Χάρης Γεωργιάδης: «Σε μία κοινωνία χωρίς ψυχαγωγία, η ασθένεια είναι δεδομένο αποτέλεσμα». Συνέντευξη: Ελίνα Καρδιακού, θεατρολόγος – στο πλαίσιο της Νέας Θεατρικής Στήλης «Ειμαρμένη».

Ημερομηνία Δημοσίευσης 17.11.2021

Η θεατρική στήλη «Eιμαρμένη» φιλοξενεί τον ηθοποιό Χάρη Γεωργιάδη σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη για την κατάσταση που επικρατεί στο ελληνικό θέατρο εν μέσω πανδημίας. Με τη συνέντευξη αυτή ολοκληρώνεται το αφιέρωμά μας στο έργο του Ανδρέα Ζαφείρη «Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα» και στον αυτοδιαχειριζόμενο Χώρο 2510, έναν από τους ελάχιστους χώρους στην Αθήνα που λειτουργούν εξολοκλήρου ως μεικτοί.

Το «Κρυφό Σχολειό του Σινεμά» ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ιδρύεται σήμερα 11 Οκτωβρίου του 2021

«Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα», του Ανδρέα Ζαφείρη. ||| Παρουσίαση: Ελίνα Καρδιακού, θεατρολόγος στο πλαίσιο της Νέας Θεατρικής Στήλης «Ειμαρμένη»!!

Θεατρική στήλη «Ειμαρμένη» │Ανδρέας Ζαφείρης: «Όσο κι αν αυτό το δυστοπικό τοπίο γύρω μας φαίνεται παντοδύναμο, τόσο ο ποιητής όσο και ο μεμονωμένος άνθρωπος οφείλουν να γνωρίζουν ότι ουτοπία δεν είναι να πιστεύεις ότι θα αλλάξουν τα πράγματα, αλλά να πιστεύεις ότι θα μείνουν όπως είναι αυτή τη στιγμή». Επιμέλεια συνέντευξης: Ελίνα Καρδιακού, θεατρολόγος.

xaris georgiadis_cleanup

Από την έναρξη της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου τα θέατρα έχουν χωριστεί σε αμιγή και μη. Σε έναν καθαρά δημοκρατικό θεσμό όπως είναι το θέατρο πώς φτάσαμε στο σημείο να αποκλείονται θεατές από τις παραστάσεις;

Ο αποκλεισμός, είναι ένα μόνιμο πλέον φαινόμενο της «σύγχρονης» κοινωνίας μας και δεν είναι μόνο στο θέατρο. Απλά στο θέατρο «επιβάλλεται» να τον εφαρμόσουν, από τη μία γιατί δεν θέλουν να αφυπνίσει αυτούς που πάνε στο θέατρο, και είναι συμβιβασμένοι με τη νέα «κανονικότητα» που θέλουν να μας επιβάλουν, και από την άλλη για να μην ψυχαγωγήσει τους αφυπνισμένους. Σε μία κοινωνία χωρίς ψυχαγωγία, η ασθένεια είναι δεδομένο αποτέλεσμα.

Παρόλο που η πρόθεση της πολιτείας ήταν γνωστή, δεν έγινε καμία κίνηση για να εμποδιστεί η εφαρμογή του μέτρου αυτού στο θέατρο. Πώς το εξηγείς αυτό;

Η πολιτεία ξέρει πολύ καλά τι κάνει. Με τα επιδόματα των καλλιτεχνών που δίνει, κοιμίζει τις συνειδήσεις και πνίγει την όποια αντίδραση. Οι συμβιβασμένοι λοιπόν μιας χώρας, δυστυχώς είναι σε όλους τους κλάδους. Και όταν στον κλάδο του θεάτρου η πλειοψηφία ανήκει σε αυτούς, τότε είναι λογικό να μην κουνιέται φύλλο.

Η συντριπτική πλειοψηφία των θεατρικών χώρων λειτουργούν πλέον ως αμιγείς. Πώς εξηγείς τη μαζικότητα με την οποία οι άνθρωποι του θεάτρου στράφηκαν στους αμιγείς χώρους;

Το αμιγές θέατρο, μπορεί να γεμίσει από θεατές, σε αντίθεση με το μικτό που είναι υποχρεωμένο να έχει μέχρι 50% πληρότητα. Οι συνέπειες λοιπόν, είναι οικονομικές. Οι πλειοψηφία στρέφεται στους αμιγείς χώρους, λόγω της φοβίας τους για την «πανδημία» που τους έχουν πείσει τα ΜΜΕ ότι υπάρχει. Από κει και πέρα όμως, ένα τρανταχτό παράδειγμα ότι ο κόσμος πάει και στα μικτά θέατρα, είναι ο δικός μας χώρος, που παίζουμε σχεδόν σε κάθε παράσταση γεμάτοι από μικτούς θεατές. Άρα υπάρχει η ελπίδα, ότι δεν φοβούνται όλοι αυτοί που συμβιβάστηκαν κι ότι ο πολιτισμός δεν θα εκλείψει από τον φόβο των ανθρώπων.

Πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα δημοκρατίας που δημιουργείται;

Το όποιο έλλειμμα που δημιουργείται, αντιμετωπίζεται μόνο με παραγωγή. Ας παράξουμε λοιπόν δημοκρατία και όποιος δεν είναι παραγωγικός, να κάτσει σπίτι του.

Η παράσταση Κατερίνα Γώγου: Το Γαμώτο που Δεν Έζησα, που φιλοξενείται στο Χώρο 2510, είναι μία από τις λίγες παραστάσεις που δέχονται όλους ανεξαιρέτως τους θεατές χωρίς διακρίσεις. Πώς πήρατε την απόφαση να διαχωρίσετε τη θέση σας από την πλειοψηφία;

Δεν θα ήταν λογικό, ορθό και ηθικό, σε έναν αντισυμβατικό χώρο, που παράγει μία αντισυμβατική παράσταση, βασιζόμενη στη ζωή και το έργο μίας αντισυμβατικής καλλιτέχνιδας, να είχαμε πάρει διαφορετική απόφαση και να συμβιβαζόμασταν με το παράλογο κι αντιδημοκρατικό σήμερα που βιώνουμε. Το ότι η πλειοψηφία κάνει κάτι που της έχουν υποβάλει, επιβάλει, εκβιάσει, υποχρεώσει, δεν σημαίνει ότι είναι και το ορθό.

Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού σε αυτή την πρωτοβουλία;

Όπως προανέφερα, ο κόσμος έχει αγκαλιάσει την παράστασή μας και μας ζεσταίνει κάθε φορά με την παρουσία του και το χειροκρότημά του. Ανάμεσα σε όλους αυτούς, υπάρχουν εκείνοι που έρχονται μόνο για το έργο της Γώγου, αλλά υπάρχουν και οι άλλοι που υποστηρίζουν την πρωτοβουλία του μεικτού θεάτρου.

Οι διακρίσεις που γίνονται στο χώρο του θεάτρου αυτή την περίοδο απομακρύνουν το θέατρο από την κοινωνία. Ποιές θα είναι οι συνέπειες της εξέλιξης αυτής για το κύρος του θεάτρου ως θεσμού μετά την πανδημία;

Έχω την εντύπωση, ότι ο θεσμός του θεάτρου είναι τόσος τρανός, που δεν φτάνει μία «πανδημία» για να χάσει το κύρος του. Οι άνθρωποι του θεάτρου θα είναι υπεύθυνοι για ότι συμβεί στο κύρος αυτού, αλλά και το δικό τους.

Όταν οι καλλιτέχνες μιλούν από σκηνής για Ελευθερία, Δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα ενώ ταυτόχρονα αποκλείουν θεατές από τις παραστάσεις, καταφέρνουν τεράστιο πλήγμα στο κύρος τους. Πώς νομίζεις ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό;

Το ότι οι καλλιτέχνες μιλούν από σκηνής για Ελευθερία, Δημοκρατία και Ανθρώπινα Δικαιώματα, δεν σημαίνει ότι τα πιστεύουν, αντιπροσωπεύουν, εκπροσωπούν ή γνωρίζουν ποια είναι και τι σημαίνουν. Ας μην ξεχνάμε ότι από σκηνής, μιλάει ο ρόλος και όχι ο ηθοποιός. Άρα, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό φορώντας «μάσκα», θεατρική ή μη.

Οι θεατές που τώρα αποκλείονται από τις θεατρικές σκηνές μετά την πανδημία θα είναι εύκολο να επιστρέψουν στα θέατρα που τους απέκλεισαν;

Εξαρτάται από την συνειδητοποίηση και τη μνήμη του θεατή. Εξάλλου, δεν βλέπουν έναν χώρο ως υπεύθυνο για τα καθεστωτικά μέτρα. Θα πάνε στο θέατρο για να δούνε το έργο που θέλουν, άσχετα με το ποιος είναι ο χώρος.

Τι πρέπει να γίνει έτσι ώστε η επιστροφή στην κανονικότητα στην μετά Covid – 19 εποχή να είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλή;

Κανονικότητα στην μετά Covid -19 εποχή δε θα υπάρξει με την έννοια που την ξέρουμε. Θα πρέπει να γίνουν μεγάλες, τρανές αλλαγές στην κοινωνία μας και αυτό είναι που ευελπιστώ να γίνει, σύντομα. Όπως έχει γράψει και η Γώγου: «Θα ‘ρθει καιρός που θ’ αλλάξουν τα πράματα. Να το θυμάσαι». Για να γίνει αυτό όμως…: «Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος». Άνθρωπος με νόηση και όχι με παρανόηση.

Λίγα λόγια για τον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο 2510 

Ο χώρος 2510 είναι ένας Συνεργατικός, Ανεξάρτητος, Αυτοδιαχειριζόμενος χώρος που λειτουργεί στην βάση της ισοτιμίας των εργαζομένων που συμμετέχουν σ’αυτόν.

Ο χώρος αποτελεί πρώτα από όλα ένα πείραμα για την δυνατότητα λειτουργίας μιας συνεργατικής δομής σε μεσαία και μεγάλη κλίμακα.

Απασχολούνται πάνω από 60 άτομα, κυρίως στον τομέα του πολιτισμού, καθιστώντας τον χώρο 2510 έναν από τους μεγαλύτερους αντίστοιχους σε πανευρωπαική κλίμακα.

Ανώτερο όργανο λειτουργίας του είναι η γενική συνέλευση, ενώ αναπτύσσονται και πειραματικές απόπειρες λειτουργίας σε οριζόντιο επίπεδο.

Στόχος του είναι να συμβάλει σε δράσεις, πρακτικές και στην εκπαίδευση στον ευρύτερο τομέα του πολιτισμού, παρακάμπτοντας το νεοφιλελευθεριστικό κανονιστικό πλαίσιο της αγοράς.

Ο χώρος είναι πάντα ανοιχτός σε οποιον/α επιθυμεί να συμβάλει με οποιονδήποτε τρόπο σε μια άλλη λογική για τον πολιτισμό.

ONLINE || 1. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 3. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 4. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΝΤΑΖ (Εκμάθηση Adobe Premiere). 

Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στο τηλέφωνο 6944143564.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: