ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 2011-12 | 1. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΝΙΚΟΣ ΣΑΒΒΑΤΗΣ | 2. ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ –

film-noir

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Πρόγραμμα δραστηριοτήτων 2011-12

Συντονισμός:

ΦΩΤΗΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, αποκρυστάλλωμα της τετράχρονης επιτυχούς λειτουργίας του ΚΕΝΤΡΟΥ

ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, συνεχίζει για τρίτη χρονιά

φέτος, στα γραφεία της Βουλγαροκτόνου 23 και Μαυρομιχάλη,

2ος όροφος, τις επιμορφωτικές της δραστηριότητες ελπίζοντας,

μέσα σε μια εξόχως αντίξοη και αποκαρδιωτική συγκυρία, ν’

αποτελέσει μια εναλλακτική νησίδα πολιτισμού και πνευματικής

ζωής. Την περίοδο 2011-12, θα διεξαχθούν οι ακόλουθοι κύκλοι

παραδόσεων:

SAVVATHS

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ

ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΝΙΚΟΣ ΣΑΒΒΑΤΗΣ

Τηλ: 210 8655421 nikos.savvatis@gmail.com

Κάθε Πέμπτη, από 10-11-2011, ώρα 8.00΄-10.00΄μ.μ.


Παρά τους διαδοχικούς προαναγγελθέντες θανάτους του, ο κινηματογράφος, που γεννήθηκε ως τεχνολογικό θαύμα την ίδια

χρονιά με την ψυχανάλυση στο τέλος του 19ου αιώνα κι έμελλε

να γίνει κυρίαρχος μύθος στην αρχή του 20ού, εξακολουθεί να

ζει και να ανανεώνεται διαρκώς. Ακόμη κι αν έχει χάσει ένα μέρος της επικυριαρχίας του, αυτό το υβρίδιο τέχνης και μαζικού

μέσου –– σε όλες του τις εκφάνσεις, παλιές και νέες –– συνεχίζει

να είναι σημαντικό επειδή αντανακλά, αναπαριστά, σχολιάζει ή

οραματίζεται τη ρευστότητα των ανθρώπινων φαινομένων και

των κοινωνικών εξελίξεων. Ή, αν προτιμάτε, επειδή επηρεάζει

(αν δεν διαμορφώνει) τις προσωπικές μας αφηγήσεις. Αλλά

πώς το κατορθώνει ύστερα από τόσο καταλυτικές αλλαγές

στον τεχνολογικό ορίζοντα, όταν ακόμα κι η εμπειρία της

θέασης μιας ταινίας έχει μεταφερθεί έξω από τη μυσταγωγία

της αίθουσας, στο σπίτι ή στο διαδίκτυο;

Η κινηματογραφική θεωρία, που αναπτύχθηκε παράλληλα

με την εξέλιξη του σινεμά, προσπάθησε να απαντήσει στο

ερώτημα πολλές φορές δείχνοντας με ποιον τρόπο ο κινηματο-

γράφος, από τα χρόνια του βωβού και σ’ όλο τον 20όν αιώνα,

μεταμορφώθηκε σε ισχυρό, παγκόσμιο μηχανισμό αποπλάνησης.

Όμως οι απαντήσεις που έχουμε επαρκούν; Ή μήπως όλοι

––δημιουργοί, θεατές και θεωρητικοί–– όταν εμπλεκόμαστε

στην εθιστική περιπέτεια του κινηματογράφου αφήνουμε πίσω

τα κριτήρια και ανακυκλώνουμε την πλάνη μας;

Ύστερα από 116 χρόνια ζωής, τί θα λέγαμε ότι έχει απογίνει

ο κινηματογράφος; Ισχύει ακόμα το φθαρμένο στερεότυπο της

«βιομηχανίας ονείρων» και τί όνειρα είναι αυτά που πλέον,

σύμφωνα με τις νέες επιταγές της αγοράς, πρέπει να

αποκτήσουν τρεις διαστάσεις;

Ο κινηματογράφος παραμένει ακόμα η πιο περίπλοκη, δύσκολη και δαπανηρή λαϊκή τέχνη της αναπαράστασης; Ή μήπως

δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια «λέσχη της απάτης», όπως

θα έλεγε ο Ντέηβιντ Μάμετ; Είναι ο καθρέφτης του Νάρκισσου;

«Το ντιβάνι του φτωχού», όπως έγραφε ο ψυχαναλυτής Φελίξ

Γκουαταρί; Το ατελείωτο αρχείο της καθημερινότητάς μας;

Από τις αμέτρητες, αντιφατικές και συμπληρωματικές απαντήσεις, αυτός ο κύκλος μαθημάτων ιστορίας και αισθητικής

του κινηματογράφου, που συνδυάζεται με προβολές ταινιών

και αποσπασμάτων ταινιών, διαλέγει την ολιστική θεώρηση

του μεγάλου Ρώσου δημιουργού Αλεξάντερ Σοκούροφ: «ο

κινηματογράφος είναι μια παράλληλη ζωή».

1. Η γέννηση ενός θαύματος. Το ιδίωμα και οι

λειτουργίες του κινηματογράφου.

2. Οι βουβές πρωτοπορίες και η αυτοκρατορία του

Χόλυγουντ: από τα καλλιτεχνικά οράματα στον

κερδοφόρο μηχανισμό της αφήγησης.

3. Τα κινηματογραφικά είδη: η διαλεκτική της

εξοικείωσης και της ανανέωσης.

4. Η Ευρώπη αντεπιτίθεται: η νεορεαλιστική

επανάσταση.

5. Η πολιτική των δημιουργών.

6. Η μάχη του ανεξάρτητου κινηματογράφου

με το σύστημα: Ο πολίτης Ουέλς.

7. Ο κανόνας του ευρωπαϊκού κλασικισμού:

Ζαν Ρενουάρ.

8. Ο ρεαλισμός και η εξέγερση των ονείρων:

ο εξολοθρευτής Λουίς Μπουνιουέλ.

9. Κινηματογράφος και ψυχανάλυση. Η παράξενη

περίπτωση του Άλφρεντ Χίτσκοκ.

10. Η σκηνοθεσία της υπέρβασης: Ντράγιερ

και Μπρεσόν.

11. Οι τέσσερις ιππότες της (ιαπωνικής) αποκάλυψης:

Μιζογκούτσι, Κουροσάουα , Όζου, Ναρούσε.

12. Πολλά Νέα Κύματα: ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και οι

μορφικές ανατροπές της δεκαετίας του ’60.

13. Η σκηνοθεσία ως αφήγηση της καθημερινότητας

και ως υπαρξιακή περφόρμανς: Ερίκ Ρομέρ και

Τζων Κασσαβέτης.

14. Κινηματογράφος και ποίηση: Πιέρ Πάολο Παζολίνι.

15. Κινηματογράφος και πολιτική: από την

ευρωπαϊκή αγανάκτηση στο λατινοαμερικάνικο

κινηματογραφικό αντάρτικο.

16. Κινηματογράφος και/ή τηλεόραση; Ντέιβιντ Λυντς

και Κριστόφ Κισλόφσκι.

17. Ο νέος ευρωπαϊκός φορμαλισμός: ανάμεσα

στο όραμα και το δόγμα.

18. Ο ίλιγγος του βλέμματος: ο Χου Χσιάο-Χσιέν

και η νέα γενιά των κινέζων κινηματογραφιστών.

19. Ο μετά-νεορεαλισμός του Αμπάς Κιαροστάμι

και η ανατολή του ιρανικού κινηματογράφου.

20. Ο θάνατος του σινεμά και η αναγέννηση

του κινηματογράφου της περιφέρειας.

Διάρκεια: 20 συναντήσεις (40 ώρες)
Κόστος συμμετοχής: 400 ευρώ

 

Ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΒΒΑΤΗΣ γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική

Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στην Κινηματογραφική Σχολή Σταυράκου.

Έχει μεταφράσει (από αγγλικά, γαλλικά και πορτογαλικά) κινηματογραφικά

κείμενα, δοκίμια και θεατρικά έργα. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Σκηνοθετών και (έχει υπάρξει μέλος) της Πανελλήνιας Ένωσης

Κινηματογραφικών Κριτικών.

Από το 1975, αρχικά ως συντάκτης και αργότερα ως αρχισυντάκτης του

περιοδικού Σύγχρονος Κινηματογράφος, αρχίζει τη θεωρητική μελέτη του κινηματογράφου δημοσιεύοντας δοκίμια και αναλύσεις στο συγκεκριμένο περιοδικό ως το 1983. Μετά τη διακοπή της έκδοσής του και ως το 1993 δημοσιεύει άρθρα για τον κινηματογράφο ή τη μουσική σε άλλες εκδόσεις (τις εφημερίδες Aυγή, Καθημερινή, Αναγνώστης και τα περιοδικά Αντί, Τέταρτο, Ρεύματα,

Διαβάζω, Ντέφι, Men, κ.ά.). Για μεγάλο διάστημα, από το 1978 ως το 1991,

ασχολήθηκε με το ραδιόφωνο ως παραγωγός εκπομπών με θέμα τη μουσική ή

τον κινηματογράφο. Συνεργάστηκε διαδοχικά με τα τέσσαρα προγράμματα της

ΕΡΑ και από το 1998 ως το 1990 με το ιδιωτικό Κανάλι 15. Παράλληλα συμμε-

τείχε με διάφορες ιδιότητες στην κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή

(μεταξύ άλλων, ήταν συν-σεναριογράφος στις τηλεταινίες της ΕΤ1 Τα ξαδέλφια,

σκην. Νίκου Κουτελιδάκη, και Ιδανικό μοντέλο, σκην. Δημήτρη Βερνίκου).

Από το χειμερινό εξάμηνο του 1994 ως το θερινό εξάμηνο του 2001 συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Πατρών (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών) διδάσκοντας

αρχικά Ιστορία του Κινηματογράφου, και λίγο αργότερο Φιλμική Ανάλυση. Από

το 1992 μέχρι το 2010 ήταν συνεργάτης στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Θεσσαλονίκης με τριπλή ιδιότητα: ως σύμβουλος του διεθνούς προγράμματος,

εκτιμητής σεναρίων του Βαλκανικού Ταμείου (Balkan Fund) κι επιμελητής

εκδόσεων. Με αυτή του την ιδιότητα έχει συντάξει και επιμεληθεί μια σειρά

μονογραφιών μεγάλων δημιουργών· έχει επίσης συνεισφέρει εκτεταμένες

μελέτες σε άλλες μονογραφίες του Φεστιβάλ

(βλ. αναλυτική εργογραφία στο http://www.ediasp.blogspot.com).

Με κείμενά του και ομιλίες έχει συμμετάσχει σε πολλές εκδηλώσεις κινηματογραφικών λεσχών και διαφόρων άλλων φορέων – π.χ. την εβδομάδα Κινηματογράφος και Μουσική στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάιο του 1997,

ή τον κύκλο Το Βιβλίο στο Σινεμά του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου σε συνεργασία

με το ΥΠΠΟ τον Μάιο του 1999 και του 2000. Τον Οκτώβριο του 1996, στην

Αλεξάνδρεια, στα πλαίσια του Διεθνούς Συμποσίου για τον Μέγα Αλέξανδρο

που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο του Καΐρου, έκανε την ανακοίνωση «Ο μύθος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον κινηματογράφο»· το καλοκαίρι του 2003

έδωσε τη διάλεξη «Ο αρχαιοελληνικός μύθος στον κινηματογράφο» στο Ίδρυμα

Γουλανδρή-Χορν. Τον Φεβρουάριο του 2011, μαζί με τον μεταφραστή Γιάννη Παπαδάκη, είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια της εκδήλωσης 2η Εβδομάδα βραζιλιάνικου κινηματογράφου που οργανώθηκε από την Πρεσβεία της

Βραζιλίας και την Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Σε συνεργασία με τη Μαριτίνα Πάσσαρη, έχει ολοκληρώσει δύο σενάρια

τηλεταινιών, Νύχτα χωρίς όνειρα και Ασπρόμαυρες ζωές, που δεν έχουν πάρει

έγκριση παραγωγής. Έχει επίσης συνεργαστεί ως sound designer στην παράσταση

του Φεστιβάλ Αθηνών Νεκρή φύση σε χαντάκι και ως καλλιτεχνικός σύμβουλος

στην ταινία μικρού μήκους Πρώτη φορά (και τα δύο σε σκηνοθεσία της Μ. Πάσσαρη). Από κοινού υπογράφουν (σενάριο και σκηνοθεσία) την ταινία μεγάλου

μήκους Η γυναίκα που επιστρέφει (1994), παραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Η Εταιρεία Διαπολιτισμικών Σπουδών στο πλαίσιο των επιμορφωτικών της δραστηριοτήτων σχεδίασε μια σειρά ελευθέρων

διαλέξεων σε βάθος χρόνου με στόχο την θεωρητική προσέγγιση λογοτεχνικών φαινομένων και την εξέταση της πορείας

της λογοτεχνίας στη διάρκεια του 20ου και του 21ου αιώνα.

Ειδικότερη επιδίωξη των διαλέξεων αυτών είναι η διείσδυση

σε λογοτεχνικά ρεύματα, στο έργο ποιητών και πεζογράφων,

στην ανάλυση των κοινωνικών και άλλων παραμέτρων που

επηρεάζουν τα λογοτεχνικά δρώμενα, στο ρόλο της λογοτεχνικής κριτικής και των λογοτεχνικών ρευμάτων που έχουν

απασχολήσει την χώρα μας τη συγκεκριμένη περίοδο, καθώς

και ο διάλογος με δημιουργούς ––οι οποίοι θα παρευρίσκονται––

και το κοινό.

Την περίοδο 2011-2012 θα δοθούν οι ακόλουθες διαλέξεις:

1. Δεύτερη Μεταπολεμική Γενιά*

(η ποίηση στην δεκαετία του 1960)

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011, ώρα 8.00΄μ.μ.

2. Γενιά* του ’70 ( η ποίηση στην δεκαετία του 1970)

Σάββατο 3 Μαρτίου 2012, ώρα 8.00΄μ.μ.

Εισηγήτρια και στις δυο διαλέξεις είναι η ΕΛΣΑ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΥ,

φιλόλογος-συγγραφέας, ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας

και υπεύθυνη για το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής (βλ.

αναλυτικό εργοβιογραφικό στο www.ediasp.blogspot.com).

* Ο όρος γενιά χρησιμοποιείται συμβατικά για να γεωγραφήσει μια συγκεκριμένη ποιητική παραγωγή.

Μία ακόμη διάλεξη από τον ΒΑΣΙΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, ο οποίος

διδάσκει Θεωρία τής λογοτεχνίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα

Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ:

3. Και η Θεωρία τής λογοτεχνίας, τί χρειάζεται σε

τούτους τους μικρόψυχους καιρούς;

Σάββατο 3 Μαρτίου 2012, ώρα 8.00΄μ.μ.

Β. Α.

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Βουλγαροκτόνου 23 & Μαυρομιχάλη, 2ος όροφος

τηλ. 210.3613855, transcultural@otenet.gr

ediasp.blogspot.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.