Παρουσίαση του τελευταίου βιβλίου για το σινεμά του Θόδωρου Σούμα “Κινηματογραφικοί Δημιουργοί”, εκδ. Αιγόκερως

Κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο για το σινεμά του κριτικού κινηματογράφου και συγγραφέα Θόδωρου Σούμα, με τίτλο

kinimatografikoi dimiourgoi thodoros soumas

Κινηματογραφικοί Δημιουργοί, από τις εκδόσεις Αιγόκερως. Το βιβλίο Κινηματογραφικοί Δημιουργοί περιέχει κείμενα για το ευρωπαϊκό σινεμά ανά χώρες παραγωγής. Για ταινίες από τη Γερμανία (του Φριτς Λανγκ, του Ζίμπερμπεργκ, του Χάνεκε), για το γαλλικό σινεμά (Φρανζί, Ριβέτ, Μαρκέρ, Μπενουά Ζακό, Ασαγιάς, Α.Κεσίς), για ισπανόφωνους σκηνοθέτες (Μπουνιουέλ, Ρουίζ και Pablo Larraín) και για το ιταλικό σινεμά (Αντονιόνι, Ταβιάνι, Μπελόκιο και Μορέτι)· για δανέζικες ταινίες (του Φον Τρίερ και της Ελ-Τούκι) και κατόπιν για δημιουργούς της ανατολικής Ευρώπης (Γιάντσο, Ζανούσι, Ταρκόφσκι, Μουντρουτσό). Έπεται μεγάλο κεφάλαιο για το ελληνικό σινεμά, με αφετηρία τους Αγγελόπουλο, Τσιώλη και Γαβρά, που ακολουθεί κομμάτι για τους σύγχρονους Έλληνες σκηνοθέτες, Λάνθιμο, Οικονομίδη, Γιάνναρη, Γραμματικό, Μπουλμέτη, Παπαδημητρόπουλο, Κούτρα, Αθανίτη, Μαλέα, Χούρσογλου, Γκορίτσα, Τσίτο, Φραντζή, Τσαγγάρη, Κορνήλιο, Αγγελ.Αντωνίου, Τζουμέρκα, κ.α. Μεγάλη έκταση έχει το αναλυτικό κομμάτι για το αμερικάνικο και το αγγλικό σινεμά, αναφερόμενο στους Χίτσκοκ, Πρέμινγκερ, Κιούμπρικ, Ντε Πάλμα, Ίστγουντ, Μάλικ, Ντ.Λιντς, Κοέν, Σπάικ Λι, Λινκλέιτερ, Ταραντίνο, Φίντσερ, Μπάρι Τζένκινς, Εγκογιάν, κ.α. και τους Βρετανούς Νόλαν, Μπούρμαν, Μάικ Λι και Μέντες. Το βιβλίο κλείνει με τον κινηματογράφο της ανατολικής Ασίας, τον γιαπωνέζικο και τον κινέζικο (Ζία Ζανγκέ και Χου Μπο).

Δωρεάν online μάθημα: «Σεργκέι Παρατζάνοφ Η Ζωή και το έργο του- Σαγιάτ Νόβα ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΙΟΥ (1969) || Κυριακή 16.1.2022 στις 18.30 || Περιλαμβάνει «στρογγυλό διαδικτυακό τραπέζι» με καλεσμένους τον Μάκη Μωραΐτη, τον Βάσσο Γεώργα, τον Δημήτρη Στεργιάκη, τον Μπάμπη Δερμιτζάκη κ.α.

Ο Θόδωρος Σούμαςέχει ήδη δημοσιεύσει στις εκδ. Αιγόκερως πέντε βιβλία για τον κινηματογράφο: Κινηματογράφος & σεξουαλικότητα/ερωτισμός, Έρωτας,ψυχολογία και αισθητική στο χολλυγουντιανό σινεμά, 12 Ευρωπαίοι σκηνοθέτες, Κινηματογράφος και έρωτας, Εθνικές κινηματογραφίες, στιλ και σκηνοθέτες. Έχει δημοσιεύσει στις εκδ. Απόπειρα τη συλλογή διηγημάτων Η Κλαίρη και η θάλασσα, και στις εκδ. Βακχικόν τη νουβέλα Το ημερολόγιο ενός αδέξιου εραστή. Γράφει στα περιοδικά The booksJournal και Δένδρο. Έχει γράψει πολλά κείμενα για το σινεμά σε διάφορα έντυπα: στα κινηματογραφικά περιοδικά Σύγχρονος Κινηματογράφος, Οθόνη, Καθρέφτης, Camerastylo, Κινηματογράφος και επικοινωνία, Αντι-κινηματογράφος, σε βιβλία-μονογραφίες σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στην Αυγή και στο Τέταρτο. Έχουν δημοσιευτεί κινηματογραφικά κείμενά του στις ιστοσελίδες cinephilia, bookpress, fractal, vakhikon, kemes.wordpress, camerastyloonline, κ.α. Στα ιστολόγια μη μαδάς τη μαργαρίτα, Μεταρρύθμιση και Athens Voice δημοσιεύονται κινηματογραφικά και πολιτικά άρθρα του. Έχει δημοσιεύσει βιβλιοκριτικές στις ιστοσελίδες bookpress, fractal και vakhikon.

Ένα απόσπασμα του βιβλίου “Κινηματογραφικοί Δημιουργοί” του Θόδωρου Σούμα, εκδόσεις Αιγόκερως.

Ο κινηματογράφος του Κινέζου Ζία Ζανγκέ

Ο Ζία Ζανγκέ (Jia Zhang-ke) έχει σκηνοθετήσει σπουδαίες ρεαλιστικές ταινίες, σημαντικές κοινωνικές τοιχογραφίες, όπως τα Ακίνητες ζωές (2006), Αίσθηση αμαρτίας (2013) και Πέρα από τα βουνά (2015), που έχουν διανεμηθεί από την AMA films.
Το Πέρα από τα βουνά είναι μια κοινωνική τοιχογραφία του σπουδαίου Κινέζου σκηνοθέτη, γυρισμένη το 2015, η οποία βασίζεται στη σκιαγράφηση ολοκληρωμένων ατομικών πορτρέτων, που μέσα από την εξέλιξή τους φωτίζουν την κοινωνικοοικονομική ανέλιξη της Λ.Δ. της Κίνας, από το 1999 έως το μελλοντικό 2025. Το φιλμ εμπεριέχει τη διάσταση ενός κριτικού κοινωνικού ρεαλισμού, αλλά και τη διάσταση της μυθοπλασίας η οποία επικεντρώνεται και εμβαθύνει σε συγκεκριμένους χαρακτήρες, με τονισμένο το συναίσθημα και όχι μόνο τη διαυγή, κοινωνική παρατήρηση και κρίση (ιδίως στη σχέση γονέα και παιδιού).

O Ζία Ζανγκέ, στην αρχή της σκηνοθετικής καριέρας του, νέος, δυσκολεύτηκε να κάνει τις ταινίες του από το αυστηρό, συγκεντρωτικό κινέζικο σύστημα παραγωγής. Με τη βοήθεια διακρίσεων σε ξένα φεστιβάλ κατόρθωσε σταδιακά να ξεχωρίσει για τις δημιουργίες του, που περιγράφουν με εμβριθή κι ουσιώδη τρόπο την κατάσταση και την κουλτούρα της κινέζικης κοινωνίας. Μέχρι σήμερα έχει γυρίσει καμιά δεκαριά μεγάλου μήκους. Ξεχώρισαν τα θαυμάσια Αίσθηση αμαρτίας και Ακίνητες ζωές (Still life).

Το Πέρα από τα βουνά εκτυλίσσεται σε τρεις εποχές στην Κίνα. Το 1999, δηλαδή στις παραμονές της νέας χιλιετίας, είναι εποχή αισιοδοξίας, νεανικού δυναμισμού και δημιουργικότητας για τους τρεις κεντρικούς, νεαρούς ήρωες, μια ωραία γυναίκα (την υποδύεται η γυναίκα και μούσα του Ζία, Τάο Ζάο) ανάμεσα σε δυο νέους άντρες, έναν φτωχό εργάτη και έναν ανερχόμενο και πολύ φιλόδοξο νεόπλουτο, που ζουν στην κινέζικη επαρχία. Είναι η εποχή της ηγεσίας του μεταρρυθμιστή της οικονομίας Ζιανγκ Ζεμίν, που την κατευθύνει προς την ελεύθερη αγορά, συνεχιστή της πολιτικής του Ντενγκ Ξιαοπίνγκ. Ο φιλόδοξος και παραδόπιστος νέος, αρχικά βενζινοπώλης, αγοράζει κοψοχρονιά ένα ανθρακωρυχείο της περιοχής (ποιος ξέρει μέσα από ποιες πολιτικές προσβάσεις) και βαθμιαία πλουτίζει πολύ… Οι δύο άντρες έρχονται σε σύγκρουση για την καρδιά της χαριτωμένης, αισιόδοξης και χαρισματικής κοπέλας, που την κερδίζει ο πλούσιος και εξοστρακίζει τον φτωχό μισθωτό, ο οποίος δεν θέλει να ζει δίπλα στο νεοσυσταθέν, νεόνυμφο ζευγάρι.

Από την αρχή, το φιλμ του Ζία Ζανγκέ είναι γεμάτο κοινωνικές περιγραφές, κοινωνικές αναφορές ή οπτικές νύξεις, που περνούν εμπρός απ’ τα μάτια μας παράλληλα με την κατά βάση ερωτική ιστορία του τριγώνου που αποτελεί το κυρίως θέμα του. Τα πολιτισμικά και κοινωνικά δεδομένα μας παρουσιάζονται στο μπακγκράουντ της κυρίως δραματουργίας, με παρατηρητικότητα κι ενάργεια. Η πορεία της αλλοτρίωσης των προσώπων και της κοινωνίας διαγράφεται προσεκτικά. Σταδιακά, ο τολμηρός σκηνοθέτης θα εμβαθύνει ολοένα και περισσότερο στην πολιτιστική και κοινωνική, κινέζικη πραγματικότητα.

Το δεύτερο μέρος εκτυλίσσεται το 2014, στη σημερινή εποχή, επί προεδρίας Σι Τζινπίνγκ. Ο εργάτης έχει γίνει ανθρακωρύχος, έχει κάνει οικογένεια, έχει αρρωστήσει και πάθει καρκίνο από τη δουλειά στο ορυχείο και αναγκάζεται να γυρίσει στην ιδιαίτερη πατρίδα τους για να δανειστεί χρήματα για την απαραίτητη θεραπεία του. Η Ζάο, που έχει χωρίσει τον στυγνό και στεγνό πλουτοκράτη άντρα της, προφανώς λόγω ασυμφωνίας χαρακτήρων, του δίνει τα χρήματα για την εγχείρηση. Ο άμετρα και άκριτα εκμοντερνισμένος, εκατομμυριούχος πρώην σύζυγός της έχει πάρει τον γιο τους στην Σανγκάη, για να ζήσει μια πιο άνετη και πλούσια ζωή, μέσα στα κομφόρ και τα χρήματα, τα δολάρια. Ο πατέρας της Ζάο πεθαίνει και γι’ αυτό ο μικρός επιστρέφει, μετά από χρόνια, για να αποχαιρετίσει τον παππού του και να ξανασυνδεθεί με την απομακρυσμένη μητέρα του…

Ο Ζία Ζανγκέ φτιάχνει και σκηνοθετεί λειτουργικά κι εκφραστικότατα πλάνα, εικόνες και μουσικές. Το φιλμ αρχίζει και τελειώνει με το γνωστό ποπ κομμάτι Go West, των Pet Shop Boys, το οποίο στην αρχή παραπέμπει σε μια αισιόδοξη και δυναμική αναζήτηση, προς τον δυτικό τρόπο ζωής, και στο τέλος σηματοδοτεί πικρά τη ματαίωση και, ίσως ακόμη, την επιμονή στην ανθρώπινη διάσταση των σχέσεων. Ο Ζία Ζιανγκέ δημιουργεί δυνατά κι ολοκληρωμένα πορτρέτα ανθρώπων που ερωτεύονται, ελπίζουν, αναζητούν την επιτυχία, αποτυγχάνουν, προδίδονται ή προδίδουν τα ιδεώδη τους, διαψεύδονται ή αλλοτριώνονται, ξεχνούν δυστυχώς ακόμη και την κουλτούρα, τα ήθη, τις παραδόσεις, τον τρόπο ζωής και τη γλώσσα τους. Οι οικογένειες διαλύονται, τα μέλη τους σκορπίζουν, επώδυνα, (μοτίβο και προηγούμενων φιλμ του Ζία) και φυσικά κι οι έρωτες τελειώνουν άδοξα. Στο τρίτο μέρος που εκτυλίσσεται στη Μελβούρνη όπου καταφεύγει ο ζάμπλουτος άντρας, πιθανά για να αποφύγει και τις συνέπειες των απατεωνιών και των κομπίνων του, ο γιος του και γιος της Ζάο, μεγαλωμένος εκεί, δεν μιλά πλέον τα κινέζικα – γιατί τα έχει ξεχάσει – αλλά τα αγγλικά… Το οικονομικό σύστημα της Κίνας έχει ήδη εξελιχθεί σε καπιταλιστικό, με αυταρχικό, μονοκομματικό κράτος και κυβέρνηση, της κομμουνιστικής νομενκλατούρας. Τα έθιμα και τα παλιά ήθη, η προγενέστερη κουλτούρα και οι παλαιές ελπίδες έχουν ξεχαστεί και ξεπεραστεί. Η νέα κουλτούρα, οι μουσικές, τα κομπιούτερς, η πληροφορική κ.τ.λ. ανήκουν και οδηγούν σε έναν παγκοσμιοποιημένο πολιτισμό.

ONLINE || 1. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 3. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 4. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΝΤΑΖ (Εκμάθηση Adobe Premiere). 

Πληροφορίες- δηλώσεις ενδιαφέροντος- Εγγραφές στο e-mail schoolofcinemagr@gmail.com και στο τηλέφωνο 6944143564.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.