τη μουσική στο πιάνο. Επίσημα, το τραγούδι ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1966 με ερμηνεύτρια τη Ντόρα Γιαννακοπούλου, αλλά ευρύτατα γνωστό έγινε με την ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη. Λόγω δικτατορίας όμως, κυκλοφόρησε επτά χρόνια αργότερα. O Ιρλανδός έγραψε το ποίημα για τον απελευθερωτικό αγώνα κατά των Βρετανών και το αδικοχαμένο «Γελαστό Παιδί” ήταν ένα αθώο θύμα του εμφυλίου. Πρόκειται για ένα μελοποιημένο ποίημα του Ιρλανδού ποιητή Brendan Beham, το οποίο μεταφράστηκε από το Βασίλη Ρώτα και έγινε τραγούδι τον Οκτώβριο του 1961 για τις ανάγκες του έργου “Ένας Όμηρος” Οι αρχικοί στίχοι του 1961 έλεγαν “σκοτώσαν οι δικοί μας το γελαστό παιδί». Στη θεατρική παράσταση «Μαγική Πόλη» που ανέβηκε το 1962, “οι δικοί μας” έγιναν “εχθροί” και πλέον όλοι τραγουδούσαν “σκοτώσαν οι εχθροί μας το γελαστό παιδί”. Μετά την πτώση της Χούντας οι “εχθροί” έγιναν “φασίστες”. Η καταδίκη σε θάνατο και η δημιουργία του IRA Η Ιρλανδία μετά από 700 χρόνια κατοχής κέρδισε την αυτονομία της και οι Βρετανοί κράτησαν το 1/6 του εδάφους, που ήταν όμως και το πιο πλούσιο. Έτσι, ο αγώνας συνεχίστηκε οδηγώντας σε έναν αιματηρό εμφύλιο. Το γελαστό παιδί του ποιήματος ήταν ο Michael Collins, η ψυχή του ιρλανδικού αντάρτικου πόλης. Wikimedia Commons Το «Γελαστό παιδί» πολέμησε δίπλα στον αρχηγό της εξέγερσης, Πάτρικ Πηρς στη διάρκεια της κατάληψης του Ταχυδρομείου του Δουβλίνου. Η εξέγερση απέτυχε. Ωστόσο, ήταν η αρχή για το απελευθερωτικό κίνημα. Ο Κόλινς καταδικάστηκε σε θάνατο, αλλά παρέμεινε ένα χρόνο σε φυλακές ασφαλείας. Όταν απελευθερώθηκε έγινε διοικητικό μέλος του Σιν Φέιν και διοικητής της οργάνωσης «Οι εθελοντές του Βαλέρα», που εξελίχθηκε στον Ιρλανδικό Δημοκρατικό Στρατό IRA. Εκλέχτηκε βουλευτής στις εκλογές του 1918, αλλά αρνήθηκε τη θέση. Μόλις δημιουργήθηκε το πρώτο Ιρλανδικό Κοινοβούλιο με πρόεδρο τον Βαλέρα όλοι οι βουλευτές συνελήφθησαν. Ο Κόλινς γλύτωσε και αμέσως οργάνωσε την απελευθέρωση του Βαλέρα και των άλλων βουλευτών. Η πράξη του αυτή εκτίναξε την πολιτική του καριέρα και έγινε Πρόεδρος της IRB και Διευθυντής Πληροφοριών του IRA. Από τη συνθήκη ανεξαρτησίας της Ιρλανδίας στον αιματηρό εμφύλιο Μετά την αγγλοϊρλανδική συνθήκη με την οποία η Ιρλανδία απέκτησε την ανεξαρτησία της, ο IRA διχάστηκε σ’ αυτούς που ήταν υπέρ της συνθήκης και σ’ αυτούς που ήταν κατά. Οι πρώτοι ήταν με τον Εθνικό Στρατό και οι δεύτεροι με τους Ατάκτους υπό τον Ντε Βαλέρα. Ο ηγέτης του στρατιωτικού σκέλους του απελευθερωτικού κινήματος Michael Collins, προσπάθησε να μη χυθεί αίμα, αλλά έπεσε νεκρός στην εμφύλια σύγκρουση στις 22 Αυγούστου 1922. Η ελληνική εκδοχή των στίχων Οι αρχικοί στίχοι του 1961 έλεγαν “σκοτώσαν οι δικοί μας το Γελαστό Παιδί». Στη θεατρική παράσταση Μαγική Πόλη που ανέβηκε το 1962, “οι δικοί μας” έγιναν “εχθροί” και πλέον όλοι τραγουδούσαν “Σκοτώσαν οι εχθροί μας το γελαστό παιδί”. Στις συναυλίες μετά την πτώση της Χούντας οι “εχθροί” έγιναν “φασίστες”. Έτσι, η κάθε εποχή έχει το δικό της τραγούδι. Στην τελευταία εκδοχή έγινε ένα από τα αγαπημένα τραγούδια της γενιάς του Πολυτεχνείου. Ίσως γιατί το «γελαστό παιδί» της Ιρλανδίας αν ζούσε στην Ελλάδα, σίγουρα θα ήταν ένας από τους εξεγερμένους νέους που αψήφησαν τη χούντα….

http://www.mixanitouxronou.gr/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: