6 Αρχές 20 λεπτών η καθεμιά, 4 Σχήματα των 3 λεπτών, σε μια παράσταση 1 ώρας και 10 λεπτών, που περιέχει 3 Αρχές και 3 Σχήματα. Ένα θέαμα οργανωμένο σαν μαθηματικός τύπος που δίνει έμφαση στη σωματικότητα, στο αίσθημα, στην ανατροπή. Ας ακούσουμε την Κατρίν Ντιβερές.
photo: David SAUVEUR Agence VU
Tο τυχαίο και ο αυτοσχεδιασμός αποτελούν τα βασικά συστατικά στοιχεία της εκπληκτικής δουλειάς της Κατρίν Ντιβερές Blowin’. Η ίδια ωστόσο, ως χορογράφος δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Από το ξεκίνημα της καριέρας της έως σήμερα η Γαλλίδα δημιουργός είναι σε συνεχή ανάπτυξη του δικού της χορογραφικού ιδιώματος, χωρίς να επαναπαύεται ποτέ σε μανιέρες κεκτημένα και «δάφνες».
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, η Κατρίν Ντιβερές μας εξηγεί τη σύλληψη αλλά και τη διαδικασία σύνθεσης του έργου της που θα δούμε στην Αθήνα, περιγράφει το δημιουργικό καθώς και το πολιτικό τοπίο που αφορά τον χορό στη Γαλλία σήμερα και προσφέρει τροφή για έμπνευση και προβληματισμό στους νέους χορογράφους και όχι μόνον σ* αυτούς.
To Blomn’ φαίνεται να βασίζεται πάνω σε ιδιαίτερα περίπλοκες αρχές και διαδικασίες.
Κι όμως είναι απλό να καταλάβει κανείς τη λογική του. Δουλέψαμε πάνω σε 6 Αρχές και 4 Σχήματα Κάθε μια από τις Αρχές πατάει πάνω σε φυσικούς νόμους τα μαθηματικά και την επιστήμη. Έτσι, έχουμε την Αντίθεση, την Ενότητα τη Συσσώρευση, τη Μεταμόρφωση, την Αρχή Ying (εσωτερική ενέργεια με την οποία οι Ασιάτες συνδέουν το θηλυκό, τη Γη, το υγρό, το οριζόντιο, τη γονιμότητα, την υποδοχή, το γλυκό κΛπ.) και την Αρχή Yang (εξωτερική ενέργεια το κάθετο, το αρσενικό, ο ουρανός η δύναμη κλπ.). Κάθε Αρχή, που διαρκεί περίπου 20 λεπτά, αναπτύσσεται σε σχέση με τον χώρο, με τις δυναμικές τις σχέσεις μεταξύ των χορευτών, τη σχέση των χορευτών με τους μουσικούς αλλά και τη σχέση όλων των συντελεστών με τους θεατές. Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι πολύ συγκεκριμένοι Κάθε Αρχή είναι μια βάση αυτοσχεδιασμού για τους χορευτές και τους μουσικούς με κάποια προκαθορισμένα σημεία «συνάντησης! – αν και δεν είναι από την αρχή γνωστό σε ποια στιγμή θα εμφανιστούν αυτά τα σημεία.
Δεν τρομοκρατεί αυτό τους χορευτές; Και πώς λύνονται τα πρακτικά προβλήματα που δημιουργούνται, όπως οι φωτισμοί;
Είναι αλήθεια ότι αυτός ο τρόπος δουλειάς απαιτεί μεγάλη ακρίβεια από μέρους των χορευτών, ώστε να ξέρουν πότε να δράσουν και πότε να μη δράσουν. Πρέπει δηλαδή να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν την κατάλληλη στιγμή για όλα. Να μπορούν να ζήσουν το μετέωρο, το στιγμιαίο, να καταλαβαίνουν ταυτόχρονα την κατάσταση που δημιουργείται, να είναι έτοιμοι να γεμίσουν ή να εκκενώσουν τον χώρο κατ’ αντιστοιχία αυτού που η κάθε Αρχή θέτει ως κανόνα του παιχνιδιού. Όσο για τους φωτισμούς βέβαια δεν μπορούν να είναι προκαθορισμένοι, καθώς παίζουν επίσης με τη στιγμή και την κατάσταση που υπάρχει επί σκηνής Αλλά οι προκλήσεις είναι που δίνουν αξία σε κάτι
Αναφέρατε και 4 Σχήματα. Τι ακριβώς είναι αυτά;
Τα σχήματα σε αντίθεση με τις Αρχές είναι δημιουργημένα ως «ιντερμέδια» φι-ξαρισμένα. Κάποια είναι σόλο, άλλα εκτελούνται από ζευγάρι ή και περισσότερους χορευτές Σε αυτά το ζητούμενο είναι να καλλιεργηθεί μια αφηγηματική πλευρά, πυκνή, εγγεγραμμένη στο φαντασιακό και την ιστορία της Τέχνης Πρόκειται για τη Νοσταλγία, τον Έρωτα, τον Λυρισμό και το Γκροτέσκο. Κάθε Σχήμα διαρκεί 3 λεπτά και συνοδεύεται από μουσική ηχογραφημένη και προκαθορισμένη. Αν και οι ενότητες είναι περίπου 15, η κάθε παράσταση παρουσιάζει, για 1 ώρα και 10 λεπτά περίπου, 3 Αρχές και 3 Σχήματα
Είναι δηλαδή ένα θέαμα «α λα καρτ»;
Ναι, γιατί όχι; Ο προγραμματιστής μπορεί να διαλέξει τις Αρχές και τα Σχήματα που επιθυμεί σε κάθε παράσταση και να παίξει με τη σειρά που θα παρουσιαστούν. Ήταν αυτός έναςτράπος για μένα να εμπλέξω τους προγραμματιστές στην καλλιτεχνική ευθύνη και να πάω ως το τέλος το θέμα του αυτοσχεδιασμού, του ρίσκου. Δυστυχώς ελάχιστοι καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι/προγραμματιστές ανταποκρίνονται και συμμετέχουν σε αυτά το παιχνίδι! Ευτυχώς οι θεατές είναι συνήθως πιο ανοιχτοί στα ρίσκα
Προβλέπει και γι’ αυτούς κάποιον ειδικά ρόλο η παράσταση;
Βεβαίως! Η σχέση με το κοινό είναι κάτι παραπάνω από σημαντική και αυτό πρέπει να βρίσκουμε τρόπους να το τιμούμε. Το σκηνογραφικό στήσιμο της παράστασης έχει φτιαχτεί έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει 20 ως 50 θεατές επί σκηνής Οι χορευτές σε κάποιες από τις Αρχές βρίσκονται σε φυσική επαφή με τους θεατές τους προσκαλούν να χορέψουν κλπ. Δυστυχώς στην Αθήνα η σκηνή του Ιδρύματος Κακογιάννη που μας δόθηκε είναι πολύ μικρή και έτσι δεν θα έχουμε το κοινό επί σκηνής -κάτι που θα συμβεί για πρώτη φορά από τη δημιουργία του έργου το 2007 και το οποίο με στενοχωρεί ιδιαίτερα
To eftnnn’civai μια δουλειά πάνω στη σχέση του χορού με τη μουσική. Πολλοί σημαντικοί σύγχρονοι χορογράφοι εστίασαν τις προσπάθειες τους στο να απελευθερώσουν τον χορό από τη μουσική, στο να του δώσουν αυτοδυναμία. Πιστεύετε άτι αυτή η αυτοδυναμία του χορού είναι τελικά κατακτημένη;
Αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Ήδη από τις δεκαετίες του 1930 και του 1940 υπήρξαν σημαντικές προσπάθειες για την ανεξαρτητοποίηση και τη χειραφέτηση του χορού, για την αποτίναξη των δεσμών του με τη μουσική. Σίγουρα η αναγνώριση της χορογραφικής σύνθεσης ως αυτόνομης Τέχνης δεν ήταν ποτέ εύκολη υπόθεση και ούτε έχει τελειώσει Πέρασε, από τη μια μέσα από τη ρήξη με την αφηγηματικότητα, το «λιμπρέτο» της μπαρόκ όπερας και μετά του ρομαντισμού, του κλασικισμού κλπ., και, από την άλλη, μέσα από τη ρήξη με τη θλιβερή αντίληψη του χορού ως εικονογράφησης ως συνοδείας που «υπηρετεί και αναδεικνύει» τα μουσικά έργα. Οπωσδήποτε σήμερα μια χορογραφία μπορεί να αγνοήσει τον ήχο, και η καθοριστική εξέλιξη εδώ των τελευταίων 80 χρόνων είναι ότι ένας χορογράφος αποφασίζει, επιλέγει τη φύση, το είδος της σχέσης που θέλει με έναν συνθέτη, με τον ήχο και με τη μουσική γενικότερα. Αυτό είναι βέβαια μια επανάσταση. Γιατί η σχέση χορού και μουσικής αναποδογύρισε: είναι τώρα η χορογραφία που ζητά ή καλεί, που έχει το πάνω χέρι. Το είδος και ύφος της χορογραφικής σύνθεσης καθορίζει το είδος της μουσικής εάν κριθεί ότι η οποιαδήποτε μουσική είναι αναγκαία για το συγκεκριμένο κομμάτι.
Αν όμως η πρωτοκαθεδρία της μουσικής έναντι του χορού αποτελεί πλέον παρελθόν, σε τι απαντάτε με
το Blowln’;
Το ότι αποφάσισα να μπω στη διαδικασία Β/οιν/πΌφεΙλεται στο ότι στο μέσο της δεκαετίας του 1990, ενώ ακολουθούσα με πείσμα τη συνθετική μου δουλειά στη χορογραφία μια γενιά χορευτών και χορογράφων βρέθηκαν να επανανακαλύπτουν ξεχασμένες δομές από τους πειραματισμούς της δεκαετίας του 1960 στην Αμερική, δηλαδή το «περιθώριο» της εποχής (όπως της Ιβόν Ράινερ και Σιμόν Φόρτι}. Κι έτσι, ενώ τη δεκαετία του 1980 είχαμε επιτέλους την ευκαιρία να βρούμε μια ουσιαστική αυτονομία και σε θεσμικό επίπεδο για τη χορογραφική δουλειά σε σχέση με τον τομέα της Μουσικής (στη Γαλλία μάλιστα που είναι μια χώρα με πολύ δυνατή πολιτιστική πολιτική), τα πράγματα πε-ριπλέχθηκαν. Γιατί αυτοί οι νέοι χορογράφοι, σε αντίδραση σε αυτό που θεσμικά γινόταν στη Γαλλία επί 15 χρόνια για την αναγνώριση της Τέχνης της Χορογραφίας και τη δημιουργία υποδομών ικανών να στηρίξουν την αντίστοιχη δημιουργία στο ίδιο επίπεδο με αυτό του Θεάτρου -το οποίο, ειρήσθω εν παρόδω δεν φτάσαμε ποτέ, ούτε στη Γαλλία ούτε και αλλού-, επαναστάτησαν κατά του «ωραίου χορού» και πειραματίστηκαν με αυτό που ονομάστηκε «μη-χορός»! Και σήμερα ένας μεγάλος αριθμός αυτών των χορογράφων διευθύνει τα Εθνικά Κέντρα Χορογραφίας! Ευτυχώς αυτό τώρα αρχίζει να χαλαρώνει, καθώς ο χρόνος θέτει πολύ απλά και φυσικά τους κανόνες του παιχνιδιού σε όλα και στην τέχνη και στη ζωή: υπάρχουν κύκλοι που επιστρέφουν, τα αληθινά γεγονότα είναι σπάνια! Κυρίως όσον αφορά τους καλλιτέχνες.
Υπήρξατε κι εσείς διευθύντρια ενός μεγάλου κέντρου.
Ναι. Τα χρόνια μου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ρεν και της Βρετάνης μου έμαθαν πολλά: πρώτα απ1 όλα να είμαι πιο ανοιχτή στο να ακούω. Το θέμα του μοιράσματος του χώρου μεταξύ ομάδων, που τώρα αποτελεί αποστολή των Χορογραφικών Κέντρων, ξεκίνησε σχεδόν με δική μου πρωτοβουλία, στην αρχή, το 1995. Είμαι χαρούμενη που βοήθησα να μεγαλώσει το συγκεκριμένο Χορογραφικό Κέντρο και που άφησα στον διάδοχο μου ένα εργαλεία σε πλήρη λειτουργικότητα χρήσιμο, με σημαντικά οικονομικά μέσα και πόρους που δεν είχα όταν ξεκινούσα Αλλά η μάχη δεν έχει τελειώσει, οι μόνιμοι εχθροί ζουν και βασιλεύουν.
Οι μόνιμοι εχθροί είναι οι…
οι θεσμικοί επιτηρητές: η Περιφέρεια η Πόλη, το Κράτος Πώς μπορείς να κάνεις σωστή δουλειά όταν συνεχώς καλείσαι να εξηγείς την «αφανή» καθημερινή εργασία και την αναγκαιότητα περαιτέρω ανάπτυξης ενός Χορογραφικού Κέντρου; Γιατί για έναν χορογράφο σίγουρα τα μέσα παραγωγής είναι σημαντικά, με σημαντικότερη έγνοια αυτή του χώρου. Ένας σκηνοθέτης μπορεί να σκεφτεί και να δουλέψει στο γραφείο του. Ένας συγγραφέας μπορεί να δουλέψει ακόμα και στο υπνοδωμάτιο του. Όχι όμως και ένας χορογράφος με τους χορευτές του. Αλλά βέβαια ο Κάζουο Όνο χόρευε σε 15 επί 2! Προς τα εκεί βλέπω να οδεύουμε και πάλι, άλλωστε…
Όσον αφορά τη δουλειά σας και μόνο, τι σας απασχολεί ιδιαίτερα;
Για περισσότερα από 28 χρόνια έδειξα ιδιαίτερο σεβασμό στη γραφή, στην κατασκευή ενός ιδιώματος που να περνάει ταυτόχρονα από τη δύναμη της ποίησης και του φαντασιακού, στην αλήθεια των παραστατικών τεχνών, δηλαδή τη σκηνή. Αλλά αυτό απασχολούσε τους καλλιτέχνες ήδη από την αρχαιότητα! Είμαι ωστόσο πολύ προσεκτική στο θέμα της σκέψης που συνοδεύει μια γραμματική του σώματος Και, βέβαια, με απασχολεί ιδιαίτερα το θέμα του αυτοσχεδιασμού. Από το 2007 θέλησα να «αναψηλαφήσω» το θέμα αυτό, αφενός για να θέσω εμένα την ίδια σε αμφισβήτηση, να ανατρέψω τους κώδικες μου και αφετέρου για να συνεχίσω τη σε βάθος δουλειά με τους χορευτές μου: δουλειά συνεχούς επανεξέτασης των δεδομένων μας, κάτι που είναι η φύση κάθε καλλιτέχνη, ερμηνευτή ή δημιουργού. Ο αυτοσχεδιασμός είναι ένα από τα συστατικά στοιχεία της δημιουργικής διαδικασίας αλλά δεν τον είχα ποτέ χρησιμοποιήσει ως τελικό στόχο και κινητήρια δύναμη της παράστασης,
Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε ένα νέα χορογράφο;
Δεν έχω καμιά συμβουλή να δώσω σε ένα νέο χορογράφο παρά μόνο μία: άλλαξε ζωή! Και, κυρίως πριν κάνεις το οτιδήποτε, έχε μια καλή γνώση του χορού καιτηςτέχνης γενικά, για να μην επαναλαμβάνεις επ» άπειρον -μαζί με τόσους άλλους- αυτό που από άγνοια θεωρείται (ανακάλυψη»! θα του έλεγα, επίσης να μην ακούει κανένα, να αντιστέκεται, να διατηρήσει κάτι το εύθραυστο στη δουλειά του, να καλλιεργήσει δύναμη και αδυναμία, να αγαπήσει και να συναντήσει μεγάλους δασκάλους της τέχνης να καταλάβει ότι η χορογραφία είναι μια μοναχική περιπέτεια, μια μοναξιά ζωής και ταυτόχρονα μια μεγάλη συλλογική περιπέτεια και άρα, πάντα, πολιτική…
Ποιες συμβουλές δεχτήκατε εσείς από τους δασκάλους σας όταν ξεκινούσατε;
Όταν ξεκίνησα ήμουν κοριτσάκι και τότε τα πράγματα ήταν απλά: τα κοριτσάκια σπούδαζαν πιάνο και χορό και τα αγοράκια έπαιζαν ποδόσφαιρο! Ξεκίνησα λοιπόν την καλλιτεχνική μου «πορεία* στα 5. Είχα πολλούς δασκάλους αλλά όλα άλλαξαν όταν πήγα με υποτροφία στην Ιαπωνία Πέντε μήνες με τον Δάσκαλο Κάζουο Ονο, που πέθανε στα 103 του χρόνια πριν λίγες εβδομάδες εξανέμισαν εντελώς όλη την ως τότε παιδεία που είχα συγκεντρώσει. Κρατάω από αυτόν μια βάση σταθερή και ανεξίτηλη στη δουλειά μου. Αλλά μαθαίνουμε τόσα από τους άλλους ακόμα και τους κακούς δασκάλους. Τους είμαι βαθιά υπόχρεη! Πρέπει, ωστόσο, κανείς να βρει τον δρόμο του, τη μοναδικότητα του και ταυτόχρονα να μένει δεκτικός και να προσέξει να μην εγκλωβιστεί σε μια μέθοδο, ένα στυλ, μια γνώση, να μένει κανείς ανήσυχος σε εγρήγορση!
Εσάς τι σας κρατάει τελικά σε εγρήγορση;
Το πως να κρατηθώ! Πώς να συνεχίσω, πώς να μείνω επιθετική για να συνεχίσω να δημιουργώ – με δεδομένη την αδυναμία της πολιτιστικής πολιτικής στην Ευρώπη και αλλού, που τη γνωρίζω καλά και έκτων έσω. Πώς να αντισταθώ στις μόδες και να είμαι προσεκτική με τις καινούργιες φόρμες και ταυτόχρονα να μένω ανοικτή και να διατηρώ την περιέργεια μου. Πώς να συνεχίσω με τον χορό να δημιουργώ ένα σύνδεσμο μεταξύ νοήματος και συναισθήματος… Κι αυτά είναι, τελικά, τα πιο σημαντικά.
Οδηγίες προς ναυτιλλόμενους
Οι συμβουλές της Κατρίν Ντιβερές: Να αντιστέκεστε, παραμείνετε Εύθραυστοι στη δουλειά σας, καλλιεργήστε δύναμη κι αδυναμία, αγαπήστε και συναντήστε μεγάλους δασκάλους της τέχνης: η χορογραφία είναι μια μοναχική περιπέτεια και, ταυτόχρονα, μια συλλογική υπόθεση.