ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ ANNIE HALL του Γούντι Άλεν [ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ] ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ 11/9 ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ
ANNIE HALL

του Γούντι Άλεν
[ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ]

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΝΕΑΠΟΛΗ

ΑΝΕΣΙΣ (Θερινός)
Λ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 210-3833527.
Πεμ. – Τετ.: 21.00/ 23.00

ΘΗΣΕΙΟ – ΠΛΑΚΑ

ΖΕΦΥΡΟΣ- NEW STAR ART CINEMA
Τρώων 36, Θησείο, 210-3462677.
Πεμ. – Τετ.: 21.00/ 23.00


Υπόθεση: Ο Γούντυ Άλλεν σκηνοθετεί, γράφει το σενάριο και πρωταγωνιστεί. “Ένας νευρωτικός κωμικός που έχει εμμονή με το θάνατο, ο Άλβι Σίνγκερ, ερωτεύεται την Άνι Χωλ κι αρχίζει μαζί της μια επταετή σχέση, η οποία μας παρουσιάζεται μέσα από προβολές στο παρελθόν (flashback), που τόσο αριστοτεχνικά χειρίζεται ο σκηνοθέτης. Οι εντάσεις κι οι τσακωμοί που οφείλονται κατά κύριο λόγο στη φύση των χαρακτήρων τους, οδηγούν στο χωρισμό του ζευγαριού, παρ’ όλες τις επίμονες προσπάθειες του Άλβι να κρατήσει την Άνι. Η Άνι φεύγει από τη Νέα Υόρκη και συζεί με ένα στέλεχος δισκογραφικής εταιρίας. Ο Άλβι συνειδητοποιώντας ότι αγαπά ακόμα την Άνι προσπαθεί απεγνωσμένα να την πείσει να γυρίσει πίσω. Μέσα από τους χαρακτήρες και τις νευρώσεις τους, παρουσιάζεται χιουμοριστικά η καθημερινότητα των κατοίκων της Νέας Υόρκης και της Καλιφόρνια.

Το αριστούργημα του Άλεν

Ο Νευρικός Εραστής που χαρακτηρίζεται απ’ τον ίδιο τον Άλεν ως ρομαντική κομεντί για έναν σύγχρονο νευρωτικό, θεωρείται ως η πρώτη μεγάλη επιτυχία του… Κέρδισε τέσσερα βραβεία Όσκαρ. Αυτή η ταινία μας κάνει να γελάμε και ταυτόχρονα μας βάζει σε σκέψεις. «Πραγματικά πιστεύω ότι ήταν μεγάλη στροφή για μένα, είχα το κουράγιο να εγκαταλείψω την ασφάλεια της γνήσιας κωμωδίας. Είπα στον εαυτό μου: Νομίζω πως θα δοκιμάσω να γυρίσω μια πιο ουσιαστική ταινία κι ας μην είμαι τόσο αστείος με τον ίδιο τρόπο. Κι ίσως αναδυθούν άλλες αξίες, που θα είναι ενδιαφέρουσες και για το κοινό κι αυτό λειτούργησε πολύ καλά», λέει.

Μια σε βάθος μελέτη σοβαρών θεμάτων που είχε ήδη σκεφτεί στις προηγούμενες ταινίες του, «Ο Νευρικός Εραστής» είναι η πρώτη ταινία στην οποία ο Άλεν πειραματίζεται εκτενώς με τις παραλλαγές του διαλόγου. «Πάντα ήθελα ο χαρακτήρας μου να εκφράζεται με αστεία», λέει ο Άλεν, «όπως ο Γκράουτσο Μαρξ ή ο Μπομπ Χόουπ… πάντοτε να συνδιαλέγεται πουλώντας πνεύμα και ποτέ έχοντας ως βάση κάποια συγκεκριμένη συμπεριφορά». Στον «Νευρικό Εραστή», όμως, ο Άλεν χρησιμοποιεί τον διάλογο για να σφυρηλατήσει τους χαρακτήρες εις βάθος, μια εξαιρετική απεικόνιση του άγχους στην πόλη και των ασφυκτικών σχέσεων. Οι διάλογοί του εκτός του ότι αντανακλούν μιαν ολόκληρη γενιά, δημιούργησαν επίσης μια αίσθηση ρεαλισμού που θέτει το πρότυπο για τη μοντέρνα ρομαντική κωμωδία στις γενιές που ακολουθούν.

Οι δυσκολίες της πραγματικής δομής

Μια αστεία, έξυπνη και γλυκόπικρη ερωτική ιστορία, «Ο Νευρικός Εραστής» είναι μια από τις στιλιστικά πρωτοποριακές ταινίες του καιρού της. Η αποσπασματική δομή της και η μη ευθύγραμμη χρονολόγησή της, τα φλασμπάκ, ο Άλεν, επίσης, χρησιμοποιεί προβολές στο μέλλον, εσωτερικές σκέψεις, οθόνη χωρισμένη στα δύο, animation, επαναλήψεις, ακόμα και υπότιτλους για να δώσει την αίσθηση της μνήμης και να εικονοποιήσει την υποκειμενική εμπειρία. «Πίστευα ότι θα ήταν ενδιαφέρον», λέει ο Άλεν για τη χρήση αυτών των τεχνικών, «το πώς δυο άνθρωποι αφηγούνται το ίδιο φαινόμενο με διαφορετικό τρόπο. Είχα την πεποίθηση ότι αποδιδόταν έτσι πολύ παραστατικά το νόημα». Αναποδογυρίζοντας την αφηγηματική δομή, «Ο Νευρικός Εραστής» εναλλάσσει την πραγματικότητα με τη φαντασία, και τον διάλογο με τον εσωτερικό μονόλογο και δημιουργεί ένα διάφανο αυτό-ανακλαστικό αποτέλεσμα που περιλαμβάνει το θεατή στην αφήγηση με το να παραδέχεται ότι είναι μυθοπλασία. «Ήθελα ο θεατής να βιώσει την εμπειρία μαζί μου, αυτό ήταν το έναυσμα για να γυρίσω αυτή την ταινία», λέει ο Άλεν. Ανοίγοντας ένα μοναδικό διάλογο μεταξύ σκηνοθέτη και κοινού. Ο «Νευρικός Εραστής» είναι μια απ’ τις πιο αριστοτεχνικά δομημένες κι ενδιαφέρουσες κωμικές ταινίες.

Εγκαταλείποντας την υπερβολή

Ένα περίπλοκο και χαοτικό μπλέξιμο εικόνων, η ταινία διαρκούσε κάπου δύο ώρες και είκοσι λεπτά. «Τα γεγονότα υποτίθεται ότι συνέβαιναν μες στο μυαλό μου», αναφέρει ο Άλεν. «Κάτι που θα συνέβαινε θα μου έφερνε στο μυαλό μια παιδική ανάμνηση κι αυτό θα μου θύμιζε μια σουρεαλιστική εικόνα… τίποτα απ’ αυτά δε λειτούργησε.» Αφού είδε 100.00 πόδια φιλμ, ο Άλεν ήταν πλέον έτοιμος να πραγματοποιήσει δραστικές αλλαγές. Κόβοντας σχεδόν ολόκληρη την εναρκτήρια σκηνή, αναδόμησε την ταινία επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στις σκηνές που ήταν πιο ζωντανές – την ερωτική σχέση του Άλβι με την Άνι Χολ. «Ολόκληρη η σύλληψη της ταινίας άλλαξε στο μοντάζ», παρατηρεί ο Άλεν. Σκηνές όπως αυτή όπου ο Κάφκα, ο Νίτσε και η ομάδα μπάσκετ New York Knicks παίζουν σ’ έναν αγώνα, μια φαντασίωση της Γαλλικής Αντίστασης και μια ονειρική σεκάνς στον κήπο της Εδέμ κόπηκαν. «Αφαίρεσα πάρα πολλές σκηνές από την ταινία που θεωρούσα εξαιρετικά αστείες. Λυπήθηκα που τις έχασα.»

Αποσυνδέοντας την πραγματική ζωή από τη φαντασία

Βασισμένη πάνω στη φίλη και κάποτε ερωτική σύντροφο του Άλεν, την Νταϊάν Κίτον, ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας, η Άνι Χολ, φέρει πολλά από τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της. « Ήταν κομμένο και ραμμένο πάνω της, η Νταϊάν ξυπνά το πρωί κι απολογείται. Είναι όπως όλοι οι έξυπνοι άνθρωποι, εξαιρετικά σεμνή και πάρα πολύ μετριόφρων.» Ακόμα κι ο τίτλος της ταινίας έχει να κάνει με την Νταϊάν Κίτον. Ο Γούντι Άλεν αποκαλύπτει: «Το πραγματικό της όνομα είναι Χολ, χρειάστηκε όμως να το αλλάξει και να πάρει το επώνυμο της μητέρας της γιατί υπήρχε κι άλλη ηθοποιός μ’αυτό το όνομα και δεν μπορούσαν να υπάρχουν δύο Νταϊάν Χολ». Το ενδυματολογικό γούστο της Κίτον και η άποψή της για τη μόδα χρησιμοποιήθηκε στην ταινία. «Αυτός ήταν ο τρόπος της», θυμάται γελώντας ο Άλεν. Στον ενδυματολόγο δεν άρεσαν καθόλου, αρχικά, τα κοστούμια κι έλεγε «πες της να μην το φορέσει αυτό, είναι πολύ τρελό». Κι ο Άλεν απάντησε: «Άσ’ την, είναι ιδιοφυΐα, άσ’ την να φορέσει ό,τι θέλει». Η απόφαση αυτή του Άλεν να στηρίξει το γούστο της Κίτον για τα ρούχα, ήταν ιδιαίτερα επιτυχής και κερδοφόρα. Η United Artists σε συνεργασία με έναν Νεοϋορκέζο σχεδιαστή, λάνσαρε μια πλήρη κολεξιόν από ρούχα με την επωνυμία «Annie Hall”.

Ανηδονισμός: Μια οπτική οδύσσεια;

Ο «Νευρικός Εραστής» δεν ξεκίνησε ως ρομαντική κωμωδία. Ο αρχικός τίτλος ήταν Anhedonia , που σημαίνει την ανικανότητα να βιώσει κανείς τη χαρά. Η ταινία επρόκειτο να είναι μια σουρεαλιστική οπτική Οδύσσεια. «Ο Γούντι ήθελε να ρισκάρει και να κάνει κάτι διαφορετικό», θυμάται ο Μάρσαλ Μπρίγκμαν. Αναμφίβολα ο Γούντι είχε κάτι διαφορετικό να πει.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.