Πάτρα: Η Κινηματογραφική Λέσχη «προβάλει» σήμερα την ταινία «Μακριά από τους ανθρώπους»

Loin des Hommes Poster

Για τη Δευτέρα 9.11.2015 η κινηματογραφική λέσχη Πάτρας έχει προγραμματίσει την προβολή στα Ster Cinemas της εξαιρετικής ταινίας «Μακριά από τους ανθρώπους» με τον Βίγκο Μόρτενσεν στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του.

Στην ιστορία (από διήγημα του Αλμπέρ Καμί), ένα ρεαλιστικό δράμα με πολιτικές και υπαρξιακές προεκτάσεις, το ενδιαφέρον εστιάζεται στη σχέση κατανόησης και φιλίας ανάμεσα σε ένα Γάλλο που μεγάλωσε στην Αλγερία, και έναν Αλγερινό, σε μια εποχή που έχει αρχίσει η εξέγερση των Αλγερινών εναντίον των Γάλλων.

Με μουσική υπόκρουση από τον Νικ Κέιβ και τον Γουόρεν Έλις.

ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ – LOIN DES HOMMES

Σκηνοθεσία: Nταβίντ Ελοφέν

Σενάριο: Nταβίντ Ελοφέν, Αντουάν Λακομπλέ (από ιστορία του Αλμπέρ Καμί).

Ηθοποιοί: Βίγκο Μόρτενσεν, Άντζελα Μολίνα, Βενσάν Μαρτέν, Ρεντά Καντέμπ.

Φωτογραφία: Gauillaume Deffontaines

Μοντάζ: Juliette Welfling

Κοστούμια: Khadija Zeggai

Μουσική: Νικ Κέιβ, Γουόρεν Έλις

Χώρα: Γαλλία (Έγχρωμη)

Διάρκεια: 101΄

Πρώτη Προβολή: Ώρα 6.00 μ.μ.

Δεύτερη Προβολή:Ώρα 8.15 μ.μ.

Τρίτη Προβολή: Ώρα 10.30 μ.μ.

Διακρίσεις:

  • Munich Film Festival 2015, Βραβείο Fritz-Gerlich στον Nταβίντ Ελοφέν.
  • Norwegian International Film Festival 2015, Οικουμενικό Βραβείο στον Nταβίντ Ελοφέν.
  • Rome Film Fest 2014, Βραβείο Καλύτερης Ευ­ρωπαϊκής Ταινίας στον Nταβίντ Ελοφέν.
  • Sarlat International Cinema Festival 2014, Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον Viggo Mortensen.
  • Venice Film Festival 2014, 3 Βραβεία στον Nταβίντ Ελοφέν.

Το 1954, σε ένα απομονωμένο χωριό της Αλγερίας, ένας Γάλλος δάσκαλος αναλαμβάνει να συνοδεύσει έναν ντόπιο ο οποίος κατηγορείται για φόνο ως την κοντινή πόλη για να δικαστεί.

Λιτή, μα κινηματογραφικά ουσιαστική μεταφορά ενός διηγήματος του Αλμπέρ Καμί, η οποία ενσωματώνει στοιχεία γουέστερν σε ένα ρεαλιστικό δράμα με πο­λιτικές και υπαρξιακές προεκτάσεις. Εξαιρετικός ο σιωπηλά εκφραστικός (και γαλλόφωνος) Βίγκο Μόρ­τενσεν, ιδανικός ως ο καταδικασμένος να αναζητήσει και ανίκανος να βρει νόημα στα όσα του συμβαίνουν σύγχρονος άνθρωπος.

Εξαιρετική ταινία, με τον Βίγκο Μόρτεσεν στην καλύ­τερη στιγμή της καριέρας του.

Βρισκόμαστε το 1954 στην Αλγερία, ενώ ξεκινά ο αντι­αποικιακός αγώνας ενάντια στους Γάλλους. Καθώς οι αντάρτες περικυκλώνουν την περιοχή η σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό και στο καινούριο είναι αναπόφευκτη. Ο Νταρού (Βίγκο Μόρτενσεν), ο δάσκαλος του χωριού, πρέπει να συνοδεύσει τον Μοχάμεντ (Ρεντά Κατέμπ), έναν ντόπιο που κατηγορείται για φόνο, μέχρι την πόλη όπου πρόκειται να δικαστεί. Δύο άνθρωποι εντελώς δια­φορετικοί μεταξύ τους είναι αναγκασμένοι να διασχίσουν τις απέραντες πεδιάδες της ενδοχώρας. Κυνηγημένοι από τους συγγενείς του δολοφονημένου που ζητούν εκδίκηση, αλλά και από τους Γάλλους στρατιώτες, οι δύο άνδρες επαναστατούν, έρχονται αντιμέτωποι με τη θρησκευτική μισαλλοδοξία όσο και την παράλογη βία του κατακτητή, αλλά, παράλληλα, και με τα προσωπικά τους διλήμματα. Σε ένα απομακρυσμένο σπίτι σε μια ερημική περιοχή στην Αλγερία, σε σκηνικό που θυμίζει και μυρίζει γουέστερν, ο δάσκαλος παραμένει στο μικρό του σχολείο, όπου και διαμένει, παρά τις ταραχές που ξεσπάνε και τις ισορροπίες που διαταράσσονται στην απαρχή του γαλλο-αλγερινού πολέμου, το 1954, και υποχρεώνεται να συνοδεύσει έναν κρατούμενο για φόνο μέχρι το χωριό, αφού αναγκάζεται να τον φιλοξενήσει και να συγκατοικήσει μαζί του για μερικές ημέρες – η ταινία βασίζεται στο διήγημα του Αλμπέρ Καμύ Η Φιλοξενία, του 1957. Ο πρωταγωνιστής, ο Νταρί, ένας pied-noir, Γάλλος που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στην Αλγερία, έρχεται αντιμέτωπος με τη νέα τάξη πραγμάτων, διατηρώντας την ψυχραιμία ενός γνωστικού και αγαπητού πολίτη σε κρίσιμη κατάσταση, αφού ξαφνικά αντιμετωπίζεται με δυσπιστία από τους ντόπιους λόγω της αποικιακής καταγωγής του και με αμηχανία από τους Γάλλους, λόγω της γειτνίασής του με τους επαναστάτες. Η σχέση του με τον υπόδικο Μοχάμεντ, αν και λακωνική και προβληματική στην αρχή, εξελίσσεται σε μια ψυχολογική μονομαχία αμοιβαίας καχυποψίας που αποκαλύπτει μεγαλύτερες ομοιότητες παρά διαφορές ανάμεσα στους δύο άνδρες. Τα πάντα είναι θέμα αποφασιστικότητας και ηθικής: αμφότεροι κυνηγημένοι, πρέπει να βρουν από κοινού έναν τρόπο να ξεπεράσουν την εκρηκτική μισαλλοδοξία που επικρατεί έναντι της λογικής και απειλεί να ισοπε­δώσει το δίκαιο και την ανθρωπιά. Το Πέρα από τους ανθρώπους, που διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2014, μας υπενθυμίζει πως το γουέστερν παραμένει ένα είδος ιδανικό για δραματικές εντάσεις και κοινωνικές αποχρώσεις, που βρίσκει πρόσφορο έδαφος και εκτός του φυσικού, δυτικού του τοπίου, κάτι που διαπιστώσαμε πριν από λίγα χρόνια με τον έξοχο Αμερικανό του Άντον Κορμπέιν, και αγκαλιάζει αβίαστα διαφορετικές γλώσσες και χρονικές περιόδους, όπως άλλωστε και ο πιο διεθνής (μαζί με τον Γουίλεμ Νταφόου) Αμερικανός ηθοποιός, ο Βίγκο Μόρτενσεν, που εδώ εντυπωσιάζει με τα σωστά και μετρημένα γαλλικά του. Και ο σκηνοθέτης Νταβίντ Ελοφέν μεταφέρει ένα προφητικό και λιτό κείμενο με τα μάτια στραμμένα στη σημερινή συγκυρία, και με ισορροπημένη αίσθηση ουμανισμού και έντασης, με ταιριαστή μουσική υπόκρουση από τον Νικ Κέιβ και τον Γουόρεν Έλις. ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

«Ο σκηνοθέτης έφτιαξε ένα είδος γουέστερν, με εξω­τερικούς χώρους αλλά κι ένα ουμανιστικό θέμα, που φέρνει στο νου τα γουέστερν του Άντονι Μαν και του Τζον Φορντ, με μια μουσική στο πνεύμα ακριβώς του κινηματογραφικού αυτού είδους, εστιάζοντας, παράλ­ληλα, το ενδιαφέρον του στη σχέση κατανόησης και φιλίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στο δάσκαλο και τον Αλγερινό, ενώ στο φόντο έχει αρχίσει η εξέγερση των Αλγερινών ενάντια στους Γάλλους. Μια ταινία επίκαιρη, με όσα συμβαίνουν ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, και με την παρουσία του Μόρτενσεν, στο ρόλο του δασκάλου, να αποτελεί σίγουρα ένα βασικό ατού της καλογυρισμένης, με ωραία ατμόσφαιρα, αυτής ταινίας».

ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

«Ο Νταρού αρχικώς αρνείται -«είμαι δάσκαλος»,λέει- όμως εν τέλει οι συνθήκες τον αναγκάζουν να δεχτεί. Οι συγγενείς του θύματος του Μουσταφά τον αναζητούν για να τον σκοτώσουν. Κι έτσι θα αρχίσει το ταξίδι των δυο αντρών, ένα ταξίδι γεμάτο συγκρούσεις όχι μόνο μεταξύ των δυο συνοδοιπόρων αλλά και με άλλους που θα συνα­ντήσουν στο διάβα τους. Αυτο το ταξίδι στα επιβλητικά όρη του Ατλαντα της Αλγερίας, θα γίνει η ψυχή της ταινί­ας του Νταβίντ Ολχοφέν «Loin des hommes» (Μακριά από τους ανθρώπους) που χωρίς καμία αμφιβολία ανήκει στις ομορφότερες μα και πιο ουσιαστικές που είδαμε κατά την διάρκεια της 71ης κινηματογραφικής Μόστρα». ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ

«Ο Μόρτενσεν είναι εξαιρετικός στο «Μακριά από τους ανθρώπους», το επικών διαστάσεων δράμα του Νταβίντ Ελχόφεν. Ο κεντρικός ήρωας, «κατακτητής» για τους ντόπιους αλλά και άνθρωπος χωρίς πατρίδα, γεννημέ­νος στην Ισπανία και μεγαλωμένος στην Αλγερία, αλλά στρατιωτικός (έστω πρώην), αναλαμβάνει να παραδώσει έναν δολοφόνο στις Αρχές. Οι ευκαιρίες για απόδραση άπειρες, ο τελευταίος όμως δέχεται στωικά τη μοίρα του για να γλιτώσει τα αδέλφια του από μια επικείμενη βε­ντέτα. Φωτογραφισμένο με χολιγουντιανή χάρη παλαιάς κοπής και με μουσική από τον Νικ Κέιβ και τον μόνιμο συνεργάτη του Γουόρεν Ελις, το φιλμ αυτό προβλέπουμε ότι θα γνωρίσει εντυπωσιακή πορεία».

ΑΚΗΣ ΚΑΠΡΑΝΟΣ

«Το πνεύμα του έργου του Καμί επιβιώνει αλώβητο ακόμη κι αν το σενάριο προσθέτει πολλά σε μια ιστορία που στο χαρτί διαδραματίζεται μόνο στην διάρκεια μιας νύχτας και οι δύο πρωταγωνιστές, τόσο ο Μόρτενσεν όσο κι ο Ρεντά Κατέμπ μεταμορφώνουν τους αδρά σκι­αγραφημένους χαρακτήρες τους σε κάτι που μπορείς να καταλάβεις βαθύτερα απ΄όσο οι πράξεις ή τα λόγια τους σου επιτρέπουν. Ο διευθυντής φωτογραφίας Γκιγιόμ Ντεφοντέν κινηματογραφεί συναρπαστικά το άγριο τοπίο των βουνών του Άτλαντα κι οι Νικ Κέιβ και Γουόρεν Έλις συνθέτουν ένα εξαιρετικά λειτουργικό σκορ που δεν γί­νεται ποτέ προβλέψιμο ή συνοδευτικό, μα προσθέτει ένα ακόμη γοητευτικό στοιχείο σε ένα φιλμ που κατορθώνει να σε εκπλήσσει και να συγκινεί παρά τη λιτή φόρμα και την γνώριμη φύση του».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΡΑΣΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΝΤΑΒΙΝΤ ΕΛΟΦΕΝ-ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Μακριά από τους ανθρώπους 2014, Nos retrouvailles 2007, Sous le blue 2004, Echafaudages 2004, En mon absence 2001, Big bang 1997, Le mur 1996.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s