Ο Πορτοφολάς (Pickpocket, 1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν : Προβολή με ελεύθερη είσοδο, ανάλυση και συζήτηση το Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016 στο Σχολείο του Σινεμά . 3 Δωρεάν Σεμινάρια Θεωρίας και Πρακτικής Κινηματογράφου το Σαββατοκύριακο

pickpocket-movie-poster1

Η αριστουργηματική ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν και μία από τις σημαντικότερες ταινίες της ιστορίας του κινηματογράφου θα προβληθεί, αναλυθεί και συζητηθεί το Σάββατο 8.10.2016 στις 18.15 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) με ελεύθερη είσοδο στο πλαίσιο της παρουσίασης ανοιχτού μαθήματος του σεμιναρίου «121 Χρόνια Κινηματογράφου σε 12 μαθήματα« που θα ξεκινήσει στις 16.15. Θα παραβρεθούν, θα συμμετέχουν στη συζήτηση που θα ακολουθήσει την προβολή της ταινίας και θα βοηθήσουν στην ανάλυσή της ο μεγάλος σκηνοθέτης του ελληνικού κινηματογράφου Δήμος Θέος και ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιάννης Γεράσης αδελφός του Δήμου Θέου και έγκριτος αναλυτής του έργου του.

Σάββατο και Κυριακή 8 και 9 Οκτωβρίου 2016 θα πραγματοποιηθούν 3 δωρεάν μαθήματα Ιστορίας, Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ και οι τελευταίες παρουσιάσεις των νέων κύκλων σεμιναρίων.

Το Σάββατο 8.10.2016 στις 16.15 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) θα πραγματοποιηθεί δωρεάν σεμινάριο Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου με θέμα «Τα σημαντικότερα ρεύματα και οι μεγάλοι δημιουργοί του παγκόσμιου κινηματογράφου» . Θα προβληθούν και σχολιαστούν αποσπάσματα από ταινίες αντιπροσωπευτικές των βασικών κινηματογραφικών ρευμάτων και σημαντικών δημιουργών. Πρόκειται επίσης για την τελευταία παρουσίαση του σεμιναρίου «121 Χρόνια Κινηματογράφου σε 12 Μαθήματα» για αυτό παρακαλούνται να συμμετέχουν όλοι όσοι έχουν ήδη εγγραφεί και όλοι όσοι ενδιαφέρονται να εγγραφούν. Με επικρατέστερη μέρα και ώρα το Σάββατο στις 16.30, θα αποφασιστεί αυτό το Σάββατο οριστικά και αμετάκλητα η μέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου και θα οριστικοποιηθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων.

Την Κυριακή 9.10.2016 στις 16.00 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) θα πραγματοποιηθεί δωρεάν σεμινάριο Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου με θέμα: «Πόσο εύκολο είναι σήμερα να μεταβούμε Από την Θεωρία στην Πρακτική του Κινηματογράφου;» με προβολή και σχολιασμό αποσπασμάτων από αντιπροσωπευτικές ταινίες με άξονα την σκηνοθεσία και με πρακτικές ασκήσεις με το καλημέρα. Πρόκειται επίσης για την τελευταία παρουσίαση του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου » για αυτό παρακαλούνται να συμμετέχουν όλοι όσοι έχουν ήδη εγγραφεί και όλοι όσοι ενδιαφέρονται να εγγραφούν. Με επικρατέστερη μέρα και ώρα την Κυριακή στις 16.00, θα αποφασιστεί αυτήν την Κυριακή οριστικά και αμετάκλητα η μέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου και θα οριστικοποιηθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων.

Την Κυριακή 9.10.2016 στις 18.00 στο Σχολείο του Σινεμά (Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια) θα πραγματοποιηθεί δωρεάν σεμινάριο Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ με θέμα: «Η μελέτη και η δημιουργία ταινιών ντοκιμαντέρ είναι πολυτέλεια ή αναγκαιότητα; «. Θα προβληθούν και σχολιαστούν αποσπάσματα από αντιπροσωπευτικές ταινίες ντοκιμαντέρ , θα προβληθεί και αναλυθεί η ταινία του Αλέν Ρενέ «Νύχτα και Καταχνιά» (1955). Πρόκειται επίσης για την τελευταία παρουσίαση του “Σεμιναρίου Ιστορίας και Δημιουργίας Ντοκιμαντέρ» για αυτό παρακαλούνται να συμμετέχουν όλοι όσοι έχουν ήδη εγγραφεί και όλοι όσοι ενδιαφέρονται να εγγραφούν. Με επικρατέστερη μέρα μία καθημερινή εκ των Δευτέρας και Τρίτης στις 19.00 , θα αποφασιστεί αυτήν την Κυριακή οριστικά και αμετάκλητα η μέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου και θα οριστικοποιηθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων.

Πληροφορίες-Εγγραφές-Δηλώσεις Συμμετοχής στην προβολή της ταινίας (λόγω του περιορισμένου του χώρου) στα τηλέφωνα 2130159816, 6944143564 και στο e-mail: schoolofcinemagr@gmail.com

Ο Πορτοφολάς (Pickpocket, 1959) του Ρομπέρ Μπρεσόν

Σινεφίλ 1959 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 75

Γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Ρομπέρ Μπρεσόν με τους: Μαρτίν Λασάλ, Μαρίκα Γκριν, Πιέρ Λεϊμαρί, Ζαν Πελεγκρί

Ο Μισέλ, ένας νεαρός άνδρας που ζει σε μια τρώγλη, μαθαίνει την τέχνη του πορτοφολά κι επιδίδεται σ‘ αυτή ως εθισμένος. Παρά το κατρακύλισμά του στα χαμηλά, η παρουσία της Ζαν, της κοπέλας που τον αγαπά, θα αποδειχθεί το ισοδύναμο της Θείας Χάριτος που στο τέλος θα τον απολυτρώσει.Μια ταινίασταθμός στην ιστορία του σινεμά.

[Συνοπτική κριτική (Αθηνόραμα, 5/5)

Η εικόνα και ο ήχος ως τα μόνα εκφραστικά εργαλεία, το Καλό και το Κακό σε αιώνια διαμάχη, ο εκκωφαντικός θρίαμβος της σιωπής, κάθε πλάνο και μια ηθική (άρα και αισθητική) επιλογή. Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του παγκόσμιου σινεμά μας συστήνει το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα κινηματογραφικά όνειρα… ]

Μία πανέμορφη σπουδή πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και την κινηματογραφική τέχνη. Ο Μπρεσόν συνεχίζει και διευρύνει τη μορφική εξέλιξη των προηγούμενων ταινιών του, παρουσιάζοντας ολοκληρωμένα το όραμά του για έναν «καθαρό» (όπως έλεγε ο ίδιος) κινηματογράφο, ελλειπτικό, αφηγηματικά λιτό (στα όρια της αφαίρεσης) απαλλαγμένο από τις θεατρικές και λογοτεχνικές καταβολές του. Ο Μπρεσόν διεκδικεί μία ντοκουμενταρίστικη πιστότητα για το εγχείρημά του, με κοντινά πλάνα και διερευνητικό βλέμμα. Πριν από χρόνια, η βρετανική Ακαδημία του σινεμά κατέληγε: κανένα κινηματογραφικό έργο δεν είναι στην πραγματικότητα ολοκληρωμένοεκτός, ίσως, από εκείνα του Μπρεσόν.

Πριν την εναρκτήρια σεκάνς, ο σκηνοθέτης προετοιμάζει κατάλληλα τον θεατή: η ιστορία που θα ακολουθήσει δεν είναι άλλο ένα αστυνομικό δράμα. Ο Μισέλ, ένας ευγενικός αλλά ανήσυχος νέος, επιλέγει να βγάζει τα προς το ζην από μικροκλοπές παρά από κάποια νόμιμη εργασία. Αντιμετωπίζει την κλοπή αρχικά ως ένα τρόπο για να βελτιώσει τα οικονομικά του, σύντομα όμως γίνεται αυτοσκοπός του και την ανάγει σε τέχνη. Συλλαμβάνεται από την αστυνομία και αυτό τον κάνει να αναλογιστεί τις ηθικές προεκτάσεις της παρανομίας. «Πώς θα κριθούμε; Υπάρχει κάποιος κώδικας;», ρωτά ο Μισέλ την Ζαν, σε μία από τις ελάχιστες στιγμές του ρομάντζου τους…

Η διασημότερη ίσως ταινία του Robert Bresson. Γυρισμένη στο Παρίσι, η ιστορία του ερασιτέχνη πορτοφολά, Μισέλ, κερδίζει το κοινό παγκοσμίως στα τέλη της δεκαετίας του ’50, συμπεριλαμβάνεται στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου το 1960 και καθιερώνει τον Bresson στο κινηματογραφικό στερέωμα. Για πρώτη φορά ο Γάλλος δημιουργός σκηνοθετεί και γράφει ο ίδιος το σενάριο, αντλώντας έμπνευση από τα υπαρξιακά διλήμματα του σύγχρονου ανθρώπου.

Με αλληγορίες και συμβολισμούς ο Bresson ακολουθεί τον ήρωα, Μισέλ, στην αναζήτηση της ελευθερίας, μέσα από την ‘τέχνη’ του πορτοφολά, φανερά επηρεασμένος από τον Ντοστογιέφσκι στο «Έγκλημα Και Τιμωρία». Πρόκειται για έναν άντρα που δρα συνειδητά εκτός ηθικής, θεωρώντας την κλοπή μοναδικό τρόπο έκφρασης. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον ερασιτέχνη ηθοποιό, Martin LaSalle, που με την ιδιαίτερη ερμηνεία του αφήνει την ίδια την ιστορία και την κινηματογραφική εικόνα να μιλήσουν από μόνες τους.

Ρομπέρ Μπρεσσόν (Robert Bresson 25/9/1901 – 18/12/1999)

Γεννημένος στο Μπρομόν λα Μοτ της Γαλλίας το 1901. Ασχολήθηκε με την ζωγραφική πριν στραφεί στον κινηματογράφο, αρχικά ως σεναριογράφος και στη συνέχεια ως σκηνοθέτης. Γύρισε μόνο 14 ταινίες στη διάρκεια μιας πορείας εξήντα χρόνων, οι οποίες αποτελούν μια πολύτιμη πολιτιστική κληρονομιά, έναν πραγματικό κινηματογραφικό θησαυρό. Tο 1934 σκηνοθετεί την πρώτη του ταινία, «Δημόσιες υποθέσεις», μια μπουρλέσκ κωμωδία μεσαίου μήκους, η οποία θεωρείτο χαμένη και βρέθηκε μόλις το 1987 από τη Γαλλική Tαινιοθήκη. Κατά την διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου υπήρξε αιχμάλωτος πολέμου για περισσότερο από έναν χρόνο.

Tο έργο του αποτελεί μια από τις πιο ουσιαστικές και σημαντικές σελίδες της ιστορίας του κινηματογράφου: είναι η αποκάλυψη μιας διαδρομής μοναδικής, μοναχικής και υποδειγματικής σε ό,τι αφορά στο ήθος της. Tο όραμά του υπήρξε διαυγές: ένας απόλυτα λιτός και καθαρός κινηματογράφος, απαλαγμένος από την πολυτέλεια των περίτεχνων μέσων και τα εκφραστικά δάνεια άλλων τεχνών. Oι ταινίες του χαρακτηρίζονται από την απλότητα της δομής και της σύνθεσης και η δουλειά του, βασισμένη αρκετές φορές σε γνωστά λογοτεχνικά κείμενα, εμπνέει το σεβασμό ενός κλασσικού δημιουργού. Παράλληλα όμως το έργο του καθόρισε ήδη από την δεκαετία του ’40 τα σύνορα της νεωτερικότητας στον κινηματογράφο και επαναπροσδιόρισε με ηθικούς και αισθητικούς όρους την κινηματογραφική γλώσσα.

O Bresson επηρέασε ουσιαστικά όλους τους σπουδαίους σύγχρονους κινηματογραφιστές -ακόμα και τους πιο ανόμοιους- οι οποίοι βρήκαν στο έργο του μια ανεξάντλητη πηγή δημιουργικής έμπνευσης, ας δούμε τι λένε οι ίδιοι για τον Μπρεσσόν:

Ο Robert Βresson είναι ο Γαλλικός κινηματογράφος, όπως ο Ντοστογιέφσκι είναι το Ρώσικο μυθιστόρημα και ο Μότσαρτ είναι η Γερμανική μουσική

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡ ΜΠΡΕΣΟΝ

1934 «Δημόσιες Υποθέσεις»

1943 «Οι Άγγελοι της Αμαρτίας»

1945 «Οι Κυρίες του Δάσους της Βουλώνης»

1951 «Το Ημερολόγιο ενός Εφημερίου»

1956 «Ένας Καταδικασμένος σε Θάνατο Δραπέτευσε»

1959 «Ο Πορτοφολάς»

1962 «Η Δίκη της Ζαν ντ’ Αρκ»

1966 «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»

1967 «Μουσέτ»

1969 «Μια Γλυκιά Γυναίκα»

1972 «Τέσσερις Νύχτες ενός Ονειροπόλου»

1974 «Ο Λανσελότος της Λίμνης»

1977 «Ο Διάβολος Πιθανώς…»

1983 «Το Χρήμα»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s