«Il Trovatore», από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο: Ένα μελόδραμα περί τύφλωσης | της Σοφίας Καναούτη

Θυμάστε το «Ιl Trovatore» – «Ο Τροβαδούρος»;

Ένας τροβαδούρος/ιππότης έχει κλέψει την καρδιά της αξιοζήλευτης Λεονόρα, που την επιθυμεί και ο Κόμης Ντι Λούνα. Στις τέσσερις πράξεις ο Βέρντι παίζει με την περιγραφή της τύφλωσης στους ανθρώπους: ο Κόμης Ντι Λούνα αποφασίζει να κάψει στην πυρά την Τσιγγάνα (μητέρα της Αζουσένα, της τσιγγάνας που θα δούμε επί σκηνής), γιατί θεωρεί ότι αυτή πρέπει να φταίει για την αρρώστεια του γιου του. Ανήκει σε ανθρώπους που δεν τον κολακεύουν για την εύνοιά του, και άρα θα είναι, αποφασίζει, μάγισσα. Η τσιγγάνα θέλει εκδίκηση και ορκίζει την κόρη της να εκδικηθεί πάνω στο παιδί του Κόμη. Η κόρη της, πάνω στη σύγχυση, ρίχνει στην πυρά το δικό της γιο, και μεγαλώνει το γιο του Κόμη για δικό της (γνωρίζοντας ότι μπέρδεψε τα παιδιά). Αυτά στο παρελθόν.

Στο παρόν, ο Κόμης έχει πεθάνει, και ο πρωτότοκος γιος του, τώρα ο ίδιος Κόμης Ντι Λούνα, είναι ερωτευμένος με τη Λεονόρα. Εκείνη αγαπά τον Μανρίκο, ιππότη στην υπηρεσία άλλου πρίγκηπα, που γνώρισε σε αγώνες ανδρείας που εκείνος κέρδισε. Μετά μια σημαντική μάχη του εμφυλίου, ο Μανρίκο κρύβεται, και υποκρίνεται τον πλανόδιο τροβαδούρο. Τον ξαναβρίσκει να τραγουδά κάτω από το παράθυρό της, περισσότερο φυλακίζοντας την καρδιά της.

Μετά από μονομαχίες, ερωτικούς διαλόγους, μονολόγους, ο κόμης Ντι Λούνα θα σκοτώσει τον Μανρίκο, που τον νομίζει γιο της τσιγγάνας Αζουσένα (της κόρης της πρώτης τσιγγάνας) αλλά είναι αδερφός του, και η Λεονόρα θα πάρει δηλητήριο, αφού είχε υποσχεθεί στον κόμη ότι θα γίνει δική του για να χαρίσει τη ζωή στον Μανρίκο, αλλά δεν ήθελε να προδώσει τον αγαπημένο της. (Στο διάλειμμα ένα νεαρό ζευγάρι κοιτούσε το λιμπρέτο δίπλα μου – αναρωτιούνταν φωναχτά, και τους είπα: ‘-Δεν θα μείνουν μαζί ο Μανρίκο και η Λεονόρα’. Μου απάντησαν: ‘-Ε, πεθαίνουν όλοι, όπερα είναι…!’)

Η παράσταση επαναδιεκδικεί αριστουργηματικά κομμάτια του Βέρντι που κακοποίησε η διαφήμιση – όπως το κομμάτι όπου ο Χορός αναρωτιέται «Ποιος Ομορφαίνει τις Μέρες του Τσιγγάνου;» και απαντά «Η Τσιγγανοπούλα!» (κομμάτι που έχει επιλέξει και το επίσημο trailer της παράστασης για να την παρουσιάσει στο youtube:

Οι καλλιτέχνες υπογραμμίζουν το τραγούδι τους με κινήσεις των χεριών που θυμίζουν χορό, παρά τη στασιμότητα των ποδιών τους. [Δεν μπορείς να μη θυμηθείς ατυχώς ένα ‘κά_τσε σε δυο_ λεπτά_ θα φας_ τη νέ_α σάλτσα’ (δείτε στο τρέιλερ, 2:26 και μετά), αλλά αμέσως πνίγεται η διαφήμιση στη σάλτσα της, και το τραγούδι του Χορού δημιουργεί νέα θύμηση. (Πόσο αδύναμο είναι το τίποτα, όταν έχει απέναντί του την τέχνη του Βέρντι…)]

Όλοι οι συντελεστές είναι πολύ καλοί. Την Κυριακή 23 Ιουλίου, όταν παρευρέθηκε το Camera Stylo, η Τσέλια Κοστέα ως Λεονόρα ήταν το αηδόνι της παράστασης. Ο Δημήτρης Πλατανιάς ως Κόμης Ντι Λούνα ήταν επίσης πολύ καλός, και πολύ θεατρικός, όπως και ο Τάσος Αποστόλου στο ρόλο του Φερράντο.

Σκηνικά και κοστούμια είναι υποβλητικά, και η σκηνοθεσία από τις πιο όμορφες πλευρές της παράστασης. Ο Στέφανο Πόντα είναι σχεδόν χορογράφος στις ομαδικές σκηνές, όπου το τραγούδι του Χορού το απολαμβάνεις, μαντεύω γιατί ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος έχει κάνει πολύ καλή δουλειά. Στους μονολόγους, μέσα σε δύο ρηχές «λίμνες» «κλαίει» το τραγούδι των κύριων καλλιτεχνών, ενώ μεγάλη ομορφιά έχει και το χορικό όπου η Λεονόρα αναρωτιέται «-Εσύ Κατέβηκες από τον Ουρανό, ή στον Ουρανό βρίσκομαι Μαζί σου;»

Το νεαρό ζευγάρι δίπλα μου παρατηρούσε στο διάλλειμμα ότι το έργο ήταν ‘γλυκόπιοτο’.  

Η Λεονόρα ήταν ένα αηδόνι.

Τζουζέππε Βέρντι

Τροβατόρε

21, 23, 25, 27 Ιουλίου 2017

Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Ώρα έναρξης: 21.00

Διευθύνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Αρχιμουσικός Μίλτος Λογιάδης.
Σκηνοθεσία-σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί:
Στέφανο Πόντα
Διεύθυνση χορωδίας:
Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

 Μανρίκο:

 Βάλτερ Φρακκάρο

 Λεονόρα:

 Τσέλια Κοστέα

 Ατσουτσένα:

 Γιελένα Μανίστινα (21/7) – Έλενα Κασσιάν (23, 25, 27/7)*

 Κόμης ντι Λούνα:

 Δημήτρης Πλατανιάς (21, 23/7) – Μάρκο Καρία (25, 27/7)**

 Φερράντο:
 Ινές:
 Ρουίθ:
 Γέρος Τσιγγάνος:
 Αγγελιαφόρος:

 Τάσος Αποστόλου
 Μυρτώ Μποκολίνη
 Παναγιώτης Πρίφτης
 Νίκος Συρόπουλος
 Βασίλης Κωτσικογιάννης

* Στις παραστάσεις της 23ης, 25ης και 27ης Ιουλίου, λόγω ασθένειας της Γιελένα Μανίστινα, τον ρόλο της Ατσουτσένα ερμηνεύει η Έλενα Κασσιάν

** Στις παραστάσεις της 25ης και 27ης Ιουλίου, λόγω ασθένειας του Δημήτρη Τηλιακού, τον ρόλο του Κόμη ντι Λούνα ερμηνεύει ο Μάρκο Καρία

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Στην ιταλική γλώσσα, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

____________________________________________________

Τιμές εισιτηρίων €25, €45, €55, €60, 85, €100

Παιδικό, φοιτητικό €15

Η προπώληση των εισιτηρίων πραγματοποιείται στα Ταμεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Θέατρο Ολύμπια και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στα Εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών και στα www.nationalopera.gr & www.greekfestival.gr

====

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s