Θεατρική Στήλη Ειμαρμένη│Ρόζυ Μονάκη: Είναι προφανές πως οι απαγορεύσεις, οι τιμωρητικοί περιορισμοί και οι διαχωρισμοί δεν έχουν στόχο τη δημόσια υγεία αλλά τη δημιουργία ενός ακόμα εξιλαστήριου θύματος. Είναι αντιεπιστημονικοί, διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και ευνοούν λογικές παραλογισμού. Επιμέλεια Συνέντευξης: Ελίνα Καρδιακού, θεατρολόγος.

 

Μετά από πρόταση της Συνέλευσης Αγωνιζομένων Ηθοποιών, το ΣΕΗ εξέδωσε ψήφισμα στο οποίο ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας και απαιτεί έναν πολιτισμό καθολικά προσβάσιμο. Στον απόηχο αυτού του ψηφίσματος η Θεατρική Στήλη Ειμαρμένη συνομιλεί με την Ρόζυ Μονάκη (μέλος της Συνέλευσης Αγωνιζομένων Ηθοποιών) για την κατάσταση στο ελληνικό θέατρο και την ανάγκη συνέχισης του αγώνα για την καταπολέμηση των διακρίσεων.

rozy monaki

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Σ.Ε.Η., προαναγγέλλοντας τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Εργασίας στις 23/11, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι ο αποκλεισμός θεατών από τα θέατρα έχει συρρικνώσει την αγορά εργασίας για τους ηθοποιούς. Εκτός από τη συρρίκνωση της αγοράς εργασίας προκύπτει και ένα μεγάλο έλλειμμα Δημοκρατίας από τις διακρίσεις που γίνονται στο χώρο του θεάτρου. Με δεδομένο μάλιστα ότι δεν τίθεται ζήτημα προστασίας της Δημόσιας Υγείας, αφού όσοι αποκλείονται πλέον από τα θέατρα, μέχρι πρότινος προσέρχονταν με αρνητικό διαγνωστικό τεστ κορονοϊού. Εσείς πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το θεατρικό τοπίο μετά και τις νέες απαγορεύσεις που επιβλήθηκαν από το πρωθυπουργικό διάγγελμα της 18ης Νοεμβρίου;

Δεν είναι μόνο τα τελευταία μέτρα του πρωθυπουργικού διαγγέλματoς, είναι η συνολική λογική διαχείρισης της πανδημίας που οδήγησε σε αυτήν την κατάσταση.

Δεν γνωρίζω τις επιπτώσεις όλων αυτών στα ταμεία των θεάτρων και στις τσέπες των παραγωγών. Αυτό που αντιλαμβάνομαι ως εργαζόμενη στο θέατρο είναι πως φέτος έχουμε μια θεατρική σκηνή μισοάδεια ή μισογεμάτη, μη προσβάσιμη για μια μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, που τη διακατέχει ο φόβος της αρρώστιας και του θανάτου, τόσο μεταξύ των εργαζομένων όσο και μεταξύ του κοινού. Αντιλαμβάνομαι ότι στο όνομα της πανδημίας, οι συνθήκες εργασίας έγιναν ακόμα σκληρότερες για εμάς. Τόσο με την άρνηση εργασίας και με απολύσεις συναδέλφων/ισσών που δεν εμβολιάστηκαν, όσο και με απειλές για απολύσεις και αντικαταστάσεις ηθοποιών που νόσησαν. Οι εργασιακές μας σχέσεις, προϊόν ατομικών συμβάσεων, ελάχιστες φορές μας εξασφαλίζουν οικονομική κάλυψη σε περίπτωση νόσησης, γεγονός που μας μετατρέπει σε έρμαια των προθέσεων των παραγωγών.

Αυτή είναι η πραγματικότητα στη δημιουργία θεάτρου σήμερα. Η πανδημία έστρωσε το έδαφος για την υλοποίηση μιας σειράς πολιτικών επιλογών που στόχο έχουν την όξυνση της εκμετάλλευσης του εργατικού δυναμικού στον χώρο του πολιτισμού, καθώς και την καταστρατήγηση βασικών δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών ολόκληρης της κοινωνίας. Τα παραπάνω είναι στόχοι στρατηγικής σημασίας για την αναπαραγωγή του κεφαλαίου σε περιόδους κρίσης, είναι αλληλένδετοι και αλληλοεξαρτώμενοι.

Πώς κρίνετε την αντιμετώπιση του αγαθού του πολιτισμού ως προνομίου το οποίο μάλιστα λήγει (!) και οφείλουμε να το ανανεώνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα;

Το πεδίο του πολιτισμού δεν είναι πολιτικά ουδέτερο, αλλά διέπεται από σχέσεις εξουσίας και συμφέροντα. Αποτελεί σημαντικό παραγωγό κέρδους αλλά και ιδεολογικο μηχανισμό του κράτους. Με αυτό το σκεπτικό, ανέκαθεν ο πολιτισμός ήταν χώρος διακρίσεων και διαχωρισμών. Αλλά αυτό που συμβαίνει τώρα ενέχει στον πυρήνα του και την άμεση απαγόρευση, και αυτό είναι μια μεγάλη διαφορά. Είναι διαφορετικό για την αστική δημοκρατία να στερεί έμμεσα το δικαίωμα στην πρόσβαση (με οικονομικούς όρους, ταξικούς φραγμούς κ.λπ.), και άλλο να το στερεί άμεσα με πρωθυπουργικά διαγγέλματα. Η άμεση επιβολή της απαγόρευσης είναι που κάνει τα πράγματα πιο βίαια και επικίνδυνα.

Ποιες είναι οι δράσεις που έκανε ή προσανατολίζεται να κάνει το Σ.Ε.Η. για να προστατεύσει τα εργασιακά δικαιώματα των ηθοποιών που υφίστανται διακρίσεις λόγω της επιλογής που έκαναν για την υγεία τους;

Το ΣΕΗ αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Από τη μία υπάρχει ο απόηχος του #metoo και από την άλλη οι νέες συνθήκες εργασίας σε καιρό πανδημίας. Είναι σε κατάσταση επεξεργασίας όλων αυτών, χωρίς πραγματικά να προχωράει σε μια αγωνιστική κατεύθυνση με κινητοποιήσεις και στόχο τη συνολική ρήξη και σύγκρουση με αυτή την πολιτισμική πολιτική.

Παρόλα αυτά, δίνεται ένας σημαντικός αγώνας για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας στο ελεύθερο θέατρο, με στόχο να αποτραπούν μια σειρά από εργοδοτικές αυθαιρεσίες (μεταξύ των οποίων και οι υγειονομικοί διαχωρισμοί) που αποτελούν κανόνα στο χώρο μας. Η παραπάνω διαδικασία θα αποτελέσει ένα μεγάλο βήμα για τον κλάδο.

Θεωρείτε ότι με τα νέα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν στα θέατρα μετά το πρωθυπουργικό διάγγελμα της 18ης Νοεμβρίου προστατεύεται η Δημόσια Υγεία;

Είναι προφανές πως οι απαγορεύσεις, οι τιμωρητικοί περιορισμοί και οι διαχωρισμοί δεν έχουν στόχο τη δημόσια υγεία αλλά τη δημιουργία ενός ακόμα εξιλαστήριου θύματος. Είναι αντιεπιστημονικοί, διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και ευνοούν λογικές παραλογισμού. Το βασικό ιδεολόγημα της κυβέρνησης στηρίζεται στην ατομική ευθύνη και αποσκοπεί στην απόκρυψη των πραγματικών αιτιών της αλματικής αύξησης των κρουσμάτων και των καθημερινών θανάτων, που δεν είναι άλλες από τις κεντρικές πολιτικές επιλογές.

Πρέπει να υπερβούμε το δίπολο που έχει δημιουργήσει η κυβερνητική τακτική ανάμεσα στους ανεμβολίαστους και στους εμβολιασμένους, γιατί λειτουργεί διασπαστικά και αποπροσανατολίζει από τον πυρήνα του προβλήματος. Το εμβόλιο αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο πρόληψης και καταπολέμησης της πανδημίας, αλλά δεν είναι το μόνο. Η ενίσχυση του ΕΣΥ, η αύξηση των ΜΕΘ, η ιχνηλάτηση, η παροχή δωρεάν τεστ για όλες/ους αποτελούν επίσης κυρίαρχους και βασικούς παράγοντες για την αντιμετώπιση της.

Η κυβέρνηση έχει αποδείξει πως δεν ενδιαφέρεται για τίποτα πέραν της επιβίωσης του ιδιωτικού κεφαλαίου. Κατά συνέπεια, η μόνη λογική στα μέτρα που επιβάλει είναι αυτή της αγοράς και του κέρδους.

Τα θέατρα θα μπορούσαν να λειτουργούν με μειωμένη δυνητική χωρητικότητα και παράλληλα γενναία επιδότηση κενών θέσεων. Έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία τους και να αποφεύγεται ο συνωστισμός μεταξύ των θεατών. Επίσης θα μπορούσαν να δέχονται όλους ανεξαιρέτως τους θεατές με επίδειξη αρνητικού διαγνωστικού τεστ κορονοϊού, το οποίο θα έπρεπε να γίνεται δωρεάν ή με ένα συμβολικό αντίτιμο. Τέτοιου είδους μέτρα θα αποδείκνυαν τη φροντίδα της Πολιτείας για τη Δημόσια Υγεία, θα βοηθούσαν να εμπεδωθεί ένα γενικό αίσθημα ασφάλειας και θα καταργούσαν στην πράξη τις διακρίσεις στο χώρο του θεάτρου. Για ποιο λόγο δεν προωθήθηκε εξαρχής ένας τέτοιος τρόπος λειτουργίας για τα θέατρα αλλά απεναντίας προτιμήθηκε να αντιμετωπίζεται ο πολιτισμός ως προνόμιο κάποιων και όχι ως δικαίωμα όλων;

Ο πολιτισμός, για την αστική πολιτική, αποτελεί και αυτός ένα πεδίο κερδοφορίας, που διέπεται από τους νόμους της αγοράς και του κέρδους. Το γιατί λοιπόν η κυβέρνηση φέρθηκε για ακόμα μια φορά παράλογα μπορεί να απαντηθεί με μια πιο συνολική ανάλυση της πολιτικής της. Η επικίνδυνη και δολοφονική διαχείριση της πανδημίας δημιούργησε έναν τόπο θανάτου, απαγορεύσεων, φόβου, διαχωρισμού. Η μετακύλιση της ευθύνης σε μερίδα της κοινωνίας ώστε να αποποιηθούν τις δικές τους, είναι μια γνωστή τακτική που βλέπουμε να πραγματοποιείται ξανά και μάλιστα με μια ρητορεία μίσους, με τιμωριτικές πρακτικές και σκληρό ιδεολογικό πόλεμο μέσα από τα ΜΜΕ.

Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, έχει γίνει ξεκάθαρο ότι για την κυβέρνηση οι απαγορεύσεις και ο παραλογισμός συμφέρουν πιο πολύ από τη ρήξη με το ιδιωτικό κεφάλαιο στον τομέα της υγείας, την κρατική ενίσχυση του ΕΣΥ, τη συστηματική ιχνηλάτηση με μαζική παροχή δωρεάν τεστ για όλες/ους κ.λπ.. Το ανεπίσημο, αλλά πραγματικό, λοκντάουν για τους ανεμβολίαστους είναι ένα ακόμα απαράδεκτο μέτρο, με στόχο τον αποπροσανατολισμό, την πυροδότηση κοινωνικού αυτοματισμού και εν τέλει τον διαχωρισμό και τη διάσπαση της κοινωνίας.

Ταυτόχρονα είναι σημαντικό να πούμε ότι η κυβέρνηση εργαλειοποιεί την πανδημία, και στο όνομα της περνάει τα πιο σκληρά αντεργατικά και αντιλαϊκά μέτρα. Δείτε τον νόμο Χατζηδάκη, τον νέο νόμο για το περιβάλλον, τις αλλαγές στην εκπαίδευση, την τρομακτική συνεχόμενη ενίσχυση της αστυνομίας κ.λπ.. Πρόκειται για μια επίθεση από τη μεριά του κεφαλαίου, μέσω της κυβέρνησης, στα πιο φτωχά και ταξικά εκμεταλλευόμενα στρώματα της κοινωνίας, με στόχο τη σωτηρία και την ενίσχυσή του.

Το ΣΕΗ εξέδωσε πρόσφατα μία ανακοίνωση στην οποία ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας και απαιτεί έναν πολιτισμό καθολικά προσβάσιμο. Πώς φτάσατε σε αυτή την ανακοίνωση και πως σκοπεύετε να κλιμακώσετε τις δράσεις σας έτσι ώστε να πετύχετε αυτόν τον σκοπό;

Η υιοθέτηση από τη Γενική Συνέλευση του Σωματείου της εν λόγο ανακοίνωσης, ύστερα από πρόταση της Συνέλευσης Αγωνιζόμενων Ηθοποιών, δείχνει καταρχάς την ανάγκη του κλάδου να εναντιωθεί. Από εδώ και πέρα το διοικητικό συμβούλιο του ΣΕΗ, στη βάση αυτής της ανάγκης, οφείλει να δει πως θα προχωρήσει, καλώντας σε κινητοποιήσεις και σε αγώνα με συνολικό ουσιαστικά ανατρεπτικό πολιτικό περιεχόμενό. Η σύνδεση της πάλης ενάντια στις απαγορεύσεις, με την πάλη ενάντια στη δολοφονική διαχείριση της πανδημίας και τα νέα αντεργατικά μέτρα αποτελεί κατά τη γνώμη μου, μονόδρομο για μια νικηφόρα προοπτική.

Έρχεται σημαντικό αφιέρωμα επίγειο και διαδικτυακό για το ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΙΟΥ και για τον Παρατζάνοφ!!!

 

ONLINE || 1. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 3. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 4. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΝΤΑΖ (Εκμάθηση Adobe Premiere). 

Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στο τηλέφωνο 6944143564.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.