Συνέντευξη Αντώνη Παπαδόπουλου καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας: «Σε δύσκολους καιρούς η διαφυγή στην τέχνη είναι παραγωγική»

ANTONIS PAPADOPOULOS

Παρασκευή, 20/09/13

Με σχεδόν 200 ταινίες στα προγράμματα της –εθνικό, διεθνές και παράλληλων ειδικών αφιερωμάτων– η μεγάλη γιορτή των μικρομηκάδων διανύει την 36η φεστιβαλική εβδομάδα της στη Δράμα με πλήθος νεαρών κινηματογραφιστών να μπαινοβγαίνουν στις αίθουσες. Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή κύριο Αντώνη Παπαδόπουλο το Φεστιβάλ Δράμας, «παρά τους δύστοκους καιρούς συνεχίζει, ακέραιο, να είναι το ‘κουκούλι’ για τους νέους κινηματογραφιστές».

Παρά τις δυσκολίες, την ΕΡΤ και το ΕΚΚ απόντες και τις τσέπες τους άδειες οι νέοι κινηματογραφιστές σας υπέβαλαν φέτος 184 ταινίες. Πως εξηγείται το φαινόμενο;

Φέτος δεν περίμενα να ναι πάλι τόσες πολλές οι ταινίες που υποβλήθηκαν. Περίμενα το πολύ 100 ταινίες να κατατεθούν, που και πάλι θα ‘ταν επιτυχία σ΄ αυτούς τους δύστοκους καιρούς. Χρίζει κοινωνιολογικής αναλύσεως το γεγονός ότι, σε τόσους δύσκολους καιρούς με μηδενική παρουσία του κράτους, αυξάνεται η ανεξάρτητη παραγωγή και μάλιστα όχι μόνο ως προς την ποσότητα αλλά και ως προς την ποιότητα του περιεχομένου της . Αποδεικνύει τουλάχιστον ότι σε δύσκολους καιρούς η διαφυγή στην τέχνη είναι πολύ παραγωγική…

Φέτος, στο πλαίσιο των αφιερωμάτων του παράλληλου προγράμματος, το Φεστιβάλ τιμά τη Γερμανία, μια όχι ιδιαιτέρως αγαπητή χώρα στην Ελλάδα τον τελευταίο καιρό…

Αυτό που υπολογίζουμε εμείς είναι ότι μετά τη Γαλλία, ως προς την προσφορά της διεθνούς παραγωγής στον κινηματογράφο μικρού μήκους, έρχεται η Γερμανία – κι ύστερα ακολουθούν οι άλλες χώρες. Ως προς τον αριθμό παραγωγής ταινιών αλλά και ποιότητας. Ήταν επιτακτικό γεγονός η διοργάνωση ενός τέτοιου αφιερώματος. Η Γερμανία παράγει ταινίες που πραγματικά αξίζει να δούμε. Ταινίες που όλες θα ‘πρεπε να συμμετέχουν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Αλλά πόσες να χωρέσουν στο κεντρικό κορμό;

Ποια είναι η «μαγική» συνταγή ενός επιτυχημένου φεστιβάλ κινηματογράφου;

Σ’ ένα οποιοδήποτε διεθνές φεστιβάλ η πρώτη και βασικότερη παράμετρος είναι το καλλιτεχνικό του περιεχόμενο. Η ποιότητα των ταινιών που επιλέγει. Η δεύτερη, είναι οι κατάλληλες συνθήκες προβολής. Αυτά τα δυο εδώ στη Δράμα τα ΄χουμε πετύχει πια. Εξασφαλίσαμε πλέον και ισότιμες συνθήκες προβολής για όλους. Τρίτη παράμετρος είναι οι άνθρωποι που ένα Φεστιβάλ προσκαλεί για να το πλαισιώσουν και φυσικά, η ορθή οικονομική διαχείριση. Στη συνέχεια υπάρχουν μερικοί ακόμα τομείς πρέπει να προσέξει. Όπως πχ η φιλοξενία των Ελλήνων και ξένων καλεσμένων και των συμμετεχόντων. Γιατί, μην ξεχνάμε, κάθε φεστιβάλ είναι και μια γιορτή. Οφείλει να είναι μια γιορτή!

Δώστε μας ένα λόγο γιατί ένας νέος κινηματογραφιστής, πρέπει να συμμετέχει στο Φεστιβάλ της Δράμας;

Είναι ο μοναδικός χώρος στην Ελλάδα που αποτελεί το «κουκούλι» για τον νέο κινηματογραφιστή. Θα μπορούσαμε να προσκαλέσουμε στη Δράμα την Κατρίν Ντενέβ. Πληρώνοντας κάτι παραπάνω. Είναι όμως επιλογή μας να αποφεύγουμε διακριτικά τους σταρ. Ενώ μεν προσφέρουν στη γενική προβολή, θέτουν σε δεύτερη μοίρα τους νέους κινηματογραφιστές. Το Φεστιβάλ Δράμας βάζει στο κέντρο του ενδιαφέροντος του τον κινηματογραφιστή δημιουργώντας συνθήκες «κουκουλιού» για αυτόν.

Πιο συγκεκριμένα…

Πρώτα – πρώτα, όπως λέω και στους φοιτητές μου, αν παρακολουθήσει μια χρονιά όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Δράμας , ελληνικές και ξένες ταινίες που διαγωνίζονται, παράλληλες εκδηλώσεις και ειδικές προβολές, είναι σαν να παρακολούθησε τα μαθήματα ενός εξαμήνου σε μια σχολή. Και βέβαια και μόνο η συμμετοχή ενός νέου κινηματογραφιστή σ΄ ένα διεθνές φεστιβάλ , ανεξάρτητα αν βραβευτεί ή όχι, είναι μια πρόκριση για στην επαγγελματική του ανέλιξη. Βεβαίως αν βραβευτεί, ακόμα περισσότερο. Αυτό είναι κάτι που προκύπτει από τη Δράμα, παρακολουθώντας την πορεία των παιδιών που ξεπήδησαν από δω.

Ο κριτικός σχολιασμός των ταινιών που διαγωνίστηκαν και στα δυο τμήματα και γίνεται το μεσημέρι του Σαββάτου πριν από την απονομή των βραβείων είναι μια εκδήλωση που λίγα φεστιβάλ περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα τους….

Είναι από τις κορυφαίες παράλληλες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Ναι, είμαστε ένα από τα τρία ευρωπαϊκά φεστιβάλ που το κάνουν. Το Clermont Ferrand , το Tampere στη Φιλανδία και εμείς. Είναι ένα θεσμός που δουλεύει ανεξάρτητα από την κριτική επιτροπή και είναι κατά τη γνώμη μου πολύτιμος. Για το λόγο ότι με τη δουλειά των κριτικών αποτίμησης (grand temoin) που είναι ο κριτικός σχολιασμός – απολογισμός κάθε χρονιάς ανιχνεύουμε τις τάσεις . Είναι πολύτιμο στοιχείο τόσο για το Φεστιβάλ όσο και για τους κινηματογραφιστές.

Και ακριβώς επειδή είναι μια πολύ χρήσιμη παρακαταθήκη για τον κόσμο του κινηματογράφου αυτές οι μελέτες, πρόθεσή μου είναι στο επόμενο Διεθνές Φεστιβάλ που θα κλείσει τα 20 χρόνια του –αν μάλιστα ενταχθούμε στο ΕΣΠΑ 2013-2014 όπου έχουμε υποβάλει αίτηση– να εκδοθούν σ’ ένα βιβλίο. Παράλληλα με την έκδοση του Χρονολογίου του Φεστιβάλ, όπως πρότεινε ο κ. Ανδρέας Πάντζης στην τελετή έναρξη.

Μια από τις αγαπημένες παράλληλες εκδηλώσεις είναι οι παρουσιάσεις των βιβλίων που γίνονται επίσης στο Αίθριο των γραφείων του Φεστιβάλ…

Για άλλη μια χρονιά είμαι περήφανος που πραγματοποιείται . Είναι μεγάλη μου τιμή που συμμετέχουν όλοι αυτοί οι διακεκριμμένοι λογοτέχνες και φέτος ιδιαιτέρως υπερήφανος που θα παρουσιάσει στο Φεστιβάλ το νέο του βιβλίο ο Γιώργος Γραμματικάκης.

Ποια είναι και από πού ήρθε η χρηματοδότηση για τη φετινή διοργάνωση;

Από το Υπουργείο Πολιτισμού παίρνουμε εδώ και δυο χρόνια 200.000, και από τον Δήμο 300.000. Τα προηγούμενα χρόνια, πριν από τις γνωστές μειώσεις, η χρηματοδότηση από το ΥΠΠΟ ήταν 300.000. Φέτος μας υποσχέθηκαν ότι η επόμενη μείωση δεν θα είναι πάνω από 50.000. Ο Δήμος Δράμας αποτελεί πάντα τον βασικό αιμοδότη του Φεστιβάλ.

Κατά την διάρκεια του χαιρετισμού σας στην τελετή έναρξης εκφράσατε φανερά και έντονα την ανησυχία σας για την κατάργηση του Φεστιβάλ. Πραγματικά το Φεστιβάλ κινδυνεύει;

Κοιτάξτε, τις επόμενες μέρες η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να καταργήσει κάποιους οργανισμούς. Οι πληροφορίες λένε ότι μέσα σ΄ αυτούς είναι και κάποιοι πολιτιστικοί οργανισμοί. Πιθανόν και ο δικός μας. Εφόσον λοιπόν κάνεις τις περίφημες οριζόντιες περικοπές και δεν υπάρχει άλλη λογική, όλα είναι πιθανά. Αυτές είναι οι πληροφορίες μου. Αυτό όμως για το οποίο είμαι σίγουρος είναι ότι ο Δήμος της Δράμας δεν πρόκειται να το αφήσει. Και αυτό είναι εφικτό γιατί είναι ένας από τους ρωμαλέους δήμους με καλή διοίκηση και καλή οικονομική διαχείριση. Παρόλο λοιπόν που ο Δήμος και η τοπική κοινωνία δεν προτίθεται να αφήσουν εύκολα να γίνει κάτι τέτοιο, εγώ οφείλω να εκφράζω την ανησυχία μου προς την κινηματογραφική κοινότητα. Και μιλώ σαν σκηνοθέτης πρωτίστως. Γιατί, δευτερευόντως είμαι καλλιτεχνικός διευθυντής. Αν θέλετε, εδώ και ένα χρόνο, τελώ χρέη καλλιτεχνικού διευθυντή…

(Για το Γραφείο Τύπου: Μαρίνα Αγγελάκη)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: