Θεατρική Στήλη Eιμαρμένη│Jonny O: «Θεωρώντας το θέατρο βασικό χώρο πολιτισμού, ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμών για όλους, δε θα μπορούσαμε να αποκλείσουμε ανθρώπους για οποιονδήποτε λόγο». Συνέντευξη: Ελίνα Καρδιακού, θεατρολόγος.

Ημερομηνία δημοσίευσης 22 11 2021

Η θεατρική στήλη Eιμαρμένη συνομιλεί με τον Jonny O (Γιάννη Οικονομίδη), σκηνοθέτη, σεναριογράφο και ηθοποιό της ομάδας SplishSplash, που φέτος γιορτάζει την καλλιτεχνική της ενηλικίωση παρουσιάζοντας στο Χυτήριο – Σημείο Πολιτισμού τον mπάτλερ.

Θεατρική Στήλη Ειμαρμένη │ Ο πρώτος είναι πάντα μόνος … Κείμενο : Ελίνα Καρδιακού, Θεατρολόγος || για τον Άρη Σερβετάλη

jonny o 001

Πώς προέκυψε το όνομα της ομάδας και το χαρακτηριστικό m που υπάρχει στους τίτλους όλων των παραστάσεων;

Το όνομα της ομάδας προέκυψε από την εικόνα δύο παιδιών, τα οποία έπαιζαν ρόλους πλατσουρίζοντας στη θάλασσα. Εκφράζει τον παιχνιδιάρικο τόνο της ομάδας, τη διάθεση πειραματισμού και ανακάλυψης. Το “m” αντιπροσωπεύει τις λέξεις mute και mime, που αποτελούν τη βάση της σκηνικής μας παρουσίας.

Με ποιες μεθόδους εξελίχθηκαν τα εκφραστικά μέσα της ομάδας μέσα στο χρόνο ώστε να φτάσετε σε αυτό το τόσο χαρακτηριστικό καλλιτεχνικό ύφος που έχετε υιοθετήσει;

Στην πορεία των χρόνων υπήρξε πειραματισμός με πολυποίκιλα εκφραστικά μέσα, μέρος των οποίων αξιοποιούμε επιλεκτικά ανάλογα με τις ανάγκες και την αισθητική της κάθε παράστασης. Στο ερμηνευτικό κομμάτι ξεκινήσαμε με μεγάλο περιθώριο αυτοσχεδιασμού επί σκηνής, αλλά πλέον ο αυτοσχεδιασμός κυριαρχεί στην πρόβα. Στη συνέχεια γίνεται φιλτράρισμα και επιμέλεια της κίνησης από τη χορογράφο μας. Το αποτέλεσμα αποκτά γρήγορο ρυθμό εναρμονισμένο με τη μουσική της παράστασης, αλλά και ξεκάθαρες εικόνες και δράσεις, απόλυτα κατανοητές στο κοινό.

jonny o 002

Όπως στον βωβό κινηματογράφο έτσι και στο βωβό θέατρο η μουσική παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Πώς την επιλέγετε; 

Επιλέγουμε τη μουσική με βάση την εποχή, όπου διαδραματίζεται το έργο, αλλά και την ατμόσφαιρα και το ρυθμό της κάθε σκηνής. Γι’ αυτό το λόγο υπάρχουν μεγάλες εναλλαγές, καθώς και μίξη σύγχρονης και κλασικής μουσικής.

Συνήθως εμπνέεστε από έργα του βωβού κινηματογράφου. Όταν καταλήξετε σε μία πηγή έμπνευσης πώς επεξεργάζεστε το υλικό σας μέχρι να φτάσετε στις πρόβες και αργότερα στο τελικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα; 

Η έμπνευση μπορεί να έρθει από μια κλασική βωβή ταινία ή από μια ιστορία, ένα γεγονός ή μύθο. Αρχικά γράφεται η πλοκή του έργου, η οποία διανθίζεται στη διάρκεια των προβών. Παράλληλα υπάρχει από όλη την ομάδα, ηθοποιούς και συντελεστές, μια «πυρετώδης» συνεργασία για την επιλογή της μουσικής, της προβολής τίτλων και εικόνων και την ετοιμασία κοστουμιών και σκηνικών.

jonny o 003

Πώς μυείτε τους νέους συνεργάτες στον τρόπο δουλειάς της ομάδας;

Οι νέοι συνεργάτες γνωρίζουν συνήθως τη δουλειά της ομάδας, αλλά τους δίνεται και οπτικοακουστικό υλικό δικό μας, όπως και άλλων δημιουργών διαφόρων τεχνών, για την ενεργοποίηση της έμπνευσης. Οι ηθοποιοί επίσης έχουν μεγάλο περιθώριο να εκφραστούν και να προσθέσουν τη δική τους σφραγίδα στο έργο.

Πώς επηρεάζει τα εκφραστικά μέσα των ηθοποιών η καταλυτική συνθήκη της απουσίας του λόγου; 

Η απουσία του λόγου «αναγκάζει» τον ηθοποιό να εκφραστεί με το σώμα και το πρόσωπο, απογειώνοντας την ενέργειά του πάνω στη σκηνή και υπογραμμίζοντας κάθε συναισθηματική του αλλαγή.

Τι ανταπόκριση έχει στο κοινό το βωβό θέατρο που υπηρετείτε με συνέπεια τόσα χρόνια;

Η ανταπόκριση του κοινού είναι συνήθως ενθουσιώδης. Όσοι δε μας έχουν ξαναδεί εντυπωσιάζονται από αυτό το τόσο διαφορετικό, αλλά και τόσο άμεσο είδος θεάτρου. Παράλληλα υπάρχει και το κοινό που μας παρακολουθεί για χρόνια, το οποίο προσμένει την επόμενή μας παράσταση και το οποίο περιμένουμε κι εμείς με αγάπη.

jonny o 004

Παρόλο που το Χυτήριο, στο οποίο παίζεται ο mπάτλερ, λειτουργεί ως αμιγής χώρος, η δική σας παράσταση είναι ανοιχτή σε όλους ανεξαιρέτως τους θεατές. Πώς πήρατε αυτή την απόφαση;

Θεωρώντας το θέατρο βασικό χώρο πολιτισμού, ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμών για όλους, δε θα μπορούσαμε να αποκλείσουμε ανθρώπους για οποιονδήποτε λόγο. Φυσικά θεωρούμε την απόφασή μας αυτή ασφαλή για τους θεατές μας, τηρώντας πολύ αυστηρά τις προϋποθέσεις: 50% της χωρητικότητας του θεάτρου, είσοδος με μάσκα και πιστοποιητικό εμβολιασμού ή rapid test.

Όσοι άνθρωποι του θεάτρου επέλεξαν τους αμιγείς χώρους αντί να δικαιολογήσουν την απόφασή τους στο κοινό προτίμησαν τη σιωπή. Εσείς που τόσα χρόνια εκφράζεστε καλλιτεχνικά μέσα από τη σιωπή πώς το ερμηνεύετε αυτό;

Και η σιωπή είναι μια μορφή επικοινωνίας, που επιδέχεται αναλόγως διάφορες ερμηνείες. Τη συγκεκριμένη σιωπή εμείς θα τη μεταφράζαμε ενδεχομένως ως: «Δεν έχω μια ξεκάθαρη αιτιολόγηση για αυτή την απόφαση». Βέβαια, για αρκετά θέατρα και ομάδες η απόφαση αυτή ήταν καθαρά θέμα επιβίωσης, γιατί δεν καλύπτονταν τα έξοδα με τη μισή χωρητικότητα του θεάτρου.

jonny o 005

Η επιλογή του αποκλεισμού θεατών από τις παραστάσεις πιστεύετε ότι θα επηρεάσει την κατοπινή καλλιτεχνική πορεία όσων την έκαναν ή είναι μία επιλογή ήσσονος σημασίας;

Με δεδομένο το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χώρων και παραστάσεων λειτουργούν ως αμιγείς χώροι, δεν πιστεύουμε ότι θα «στοχοποιηθούν» συγκεκριμένοι καλλιτέχνες από το αποκλεισμένο κοινό. Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι για το θεατρόφιλο κοινό που αποκλείστηκε η επιλογή αυτή ήταν ιδιαίτερα «επίπονη».

Η αναγκαστική συρρίκνωση του θεατρόφιλου κοινού λόγω των περιορισμών της πανδημίας πιστεύετε ότι θα διαμορφώσει ένα νέο θεατρικό τοπίο στην μετά Covid – 19 εποχή ή είναι ένα γεγονός που θα ξεπεραστεί αναίμακτα;   

Ο κόσμος του θεάτρου έχει πληγωθεί ήδη. Οι καλλιτέχνες γενικότερα δίνουν καθημερινά μάχες κατ’ αρχάς για την επιβίωσή τους και κατά δεύτερον για την ύπαρξή τους στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Συνεπώς το μετά covid θέατρο θα είναι σίγουρα φτωχότερο, μένει να δούμε σε τι βαθμό…

Η δύσκολη συγκυρία της πανδημίας έφερε τους ανθρώπους του θεάτρου αντιμέτωπους με τις αξίες τους. Ποια θετικά στοιχεία πιστεύετε ότι θα προκύψουν από αυτή την εξέλιξη;  

Όπως και όλες οι δύσκολες καταστάσεις, έτσι και αυτή πέρα από τα αρνητικά έφερε και θετικά στοιχεία. Στους ανθρώπους του θεάτρου έφερε το όραμα, την επιτακτική ανάγκη για έκφραση, για επικοινωνία, για συνεργασία. Επίσης αύξησε την αλληλοϋποστήριξη και την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων του χώρου μας.

jonny o 006

Λίγα λόγια για τους “Splish-Splash”.

H θεατρική ομάδα Splish-Splash συστήθηκε στο κοινό της το 2003.

Με έμπνευση από την χρυσή εποχή του βωβού κινηματογράφου διασκευάζει κλασικά έργα και τα μεταφέρει στο θεατρικό κοινό με έναν τρόπο μοναδικό.

Βασισμένη κυρίως στην κίνηση και την έκφραση των ηθοποιών, τη μουσική και τον γρήγορο, «καθαρό» ρυθμό, δημιουργεί μία πρωτότυπη θεατρική ταυτότητα, η οποία την έχει καταστήσει αναγνωρίσιμη στην ελληνική θεατρική πραγματικότητα.

Έχει διακριθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ με σημαντικά βραβεία.

Η σατιρική διάθεση και το «πείραγμα» γνωστών μύθων αλλά και των ηρώων που πρωταγωνιστούν σε αυτούς δημιουργούν μία ολότελα διαφορετική πρόσληψη του έργου, αποτέλεσμα του σκηνοθέτη, σεναριογράφου και ηθοποιού της ομάδας Splish-Splash, Johnny Ο.

Ιστορικό παραστάσεων της ομάδας

– Ο mπάτλερ (2021) (Πρωτότυπο)

– The Bomber (2019) (Πρωτότυπο)

– Joan of mArc (2017) (Νέα διασκευή της ιστορίας της Ιωάννας της Λωραίνης)

– Jack the Rimper – The Game (2016) (Διαδραστική παράσταση)

– Jack the Rimper (2016) (Νέα διασκευή του μύθου του Τζακ του Αντεροβγάλτη)

– Metamorphosis (2014-2015) (Βασισμένο στην ιδέα της Μεταμόρφωσης του Κάφκα)

– Draculam (2012-2014) (Βασισμένο στον μύθο του Δράκουλα)

– Mr D. (2011) (Πρωτότυπο)

– M for little Man (2010-2011) (Πρωτότυπο)

– The Phantom of the Ompera (2009-2010) (Βασισμένο στο Φάντασμα της Όπερας)

– Scarmface (2008-2009) (Βασισμένο στην ιστορία της ταινίας “ο Σημαδεμένος”)

– Framkenstein (2007-2008) (Βασισμένο στον μύθο του Φράνκενσταϊν)

– Zam Dark (2006-2007) (Βασισμένο στην ιστορία της Ιωάννας της Λωραίνης)

– Jack the Rimper (2005-2006) (Βασισμένο στον μύθο του Τζακ του Αντεροβγάλτη)

– Nemfertiti (2004-2005) (Βασισμένο στον μύθο της Νεφερτίτης)

– Nomsferatu (2003-2004) (Βασισμένο στον μύθο του Νοσφεράτου)

Βραβεία / Διακρίσεις

– Οι Splish-Splash επιλέχθηκαν από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου ανάμεσα στις οκτώ καλύτερες ομάδες εναλλακτικού και πειραματικού θεάτρου.

– Το Εθνικό Θέατρο της Ρουμανίας επέλεξε τους Splish-Splash και το ScarMface για να συμμετέχουν στο 17ο Φεστιβάλ του Sibiu. Ακολούθησαν ακόμη 2 συμμετοχές στο ίδιο φεστιβάλ, όπου κι απέσπασαν το βραβείο κοινού για την παράσταση Draculam.

Άλλες συμμετοχές:

– Συμμετοχή στην ταινία μικρού μήκους του Κωνσταντίνου Οικονόμου “Same Life Different Day” (2016), με πρωταγωνιστή τον Johnny O. (βραβείο σεναρίου).

– Συμμετοχή στο Bob Festival με τις παραστάσεις ScarMface (2010),

Metamorphosis (2015) και Ο mπάτλερ (2018)

ONLINE || 1. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 3. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 4. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΝΤΑΖ (Εκμάθηση Adobe Premiere). 

Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στο τηλέφωνο 6944143564.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.